På mandag starter årets utgave av HUMAN internasjonale dokumentarfilm festival som kan skilte med norsk og internasjonalt konkurranseprogram. Her er festivalsjef Ketil Magnussens anbefalinger.
På mandag starter dokumentarfilmfestivalen HUMAN som for to år siden endret navn fra Human Rights Human Wrongs-festivalen. I tillegg til et konkurranseprogram for ny norsk dokumentar deler festivalen ut en internasjonal pris gitt av Amnesty International Norge og Den Norske Helsingforskomitéen.
Festivalleder Ketil Magnussen synes ikke han kan si noe om hvilke filmer han liker best i det norske programmet – det vil han overlate til juryen. Men han har valgt et knippe filmer fra det internasjonale programmet, og fremhever forøvrig det brede og sammensatte debattprogrammet:
– Kulturminister Trine Skei Grande skal diskutere ytringsfrihet i kunsten, en problemstilling som har blitt svært aktuell etter Oslo Frps forsøk på å kutte kommunens støtte til Black Box som følge av oppsetningen av teaterstykket Ways of Seeing; Abid Raja skal diskutere ekstremistenes grep på Pakistan med Asia Bibis advokat; aktor og forsvarsadvokat i krigsforbrytersaken mot Ratko Mladic kommer til festivalen for å diskutere filmen The Trial of Ratko Mladic; Yngve Slyngstad, Kristin Halvorsen, John Peder Egenæs og Silvija Seres skal drøfte om oljefondet er skodd for framtiden; mens Erika Balsom fra Kings College i London skal snakke om hvordan dokumentarfilmskapere skal kunne bevare troverdighet i en «post-faktuell» verden.
Alex Winter, USA 2018, 99 min.
En skikkelig thriller av en film om det største journalistiske samarbeidsprosjektet noensinne. Nesten 400 journalister fra over 100 nyhetsselskaper jobbet i hemmelighet med å etterforske dokumenter som avslørte massiv skatteunndragelse, hvitvasking og korrupsjon over hele verden. Flere statsministre måtte gå av og en rekke etterforskninger ble satt i gang etter hvert som reportasjene kom ut i mediene. The Panama Papers er årets åpningsfilm på Human internasjonale dokumentarfilmfestival.
Rehad Desai, Sør-Afrika 2018, 85 min.
Everything Must Fall er en action-film om kampen mot ulikhet i Sør-Afrika. Mange studenter har opplevd å ikke kunne fullføre utdanningen på grunn av stadige økninger av studieavgiftene. I 2015 eksploderte denne misnøyen i de største demonstrasjonene landet har sett siden 1994. Filmen skildrer demonstrasjonene fra innsiden og gir et unikt innblikk i hvordan denne konflikten utspilte seg sett fra flere sider. Den viser også hvor vanskelig det kan være å organisere en bred grasrotbevegelse med svært forskjellige mennesker og grupperinger, særlig når de møtes med brutal vold fra politiets side. Til tross for at ”fees must fall-bevegelsen” opplevde interne splittelser, så ser det ut til at aksjonene gjorde inntrykk og sørafrikanske politikere har idag igjen satt gratis utdanning på bordet som en viktig sak. Regissøren kommer til festivalen.
Bing Liu, USA 2018, 86 min.
Minding the Gap er en utrolig vakker og gripende oppvekstfilm fra USAs rustbelte. Den har vunnet en rekke priser på festivaler over hele verden og er nå også Oscarnominert. Og det er svært fortjent. Vi følger en vennegjeng der skateboard er en sentral del av livet, på veien til å bli voksne. Regissør Bing Liu er en av dem. Han har filmet kameratene siden helt i starten av tenårene og nå er de midt i tyveårene. I en handling som går over flere år får vi se hvordan de formes og hvordan de sliter med veivalgene i livet når det føles som om fortiden og erfaringene fra en vanskelig barndom allerede har definert livet for dem.
Almudena Carracedo og Robert Bahar, Spania 2018, 96 min
The Silence of Others er rett og slett en fantastisk film og sterk historie som viser hvor viktig det er å oppnå rettferdighet etter grove overgrep for å kunne komme videre i livet. Spania valgte i 1975 å legge lokk på historien om undertrykkelsen og kun se framover. Ingen skulle straffes for de forbrytelsene som ble begått under Francos diktatur. Det betydde at ingen overgrep ble etterforsket og mange savner fremdeles en grav og en visshet om hva som skjedde med søsken, foreldre og barn som urettmessig ble arrestert, torturert og drept eller bare forsvant. Barn av opposisjonelle ble tvangsadoptert til familier med gode bånd til regimet og fremdeles er det mange som ikke aner hva som skjedde med barna deres.
Et vendepunkt kom i 2010, da en gruppe modige ofre og pårørende omgikk det spanske rettssystemet og anklaget tidligere maktpersoner for forbrytelser mot menneskeheten i en argentinsk domstol. Gjennom flere år følger vi rettssaken og et voksende antall anklagere som tør å stå fram.
Den spanske forsoningsmodellen ble et forbilde for flere latinamerikanske oppgjørsprosesser etter diktatur og borgerkrig. Men det er viktig å forstå at fred ikke nødvendigvis er fred for alle hvis det ikke innebærer en avslutning av konflikten og en form for rettferdighet. På festivalen trekker vi linjene fra Spania til Syria for å få fram viktige spørsmål som bør være med når man skal finne veien til fred der.
Dokumentaren er produsert av Pedro Almodovar og har vunnet en rekke priser.
Arthur Pratt, Sierra Leone 2018, 86 min.
Sierra Leone var et av landene som var hardest rammet da Ebola brøt ut i 2014. Å se denne filmen er som å være med i ambulansen sammen med de lokale helsearbeiderne i Freetown i Sierra Leone mens epidemien spredde seg altfor raskt og folk døde rundt dem. Arthur Pratts u dokumentar er et ujålete og nærgående portrett av hvordan krisa så ut på bakkeplan. I filmen møter vi helsepersonell som setter egne liv på spill for å hjelpe, lokalbefolkning som er skeptiske til helsemyndighetene og mennesker som ikke forstår alvoret før de mister livet. Survivors forteller Freetowns egen historie om Ebola-krisen, og gir oss både forståelse og følelse av hvordan man som individ og samfunn gjennomlever et slikt mareritt. (Arthur Pratt kommer til festivalen).
Sahim Omar Kalifa, Belgia 2018, 55 min.
En stillfaren og veldig fin film der handlingen i hovedsak foregår inne i en frisørsalong i bydelen Molenbeek i Brussel. Molenbeek er av media blitt døpt ”terrorens vugge” og andre lignende uttrykk. Folk som bor her ser ikke på seg selv på denne måten i det hele tatt og føler seg svært urettferdig stigmatisert. Dette er en film alle bør se og som kan hjelpe oss til å bryte ut av den falske ”oss og dem”-boblen vi lett havner i. Regissør Sahim Omar Kalifa kommer til festivalen.
På mandag starter dokumentarfilmfestivalen HUMAN som for to år siden endret navn fra Human Rights Human Wrongs-festivalen. I tillegg til et konkurranseprogram for ny norsk dokumentar deler festivalen ut en internasjonal pris gitt av Amnesty International Norge og Den Norske Helsingforskomitéen.
Festivalleder Ketil Magnussen synes ikke han kan si noe om hvilke filmer han liker best i det norske programmet – det vil han overlate til juryen. Men han har valgt et knippe filmer fra det internasjonale programmet, og fremhever forøvrig det brede og sammensatte debattprogrammet:
– Kulturminister Trine Skei Grande skal diskutere ytringsfrihet i kunsten, en problemstilling som har blitt svært aktuell etter Oslo Frps forsøk på å kutte kommunens støtte til Black Box som følge av oppsetningen av teaterstykket Ways of Seeing; Abid Raja skal diskutere ekstremistenes grep på Pakistan med Asia Bibis advokat; aktor og forsvarsadvokat i krigsforbrytersaken mot Ratko Mladic kommer til festivalen for å diskutere filmen The Trial of Ratko Mladic; Yngve Slyngstad, Kristin Halvorsen, John Peder Egenæs og Silvija Seres skal drøfte om oljefondet er skodd for framtiden; mens Erika Balsom fra Kings College i London skal snakke om hvordan dokumentarfilmskapere skal kunne bevare troverdighet i en «post-faktuell» verden.
Alex Winter, USA 2018, 99 min.
En skikkelig thriller av en film om det største journalistiske samarbeidsprosjektet noensinne. Nesten 400 journalister fra over 100 nyhetsselskaper jobbet i hemmelighet med å etterforske dokumenter som avslørte massiv skatteunndragelse, hvitvasking og korrupsjon over hele verden. Flere statsministre måtte gå av og en rekke etterforskninger ble satt i gang etter hvert som reportasjene kom ut i mediene. The Panama Papers er årets åpningsfilm på Human internasjonale dokumentarfilmfestival.
Rehad Desai, Sør-Afrika 2018, 85 min.
Everything Must Fall er en action-film om kampen mot ulikhet i Sør-Afrika. Mange studenter har opplevd å ikke kunne fullføre utdanningen på grunn av stadige økninger av studieavgiftene. I 2015 eksploderte denne misnøyen i de største demonstrasjonene landet har sett siden 1994. Filmen skildrer demonstrasjonene fra innsiden og gir et unikt innblikk i hvordan denne konflikten utspilte seg sett fra flere sider. Den viser også hvor vanskelig det kan være å organisere en bred grasrotbevegelse med svært forskjellige mennesker og grupperinger, særlig når de møtes med brutal vold fra politiets side. Til tross for at ”fees must fall-bevegelsen” opplevde interne splittelser, så ser det ut til at aksjonene gjorde inntrykk og sørafrikanske politikere har idag igjen satt gratis utdanning på bordet som en viktig sak. Regissøren kommer til festivalen.
Bing Liu, USA 2018, 86 min.
Minding the Gap er en utrolig vakker og gripende oppvekstfilm fra USAs rustbelte. Den har vunnet en rekke priser på festivaler over hele verden og er nå også Oscarnominert. Og det er svært fortjent. Vi følger en vennegjeng der skateboard er en sentral del av livet, på veien til å bli voksne. Regissør Bing Liu er en av dem. Han har filmet kameratene siden helt i starten av tenårene og nå er de midt i tyveårene. I en handling som går over flere år får vi se hvordan de formes og hvordan de sliter med veivalgene i livet når det føles som om fortiden og erfaringene fra en vanskelig barndom allerede har definert livet for dem.
Almudena Carracedo og Robert Bahar, Spania 2018, 96 min
The Silence of Others er rett og slett en fantastisk film og sterk historie som viser hvor viktig det er å oppnå rettferdighet etter grove overgrep for å kunne komme videre i livet. Spania valgte i 1975 å legge lokk på historien om undertrykkelsen og kun se framover. Ingen skulle straffes for de forbrytelsene som ble begått under Francos diktatur. Det betydde at ingen overgrep ble etterforsket og mange savner fremdeles en grav og en visshet om hva som skjedde med søsken, foreldre og barn som urettmessig ble arrestert, torturert og drept eller bare forsvant. Barn av opposisjonelle ble tvangsadoptert til familier med gode bånd til regimet og fremdeles er det mange som ikke aner hva som skjedde med barna deres.
Et vendepunkt kom i 2010, da en gruppe modige ofre og pårørende omgikk det spanske rettssystemet og anklaget tidligere maktpersoner for forbrytelser mot menneskeheten i en argentinsk domstol. Gjennom flere år følger vi rettssaken og et voksende antall anklagere som tør å stå fram.
Den spanske forsoningsmodellen ble et forbilde for flere latinamerikanske oppgjørsprosesser etter diktatur og borgerkrig. Men det er viktig å forstå at fred ikke nødvendigvis er fred for alle hvis det ikke innebærer en avslutning av konflikten og en form for rettferdighet. På festivalen trekker vi linjene fra Spania til Syria for å få fram viktige spørsmål som bør være med når man skal finne veien til fred der.
Dokumentaren er produsert av Pedro Almodovar og har vunnet en rekke priser.
Arthur Pratt, Sierra Leone 2018, 86 min.
Sierra Leone var et av landene som var hardest rammet da Ebola brøt ut i 2014. Å se denne filmen er som å være med i ambulansen sammen med de lokale helsearbeiderne i Freetown i Sierra Leone mens epidemien spredde seg altfor raskt og folk døde rundt dem. Arthur Pratts u dokumentar er et ujålete og nærgående portrett av hvordan krisa så ut på bakkeplan. I filmen møter vi helsepersonell som setter egne liv på spill for å hjelpe, lokalbefolkning som er skeptiske til helsemyndighetene og mennesker som ikke forstår alvoret før de mister livet. Survivors forteller Freetowns egen historie om Ebola-krisen, og gir oss både forståelse og følelse av hvordan man som individ og samfunn gjennomlever et slikt mareritt. (Arthur Pratt kommer til festivalen).
Sahim Omar Kalifa, Belgia 2018, 55 min.
En stillfaren og veldig fin film der handlingen i hovedsak foregår inne i en frisørsalong i bydelen Molenbeek i Brussel. Molenbeek er av media blitt døpt ”terrorens vugge” og andre lignende uttrykk. Folk som bor her ser ikke på seg selv på denne måten i det hele tatt og føler seg svært urettferdig stigmatisert. Dette er en film alle bør se og som kan hjelpe oss til å bryte ut av den falske ”oss og dem”-boblen vi lett havner i. Regissør Sahim Omar Kalifa kommer til festivalen.