Det er nok av politisk sprengstoff i de nye dokumentarene som har fått støtte av Norsk filminstitutt denne uken.
Foto fra «Kunstneren og tyven»
Fire vidt forskjellige dokumentarfilmer har fått produksjonstilskudd av Norsk filminstitutt for mars – alle med det til felles at regissørene er erfarne.
Benjamin Ree (Magnus) og Magnus Skatvold (Trondheimsreisen) ble tildelt de største tilskuddene til henholdsvis Kunstneren og tyven og Blue code of silence. Ree og Medieoperatørene ved Ingvil Giske fikk 1.450.000 kroner til sin kinodokumentar som omhandler ”kunsttyven som selv ble til kunst”. Skatvold og Spætt Film ved Håvard Wettland Gossé ble tildelt 1.800.000 kroner til dokumentaren om ”en korrupt politimann som tar et oppgjør med seg selv og kolleger fra 70-tallets New York”.
Vi har allerede viet Lene Bergs nye film, False Belief, en god del omtale i kjølvannet av deltakelsen på Berlinalens Forum. Berg og produsenten FABB001 ved Ingebjørg Torgersen har fått 500.000 kroner i produksjonstilskudd til filmen ”om regissøren og hennes kjærestes opplevelse av rasisme og rettssystemet i USA, og utforsker fordommer knyttet til rase og normalitet, offer og overgriper”.
Integral Film og regissørene Nefise Özkal Lorentzen og Jørgen Lorentzen fikk 940.000 kroner i produksjonstilskudd til dokumentaren Tension in Europe, som handler om forholdet mellom Europa og Midt-Østen.
NFIs konsulenter begrunner tildelingene til nettopp disse prosjektene på følgende måte:
Kunstneren og tyven: «Dette er en dokumentarfilm hvis indhold er tæt på fiktionens verden: En kunstner får stjålet to malerier, opsøger kunsttyven, maler hans portræt og de bliver tætte venner. Publikum overraskes konstant over historiens drejninger. Regissøren og kameraet er med hele tiden, nøjagtig som i fiktionen. Dette er en fortælling med autenticitet og kompleksitet fortalt gennem regissisørens tydelige vision. Den er original, smuk og tankevækkende, og med et fatastisk cast» (Konsulent: Helle Hansen).
Blue code of silence: «Dette er en film om korrupte politifolk i 70ernes New York, om manden der skiftede side og angav sine politikollegaer, for selv at gå fri. Om had, mistro og menneskelige modpoler og opfattelser af samme situation. Det er et interessant antropologisk studie i menneskeheden tilsat en sand historie, ægte arkivmateriale, tidsbilledets musik, nyfundet materiale og et unikt interview med hovedkarakteren, der nu er død. Det er en original og kompleks fortælling, med en tydelig tematik og en autenticitet i både materiale og fortælling». (Konsulent: Helle Hansen)
Tension in Europe: «Tension in Europe» er en dokumentarfilm om demokratiets utfordringer. Integral film ved regissør- og produsentparet Nefise og Jørgen Lorentzen ser nærmere på forholdet mellom krefter som vil verne om det og de som ser på demokrati som en unødvendighet». (Konsulent: Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen)
False Belief: «Med udgangspunkt i regissørens egne oplevelser fortælles historien om hendes partners absurde oplevelser i retssystemet i New York. Historien om hvordan en sort mand bliver misinformeret, manipuleret og mobbet af systemet. Berg har tydeligt fortæller standpunkt i filmen, der er minimalistisk i sit visuelle udtryk, men ikke i sit kunstneriske greb og originalitet» (Konsulent: Helle Hansen)
I tillegg fikk ni dokumentarprosjekter utviklingstilskudd, mens det også ble gitt tilskudd til to nye samproduksjoner med utenlandsk hovedprodusent: Reisen til Utopia og Scandinavian Star.
Foto fra «Kunstneren og tyven»
Fire vidt forskjellige dokumentarfilmer har fått produksjonstilskudd av Norsk filminstitutt for mars – alle med det til felles at regissørene er erfarne.
Benjamin Ree (Magnus) og Magnus Skatvold (Trondheimsreisen) ble tildelt de største tilskuddene til henholdsvis Kunstneren og tyven og Blue code of silence. Ree og Medieoperatørene ved Ingvil Giske fikk 1.450.000 kroner til sin kinodokumentar som omhandler ”kunsttyven som selv ble til kunst”. Skatvold og Spætt Film ved Håvard Wettland Gossé ble tildelt 1.800.000 kroner til dokumentaren om ”en korrupt politimann som tar et oppgjør med seg selv og kolleger fra 70-tallets New York”.
Vi har allerede viet Lene Bergs nye film, False Belief, en god del omtale i kjølvannet av deltakelsen på Berlinalens Forum. Berg og produsenten FABB001 ved Ingebjørg Torgersen har fått 500.000 kroner i produksjonstilskudd til filmen ”om regissøren og hennes kjærestes opplevelse av rasisme og rettssystemet i USA, og utforsker fordommer knyttet til rase og normalitet, offer og overgriper”.
Integral Film og regissørene Nefise Özkal Lorentzen og Jørgen Lorentzen fikk 940.000 kroner i produksjonstilskudd til dokumentaren Tension in Europe, som handler om forholdet mellom Europa og Midt-Østen.
NFIs konsulenter begrunner tildelingene til nettopp disse prosjektene på følgende måte:
Kunstneren og tyven: «Dette er en dokumentarfilm hvis indhold er tæt på fiktionens verden: En kunstner får stjålet to malerier, opsøger kunsttyven, maler hans portræt og de bliver tætte venner. Publikum overraskes konstant over historiens drejninger. Regissøren og kameraet er med hele tiden, nøjagtig som i fiktionen. Dette er en fortælling med autenticitet og kompleksitet fortalt gennem regissisørens tydelige vision. Den er original, smuk og tankevækkende, og med et fatastisk cast» (Konsulent: Helle Hansen).
Blue code of silence: «Dette er en film om korrupte politifolk i 70ernes New York, om manden der skiftede side og angav sine politikollegaer, for selv at gå fri. Om had, mistro og menneskelige modpoler og opfattelser af samme situation. Det er et interessant antropologisk studie i menneskeheden tilsat en sand historie, ægte arkivmateriale, tidsbilledets musik, nyfundet materiale og et unikt interview med hovedkarakteren, der nu er død. Det er en original og kompleks fortælling, med en tydelig tematik og en autenticitet i både materiale og fortælling». (Konsulent: Helle Hansen)
Tension in Europe: «Tension in Europe» er en dokumentarfilm om demokratiets utfordringer. Integral film ved regissør- og produsentparet Nefise og Jørgen Lorentzen ser nærmere på forholdet mellom krefter som vil verne om det og de som ser på demokrati som en unødvendighet». (Konsulent: Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen)
False Belief: «Med udgangspunkt i regissørens egne oplevelser fortælles historien om hendes partners absurde oplevelser i retssystemet i New York. Historien om hvordan en sort mand bliver misinformeret, manipuleret og mobbet af systemet. Berg har tydeligt fortæller standpunkt i filmen, der er minimalistisk i sit visuelle udtryk, men ikke i sit kunstneriske greb og originalitet» (Konsulent: Helle Hansen)
I tillegg fikk ni dokumentarprosjekter utviklingstilskudd, mens det også ble gitt tilskudd til to nye samproduksjoner med utenlandsk hovedprodusent: Reisen til Utopia og Scandinavian Star.