Jakten på Snømannen-effekten

Jakten på Snømannen-effekten

Fra Oslo til Bergen og Rjukan – alle opptaksstedene ønsker å profilere seg på synligheten som vil følge med premieren på «Snømannen». Her forteller de ulike aktørene om sine planer.

Foto: Fra opptakene foran inngangen til Oslo rådhus.

Den 13.oktober er det endelig klart for kinopremieren på den mye omtalte filmatiseringen av Jo Nesbøs roman Snømannen, med stjerner som Michael Fassbender, Rebecca Ferguson og J.K. Simmons på rollelisten. I over halvannet år har norsk presse fulgt produksjonsprosessen til den første internasjonale spillefilmen som fikk støtte fra den norske insentivordningen – fra de første opptakene i Oslo, med Rådhuset, Barcode og restaurant Schrøder som de fremste landemerkene, til Skansen og Ulriken i Bergen og Vemork på Rjukan. Lokale selskaper, politikere og reiselivsnæringen håper nå at filmen kan bidra til å sette Norge på kartet.

Kulturbyråd i Oslo, Rina Mariann Hansen, mener Snømannen kommer å sette sitt preg på Oslo, da dette er blant de større filmproduksjonene som har vært i byen.

– For Oslo kommune sin del har selve arbeidet og koordineringen med produksjonen lagt et godt grunnlag på hvordan vi kan arbeide videre med å tiltrekke oss flere produksjoner. I vårt videre arbeid jobber vi nå med å få på plass en filmkommisjon for Oslo og etter hvert et filmfond.

Hansen gleder seg stort til premieren.

– Jeg gleder meg veldig til å se filmen. Regissør Thomas Alfredsson sa da han var her sist at han trodde vi i Oslo vil bli fornøyd. Det er jo spesielt med filmen at de fleste store turistattraksjoner i Oslo er med i den, og jeg tror det blir lett å kjenne seg igjen. Og så har jo Schrøder en sentral plass i Harry Holes univers. Vi er spent på om filmen lykkes og om det blir flere filmer i serien. Men det er jo en skummel historie – det er ikke feelgood fra og om Oslo.

En scene fra «Snømannen» som utspiller seg inne på restaurant Schrøder i Oslo.

Gallapremiere på Colosseum kino

Administrerende direktør i VisitOSLO, Christian Lunde, forteller at de gjør en rekke aktiviteter i forbindelse med premieren.

– VisitOSLO markedsfører ikke selve filmen, men vi satser selvsagt på å profilere byen gjennom filmen. Dette arbeidet trapper vi opp når filmen har hatt premiere den 13. oktober – etter at vi ser hvilken mottakelse den får av kritikere og publikum, forteller han.

Lunde mener Snømannen kan få store ringvirkninger.

– Én ting er hva innspillingen har lagt igjen i byen i form av kroner og øre. En annen er markedsføringseffekten som bidrar til å sette Oslo på verdenskartet både som et flott sted å besøke, men også som en attraktiv filminnspillingsby for store, internasjonale produksjoner.

Førpremieren på Colosseum kino den 10. oktober er intet unntak, forteller han. På denne visningen vil regissør Tomas Alfredson delta.

– Denne dagen vil det være en mottakelse for media, bloggere, influencere og andre inviterte gjester i Oslo rådhus før turen går til Colosseum kino og filmvisning. Vi vil også ta med de internasjonale pressefolkene og bloggerne til noen av stedene som er omtalt i boken og som vises i filmen. Samtidig skal vi vise frem andre aspekter ved den flotte byen vår; ny og gammel arkitektur, byutvikling, uteliv, kaffekultur og matopplevelser. VisitOSLO profilerer Oslo digitalt via Snømannen  –  primært på vår Facebookside @visitoslo og vår webside visitoslo.com – og vi deltar kontinuerlig i dialogen på sosiale medier slik at vi kan kartlegge og påvirke effekten filmen har gjennom Oslos digitale fotavtrykk.

Christian Lunde foran Oslofjorden.

Eget Snømannen-kart

På VisitOSLOs nettside har de produsert et interaktivt kart, både på engelsk og norsk, som viser stedene i Oslo som er nevnt i Jo Nesbøs roman.

– Dette kartet vil bli oppdatert så snart vi får bekreftet hvilke locations som faktisk har kommet med i filmen.

VisitOslo utviklet et liknende kart også i forbindelse med tv-serien Skam.

– Skam-kartet har hatt nærmere 140 000 unike besøkende og vi ser stor interesse for alt vårt innhold som handler om eller har en tilknytning til Skam og seriens skuespillere. Ingen tvil om at Skam-feberen fortsatt herjer!

– Vi håper og tror at Jo Nesbø-fans, Fassbender-fans og Nordic Noir-entusiaster, både gamle og nye, vil gi Oslo oppmerksomhet, spesielt på sosiale medier. Dette er selvsagt avhengig av hvordan filmen tas imot av både kritikere og publikum. Uansett, vi kommer til å følge med i alle relevante kanaler og vil benytte enhver mulighet til å promotere Oslo.

I tillegg til å samarbeide tett med kommunen, kjører VisitOSLO Snømannen-prosjekter sammen Innovasjon Norge.

– Et eksempel på dette samarbeidet er en konkurranse på spanske nettsider der premien er en reise til Oslo for to personer. Det er utrolig spennende at vi i VisitOSLO får mulighet til å bidra inn i kommunens prosjekt Filmbyen Oslo og være med på bygge opp Norge som et attraktivt filminnspillingsland. Vi ser frem til fortsettelsen av dette arbeidet, sier Lunde.

– Men først er det premieren på Snømannen den 13. oktober. Jeg grugleder meg enormt til å se filmen sammen med resten av VisitOSLO-teamet på Klingenberg fredag den 13.

Location Rjukan

Også utenfor hovedstaden knyttes det store forventninger til Snømannen. Foruten opptak i Oslo, ble filmen også spilt inn i Bergen og på Rjukan.

Pål Thorud, leder for Hydros kraftverk i Telemark, forteller at de er stolte over at en så stor produksjon la innspillingen til Rjukan. I samarbeid med Tinn kommune er Hydro med på å arrangere storstilt førpremiere på Rjukan 11. oktober, med utekino og blant annet utstillinger av effekter som har vært med i filmen.

– På grunn av filmingen måtte vi stenge driften ved fem kraftverk i tre timer, og som takk for hjelpen har produsentene laget en bakomfilm som vi tar del i. I tillegg til at vi gleder oss til selve spillefilmen, er vi derfor også veldig spent på bakomfilmen, sier Thorud.

Ingrid Fagerberg, daglig leder i visitRjukan, forteller at visitRjukan har laget Snømannen-pakker som inneholder overnatting, middag, inngang Rjukanbadet, inngang Vemork Industriarbeidermuseum, billetter til filmen. Pakken er beregnet for familier med ungdom.

Rjukan har nå hatt flere innspillinger gjennom årene. Fagerberg kan fortelle at innspillingene har hatt stor effekt på besøket til Rjukan i etterkant av visningene.

– Kampen om tungtvannet har generert i økt besøk og verdiskapning lokalt, for eksempel. Tilbakemeldingene fra produsentene har vært gode: Vi er et lokalsamfunn som ønsker å fremme en «ja-mentalitet». Det vi nå kan bli bedre på er å kvalitetssikre organiseringen og kommunikasjonen rundt henvendelser om bruk av locations fra produsenter, sier hun og fortsetter:

– Det er derfor opprettet et prosjekt, Location Rjukan, hvor nettopp dette står sentralt. Kartleggingen av behovene både lokalt og for innspillingsteamet er viktig, og hvordan Rjukan kan selge inn «locations» på bakgrunn av referanser og erfaring. Prosjektet er i en begynnende fase, sier Fagerberg.

Julie Andersland, byråd for klima, kultur og næring i Bergen, forteller at kommunen ikke har noen konkrete aktiviteter rundt Snømannen, men håper filmen bidrar til økt fokus på Bergen som filmby.

– Byrådet jobber aktivt med å utvikle Bergen og regionen som et attraktivt sted for store filminnspillinger, blant annet gjennom et godt samarbeid med Vestnorsk Filmkommisjon. Filmer spilt inn på Vestlandet er både med på å gjøre resten av verden bedre kjent med oss, og bidrar til å bygge erfaring og kompetanse i vår egen filmbransje, avslutter Andersland.

Val Kilmer ser utover Bergen by fra Ulriken.

Les også: Hva kan vi lære av Snømannen?

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Jakten på Snømannen-effekten

Jakten på Snømannen-effekten

Fra Oslo til Bergen og Rjukan – alle opptaksstedene ønsker å profilere seg på synligheten som vil følge med premieren på «Snømannen». Her forteller de ulike aktørene om sine planer.

Foto: Fra opptakene foran inngangen til Oslo rådhus.

Den 13.oktober er det endelig klart for kinopremieren på den mye omtalte filmatiseringen av Jo Nesbøs roman Snømannen, med stjerner som Michael Fassbender, Rebecca Ferguson og J.K. Simmons på rollelisten. I over halvannet år har norsk presse fulgt produksjonsprosessen til den første internasjonale spillefilmen som fikk støtte fra den norske insentivordningen – fra de første opptakene i Oslo, med Rådhuset, Barcode og restaurant Schrøder som de fremste landemerkene, til Skansen og Ulriken i Bergen og Vemork på Rjukan. Lokale selskaper, politikere og reiselivsnæringen håper nå at filmen kan bidra til å sette Norge på kartet.

Kulturbyråd i Oslo, Rina Mariann Hansen, mener Snømannen kommer å sette sitt preg på Oslo, da dette er blant de større filmproduksjonene som har vært i byen.

– For Oslo kommune sin del har selve arbeidet og koordineringen med produksjonen lagt et godt grunnlag på hvordan vi kan arbeide videre med å tiltrekke oss flere produksjoner. I vårt videre arbeid jobber vi nå med å få på plass en filmkommisjon for Oslo og etter hvert et filmfond.

Hansen gleder seg stort til premieren.

– Jeg gleder meg veldig til å se filmen. Regissør Thomas Alfredsson sa da han var her sist at han trodde vi i Oslo vil bli fornøyd. Det er jo spesielt med filmen at de fleste store turistattraksjoner i Oslo er med i den, og jeg tror det blir lett å kjenne seg igjen. Og så har jo Schrøder en sentral plass i Harry Holes univers. Vi er spent på om filmen lykkes og om det blir flere filmer i serien. Men det er jo en skummel historie – det er ikke feelgood fra og om Oslo.

En scene fra «Snømannen» som utspiller seg inne på restaurant Schrøder i Oslo.

Gallapremiere på Colosseum kino

Administrerende direktør i VisitOSLO, Christian Lunde, forteller at de gjør en rekke aktiviteter i forbindelse med premieren.

– VisitOSLO markedsfører ikke selve filmen, men vi satser selvsagt på å profilere byen gjennom filmen. Dette arbeidet trapper vi opp når filmen har hatt premiere den 13. oktober – etter at vi ser hvilken mottakelse den får av kritikere og publikum, forteller han.

Lunde mener Snømannen kan få store ringvirkninger.

– Én ting er hva innspillingen har lagt igjen i byen i form av kroner og øre. En annen er markedsføringseffekten som bidrar til å sette Oslo på verdenskartet både som et flott sted å besøke, men også som en attraktiv filminnspillingsby for store, internasjonale produksjoner.

Førpremieren på Colosseum kino den 10. oktober er intet unntak, forteller han. På denne visningen vil regissør Tomas Alfredson delta.

– Denne dagen vil det være en mottakelse for media, bloggere, influencere og andre inviterte gjester i Oslo rådhus før turen går til Colosseum kino og filmvisning. Vi vil også ta med de internasjonale pressefolkene og bloggerne til noen av stedene som er omtalt i boken og som vises i filmen. Samtidig skal vi vise frem andre aspekter ved den flotte byen vår; ny og gammel arkitektur, byutvikling, uteliv, kaffekultur og matopplevelser. VisitOSLO profilerer Oslo digitalt via Snømannen  –  primært på vår Facebookside @visitoslo og vår webside visitoslo.com – og vi deltar kontinuerlig i dialogen på sosiale medier slik at vi kan kartlegge og påvirke effekten filmen har gjennom Oslos digitale fotavtrykk.

Christian Lunde foran Oslofjorden.

Eget Snømannen-kart

På VisitOSLOs nettside har de produsert et interaktivt kart, både på engelsk og norsk, som viser stedene i Oslo som er nevnt i Jo Nesbøs roman.

– Dette kartet vil bli oppdatert så snart vi får bekreftet hvilke locations som faktisk har kommet med i filmen.

VisitOslo utviklet et liknende kart også i forbindelse med tv-serien Skam.

– Skam-kartet har hatt nærmere 140 000 unike besøkende og vi ser stor interesse for alt vårt innhold som handler om eller har en tilknytning til Skam og seriens skuespillere. Ingen tvil om at Skam-feberen fortsatt herjer!

– Vi håper og tror at Jo Nesbø-fans, Fassbender-fans og Nordic Noir-entusiaster, både gamle og nye, vil gi Oslo oppmerksomhet, spesielt på sosiale medier. Dette er selvsagt avhengig av hvordan filmen tas imot av både kritikere og publikum. Uansett, vi kommer til å følge med i alle relevante kanaler og vil benytte enhver mulighet til å promotere Oslo.

I tillegg til å samarbeide tett med kommunen, kjører VisitOSLO Snømannen-prosjekter sammen Innovasjon Norge.

– Et eksempel på dette samarbeidet er en konkurranse på spanske nettsider der premien er en reise til Oslo for to personer. Det er utrolig spennende at vi i VisitOSLO får mulighet til å bidra inn i kommunens prosjekt Filmbyen Oslo og være med på bygge opp Norge som et attraktivt filminnspillingsland. Vi ser frem til fortsettelsen av dette arbeidet, sier Lunde.

– Men først er det premieren på Snømannen den 13. oktober. Jeg grugleder meg enormt til å se filmen sammen med resten av VisitOSLO-teamet på Klingenberg fredag den 13.

Location Rjukan

Også utenfor hovedstaden knyttes det store forventninger til Snømannen. Foruten opptak i Oslo, ble filmen også spilt inn i Bergen og på Rjukan.

Pål Thorud, leder for Hydros kraftverk i Telemark, forteller at de er stolte over at en så stor produksjon la innspillingen til Rjukan. I samarbeid med Tinn kommune er Hydro med på å arrangere storstilt førpremiere på Rjukan 11. oktober, med utekino og blant annet utstillinger av effekter som har vært med i filmen.

– På grunn av filmingen måtte vi stenge driften ved fem kraftverk i tre timer, og som takk for hjelpen har produsentene laget en bakomfilm som vi tar del i. I tillegg til at vi gleder oss til selve spillefilmen, er vi derfor også veldig spent på bakomfilmen, sier Thorud.

Ingrid Fagerberg, daglig leder i visitRjukan, forteller at visitRjukan har laget Snømannen-pakker som inneholder overnatting, middag, inngang Rjukanbadet, inngang Vemork Industriarbeidermuseum, billetter til filmen. Pakken er beregnet for familier med ungdom.

Rjukan har nå hatt flere innspillinger gjennom årene. Fagerberg kan fortelle at innspillingene har hatt stor effekt på besøket til Rjukan i etterkant av visningene.

– Kampen om tungtvannet har generert i økt besøk og verdiskapning lokalt, for eksempel. Tilbakemeldingene fra produsentene har vært gode: Vi er et lokalsamfunn som ønsker å fremme en «ja-mentalitet». Det vi nå kan bli bedre på er å kvalitetssikre organiseringen og kommunikasjonen rundt henvendelser om bruk av locations fra produsenter, sier hun og fortsetter:

– Det er derfor opprettet et prosjekt, Location Rjukan, hvor nettopp dette står sentralt. Kartleggingen av behovene både lokalt og for innspillingsteamet er viktig, og hvordan Rjukan kan selge inn «locations» på bakgrunn av referanser og erfaring. Prosjektet er i en begynnende fase, sier Fagerberg.

Julie Andersland, byråd for klima, kultur og næring i Bergen, forteller at kommunen ikke har noen konkrete aktiviteter rundt Snømannen, men håper filmen bidrar til økt fokus på Bergen som filmby.

– Byrådet jobber aktivt med å utvikle Bergen og regionen som et attraktivt sted for store filminnspillinger, blant annet gjennom et godt samarbeid med Vestnorsk Filmkommisjon. Filmer spilt inn på Vestlandet er både med på å gjøre resten av verden bedre kjent med oss, og bidrar til å bygge erfaring og kompetanse i vår egen filmbransje, avslutter Andersland.

Val Kilmer ser utover Bergen by fra Ulriken.

Les også: Hva kan vi lære av Snømannen?

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY