Med Frøken Julie ut i verden

Med Frøken Julie ut i verden

Liv Ullmanns adaptasjon av Frøken Julie er den mest prestisjefylte filmen Synnøve Hørsdal og Maipo har vært hovedprodusent på, med stjerner som Jessica Chastain og Colin Farrell . – Dette er et internasjonalt prestisjeprosjekt det er godt å ha med seg når vi nå søker flere større prosjekter.

Med Parting i episodefilmen Love (1982) begynte Ullmanns regikarriere, og senere fulgte Sofie (1992), Kristin Lavransdatter (1995), Enskilda samtal (1996) og Troløs (2000). Liv Ullmanns femte filmprosjekt, filmatiseringen av August Strindbergs kammerspill Frøken Julie fra 1888, spås å få verdenspremiere under filmfestivalen i Cannes neste år. Filmen har storhetene Jessica Chastain (kjent fra blant annet Zero Dark Thirty), Colin Farrell (Miami Vice, Total Recall) og Samantha Morton (Minority Report, Cosmopolis) i rollene. Synnøve Hørsdal i Maipo, som er hovedprodusent på den internasjonale co-produksjonen, tilskriver den celebre casten i hovedsak én person: Liv Ullmann.

– Det er mange elementer som skal klaffe for å få med skuespillere av dette formatet, men den største faktoren som utløste et ja fra skuespillerne var Liv Ullmann. Jeg tror ikke nordmenn alltid er klar over hvilket stort navn hun har internasjonalt. Muligheten til å jobbe med henne vil i utgangspunktet få svært mange interessert. I tillegg hjelper det at det er Strindberg og en historie og et manus som setter skuespillerne så sterkt i sentrum. Jessica Chestain kom med ganske tidlig, før hun var ute med Zero Dark Thirty. Selv om hun allerede da hadde en Oscar-nominasjon har hun fortsatt å vokse som stjerne. Hun er en strålende skuespiller som sammen med Liv bidro til at vi fikk et ja fra Colin Farrell. Prosessen har i første omgang gått gjennom agentene, der skuespillerne har lest manus for deretter å samtale med Liv før både vi og de har forpliktet seg.

MISSJULIE_0412_0207.nef

Frøken Julie har involvert mange parter og nasjonaliteter, noe Hørsdal mener har vært en av de mest krevende utfordringene med filmen.

– I en så fragmentert produksjon vil de fleste føle at de bidrar med en større andel enn de kanskje får kred for eller utbytte av. Når dette er alles, tidvis rettmessige, følelse kan ingen bli helt fornøyd. Samtidig er mange nasjonaliteter og forskjellige parter også noe av det morsomme med prosjektet for en produsent.

Det tok cirka to år fra Hørsdal ble involvert til filmen var fullfinansiert.

– På det tidspunktet var manus ganske godt utviklet og relativt hurtig ble også Jessica Chastain involvert. Allikevel var finansieringsprosessen vanskelig. Da jeg ble involvert var planen ganske annerledes enn den ble til slutt, både med tanke på cast og struktur på finansieringen. NFI var tidlig positive og en forutsetning for at dette prosjektet ble noe av. Helt til siste slutt hadde vi mange potensielle finansieringskilder i spill samtidig.

– På grunn av de store navnene som var involvert var det mange som ønsket å være med. Det var også enkelte som sa ja til å komme inn med betydelige beløp, men som til slutt ikke fikk den siste signaturen. Dette satte oss flere ganger i svært vanskelige situasjoner fordi det haler ut tiden. Et prosjekt med så høy prestisje som dette har jeg også opplevd at medfører konflikter med forskjellige kilder og personer som er involvert: Alle som på et eller annet tidspunkt har vært involvert i prosjektet ønsker å bli assosiert med det, «det ser fint ut for CV-en». Det har vært mange strukturer i spill, mange personer og selskaper/institusjoner å forholde seg til.

MISS JULIE_4138 - versjon 2

I sin tid fikk ikke Liv Ullmann støtte fra Norsk Filmfond (nå NFI) til den planlagte filmatiseringen av Et dukkehjem. Men denne gangen var det lettere å få støtte fra NFI.

– Thomas Robsahm var som konsulent svært begeistret for prosjektet og har vært positiv gjennom hele prosessen. Med et såpass sterkt materiale og en legende som Liv som regissør, har det gått greit å møte de formelle kravene til prosjektet.

Hørsdal beskriver Ullmann som en hardt arbeidende regissør med et spesielt godt håndlag med skuespillerne.

– Liv er dyktig til å skape intenst drama gjennom sterke skuespillerprestasjoner. Det er derfor dette materialet er blitt så bra. Hun har også gjort en adapsjon av Strindbergs stykke som er veldig god. Hun er meget grundig og usedvanlig velforberedt, kanskje den hardest arbeidende filmskaper jeg har vært borti.

Portrett Synnove - versjon 2
Synnøve Hørsdal

Maipo jobber også med flere andre internasjonale prosjekter, deriblant filmen om Sonja Henie. Vil denne erfaringen med Miss Julie bane veien for andre store Maipo-prosjekter?

– Dette er et internasjonalt prestisjeprosjekt det er godt å ha med seg når vi nå søker flere større prosjekter. Det kan i større grad gjøre at vi får oppmerksomhet fra aktører vi ønsker å jobbe med. Det er en erfaring rikere for Maipo, der vi også har fått større innsikt i hva vi ikke skal gjøre.

 Les også om Maipos co-produksjon med Kina på Albert Åberg-filmen

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Med Frøken Julie ut i verden

Med Frøken Julie ut i verden

Liv Ullmanns adaptasjon av Frøken Julie er den mest prestisjefylte filmen Synnøve Hørsdal og Maipo har vært hovedprodusent på, med stjerner som Jessica Chastain og Colin Farrell . – Dette er et internasjonalt prestisjeprosjekt det er godt å ha med seg når vi nå søker flere større prosjekter.

Med Parting i episodefilmen Love (1982) begynte Ullmanns regikarriere, og senere fulgte Sofie (1992), Kristin Lavransdatter (1995), Enskilda samtal (1996) og Troløs (2000). Liv Ullmanns femte filmprosjekt, filmatiseringen av August Strindbergs kammerspill Frøken Julie fra 1888, spås å få verdenspremiere under filmfestivalen i Cannes neste år. Filmen har storhetene Jessica Chastain (kjent fra blant annet Zero Dark Thirty), Colin Farrell (Miami Vice, Total Recall) og Samantha Morton (Minority Report, Cosmopolis) i rollene. Synnøve Hørsdal i Maipo, som er hovedprodusent på den internasjonale co-produksjonen, tilskriver den celebre casten i hovedsak én person: Liv Ullmann.

– Det er mange elementer som skal klaffe for å få med skuespillere av dette formatet, men den største faktoren som utløste et ja fra skuespillerne var Liv Ullmann. Jeg tror ikke nordmenn alltid er klar over hvilket stort navn hun har internasjonalt. Muligheten til å jobbe med henne vil i utgangspunktet få svært mange interessert. I tillegg hjelper det at det er Strindberg og en historie og et manus som setter skuespillerne så sterkt i sentrum. Jessica Chestain kom med ganske tidlig, før hun var ute med Zero Dark Thirty. Selv om hun allerede da hadde en Oscar-nominasjon har hun fortsatt å vokse som stjerne. Hun er en strålende skuespiller som sammen med Liv bidro til at vi fikk et ja fra Colin Farrell. Prosessen har i første omgang gått gjennom agentene, der skuespillerne har lest manus for deretter å samtale med Liv før både vi og de har forpliktet seg.

MISSJULIE_0412_0207.nef

Frøken Julie har involvert mange parter og nasjonaliteter, noe Hørsdal mener har vært en av de mest krevende utfordringene med filmen.

– I en så fragmentert produksjon vil de fleste føle at de bidrar med en større andel enn de kanskje får kred for eller utbytte av. Når dette er alles, tidvis rettmessige, følelse kan ingen bli helt fornøyd. Samtidig er mange nasjonaliteter og forskjellige parter også noe av det morsomme med prosjektet for en produsent.

Det tok cirka to år fra Hørsdal ble involvert til filmen var fullfinansiert.

– På det tidspunktet var manus ganske godt utviklet og relativt hurtig ble også Jessica Chastain involvert. Allikevel var finansieringsprosessen vanskelig. Da jeg ble involvert var planen ganske annerledes enn den ble til slutt, både med tanke på cast og struktur på finansieringen. NFI var tidlig positive og en forutsetning for at dette prosjektet ble noe av. Helt til siste slutt hadde vi mange potensielle finansieringskilder i spill samtidig.

– På grunn av de store navnene som var involvert var det mange som ønsket å være med. Det var også enkelte som sa ja til å komme inn med betydelige beløp, men som til slutt ikke fikk den siste signaturen. Dette satte oss flere ganger i svært vanskelige situasjoner fordi det haler ut tiden. Et prosjekt med så høy prestisje som dette har jeg også opplevd at medfører konflikter med forskjellige kilder og personer som er involvert: Alle som på et eller annet tidspunkt har vært involvert i prosjektet ønsker å bli assosiert med det, «det ser fint ut for CV-en». Det har vært mange strukturer i spill, mange personer og selskaper/institusjoner å forholde seg til.

MISS JULIE_4138 - versjon 2

I sin tid fikk ikke Liv Ullmann støtte fra Norsk Filmfond (nå NFI) til den planlagte filmatiseringen av Et dukkehjem. Men denne gangen var det lettere å få støtte fra NFI.

– Thomas Robsahm var som konsulent svært begeistret for prosjektet og har vært positiv gjennom hele prosessen. Med et såpass sterkt materiale og en legende som Liv som regissør, har det gått greit å møte de formelle kravene til prosjektet.

Hørsdal beskriver Ullmann som en hardt arbeidende regissør med et spesielt godt håndlag med skuespillerne.

– Liv er dyktig til å skape intenst drama gjennom sterke skuespillerprestasjoner. Det er derfor dette materialet er blitt så bra. Hun har også gjort en adapsjon av Strindbergs stykke som er veldig god. Hun er meget grundig og usedvanlig velforberedt, kanskje den hardest arbeidende filmskaper jeg har vært borti.

Portrett Synnove - versjon 2
Synnøve Hørsdal

Maipo jobber også med flere andre internasjonale prosjekter, deriblant filmen om Sonja Henie. Vil denne erfaringen med Miss Julie bane veien for andre store Maipo-prosjekter?

– Dette er et internasjonalt prestisjeprosjekt det er godt å ha med seg når vi nå søker flere større prosjekter. Det kan i større grad gjøre at vi får oppmerksomhet fra aktører vi ønsker å jobbe med. Det er en erfaring rikere for Maipo, der vi også har fått større innsikt i hva vi ikke skal gjøre.

 Les også om Maipos co-produksjon med Kina på Albert Åberg-filmen

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY