Man skal ha ganske store baller for å kalle 5% innkjøp av dokumentar storsatsing, slik Tore Tomter gjør, skriver dokumentarist Morten Daae.
Alle bilder: Oppslag 39 fra NRK Eksterns rapport for 2012. Dokumentarprodusenter dominerer ikke topp 15, og dokumentarer dominerer ikke sjangerfordelingen.
En dokumentarist har klaget på behandlingen av dokumentar i NRK, og fått klar beskjed om at NRK faktisk satser kraftig på dokumentar. NRK bruker nemlig 200 millioner på innkjøp i året. Dessuten går vi på mannen, og ikke ballen.
Så la oss se litt på akkurat den ballen:
I den siste rapporten fra NRK står det rødt, grønt, blått og flere andre fine farger på hvitt: En fin graf som forklarer hva NRK har brukt de 200 millionene de kjøpte eksterne produksjoner for i fjor.
5% gikk til dokumentar. Det er 10 millioner. Resten – 190 millioner – gikk til underholdning for små og store. Noen av dem til faktaunderholdning, som man kan argumentere ligger i nærheten av dokumentar fordi det ikke baserer seg kun på fri fantasi.
Hadde det vært så enkelt at folk ikke vil ha dokumentar, skulle jeg holdt min munn og gått i kloster. Men det er ikke så enkelt. Dokumentarer har jevnt over gode seertall på NRK, når de ikke er gjemt bort sent på natten. Jeg vil tippe at de har en større andel av sendeskjemaet enn 5%. Nesten alt NRK sender, bortsett fra prøvebildet, er dyrere enn dokumentarer – for NRK.
Faktum er at NRK kjøper inn dokumentarer billig. Skambillig. De kjøper visningsretter som dekker en liten del av hva dokumentarene koster. Den største delen av det dokumentarene koster betaler Norsk Filminstitutt, gratisarbeid fra filmskaperne selv, og ymse regionale og andre finansiører. Det er en praksis NRK har fått lov til med velsignelse fra sin eier. Oss. Ved kulturdepartementet. Delvis fordi man jo like gjerne kan kjøpe inn engelske og amerikanske dokumentarer om temaet til en billig penge, og delvis fordi man dessverre ikke har større ressurser.
Hadde jeg vært kulturdepartementet, ville jeg lurt litt på hvordan det henger sammen med NRKs formål.
Man skal nemlig ha ganske store baller for å kalle 5% innkjøp av dokumentar storsatsing.
Morten Daae er dokumentarist.
Les også:
Alle bilder: Oppslag 39 fra NRK Eksterns rapport for 2012. Dokumentarprodusenter dominerer ikke topp 15, og dokumentarer dominerer ikke sjangerfordelingen.
En dokumentarist har klaget på behandlingen av dokumentar i NRK, og fått klar beskjed om at NRK faktisk satser kraftig på dokumentar. NRK bruker nemlig 200 millioner på innkjøp i året. Dessuten går vi på mannen, og ikke ballen.
Så la oss se litt på akkurat den ballen:
I den siste rapporten fra NRK står det rødt, grønt, blått og flere andre fine farger på hvitt: En fin graf som forklarer hva NRK har brukt de 200 millionene de kjøpte eksterne produksjoner for i fjor.
5% gikk til dokumentar. Det er 10 millioner. Resten – 190 millioner – gikk til underholdning for små og store. Noen av dem til faktaunderholdning, som man kan argumentere ligger i nærheten av dokumentar fordi det ikke baserer seg kun på fri fantasi.
Hadde det vært så enkelt at folk ikke vil ha dokumentar, skulle jeg holdt min munn og gått i kloster. Men det er ikke så enkelt. Dokumentarer har jevnt over gode seertall på NRK, når de ikke er gjemt bort sent på natten. Jeg vil tippe at de har en større andel av sendeskjemaet enn 5%. Nesten alt NRK sender, bortsett fra prøvebildet, er dyrere enn dokumentarer – for NRK.
Faktum er at NRK kjøper inn dokumentarer billig. Skambillig. De kjøper visningsretter som dekker en liten del av hva dokumentarene koster. Den største delen av det dokumentarene koster betaler Norsk Filminstitutt, gratisarbeid fra filmskaperne selv, og ymse regionale og andre finansiører. Det er en praksis NRK har fått lov til med velsignelse fra sin eier. Oss. Ved kulturdepartementet. Delvis fordi man jo like gjerne kan kjøpe inn engelske og amerikanske dokumentarer om temaet til en billig penge, og delvis fordi man dessverre ikke har større ressurser.
Hadde jeg vært kulturdepartementet, ville jeg lurt litt på hvordan det henger sammen med NRKs formål.
Man skal nemlig ha ganske store baller for å kalle 5% innkjøp av dokumentar storsatsing.
Morten Daae er dokumentarist.
Les også:
Legg igjen en kommentar