Mona Friis Bertheussen er blant filmskaperne som er tildelt støtte fra Vestnorsk filmsenter. Hennes prisbelønte dokumentarfilm «Tvillingsøstrene» får nå en oppfølger der vi følger tvillingene inn i en turbulent tid som tenåringer.
En rekke av vestlandsregionens toneangivende filmskapere mottok produksjons- og utviklingsstøtte under gårsdagens tildelingsmøte hos Vestnorsk filmsenter.
Mona Friis Bertheussen er blant de som ble tildelt utviklingsstøtte, til Tvillingsøstrene 2. Bertheussens første film om tvillingene var blant de mest feirede norske dokumentarer både her hjemme og ute i 2014. Denne gangen har tvillingene beveget seg inn i tenårene, på hver sin side av atlanteren. I den første filmen fikk vi vite hvordan adoptivforeldrene til de to kinesiskfødte jentene fant ut at de i realiteten var søstre, og de lot Bertheussen dokumentere tvillingenes ulike oppvekst i Norge og USA. Filmen ble vist i 30 land og har vunnet en rekke priser.
I 2016 startet regissøren på oppfølgeren som nå nærmer seg ferdiggjøring. Mia og Alexandra har blitt 15 år. Hva skjer når de blir store nok til å ta grep om egen historie? Og hva skjedde egentlig i Kina? Fotograf er Johan Moen, mens Bertheussen står selv for manus-regi og produksjon.
Prosjektene som fikk de største tilskuddene er kortfilmen Dystopia av regissør Laura Ugolini og dokumentaren Den siste norske cowboy av Frode Fimland. Om førstnevnte prosjekt, som fikk produksjonstilskudd, står det følgende: ”Det finnes en plass til alle i Dystopia, så sant du kan bevise at du er villig til å gjøre det som trengs. I vår verden lider man gladelig for skjønnheten – vi vet hva selvforbedring egentlig betyr. Virkeligheten er hard, så de som vil sitte med oss må kanskje ofre mer enn de egentlig er villige til å gi”. Manus er ved Anja Skovly Freberg og produsent er Anita Vedå.
Den siste norske cowboy er som litt mer konkret i sin omtale. I filmen følger Fimland ”den 92 år gamle ungkaren John som har drevet den enorme Hoiland-ranchen i Montana et helt liv. Det er et tungt og slitsomt arbeid, og til tider ensomt, men John finner glede i det daglige slitet. På denne måten viderefører han arven fra sin far, som kom fra Norge med håp om en bedre fremtid. Nå er John alene som den siste norske cowboyen på ranchen. Hva vil skje med livsverket hans når han er borte?” Fimland har også manus, produsent er Elisabeth Kleppe.
Sjekk ut alle prosjektene på Vestnorsk filmsenters webside. Der kan du også lese om Kaspar Synnevåg og Henrik Hylland Uhlvings satire over «fake news», Eivind Tolås sin dokumentar om en tidligere sirkus-direktør og en kjærlighetsfylt satire over byen Bergen av de lokale filmprofilene Elisabeth Kleppe, Elin Sander og Frode Fimland. Den skal lanseres på kino i jubileumsåret 2020, og baseres på ”et skattkammer av arkivfilm, anekdoter, personlige fortellinger og musikk fra et bredt spekter av bergensmusikere”.
En rekke av vestlandsregionens toneangivende filmskapere mottok produksjons- og utviklingsstøtte under gårsdagens tildelingsmøte hos Vestnorsk filmsenter.
Mona Friis Bertheussen er blant de som ble tildelt utviklingsstøtte, til Tvillingsøstrene 2. Bertheussens første film om tvillingene var blant de mest feirede norske dokumentarer både her hjemme og ute i 2014. Denne gangen har tvillingene beveget seg inn i tenårene, på hver sin side av atlanteren. I den første filmen fikk vi vite hvordan adoptivforeldrene til de to kinesiskfødte jentene fant ut at de i realiteten var søstre, og de lot Bertheussen dokumentere tvillingenes ulike oppvekst i Norge og USA. Filmen ble vist i 30 land og har vunnet en rekke priser.
I 2016 startet regissøren på oppfølgeren som nå nærmer seg ferdiggjøring. Mia og Alexandra har blitt 15 år. Hva skjer når de blir store nok til å ta grep om egen historie? Og hva skjedde egentlig i Kina? Fotograf er Johan Moen, mens Bertheussen står selv for manus-regi og produksjon.
Prosjektene som fikk de største tilskuddene er kortfilmen Dystopia av regissør Laura Ugolini og dokumentaren Den siste norske cowboy av Frode Fimland. Om førstnevnte prosjekt, som fikk produksjonstilskudd, står det følgende: ”Det finnes en plass til alle i Dystopia, så sant du kan bevise at du er villig til å gjøre det som trengs. I vår verden lider man gladelig for skjønnheten – vi vet hva selvforbedring egentlig betyr. Virkeligheten er hard, så de som vil sitte med oss må kanskje ofre mer enn de egentlig er villige til å gi”. Manus er ved Anja Skovly Freberg og produsent er Anita Vedå.
Den siste norske cowboy er som litt mer konkret i sin omtale. I filmen følger Fimland ”den 92 år gamle ungkaren John som har drevet den enorme Hoiland-ranchen i Montana et helt liv. Det er et tungt og slitsomt arbeid, og til tider ensomt, men John finner glede i det daglige slitet. På denne måten viderefører han arven fra sin far, som kom fra Norge med håp om en bedre fremtid. Nå er John alene som den siste norske cowboyen på ranchen. Hva vil skje med livsverket hans når han er borte?” Fimland har også manus, produsent er Elisabeth Kleppe.
Sjekk ut alle prosjektene på Vestnorsk filmsenters webside. Der kan du også lese om Kaspar Synnevåg og Henrik Hylland Uhlvings satire over «fake news», Eivind Tolås sin dokumentar om en tidligere sirkus-direktør og en kjærlighetsfylt satire over byen Bergen av de lokale filmprofilene Elisabeth Kleppe, Elin Sander og Frode Fimland. Den skal lanseres på kino i jubileumsåret 2020, og baseres på ”et skattkammer av arkivfilm, anekdoter, personlige fortellinger og musikk fra et bredt spekter av bergensmusikere”.