Amerikanske Oscar-eksperter fremhever Pål Ulvik Rokseth som en av utfordrerne til en nominasjon for beste filmfoto for ”22.JULY”. Filmen har vært en av de mest sette på Netflix denne høsten, med opp mot 30 millioner seere i 190 land.
Foto: Pål Ulvik Rokseth (i midten), omkranset av Paul Greengrass og Jens Patterson
Amerikanske bransjepublikasjoner har trappet opp sine spekulasjoner om hvilke filmer som vinner nominasjonene til Oscar. Hollywood Reporters Scott Feinberg, en av de mest erfarne og respekterte Oscar-kronikørene, har i likhet med de aller fleste gitt størst vinnersjanser til Alfonso Cuarons Roma innen flest kategorier.
Men blant Netflix sine mulige kandidater som har fått kinolansering, seiler også spillefilmen om 22.juli-terroren opp som en utfordrer innen flere kategorier. Feinberg presenterte i dag sine lister der Paul Greengrass fremheves som en mulig utfordrer til kategorien beste regi. Feinberg regner det likevel som enda mer sannsynlig at den norske filmfotografen Pål Ulvik Rokseth vil kunne hevde seg i oppløpet til kategorien beste filmfoto. Rokseth er ikke blant de som fikk særlig oppmerksomhet under lanseringen av 22.JULY, men hans foto er utvilsomt blant filmens fremste kvaliteter (ikke minst for de få av oss som så filmen på kino).
Som Varietys kritiker Guy Lodge skrev i sin anmeldelse av filmen: «Shot and cut with the kind of unstopping, unstinting true-crime dourness that makes the bottom fall out of your stomach — it’s certainly the showcase sequence for mostly solemn, subtly textured work by d.p. Pål Ulvik Rokseth and editor William Goldenberg” (sistnevnte er også blant Feinbergs mulige kandidater).
Som en bekreftelse på at Netflix øyner en nominasjon innen beste foto, sendte American Cinematographer i dag ut et nyhetsbrev der strømmetjenesten over en helsides annonse (som også er publisert i andre bransjepublikasjoner) ber Oscarakademiets medlemmer vurdere Rokseth som en kandidat til beste foto:
Rokseth har de siste årene vekslet mellom dramaserier og spillefilm, med blant annet Okkupert, Nobel og Bølgen og Adjø, Montebello på samvittigheten. Senere i vinter er han kinoaktuell med foto på Amundsen, Espen Sandbergs biografiske film om Roald Amundsen.
Det er naturligvis hard konkurranse om nominasjonene som vil bli offentliggjort 22.januar. Svenske Linus Sandgren (First Man) fremheves som favoritt av Feinberg sammen med blant annet Alfonso Cuaron (Roma), Rachel Morrison (Black Panther) og Lukasz Zal (Cold War. Les forøvrig vårt intervju med Zal om hans forrige samarbeid med regissøren, Pawel Pawlikowski).
Rokseth er altså i prominent selskap, og skal vi tro bransjeanalytikere er 22.JULY blant spillefilmene på Netflix som har oppnådd høyest seertall dette året. Netflix går som kjent ikke ut med seertall, men kilder hos strømmetjenesten kunne i oktober fortelle Deadline at 14,5 millioner brukere så filmen de første tre ukene etter premieren, og at så mange som 92 prosent av seerne så filmen i sin helhet. De reelle seertallene er langt høyere, opp mot det dobbelte, mener Deadline, og viser til at det ofte er flere i en husholdning som ser samme filmen. Det gjør sannsynligvis 22.JULY til den mest sette norske coproduksjonen noensinne.
Les vårt intervju med Anders Danielsen Lie om å spille terroristen i 22.JULY.
Foto: Pål Ulvik Rokseth (i midten), omkranset av Paul Greengrass og Jens Patterson
Amerikanske bransjepublikasjoner har trappet opp sine spekulasjoner om hvilke filmer som vinner nominasjonene til Oscar. Hollywood Reporters Scott Feinberg, en av de mest erfarne og respekterte Oscar-kronikørene, har i likhet med de aller fleste gitt størst vinnersjanser til Alfonso Cuarons Roma innen flest kategorier.
Men blant Netflix sine mulige kandidater som har fått kinolansering, seiler også spillefilmen om 22.juli-terroren opp som en utfordrer innen flere kategorier. Feinberg presenterte i dag sine lister der Paul Greengrass fremheves som en mulig utfordrer til kategorien beste regi. Feinberg regner det likevel som enda mer sannsynlig at den norske filmfotografen Pål Ulvik Rokseth vil kunne hevde seg i oppløpet til kategorien beste filmfoto. Rokseth er ikke blant de som fikk særlig oppmerksomhet under lanseringen av 22.JULY, men hans foto er utvilsomt blant filmens fremste kvaliteter (ikke minst for de få av oss som så filmen på kino).
Som Varietys kritiker Guy Lodge skrev i sin anmeldelse av filmen: «Shot and cut with the kind of unstopping, unstinting true-crime dourness that makes the bottom fall out of your stomach — it’s certainly the showcase sequence for mostly solemn, subtly textured work by d.p. Pål Ulvik Rokseth and editor William Goldenberg” (sistnevnte er også blant Feinbergs mulige kandidater).
Som en bekreftelse på at Netflix øyner en nominasjon innen beste foto, sendte American Cinematographer i dag ut et nyhetsbrev der strømmetjenesten over en helsides annonse (som også er publisert i andre bransjepublikasjoner) ber Oscarakademiets medlemmer vurdere Rokseth som en kandidat til beste foto:
Rokseth har de siste årene vekslet mellom dramaserier og spillefilm, med blant annet Okkupert, Nobel og Bølgen og Adjø, Montebello på samvittigheten. Senere i vinter er han kinoaktuell med foto på Amundsen, Espen Sandbergs biografiske film om Roald Amundsen.
Det er naturligvis hard konkurranse om nominasjonene som vil bli offentliggjort 22.januar. Svenske Linus Sandgren (First Man) fremheves som favoritt av Feinberg sammen med blant annet Alfonso Cuaron (Roma), Rachel Morrison (Black Panther) og Lukasz Zal (Cold War. Les forøvrig vårt intervju med Zal om hans forrige samarbeid med regissøren, Pawel Pawlikowski).
Rokseth er altså i prominent selskap, og skal vi tro bransjeanalytikere er 22.JULY blant spillefilmene på Netflix som har oppnådd høyest seertall dette året. Netflix går som kjent ikke ut med seertall, men kilder hos strømmetjenesten kunne i oktober fortelle Deadline at 14,5 millioner brukere så filmen de første tre ukene etter premieren, og at så mange som 92 prosent av seerne så filmen i sin helhet. De reelle seertallene er langt høyere, opp mot det dobbelte, mener Deadline, og viser til at det ofte er flere i en husholdning som ser samme filmen. Det gjør sannsynligvis 22.JULY til den mest sette norske coproduksjonen noensinne.
Les vårt intervju med Anders Danielsen Lie om å spille terroristen i 22.JULY.