En pionér i norsk animasjonsfilm er gått bort

En pionér i norsk animasjonsfilm er gått bort

Inni Karine Melbye var en samlende kraft i det norske og internasjonale animasjonsmiljøet, og en mentor for meg, skriver Gunnar Strøm i sitt minneord for den norske filmpioneren.

Inni ble begravet i Ullern kirke torsdag 1. mars. Det var en stilig og verdig gravferd. Flere fra animasjonsmiljøet var til stede sammen med familie og venner. Jeg la ned en krans på vegne av de norske animatørene. Minnestunden etterpå på Holmenkollen Restaurant var i Innis ånd. Vi spiste godt, atmosfæren var avslappa, noen drakk hvitvin. Knut Eide holdt en poengtert, kjærlig og morsom tale på vegne av animasjonsmiljøet og seg selv. Jeg hadde samlet inn tegninger, fotografier og hilsener fra det norske og internasjonale animasjonsmiljøet og samlet dem i ei mappe som ble overrakt familien. Jeg vil takke familien for en fin avskjed med Inni. Her er minnetalen jeg holdt i kirka under gravferda. Med ærbødighet. Gunnar.

Minnetale ved gravferden til Inni Karine Melbye (1937-2018):

I over 50 år arbeidet Inni med og for den kunstneriske animasjonsfilmen. Hun var en morsfigur for det norske animasjonsmiljøet. Hun har liksom alltid vært der. Ikke minst som døråpner for de norske animatørene til det internasjonale animasjonsmiljøet.

Etter studier i København og Paris dro hun til Montreal. I Radio Societé Canada arbeidet hun sammen med Fredric Back og andre profilerte kunstnere. Tilbake fra Canada etablerte hun Norsk Filminnitiv som senere ble Studio Filminnitiv i København.

Det var en viktig hendelse i Innis liv da hun i 1975 ble valgt inn i styret for ASIFA (Association Internationale de Film d’Animation) – den internasjonale animasjonsfilmorganisasjonen. Den hadde da flere tusen medlemmer i over 50 land. I ASIFA-styret arbeidet hun sammen med ledende animatører fra hele verden. Inni ble snart sentral i det internasjonale miljøet. Ved styrevalget i 1985 i Annecy fikk Inni flest stemmer av alle kandidatene som stilte til valg.

Som animasjonskunstner er Inni mest kjent for sin animerte grafiske design. Hennes hovedverk er den 18 minutter vakre kortfilmen Reisen til planeten Nazar fra 1983. Den bygger på Ludvig Holbergs 1700-talls utopiske roman Niels Klims forunderlige reise. Arild Nyquist skrev manus. Jan Garbarek lagde musikken.

Garbarek lagde også musikk til Innis mest kjente arbeid – et arbeid de færreste vet at det er Inni som har laget: Trollkassen (1985) – barne-TV-vignetten som gikk kl. 18.00 på NRK i årevis. Det gjør den utvilsomt til Norges mest sette filmsnutt.

Senere i hennes karriere er det særlig samarbeidet med den franske animatøren og regissøren Michel Ocelot som må framheves, særlig på hans filmer under fellestittelen Prinser og prinsesser (2002).

Da Inni kom tilbake fra Canada samlet hun det norske animasjonsmiljøet og arrangerte seminarer for de norske animatørene – med internasjonale lærere. Dette var det første forsøket på å samle de norske animatørene og starten på bygginga av en norsk animasjonsbransje.

Filmfestivaler er svært viktige for animasjonsfilmen. Særlig for den kunstneriske animerte kortfilmen. ASIFA støttet og var med på å bygge opp de viktigste animasjonsfilmfestivalene: Annecy, Zagreb, Ottawa, Hiroshima. Inni var som styremedlem i ASIFA viktig i dette arbeidet. Hun ble kanskje enda viktigere for de norske festivalene – særlig Kortfilmfestivalen hvor hun var med helt fra starten på Røros i 1978. Hun har brakt internasjonal kvalitetsanimasjon til Norge til stor inspirasjon for festivaldeltagere generelt og til animatørene spesielt. Hun har på tilsvarende måte vært en ressurs for Barnefilmfestivalen i Kristiansand og Fredrikstad Animation Festival.

Inni var en pioner i å arrangere animasjonsverksteder for barn. ASIFA Workshop Group er et internasjonalt samarbeid mellom ulike verksteder der profesjonelle animatører arrangerer verksteder der barn får prøve seg som animasjonsfilmskapere. Inni var med fra starten av dette arbeidet og arrangerte i mange år slike verksteder i forbindelse med filmfestivalen i Odense – med internasjonale animatører som lærere. Her la hun grunnlaget for en omfattende aktivitet med slike verksteder over hele Skandinavia, ikke minst her i Norge.

For meg var Inni en mentor. Da hun gikk ut av styret i ASIFA i 1988 ba hun meg om å stille til valg og overta. Det har vært en stor glede å kunne føre deler av Innis arbeid videre.

Inni var aktiv i det internasjonale, nordiske og norske animasjonsmiljøet til det siste. Hun ble tildelt ‘The Life Achievement Award’ på Fredrikstad Animation Festival i 2009.

Det er med ydmykhet og kjærlighet at jeg her legger ned en krans på vegne av de norske animatørene.

Gunnar Strøm.

 

Linker til omtale av Inni Karine Melbye:

Presentasjon og Intervju: https://vimeo.com/257688395

Nekrolog Nancy Denney-Phelps:  http://awn.com/blogs/sprockets

Intervju av Rune Kreutz: https://rushprint.no/2014/08/en-bauta-i-norsk-animasjon/

 

Sorry, comments are closed for this post.

En pionér i norsk animasjonsfilm er gått bort

En pionér i norsk animasjonsfilm er gått bort

Inni Karine Melbye var en samlende kraft i det norske og internasjonale animasjonsmiljøet, og en mentor for meg, skriver Gunnar Strøm i sitt minneord for den norske filmpioneren.

Inni ble begravet i Ullern kirke torsdag 1. mars. Det var en stilig og verdig gravferd. Flere fra animasjonsmiljøet var til stede sammen med familie og venner. Jeg la ned en krans på vegne av de norske animatørene. Minnestunden etterpå på Holmenkollen Restaurant var i Innis ånd. Vi spiste godt, atmosfæren var avslappa, noen drakk hvitvin. Knut Eide holdt en poengtert, kjærlig og morsom tale på vegne av animasjonsmiljøet og seg selv. Jeg hadde samlet inn tegninger, fotografier og hilsener fra det norske og internasjonale animasjonsmiljøet og samlet dem i ei mappe som ble overrakt familien. Jeg vil takke familien for en fin avskjed med Inni. Her er minnetalen jeg holdt i kirka under gravferda. Med ærbødighet. Gunnar.

Minnetale ved gravferden til Inni Karine Melbye (1937-2018):

I over 50 år arbeidet Inni med og for den kunstneriske animasjonsfilmen. Hun var en morsfigur for det norske animasjonsmiljøet. Hun har liksom alltid vært der. Ikke minst som døråpner for de norske animatørene til det internasjonale animasjonsmiljøet.

Etter studier i København og Paris dro hun til Montreal. I Radio Societé Canada arbeidet hun sammen med Fredric Back og andre profilerte kunstnere. Tilbake fra Canada etablerte hun Norsk Filminnitiv som senere ble Studio Filminnitiv i København.

Det var en viktig hendelse i Innis liv da hun i 1975 ble valgt inn i styret for ASIFA (Association Internationale de Film d’Animation) – den internasjonale animasjonsfilmorganisasjonen. Den hadde da flere tusen medlemmer i over 50 land. I ASIFA-styret arbeidet hun sammen med ledende animatører fra hele verden. Inni ble snart sentral i det internasjonale miljøet. Ved styrevalget i 1985 i Annecy fikk Inni flest stemmer av alle kandidatene som stilte til valg.

Som animasjonskunstner er Inni mest kjent for sin animerte grafiske design. Hennes hovedverk er den 18 minutter vakre kortfilmen Reisen til planeten Nazar fra 1983. Den bygger på Ludvig Holbergs 1700-talls utopiske roman Niels Klims forunderlige reise. Arild Nyquist skrev manus. Jan Garbarek lagde musikken.

Garbarek lagde også musikk til Innis mest kjente arbeid – et arbeid de færreste vet at det er Inni som har laget: Trollkassen (1985) – barne-TV-vignetten som gikk kl. 18.00 på NRK i årevis. Det gjør den utvilsomt til Norges mest sette filmsnutt.

Senere i hennes karriere er det særlig samarbeidet med den franske animatøren og regissøren Michel Ocelot som må framheves, særlig på hans filmer under fellestittelen Prinser og prinsesser (2002).

Da Inni kom tilbake fra Canada samlet hun det norske animasjonsmiljøet og arrangerte seminarer for de norske animatørene – med internasjonale lærere. Dette var det første forsøket på å samle de norske animatørene og starten på bygginga av en norsk animasjonsbransje.

Filmfestivaler er svært viktige for animasjonsfilmen. Særlig for den kunstneriske animerte kortfilmen. ASIFA støttet og var med på å bygge opp de viktigste animasjonsfilmfestivalene: Annecy, Zagreb, Ottawa, Hiroshima. Inni var som styremedlem i ASIFA viktig i dette arbeidet. Hun ble kanskje enda viktigere for de norske festivalene – særlig Kortfilmfestivalen hvor hun var med helt fra starten på Røros i 1978. Hun har brakt internasjonal kvalitetsanimasjon til Norge til stor inspirasjon for festivaldeltagere generelt og til animatørene spesielt. Hun har på tilsvarende måte vært en ressurs for Barnefilmfestivalen i Kristiansand og Fredrikstad Animation Festival.

Inni var en pioner i å arrangere animasjonsverksteder for barn. ASIFA Workshop Group er et internasjonalt samarbeid mellom ulike verksteder der profesjonelle animatører arrangerer verksteder der barn får prøve seg som animasjonsfilmskapere. Inni var med fra starten av dette arbeidet og arrangerte i mange år slike verksteder i forbindelse med filmfestivalen i Odense – med internasjonale animatører som lærere. Her la hun grunnlaget for en omfattende aktivitet med slike verksteder over hele Skandinavia, ikke minst her i Norge.

For meg var Inni en mentor. Da hun gikk ut av styret i ASIFA i 1988 ba hun meg om å stille til valg og overta. Det har vært en stor glede å kunne føre deler av Innis arbeid videre.

Inni var aktiv i det internasjonale, nordiske og norske animasjonsmiljøet til det siste. Hun ble tildelt ‘The Life Achievement Award’ på Fredrikstad Animation Festival i 2009.

Det er med ydmykhet og kjærlighet at jeg her legger ned en krans på vegne av de norske animatørene.

Gunnar Strøm.

 

Linker til omtale av Inni Karine Melbye:

Presentasjon og Intervju: https://vimeo.com/257688395

Nekrolog Nancy Denney-Phelps:  http://awn.com/blogs/sprockets

Intervju av Rune Kreutz: https://rushprint.no/2014/08/en-bauta-i-norsk-animasjon/

 

Sorry, comments are closed for this post.

MENY