Under Nordiske Mediedager skulle seks unge håpefulle prøve å bryte gjennom med sine pitcher overfor en sal full av garvede mediefolk. – Som å hoppe ut i en haitank, mente kandidatene. Her kan du se noen av pitchene.

NORDISKE MEDIEDAGER/BERGEN
Siden 1988 har Nordiske Mediedager eksistert som et årlig bransjetreff i Bergen. Det er den viktigste møteplassen for mediebransjen, en møteplass hvor det ikke er langt mellom dyre slipsknuter og TV-ansikter som jevnlig ses av millioner. Programdirektører, pulitzerprisvinnere og konsernsjefer er andre man småprater med ved vannkjøleren.
Dette var arenaen studenter fra Universitetet i Bergen, Høyskolen i Lillehammer og Høgskolen i Volda bega seg ut på som pitchere den siste dagen av årets Mediedager. ”Om fremtiden er reality, talkshow, gameshow, humorshow, dokusåpe, en hybrid, eller noe helt annet vet vi ikke, men vi forventer noe nytt og annerledes”, sto det i programteksten. Hva blir Norges neste store tv-hit?
Trond Aukland og Mari Svenning fra Høgskulen i Volda, Ingelin Fosli Pedersen og Elisabeth Sørnes fra Høgskolen i Lillehammer og Øyvind Valderhaug og Mats Willasen fra Universitetet i Bergen skulle fredag bedåre et dommerpanel og en sal full av bransjefolk i Bergen. Alle studentene med et håp om å bli plukket opp og få mulighet til å ta prosjektet sitt til ett skritt nærmere realisering.
Men hva gjør en idé til en bra idé?
Sykdomsshopping
Trond Aukland (21) og Mari Svenning (22) har den siste måneden jobbet på spreng med et konsept de håper kan bidra til å fjerne sykdomstabuer.
– Jeg kommer til å dra landet rundt og teste ulike sykdommer for å finne den som passer meg best.
Det er Trond Aukland som kommer med det dristige utsagnet fra scenen til god respons fra publikum. I serien «Psykt Normal» ønsker Trond Aukland å snakke med anorektikere, schizofrene, tourettesrammede, bipolare og nær sagt alle som har en eller annen lidelse det kan være verd å snakke mer om.
Duoen viser en teaser for prosjektet hvor Aukland prøver seg som anorektiker. Han skal ikke spise mer enn en brokkolikvast og noen gulrotbiter på en hel dag.
– Smerten forsvinner, det går bra, sier eks anorektiker Torill likefrem om hvordan det er å nesten ikke spise.
– Hele førstesida på VG i går var jo om anoreksi, så dette er absolutt et tema folk vil opplyses om, sier Aukland etter seansen.
Hasse Lindmo fra Eyeworks Dynamo, Vibecke Rolland fra Monster og Gry Elisabeth Devold i Rubicon, alle tre produsenter, er imponerte over Voldastudentenes sykdomsserie. De savner riktignok en bedre motivasjon for prosjektet. Lindmo kjøper i alle fall ikke duoens påstand om at så mange i dag har en form for diagnose at det føles unormalt å være helt frisk. Voldastudentene bør komme med en klarere intensjon for serien er hans råd, en bedre grunn til at Aukland skal reise omkring og «prøve» sykdommer. Ellers har absolutt prosjektet livets rett ifølge dommerpanelet.
Mot slutten kommer det også høylytt fra TV3s programdirektør blant publikum at dette var hennes favoritt.
– Vi tør å spørre der andre tier, sier Aukland og både Aukland og medstudent Mari Svenning peker på Trygdekontoret og Leo Ajkic som store forbilder.
Underholdende kunnskap eller kunnskapsrik underholdning?
Innledningsvis får hver gruppe ikke mer enn 30 sekunder til å selge sine idéer til dommerpanelet og publikum. Allerede før deres 30 sekunder er over har Ingelin Fosli Pedersen (22) og Elisabeth Sørnes (22) fortalt både hvordan og hvorfor de ønsker å lage tv-serie om hvordan kroppen fungerer. En humoristisk kunnskapsserie om for eksempel hva som skjer i kroppen når man er forelsket. Hvorfor slår hjertet fortere når man blir tent, og hva er egentlig sommerfugler i magen? Dette er spørsmål jentene vil besvare ved hjelp av både fagpersoner og komikere.
– Det var ikke så ille som jeg hadde trodd, sier Elisabeth Sørnes etter seansen.
Jentene har allerede vært innom NRK med idéen i forbindelse med utdanningen på Lillehammer, og kanskje kan serien bli en realitet i fremtiden når studentene er ferdig med sin grad i produksjon- og prosjektledelse.
– Problemet med en slik serie er å skille seg ut, er rådet fra dommerpanelet.
Det finnes allerede både en rekke kunnskapsrike underholdningsprogrammer og underholdende kunnskapsprogrammer. Hvor skal fokuset være og hva er faktoren som gjør Trigger unikt?
Å teste biologien til ulike politikere under press eller opphisselse er et alternativ som spontant kommer frem på scenen for å i alle fall gjøre serien annerledes.
Politi og monsterbæsj
Da alle idéene var fremlagt og inngående diskutert var det deltakerne i salens tur til å stemme over hvilken idé de til syvende og sist syntes var best. Det var forholdsvis jevnt blant dommerpanelet, men da publikum selv fikk stemme var det utvilsomt Øyvind Valderhaug (22) og Mats Willasen (32) fra Universitetet i Bergen som fikk den beste responsen.
Ved å intervjue barn om ulike temaer for deretter å animere alt barna lirer av seg, ønsker Valderhaug og Willasen å underholde et stort publikum på nett.
– Vi e opptatt av å ha det litt weird. Usaklig og merkelig, sier Willasen.
– Det liker i alle fall æ.
En nærmest unisont håndsopprekkende sal tyder på at også andre liker det snodige og rare.
Etter at duoen hadde vist sin teaser for prosjektet, en noe kortere versjon av videoen over, sto også applausen i taket.
Tre barnehagebarn greier ut om politiets rolle. Og etter å ha slått fast at politiet hovedsakelig skal passe på og fange skurker dreier samtalen seg fort over i ørner som kan bokse barn og drepe både dinosaurer og politimenn. Og monstre som bæsjer på folk naturligvis. Alt dette animert med barnlige tegninger.
Valderhaug og Willasen er i motsetning til Lillehammer- og Voldastudentene ferdig utdannet fra UiBs Film & TV-produksjonslinje om under en måned. På spørsmål om hvordan dagen gikk og om pitcherunden kan resultere i jobb etter studiene kommer det edruelig fra Willasen:
– Hadde vært jævlig kult da. Træng jobb liksom.
Relatert artikkel:
«You take reality and water it down»
Bare ved å vanne ut virkeligheten kan den bli mer troverdig, mener Michael Dobbs, mannen bak House of Cards. Denne uken møtte han den norske medievirkeligheten under Nordiske Mediedager.
Alle fotos: Jarle H. Moe v/Nordiske Mediedager
NORDISKE MEDIEDAGER/BERGEN
Siden 1988 har Nordiske Mediedager eksistert som et årlig bransjetreff i Bergen. Det er den viktigste møteplassen for mediebransjen, en møteplass hvor det ikke er langt mellom dyre slipsknuter og TV-ansikter som jevnlig ses av millioner. Programdirektører, pulitzerprisvinnere og konsernsjefer er andre man småprater med ved vannkjøleren.
Dette var arenaen studenter fra Universitetet i Bergen, Høyskolen i Lillehammer og Høgskolen i Volda bega seg ut på som pitchere den siste dagen av årets Mediedager. ”Om fremtiden er reality, talkshow, gameshow, humorshow, dokusåpe, en hybrid, eller noe helt annet vet vi ikke, men vi forventer noe nytt og annerledes”, sto det i programteksten. Hva blir Norges neste store tv-hit?
Trond Aukland og Mari Svenning fra Høgskulen i Volda, Ingelin Fosli Pedersen og Elisabeth Sørnes fra Høgskolen i Lillehammer og Øyvind Valderhaug og Mats Willasen fra Universitetet i Bergen skulle fredag bedåre et dommerpanel og en sal full av bransjefolk i Bergen. Alle studentene med et håp om å bli plukket opp og få mulighet til å ta prosjektet sitt til ett skritt nærmere realisering.
Men hva gjør en idé til en bra idé?
Sykdomsshopping
Trond Aukland (21) og Mari Svenning (22) har den siste måneden jobbet på spreng med et konsept de håper kan bidra til å fjerne sykdomstabuer.
– Jeg kommer til å dra landet rundt og teste ulike sykdommer for å finne den som passer meg best.
Det er Trond Aukland som kommer med det dristige utsagnet fra scenen til god respons fra publikum. I serien «Psykt Normal» ønsker Trond Aukland å snakke med anorektikere, schizofrene, tourettesrammede, bipolare og nær sagt alle som har en eller annen lidelse det kan være verd å snakke mer om.
Duoen viser en teaser for prosjektet hvor Aukland prøver seg som anorektiker. Han skal ikke spise mer enn en brokkolikvast og noen gulrotbiter på en hel dag.
– Smerten forsvinner, det går bra, sier eks anorektiker Torill likefrem om hvordan det er å nesten ikke spise.
– Hele førstesida på VG i går var jo om anoreksi, så dette er absolutt et tema folk vil opplyses om, sier Aukland etter seansen.
Hasse Lindmo fra Eyeworks Dynamo, Vibecke Rolland fra Monster og Gry Elisabeth Devold i Rubicon, alle tre produsenter, er imponerte over Voldastudentenes sykdomsserie. De savner riktignok en bedre motivasjon for prosjektet. Lindmo kjøper i alle fall ikke duoens påstand om at så mange i dag har en form for diagnose at det føles unormalt å være helt frisk. Voldastudentene bør komme med en klarere intensjon for serien er hans råd, en bedre grunn til at Aukland skal reise omkring og «prøve» sykdommer. Ellers har absolutt prosjektet livets rett ifølge dommerpanelet.
Mot slutten kommer det også høylytt fra TV3s programdirektør blant publikum at dette var hennes favoritt.
– Vi tør å spørre der andre tier, sier Aukland og både Aukland og medstudent Mari Svenning peker på Trygdekontoret og Leo Ajkic som store forbilder.
Underholdende kunnskap eller kunnskapsrik underholdning?
Innledningsvis får hver gruppe ikke mer enn 30 sekunder til å selge sine idéer til dommerpanelet og publikum. Allerede før deres 30 sekunder er over har Ingelin Fosli Pedersen (22) og Elisabeth Sørnes (22) fortalt både hvordan og hvorfor de ønsker å lage tv-serie om hvordan kroppen fungerer. En humoristisk kunnskapsserie om for eksempel hva som skjer i kroppen når man er forelsket. Hvorfor slår hjertet fortere når man blir tent, og hva er egentlig sommerfugler i magen? Dette er spørsmål jentene vil besvare ved hjelp av både fagpersoner og komikere.
– Det var ikke så ille som jeg hadde trodd, sier Elisabeth Sørnes etter seansen.
Jentene har allerede vært innom NRK med idéen i forbindelse med utdanningen på Lillehammer, og kanskje kan serien bli en realitet i fremtiden når studentene er ferdig med sin grad i produksjon- og prosjektledelse.
– Problemet med en slik serie er å skille seg ut, er rådet fra dommerpanelet.
Det finnes allerede både en rekke kunnskapsrike underholdningsprogrammer og underholdende kunnskapsprogrammer. Hvor skal fokuset være og hva er faktoren som gjør Trigger unikt?
Å teste biologien til ulike politikere under press eller opphisselse er et alternativ som spontant kommer frem på scenen for å i alle fall gjøre serien annerledes.
Politi og monsterbæsj
Da alle idéene var fremlagt og inngående diskutert var det deltakerne i salens tur til å stemme over hvilken idé de til syvende og sist syntes var best. Det var forholdsvis jevnt blant dommerpanelet, men da publikum selv fikk stemme var det utvilsomt Øyvind Valderhaug (22) og Mats Willasen (32) fra Universitetet i Bergen som fikk den beste responsen.
Ved å intervjue barn om ulike temaer for deretter å animere alt barna lirer av seg, ønsker Valderhaug og Willasen å underholde et stort publikum på nett.
– Vi e opptatt av å ha det litt weird. Usaklig og merkelig, sier Willasen.
– Det liker i alle fall æ.
En nærmest unisont håndsopprekkende sal tyder på at også andre liker det snodige og rare.
Etter at duoen hadde vist sin teaser for prosjektet, en noe kortere versjon av videoen over, sto også applausen i taket.
Tre barnehagebarn greier ut om politiets rolle. Og etter å ha slått fast at politiet hovedsakelig skal passe på og fange skurker dreier samtalen seg fort over i ørner som kan bokse barn og drepe både dinosaurer og politimenn. Og monstre som bæsjer på folk naturligvis. Alt dette animert med barnlige tegninger.
Valderhaug og Willasen er i motsetning til Lillehammer- og Voldastudentene ferdig utdannet fra UiBs Film & TV-produksjonslinje om under en måned. På spørsmål om hvordan dagen gikk og om pitcherunden kan resultere i jobb etter studiene kommer det edruelig fra Willasen:
– Hadde vært jævlig kult da. Træng jobb liksom.
Relatert artikkel:
«You take reality and water it down»
Bare ved å vanne ut virkeligheten kan den bli mer troverdig, mener Michael Dobbs, mannen bak House of Cards. Denne uken møtte han den norske medievirkeligheten under Nordiske Mediedager.
Alle fotos: Jarle H. Moe v/Nordiske Mediedager
Legg igjen en kommentar