Vestnorsk filmsenter spredte støttemidlene over et stort antall prosjekter ved denne søknadsrunden. Les mer om noen av prosjektene som er underveis i vestlandsregionen.

Foto: «Bak overskriften» følger journalister på reportasjereise i krigssoner
Vestnorsk filmsenter spredte støttemidlene over et stort antall prosjekter ved denne søknadsrunden. Det største beløpet på 450 000 gikk til kortfilmproduksjonen Tropaion med manus og regi av Kjersti Helen Rasmussen (produsent Einar Loftesnes).
Camilla Lingås Haukedal ble tildelt 325 000 til kortfilmprosjektet Kjære Ernest – om en britisk sykepleier som møter Ernest Hemingway under første verdenskrig i Italia (som kjent en hendelse som forfatteren selv skulle bruke i flere av sine tekster, mest kjent i «Farvel til våpnene»).
Produsent Elin Sander og regissør Hildegunn Wærness fikk utviklingsstøtte til en serie på ti episoder om kvinner ”som strever i ekteskapet”. «Gift er en hybrid dokumentarserie som dykker ned i ekteskapets skjulte rom, rått og direkte formidlet av kvinnene selv».
Vegard Bergheim og Pandora film fikk utviklingsstøtte til en dokumentarserie om journalister ute i felten i krigssoner. Bak overskriften følger Aftenposten-journalistene Afshin Ismaeli og Tor Arne Andreassen på reportasjereise i regioner preget av krig og væpnet konflikt.
Eivind Tolås er en veteran innen produksjon av kort og dokumentar. Bien Bizzi er en animasjonsserie om ”verdens største og smarteste bie”.
Ellers er det godt å se at det vestnorske filmmiljøet er våkent til stede i samfunnsdebatten. Trude Refsahl ble tildelt støtte til sin dokumentasjon av miljøkampen i Kampen om Førdefjorden – dokumentaren om avfallsplassen til Norges neste mineralgruve i Førde.
Foto: «Bak overskriften» følger journalister på reportasjereise i krigssoner
Vestnorsk filmsenter spredte støttemidlene over et stort antall prosjekter ved denne søknadsrunden. Det største beløpet på 450 000 gikk til kortfilmproduksjonen Tropaion med manus og regi av Kjersti Helen Rasmussen (produsent Einar Loftesnes).
Camilla Lingås Haukedal ble tildelt 325 000 til kortfilmprosjektet Kjære Ernest – om en britisk sykepleier som møter Ernest Hemingway under første verdenskrig i Italia (som kjent en hendelse som forfatteren selv skulle bruke i flere av sine tekster, mest kjent i «Farvel til våpnene»).
Produsent Elin Sander og regissør Hildegunn Wærness fikk utviklingsstøtte til en serie på ti episoder om kvinner ”som strever i ekteskapet”. «Gift er en hybrid dokumentarserie som dykker ned i ekteskapets skjulte rom, rått og direkte formidlet av kvinnene selv».
Vegard Bergheim og Pandora film fikk utviklingsstøtte til en dokumentarserie om journalister ute i felten i krigssoner. Bak overskriften følger Aftenposten-journalistene Afshin Ismaeli og Tor Arne Andreassen på reportasjereise i regioner preget av krig og væpnet konflikt.
Eivind Tolås er en veteran innen produksjon av kort og dokumentar. Bien Bizzi er en animasjonsserie om ”verdens største og smarteste bie”.
Ellers er det godt å se at det vestnorske filmmiljøet er våkent til stede i samfunnsdebatten. Trude Refsahl ble tildelt støtte til sin dokumentasjon av miljøkampen i Kampen om Førdefjorden – dokumentaren om avfallsplassen til Norges neste mineralgruve i Førde.
Legg igjen en kommentar