Hvistendahl og Hoel underveis med nye langfilmer

Hvistendahl og Hoel underveis med nye langfilmer

Thea Hvistendahl og Anniken Hoel er tildelt VIP- stipend for å utvikle henholdsvis spillefilmen «Håndtering av udøde» og dokumentaren «#WeAreLove».

Anniken Hoel og Thea Hvistendahl er tildelt de ettertraktede VIP-stipendene for å kunne utvikle nye filmprosjekter: Hoel får stipend til å utvikle dokumentaren #WeAreLove og Hvistendahl til spillefilmen Håndtering av udøde.

Norsk filminstitutt deler ut inntil seks Vekst i prosjekt (VIP) – stipend på 200.000 kroner i året. VIP-stipendet skal gi etablerte regissører og serieskapere «mer tid til fordypning og forskning, og rom for eksperimentering med form og innhold, knyttet til et filmprosjekt regissøren ønsker å realisere».

– Stipendet skal stimulere til en personlig fortellerevne, nyskaping og kunstnerisk vågemot, og de søkerne som velges ut må ha et klart mål for hva de vil med stipendet, og en god plan for hvordan de vil videreutvikle seg kunstnerisk i stipendperioden. Både Hoel og Hvistendahl er spennende talenter som i sine søknader viser en stor bevissthet rundt hvem de er og hvor de vil som filmskapere, sier talentrådgiver Hanne Myren i NFI.

Thea Hvistendahl debuterte som langfilmregissør i 2017 med Adjø Montebello – en hybridfilm om bandet Karpe Diem, som fortsatt går for fulle hus når den vises sporadisk. Filmen hadde utenlandspremiere under Gøteborg Internasjonale Film Festival, vant en Kosmoramapris for beste produksjonsdesign og ble nominert til hele fire Amanda-priser, der den også vant for beste produksjonsdesign. Før det jobbet Hvistendahl flere år med musikkvideo – blant annet for Karpe Diem, før hun gikk over til å lage kortfilmer og reklame.

Anniken Hoel fikk stor oppmerksomhet for sin langfilmdebut Dødsårsak: Ukjent, en dokumentar om søsterens død og psykiske sykdom. Filmen hadde verdenspremiere på CPH:DOX i mars 2017, og gikk på kino i Norge samme år. Den vant flere internasjonale priser, blant annet beste lang-dokumentar, under NordicDocs, Publikumsprisen under Eurodok, og Beste utenlandske dokumentar ved Michael Moores’ Traverse City Filmfestival. Hoel har sin filmutdannelse fra Danmark, Tsjekkia,  Storbritannia og Filmskolen i Gøteborg, og har erfaring både med foto, regi og klipp fra en rekke kort- og dokumentarfilmer i Norge og andre land.


Mer om VIP-stipendet:

For å søke på dette stipendet må regissøren eller serieskaperen ha hatt regi på en langfilm med ordinær kinopremiere i Norge de siste 3 år, eller ha skapt en dramaserie vist på tv første gang i løpet av de siste 3 år.

VIP-stipendet er en del av Norsk filminstitutts satsing på ”sterke regi- og fortellerstemmer, og stipendet skal også bidra til å bedre kjønnsbalansen i norsk filmbransje”. Det betyr at kvinnendelen skal være minimum 50 prosent for året sett under ett. I 2018 delte NFI ut totalt seks VIP-stipender, de tre siste gikk til  Iram Haq, Solveig Melkeraaen og Jonas Matzow Gulbrandsen.


 

Hvistendahl og Hoel underveis med nye langfilmer

Hvistendahl og Hoel underveis med nye langfilmer

Thea Hvistendahl og Anniken Hoel er tildelt VIP- stipend for å utvikle henholdsvis spillefilmen «Håndtering av udøde» og dokumentaren «#WeAreLove».

Anniken Hoel og Thea Hvistendahl er tildelt de ettertraktede VIP-stipendene for å kunne utvikle nye filmprosjekter: Hoel får stipend til å utvikle dokumentaren #WeAreLove og Hvistendahl til spillefilmen Håndtering av udøde.

Norsk filminstitutt deler ut inntil seks Vekst i prosjekt (VIP) – stipend på 200.000 kroner i året. VIP-stipendet skal gi etablerte regissører og serieskapere «mer tid til fordypning og forskning, og rom for eksperimentering med form og innhold, knyttet til et filmprosjekt regissøren ønsker å realisere».

– Stipendet skal stimulere til en personlig fortellerevne, nyskaping og kunstnerisk vågemot, og de søkerne som velges ut må ha et klart mål for hva de vil med stipendet, og en god plan for hvordan de vil videreutvikle seg kunstnerisk i stipendperioden. Både Hoel og Hvistendahl er spennende talenter som i sine søknader viser en stor bevissthet rundt hvem de er og hvor de vil som filmskapere, sier talentrådgiver Hanne Myren i NFI.

Thea Hvistendahl debuterte som langfilmregissør i 2017 med Adjø Montebello – en hybridfilm om bandet Karpe Diem, som fortsatt går for fulle hus når den vises sporadisk. Filmen hadde utenlandspremiere under Gøteborg Internasjonale Film Festival, vant en Kosmoramapris for beste produksjonsdesign og ble nominert til hele fire Amanda-priser, der den også vant for beste produksjonsdesign. Før det jobbet Hvistendahl flere år med musikkvideo – blant annet for Karpe Diem, før hun gikk over til å lage kortfilmer og reklame.

Anniken Hoel fikk stor oppmerksomhet for sin langfilmdebut Dødsårsak: Ukjent, en dokumentar om søsterens død og psykiske sykdom. Filmen hadde verdenspremiere på CPH:DOX i mars 2017, og gikk på kino i Norge samme år. Den vant flere internasjonale priser, blant annet beste lang-dokumentar, under NordicDocs, Publikumsprisen under Eurodok, og Beste utenlandske dokumentar ved Michael Moores’ Traverse City Filmfestival. Hoel har sin filmutdannelse fra Danmark, Tsjekkia,  Storbritannia og Filmskolen i Gøteborg, og har erfaring både med foto, regi og klipp fra en rekke kort- og dokumentarfilmer i Norge og andre land.


Mer om VIP-stipendet:

For å søke på dette stipendet må regissøren eller serieskaperen ha hatt regi på en langfilm med ordinær kinopremiere i Norge de siste 3 år, eller ha skapt en dramaserie vist på tv første gang i løpet av de siste 3 år.

VIP-stipendet er en del av Norsk filminstitutts satsing på ”sterke regi- og fortellerstemmer, og stipendet skal også bidra til å bedre kjønnsbalansen i norsk filmbransje”. Det betyr at kvinnendelen skal være minimum 50 prosent for året sett under ett. I 2018 delte NFI ut totalt seks VIP-stipender, de tre siste gikk til  Iram Haq, Solveig Melkeraaen og Jonas Matzow Gulbrandsen.


 

MENY