Niels Pagh Andersen er kjent for Rushprints lesere. Som klipper av mesterverkeneThe Act of Killing og Oscarnominerte The Look of Silence – begge regissert av Joshua Oppenheimer – har vi intervjuet han flere ganger, sist gjennom denne spennende samtalen han hadde med klipper Anders Teigen.
Den 25.februar vier Den norske filmskolen og NFI:LAB en ettermiddag med Niels Pagh Andersen og hans arbeid med disse to internasjonale dokumentarsuksessene, samt også Piraya films Mogadishu Soldier og Ai Weiweis Human Flow. Arrangementet inngår i det nye konseptet «Artistic Research Café» som er et fagforum som er ment å gi innblikk i kunstnerisk utviklingsarbeid.
I 2014 startet Andersen prosjektet «Orden i Kaos» ved Den norske filmskolen. Han hadde nettopp klippet ferdig den internasjonale dokumentarfilmen The Act of Killing og skulle i gang med oppfølgeren The Look of Silence. I den forbindelse fikk han støtte fra det norske «Program for kunstnerisk utviklingsarbeid» til å utforske det gjeldende regelsettet filmskapere bruker i sin oppbygging av filmfortellingen og analysere hvordan disse reglene påvirker de historiene vi forteller og dermed hvordan vi mennesker oppfatter oss selv.
I klippingen av The Act of Killing oppdaget Andersen at måten han hadde arbeidet i sin karriere med å bygge opp en sympatisk hovedkarakter publikum kunne identifisere seg med måtte forkastes, og han var nødt til å finne opp et nytt dramaturgisk regelsett som gjorde det mulig for publikum til å forholde seg til en massemorder som hovedkarakter. Dette nye regelsettet er videreutviklet i de etterfølgende filmene han har klippet.
I denne presentasjonen vil Andersen gjøre et dypdykk i filmen The Look of Silence ved å vise lengre klipp fra filmen, et intervju han selv har gjennomført med regissør Joshua Oppenheimer, samt en refleksjon og analyse av både egen arbeidsmetode og filmen.
Relaterte saker:
Om å klippe to mesterverk
«Artistic Research Café» – nytt forum for kunstnerisk utviklingsarbeid
Hvordan skape filmkunst fra den tykkeste blodtåka
– Målet var å fjerne meg som filmskaper
Legg igjen en kommentar