Hvordan gjøre en massemorder til hovedkarakter?

Hvordan gjøre en massemorder til hovedkarakter?

Neste «Artistic Research Café» er viet klipper Niels Pagh Andersen og hans banebrytende arbeid med blant annet Joshua Oppenheimers dokumentarfilmer, der han måtte finne opp et nytt dramaturgisk regelsett for publikum til å forholde seg til en massemorder som hovedkarakter.

Niels Pagh Andersen er kjent for Rushprints lesere. Som klipper av mesterverkeneThe Act of Killing og Oscarnominerte The Look of Silence – begge regissert av Joshua Oppenheimer –  har vi intervjuet han flere ganger, sist gjennom denne spennende samtalen han hadde med klipper Anders Teigen.

Den 25.februar vier Den norske filmskolen og NFI:LAB en ettermiddag med Niels Pagh Andersen og hans arbeid med disse to internasjonale dokumentarsuksessene, samt også Piraya films Mogadishu Soldier og Ai Weiweis Human Flow. Arrangementet inngår i det nye konseptet «Artistic Research Café» som er et fagforum som er ment å gi innblikk i kunstnerisk utviklingsarbeid.

I 2014 startet Andersen prosjektet «Orden i Kaos» ved Den norske filmskolen. Han hadde nettopp klippet ferdig den internasjonale dokumentarfilmen The Act of Killing og skulle i gang med oppfølgeren The Look of Silence. I den forbindelse fikk han støtte fra det norske «Program for kunstnerisk utviklingsarbeid» til å utforske det gjeldende regelsettet filmskapere bruker i sin oppbygging av filmfortellingen og analysere hvordan disse reglene påvirker de historiene vi forteller og dermed hvordan vi mennesker oppfatter oss selv.

I klippingen av The Act of Killing oppdaget Andersen at måten han hadde arbeidet i sin karriere med å bygge opp en sympatisk hovedkarakter publikum kunne identifisere seg med måtte forkastes, og han var nødt til å finne opp et nytt dramaturgisk regelsett som gjorde det mulig for publikum til å forholde seg til en massemorder som hovedkarakter. Dette nye regelsettet er videreutviklet i de etterfølgende filmene han har klippet.

I denne presentasjonen vil Andersen gjøre et dypdykk i filmen The Look of Silence ved å vise lengre klipp fra filmen, et intervju han selv har gjennomført med regissør Joshua Oppenheimer, samt en refleksjon og analyse av både egen arbeidsmetode og filmen.


Relaterte saker:

Om å klippe to mesterverk

«Artistic Research Café» – nytt forum for kunstnerisk utviklingsarbeid

Hvordan skape filmkunst fra den tykkeste blodtåka

– Målet var å fjerne meg som filmskaper


 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Hvordan gjøre en massemorder til hovedkarakter?

Hvordan gjøre en massemorder til hovedkarakter?

Neste «Artistic Research Café» er viet klipper Niels Pagh Andersen og hans banebrytende arbeid med blant annet Joshua Oppenheimers dokumentarfilmer, der han måtte finne opp et nytt dramaturgisk regelsett for publikum til å forholde seg til en massemorder som hovedkarakter.

Niels Pagh Andersen er kjent for Rushprints lesere. Som klipper av mesterverkeneThe Act of Killing og Oscarnominerte The Look of Silence – begge regissert av Joshua Oppenheimer –  har vi intervjuet han flere ganger, sist gjennom denne spennende samtalen han hadde med klipper Anders Teigen.

Den 25.februar vier Den norske filmskolen og NFI:LAB en ettermiddag med Niels Pagh Andersen og hans arbeid med disse to internasjonale dokumentarsuksessene, samt også Piraya films Mogadishu Soldier og Ai Weiweis Human Flow. Arrangementet inngår i det nye konseptet «Artistic Research Café» som er et fagforum som er ment å gi innblikk i kunstnerisk utviklingsarbeid.

I 2014 startet Andersen prosjektet «Orden i Kaos» ved Den norske filmskolen. Han hadde nettopp klippet ferdig den internasjonale dokumentarfilmen The Act of Killing og skulle i gang med oppfølgeren The Look of Silence. I den forbindelse fikk han støtte fra det norske «Program for kunstnerisk utviklingsarbeid» til å utforske det gjeldende regelsettet filmskapere bruker i sin oppbygging av filmfortellingen og analysere hvordan disse reglene påvirker de historiene vi forteller og dermed hvordan vi mennesker oppfatter oss selv.

I klippingen av The Act of Killing oppdaget Andersen at måten han hadde arbeidet i sin karriere med å bygge opp en sympatisk hovedkarakter publikum kunne identifisere seg med måtte forkastes, og han var nødt til å finne opp et nytt dramaturgisk regelsett som gjorde det mulig for publikum til å forholde seg til en massemorder som hovedkarakter. Dette nye regelsettet er videreutviklet i de etterfølgende filmene han har klippet.

I denne presentasjonen vil Andersen gjøre et dypdykk i filmen The Look of Silence ved å vise lengre klipp fra filmen, et intervju han selv har gjennomført med regissør Joshua Oppenheimer, samt en refleksjon og analyse av både egen arbeidsmetode og filmen.


Relaterte saker:

Om å klippe to mesterverk

«Artistic Research Café» – nytt forum for kunstnerisk utviklingsarbeid

Hvordan skape filmkunst fra den tykkeste blodtåka

– Målet var å fjerne meg som filmskaper


 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY