HUMAN: Det norske konkurranseprogrammet

HUMAN: Det norske konkurranseprogrammet

HUMAN Internasjonale dokumentarfilmfestival slapp i dag sitt norske konkurranseprogram. I alt elleve filmer skal konkurrere om hovedprisen som også innebærer automatisk kvalifisering til en Amanda-nominasjon.

Foto fra Tommy Gulliksens War of Art

Dette er andre året HUMAN idff viser et konkurranseprogram for nye norske dokumentarfilmer, satt sammen av en forhåndsjury. Årets jury, som har bestått av produsent KriStine Ann Skaret, regissør Adel Khan Farooq og kritiker/journalist Aleksander Huser, har følgende å si om de nominerte:

«Det har vært en ære og en glede å se de påmeldte norske dokumentarene fra 2018 og 2019. Årets konkurranseprogram viser bredden i norsk dokumentar, med historier og karakterer fra både by og bygd, innland og utland – og som spenner fra nære menneskelige relasjoner til storpolitiske konflikter. Filmer som vil sjarmere, engasjere, bevege og forhåpentlig også provosere. Programmet omfatter erfarne regissører og nye talenter, med ulike måter å fortelle historiene sine på. Utvalget gjenspeiler det høye nivået som har gjort at norsk dokumentarfilm har høstet mye internasjonal anerkjennelse de siste årene, og derfor har vi vært så heldige å få inkludere ikke bare ti, men hele elleve filmer i årets norske konkurranseprogram”

DET NORSKE KONKURRANSEPROGRAMMET:


Bjarne vil ikke på film

2018 / Norge / Regi: Weronika Nitsch / 41 min / Prod: Nitsch Productions

”Bjarne vil ikke på film” er en fortelling om hvordan en utenlandsk kvinne med filmkamera invaderer livet til sin nabo Bjarne.

Hvem er han egentlig? Hun spør om liv og død, håp og drømmer. Han spør om hun ikke snart kan holde opp. Men når kvinnen bak kamera nekter å gi seg, oppstår et samspill sjelden sett på film – fullt av absurditeter, varme, alvor og humor. Og stort sett bare ubesvarte spørsmål.


Brennende minner

2018 / Norge / Regi: Ellen-Astri Lundby / 80 min / Prod: Ellen-Astri Lundby Film & Media

I møte med flyktningbarn fra Syria og Sudan gjenopplever seks eldre tidsvitner den vonde tiden som barn i Norge under andre verdenskrig.

Høsten 1944 ble 75 000 nordmenn flyktninger i eget land etter at tyskerne tvangsevakuerte og satte fyr på hjemmene deres i Finnmark og Nord-Troms. Målet var at ingen skulle bo eller leve i landsdelen.

Gjennom møter med barn som bor der i dag, som selv har flyktet fra krig i andre deler av verden, bindes fortid og nåtid sammen.  Krigsopplevelser som har funnet sted med over 70 års mellomrom knytter sammen nordmenns og samers egen historie med dagens flyktningsituasjon. Så hvordan kan vi hjelpe flyktningbarn som banker på vår dør i dag?


For vi er gutta

2018 / Norge / Regi: Petter Sommer, Jo Vemund Svendsen / 74 min / Prod: Gudmundur Gunnarsson og Kari Anne Moe for Fuglene

Hver tirsdag møtes en gjeng tatoverte middelaldrende menn for å ta en pause fra hverdagen. I en damefri sone, bak lukkede dører, drikker de øl, pleier vennskap og…. synger flerstemt.

«Mannskoret» ble startet for nesten femten år siden. Bak lukkede dører på Kampen Bistro øver de inn sine helt egne versjoner av perler fra norsk rockehistorie. Tirsdagene er hellige for dem. De har til og med lovet å synge i hverandres begravelser. Det startet som en spøk. Men en dag, når en av gutta forteller at han har kort tid igjen å leve, innser de at livet er skrøpelig og at ingen av dem er udødelige.

Samtidig har Mannskoret fått sin største og mest absurde spillejobb noensinne; de skal varme oppfor selveste Black Sabbath foran 10.000 mennesker. Håpet er at de alle rekker å oppleve det sammen. For vi er gutta er et intimt innblikk i en verden av tøffe menn som finner ekte vennskap..


Forteljingar om mot

2018 / Norge / Regi: Kari Klyve-Skaug / 65 min / Prod: Audun Skaug, Odveig Klyve

Mellom oss lever det menneske som måtte flykta på grunn av orda sine. Kva gjorde dei til ein trussel for makta? Korleis blir noko så viktig at ein set sitt eige liv i fare?

Forteljingar om mot handlar om fire forfattarar frå Jemen, Kenya, Tsjetsjenia og Iran, som med pennen og frie ytringar har kjempa hardt for det dei trur på. Fire menneske som ber med seg historier om det å leve og overleve. Trass i truslar, terror og tortur, har dei halde fram med å tala mot overgrep og sensur.

Historiene deira er ulike, men noko er likt. Dei har alle vore redde – men har likevel handla. Forteljingar om mot inviterer publikum med inn i møte med desse fire personane og det dei framleis brenn for. Korleis er det å koma til land med demokrati og ytringsfridom, – når ein har ytra seg og sett livet på spel? Har dei no reell ytringsfridom? Har vi?


Hvor man vender tilbake

2019 / Norge / Regi: Egil Håskjold Larsen/ 71 min / Prod: Racha Helen Larsen for Yellow Log AS

«Hvor man vender tilbake» er en skildring av forholdet mellom mennesket og naturen, og et meditativt og nært innblikk i et liv tett på elementene.

Filmen følger 75 år gamle Steinar som har valgt et liv i pakt med naturen. Han bor i et isolert, nediset univers på Europas nordligste spiss, bare en kilometer fra den norske grensen til Russland. Her ute i det nedisede og værharde landskapet, finner han friheten og roen. Han hører hjemme her, men livet alene med naturen er ensomt og overveldende.


Jeg vil bo i mitt navn

2018 / Norge / Regi: Lars Erlend Tubaas Øymo / 40 min / Prod: August Baugstrø Hansen for Indie Film AS

Tomas Espedals ville og poetiske liv.

Med bøker som «Biografi (glemsel)» (1999), «Gå. Eller kunsten å leve et vilt og poetisk liv» (2006) og «Imot kunsten» (2009) skrev Tomas Espedal seg tidlig inn i bølgen av norske forfattere som trekker veksler på selvbiografiske elementer i romanene sine.

I dokumentaren kommer vi nært på forfatteren som både forfatter og menneske, hvis en slik todeling er gyldig for tilfellet Espedal. Regissør og fotograf Lars Erlend Tubaas Øymo følger Espedal gjennom livet og skrivingen, fra fotturer i de franske alpene og reiser til Gran Canaria og Provence til møter med den aldrende faren, alltid via skrivekjelleren i Bergen.

Med sin sjarm og vidd er Espedal et takknemlig menneske å portrettere: Det føles som et privilegium å få slå følge med ham gjennom hans forfriskende refleksjoner rundt vandring, alderdom, språk og død.


Making Sense Together

2018 / Norge / Regi: Ellen Ugelstad / 68 min / Prod: Ellen Ugelstad for Twentyone Pictures

Making Sense Together er et filmessay som undersøker forholdet mellom makt og avmakt i psykiatrien.

Gjennom fem nære og personlige vitnesbyrd belyser filmen maktstrukturer i helsevesenet fortalt av både brukere, pårørende og ansatte. I filmen deler fem personer sine nære vitnesbyrd fra psykiatrien. De flettes sammen med arkivmateriale og den fiktive historien om Kjetil og moren hans, og deres møte med helsevesenets byråkrati.


Privacy of Wounds

2018 / Norge / Regi: Dalia Kury / 69 min / Produsent: Jonathan Borge Lie for UpNorth Film

Hasan, Mazen og Khaldoon er tidligere politiske fanger fra noen av Syrias mest beryktede fengsler. Overbevist om at mennene ville kommunisere med en større åpenhet og ærlighet med hverandre uten regissøren i rommet, konstruerte regissøren en fengselscelle med tre fjernstyrte kameraer.

Selv etter de forferdelige opplevelsene de gikk gjennom i fangenskap har disse tre mennene aldri gitt opp håpet om et bedre liv. Filmen gir oss et blikk på hvordan de oppfatter sin egen tilstand samt hva deres psykologiske utfordringer er sett i lys av deres nåværende historie. Mennenes dialog og refleksjoner reflekterer temaet Syria og tar oss med på en indre reise om hva som virkelig er det viktige ved livet.

Privacy of Wounds er en film om hva de overlevende forteller seg selv for å håndtere og overvinne deres tidligere opplevelser.


Reindrømmen

2018 / Norge / Regi: Fridtjof Kjæreng / 87 min / Prod: Benedikte Bredesen for f(x) produksjoner AS

– For meg har ikke dette vært et valg, det har vært det eneste jeg har villet. Det sier hovedpersonen i «Reindrømmen», Reiulf, som alltid har drømt om å drive med rein.

Men som dáčča, nordmann, har han ikke lov til å drive reindrift. Tilfeldighetene vil imidlertid at konahans, som er samisk, får mulighet til å overta en siida-enhet, en egen flokk, på Kvaløya utenfor Tromsø. De tar sjansen, og Reiulf blir reingjeter. På Kvaløya er det helårsdrift. Det er et hardt liv, med magre kår og mye ensomhet, for familien bor fortsatt i Kautokeino.

På Kvaløya er det en reineier fra før. Han mener det ikke er plass til to driftsenheter på øya. Når han går til rettssak for å stanse dem virker fremtiden enda mer usikker.


Vikings Vs. Wolves – The Battle of Finance

2019 / Norge / Regi: Fredrik Horn Akselsen / 68 min / Prod: Rune H. Trondsen for NordicStories AS

Vi står alle ved et veiskille. Dette speiles i verdens finansbransje. Det er kortsiktige tradere mot langsiktige investorer. Grådighet mot fellesskap. Kunstig intelligens og maskiner mot mennesker.

Utfordringene vi står ovenfor er enorme: Mat- og vannmangel. Klimakrise. Folkevandring og ustabilitet. Demokratiske verdier er under press. Så langt har finans blitt sett på som en del av dette problemet, men kan det være en del avløsningen?

Det norske Oljefondet er verdens største statlige fond. Det eies av det norske folk og styres av politikere. Det er et fond for fremtidige generasjoner og eier 1.5% av verdens aksjemarked og har aksjer i 9000 internasjonale selskaper.

I motsetning til vanlige finansinstitusjoner, har dette politisk styrte fondet mandat til å se årtier fremover, med krav om etiske investeringer. Det er nødt til å ta hensyn til de kommende utfordringene, men kan – eller vil – Oljefondet gjøre en forskjell i en verden i endring?


War of Art

2018 / Norge / Regi: Tommy Gulliksen / 102 min / Produksjon: Benedikte Danielsen for Norsk Fjernsyn AS

Hva skjer når en gruppe kunstnere reiser inn i hjertet av Nord-Korea og utfordrer landets virkelighetsoppfatning mens verden er på randen av en atomkrig?

I 2017 ble en gruppe internasjonale kunstnere invitert til Pyongyang. I løpet av ti dager skulle de produsere samtidskunst og møte kollegaer fra et regime der alle kunstnere er statsansatte og de siste hundre år med kunsthistorie er sensurert vekk.

Er det likevel mulig å drive meningsfull kulturutveksling?

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

HUMAN: Det norske konkurranseprogrammet

HUMAN: Det norske konkurranseprogrammet

HUMAN Internasjonale dokumentarfilmfestival slapp i dag sitt norske konkurranseprogram. I alt elleve filmer skal konkurrere om hovedprisen som også innebærer automatisk kvalifisering til en Amanda-nominasjon.

Foto fra Tommy Gulliksens War of Art

Dette er andre året HUMAN idff viser et konkurranseprogram for nye norske dokumentarfilmer, satt sammen av en forhåndsjury. Årets jury, som har bestått av produsent KriStine Ann Skaret, regissør Adel Khan Farooq og kritiker/journalist Aleksander Huser, har følgende å si om de nominerte:

«Det har vært en ære og en glede å se de påmeldte norske dokumentarene fra 2018 og 2019. Årets konkurranseprogram viser bredden i norsk dokumentar, med historier og karakterer fra både by og bygd, innland og utland – og som spenner fra nære menneskelige relasjoner til storpolitiske konflikter. Filmer som vil sjarmere, engasjere, bevege og forhåpentlig også provosere. Programmet omfatter erfarne regissører og nye talenter, med ulike måter å fortelle historiene sine på. Utvalget gjenspeiler det høye nivået som har gjort at norsk dokumentarfilm har høstet mye internasjonal anerkjennelse de siste årene, og derfor har vi vært så heldige å få inkludere ikke bare ti, men hele elleve filmer i årets norske konkurranseprogram”

DET NORSKE KONKURRANSEPROGRAMMET:


Bjarne vil ikke på film

2018 / Norge / Regi: Weronika Nitsch / 41 min / Prod: Nitsch Productions

”Bjarne vil ikke på film” er en fortelling om hvordan en utenlandsk kvinne med filmkamera invaderer livet til sin nabo Bjarne.

Hvem er han egentlig? Hun spør om liv og død, håp og drømmer. Han spør om hun ikke snart kan holde opp. Men når kvinnen bak kamera nekter å gi seg, oppstår et samspill sjelden sett på film – fullt av absurditeter, varme, alvor og humor. Og stort sett bare ubesvarte spørsmål.


Brennende minner

2018 / Norge / Regi: Ellen-Astri Lundby / 80 min / Prod: Ellen-Astri Lundby Film & Media

I møte med flyktningbarn fra Syria og Sudan gjenopplever seks eldre tidsvitner den vonde tiden som barn i Norge under andre verdenskrig.

Høsten 1944 ble 75 000 nordmenn flyktninger i eget land etter at tyskerne tvangsevakuerte og satte fyr på hjemmene deres i Finnmark og Nord-Troms. Målet var at ingen skulle bo eller leve i landsdelen.

Gjennom møter med barn som bor der i dag, som selv har flyktet fra krig i andre deler av verden, bindes fortid og nåtid sammen.  Krigsopplevelser som har funnet sted med over 70 års mellomrom knytter sammen nordmenns og samers egen historie med dagens flyktningsituasjon. Så hvordan kan vi hjelpe flyktningbarn som banker på vår dør i dag?


For vi er gutta

2018 / Norge / Regi: Petter Sommer, Jo Vemund Svendsen / 74 min / Prod: Gudmundur Gunnarsson og Kari Anne Moe for Fuglene

Hver tirsdag møtes en gjeng tatoverte middelaldrende menn for å ta en pause fra hverdagen. I en damefri sone, bak lukkede dører, drikker de øl, pleier vennskap og…. synger flerstemt.

«Mannskoret» ble startet for nesten femten år siden. Bak lukkede dører på Kampen Bistro øver de inn sine helt egne versjoner av perler fra norsk rockehistorie. Tirsdagene er hellige for dem. De har til og med lovet å synge i hverandres begravelser. Det startet som en spøk. Men en dag, når en av gutta forteller at han har kort tid igjen å leve, innser de at livet er skrøpelig og at ingen av dem er udødelige.

Samtidig har Mannskoret fått sin største og mest absurde spillejobb noensinne; de skal varme oppfor selveste Black Sabbath foran 10.000 mennesker. Håpet er at de alle rekker å oppleve det sammen. For vi er gutta er et intimt innblikk i en verden av tøffe menn som finner ekte vennskap..


Forteljingar om mot

2018 / Norge / Regi: Kari Klyve-Skaug / 65 min / Prod: Audun Skaug, Odveig Klyve

Mellom oss lever det menneske som måtte flykta på grunn av orda sine. Kva gjorde dei til ein trussel for makta? Korleis blir noko så viktig at ein set sitt eige liv i fare?

Forteljingar om mot handlar om fire forfattarar frå Jemen, Kenya, Tsjetsjenia og Iran, som med pennen og frie ytringar har kjempa hardt for det dei trur på. Fire menneske som ber med seg historier om det å leve og overleve. Trass i truslar, terror og tortur, har dei halde fram med å tala mot overgrep og sensur.

Historiene deira er ulike, men noko er likt. Dei har alle vore redde – men har likevel handla. Forteljingar om mot inviterer publikum med inn i møte med desse fire personane og det dei framleis brenn for. Korleis er det å koma til land med demokrati og ytringsfridom, – når ein har ytra seg og sett livet på spel? Har dei no reell ytringsfridom? Har vi?


Hvor man vender tilbake

2019 / Norge / Regi: Egil Håskjold Larsen/ 71 min / Prod: Racha Helen Larsen for Yellow Log AS

«Hvor man vender tilbake» er en skildring av forholdet mellom mennesket og naturen, og et meditativt og nært innblikk i et liv tett på elementene.

Filmen følger 75 år gamle Steinar som har valgt et liv i pakt med naturen. Han bor i et isolert, nediset univers på Europas nordligste spiss, bare en kilometer fra den norske grensen til Russland. Her ute i det nedisede og værharde landskapet, finner han friheten og roen. Han hører hjemme her, men livet alene med naturen er ensomt og overveldende.


Jeg vil bo i mitt navn

2018 / Norge / Regi: Lars Erlend Tubaas Øymo / 40 min / Prod: August Baugstrø Hansen for Indie Film AS

Tomas Espedals ville og poetiske liv.

Med bøker som «Biografi (glemsel)» (1999), «Gå. Eller kunsten å leve et vilt og poetisk liv» (2006) og «Imot kunsten» (2009) skrev Tomas Espedal seg tidlig inn i bølgen av norske forfattere som trekker veksler på selvbiografiske elementer i romanene sine.

I dokumentaren kommer vi nært på forfatteren som både forfatter og menneske, hvis en slik todeling er gyldig for tilfellet Espedal. Regissør og fotograf Lars Erlend Tubaas Øymo følger Espedal gjennom livet og skrivingen, fra fotturer i de franske alpene og reiser til Gran Canaria og Provence til møter med den aldrende faren, alltid via skrivekjelleren i Bergen.

Med sin sjarm og vidd er Espedal et takknemlig menneske å portrettere: Det føles som et privilegium å få slå følge med ham gjennom hans forfriskende refleksjoner rundt vandring, alderdom, språk og død.


Making Sense Together

2018 / Norge / Regi: Ellen Ugelstad / 68 min / Prod: Ellen Ugelstad for Twentyone Pictures

Making Sense Together er et filmessay som undersøker forholdet mellom makt og avmakt i psykiatrien.

Gjennom fem nære og personlige vitnesbyrd belyser filmen maktstrukturer i helsevesenet fortalt av både brukere, pårørende og ansatte. I filmen deler fem personer sine nære vitnesbyrd fra psykiatrien. De flettes sammen med arkivmateriale og den fiktive historien om Kjetil og moren hans, og deres møte med helsevesenets byråkrati.


Privacy of Wounds

2018 / Norge / Regi: Dalia Kury / 69 min / Produsent: Jonathan Borge Lie for UpNorth Film

Hasan, Mazen og Khaldoon er tidligere politiske fanger fra noen av Syrias mest beryktede fengsler. Overbevist om at mennene ville kommunisere med en større åpenhet og ærlighet med hverandre uten regissøren i rommet, konstruerte regissøren en fengselscelle med tre fjernstyrte kameraer.

Selv etter de forferdelige opplevelsene de gikk gjennom i fangenskap har disse tre mennene aldri gitt opp håpet om et bedre liv. Filmen gir oss et blikk på hvordan de oppfatter sin egen tilstand samt hva deres psykologiske utfordringer er sett i lys av deres nåværende historie. Mennenes dialog og refleksjoner reflekterer temaet Syria og tar oss med på en indre reise om hva som virkelig er det viktige ved livet.

Privacy of Wounds er en film om hva de overlevende forteller seg selv for å håndtere og overvinne deres tidligere opplevelser.


Reindrømmen

2018 / Norge / Regi: Fridtjof Kjæreng / 87 min / Prod: Benedikte Bredesen for f(x) produksjoner AS

– For meg har ikke dette vært et valg, det har vært det eneste jeg har villet. Det sier hovedpersonen i «Reindrømmen», Reiulf, som alltid har drømt om å drive med rein.

Men som dáčča, nordmann, har han ikke lov til å drive reindrift. Tilfeldighetene vil imidlertid at konahans, som er samisk, får mulighet til å overta en siida-enhet, en egen flokk, på Kvaløya utenfor Tromsø. De tar sjansen, og Reiulf blir reingjeter. På Kvaløya er det helårsdrift. Det er et hardt liv, med magre kår og mye ensomhet, for familien bor fortsatt i Kautokeino.

På Kvaløya er det en reineier fra før. Han mener det ikke er plass til to driftsenheter på øya. Når han går til rettssak for å stanse dem virker fremtiden enda mer usikker.


Vikings Vs. Wolves – The Battle of Finance

2019 / Norge / Regi: Fredrik Horn Akselsen / 68 min / Prod: Rune H. Trondsen for NordicStories AS

Vi står alle ved et veiskille. Dette speiles i verdens finansbransje. Det er kortsiktige tradere mot langsiktige investorer. Grådighet mot fellesskap. Kunstig intelligens og maskiner mot mennesker.

Utfordringene vi står ovenfor er enorme: Mat- og vannmangel. Klimakrise. Folkevandring og ustabilitet. Demokratiske verdier er under press. Så langt har finans blitt sett på som en del av dette problemet, men kan det være en del avløsningen?

Det norske Oljefondet er verdens største statlige fond. Det eies av det norske folk og styres av politikere. Det er et fond for fremtidige generasjoner og eier 1.5% av verdens aksjemarked og har aksjer i 9000 internasjonale selskaper.

I motsetning til vanlige finansinstitusjoner, har dette politisk styrte fondet mandat til å se årtier fremover, med krav om etiske investeringer. Det er nødt til å ta hensyn til de kommende utfordringene, men kan – eller vil – Oljefondet gjøre en forskjell i en verden i endring?


War of Art

2018 / Norge / Regi: Tommy Gulliksen / 102 min / Produksjon: Benedikte Danielsen for Norsk Fjernsyn AS

Hva skjer når en gruppe kunstnere reiser inn i hjertet av Nord-Korea og utfordrer landets virkelighetsoppfatning mens verden er på randen av en atomkrig?

I 2017 ble en gruppe internasjonale kunstnere invitert til Pyongyang. I løpet av ti dager skulle de produsere samtidskunst og møte kollegaer fra et regime der alle kunstnere er statsansatte og de siste hundre år med kunsthistorie er sensurert vekk.

Er det likevel mulig å drive meningsfull kulturutveksling?

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY