Gullpalmen til erotisk utfordrende film

Gullpalmen til erotisk utfordrende film

Festivalens mest omtalte film, Blue is the warmest color, vant årets Gullpalme. Les om alle prisene og vår omtale av vinnerne.

Juryleder Steven Spielberg la ikke skjul på at han var imponert da han skulle omtale filmen. Han fremhevet “the excellence of three artists: Adèle Exarchopoulos, Léa Seydoux and Abdellatif Kechiche.» Sistnevnte fikk utdelt Gullpalmen av Uma Thurman, omkranset av de to skuespillerne i filmen. Med sin bakgrunn fra Tunis brukte han anledningen til å hylle alle de som kjemper for frihet i landet han vokste opp i:

I want to dedicate this prize and this film to the wonderful young people of France who I met while making this film and who taught me so much about the hope for freedom and of living in harmony together. And to the young people who, not so long ago, lived through the Tunisian revolution, so as to inspire them to live in freedom, express themselves in freedom and love in freedom

I sin omtale av filmen på rushprint.no skriver Oda Bhar:

“Den tunisisk-franske filmskaperen Abdellatif Kechiche (Black Venus, The Secret of Grain) hadde en helt annen tilnærming til kvinnelig seksualitet, og viste til fulle at scener kan dampe av erotikk med aktive parter som ikke nøyer seg med distansert voyeurisme. De unge skuespillerne i Blue is the warmest Color (La vie d’Adèle – chapitre 1 & 2) har knapt ett passivt øyeblikk i den over tre timer lange filmen, uten at det legger noen demper på opplevelsen.

Da jeg så filmen sluttet en laaang sengescene med at salen brøt ut i forløsende (forløst?) applaus. Det skal også sies at noen forlot salen underveis, antakelig på grunn av sjenanse – over nakenheten, den høylydte ekstasen, eller fordi det ikke var to personer av ulike kjønn, men to unge kvinner som elsket med hverandre?”

Priser i det offisielle programmet:

Gullpalmen: Blue is the Warmest Color, av Abdellatif Kechiche

Grand Prix of the Jury: Inside Llewyn Davis, av Joel og Ethan Coen

Beste regissør: Amat Escalante for Heli

Beste manus: Jia Zhangke for A Touch Of Sin

Camera d’Or (Beste debutfilm) Ilo Ilo, av Anthony Chen

Juryens spesialpris: Like Father, Like Son av Kore-eda Hirokazu

Beste skuespillerinne: Berenice Bejo for The Past av Asghar Farhadi

Beste skuespiller: Bruce Dern for Nebraska av Alexander Payne

Palme d’Or (Kortfilm): Safe, av Moon Byoung-Gon

 

UN CERTAIN REGARD:

Un Certain Regard-prisen: The Missing Picture av Rithy Panh.

Juryprisen: Omar av Hany Abu-Assad.

Regi-prisen: Alain Guiraudie for Stranger by a lake

Talentprisen: Til skuespillerne i La Jaula de Oro av Diego QUEMADA-DIEZ

Avenir-prisen:
 Fruitvale Station av Ryan Coogler  

 

Prisene fra Directors Fortnight følger forløpende.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Gullpalmen til erotisk utfordrende film

Gullpalmen til erotisk utfordrende film

Festivalens mest omtalte film, Blue is the warmest color, vant årets Gullpalme. Les om alle prisene og vår omtale av vinnerne.

Juryleder Steven Spielberg la ikke skjul på at han var imponert da han skulle omtale filmen. Han fremhevet “the excellence of three artists: Adèle Exarchopoulos, Léa Seydoux and Abdellatif Kechiche.» Sistnevnte fikk utdelt Gullpalmen av Uma Thurman, omkranset av de to skuespillerne i filmen. Med sin bakgrunn fra Tunis brukte han anledningen til å hylle alle de som kjemper for frihet i landet han vokste opp i:

I want to dedicate this prize and this film to the wonderful young people of France who I met while making this film and who taught me so much about the hope for freedom and of living in harmony together. And to the young people who, not so long ago, lived through the Tunisian revolution, so as to inspire them to live in freedom, express themselves in freedom and love in freedom

I sin omtale av filmen på rushprint.no skriver Oda Bhar:

“Den tunisisk-franske filmskaperen Abdellatif Kechiche (Black Venus, The Secret of Grain) hadde en helt annen tilnærming til kvinnelig seksualitet, og viste til fulle at scener kan dampe av erotikk med aktive parter som ikke nøyer seg med distansert voyeurisme. De unge skuespillerne i Blue is the warmest Color (La vie d’Adèle – chapitre 1 & 2) har knapt ett passivt øyeblikk i den over tre timer lange filmen, uten at det legger noen demper på opplevelsen.

Da jeg så filmen sluttet en laaang sengescene med at salen brøt ut i forløsende (forløst?) applaus. Det skal også sies at noen forlot salen underveis, antakelig på grunn av sjenanse – over nakenheten, den høylydte ekstasen, eller fordi det ikke var to personer av ulike kjønn, men to unge kvinner som elsket med hverandre?”

Priser i det offisielle programmet:

Gullpalmen: Blue is the Warmest Color, av Abdellatif Kechiche

Grand Prix of the Jury: Inside Llewyn Davis, av Joel og Ethan Coen

Beste regissør: Amat Escalante for Heli

Beste manus: Jia Zhangke for A Touch Of Sin

Camera d’Or (Beste debutfilm) Ilo Ilo, av Anthony Chen

Juryens spesialpris: Like Father, Like Son av Kore-eda Hirokazu

Beste skuespillerinne: Berenice Bejo for The Past av Asghar Farhadi

Beste skuespiller: Bruce Dern for Nebraska av Alexander Payne

Palme d’Or (Kortfilm): Safe, av Moon Byoung-Gon

 

UN CERTAIN REGARD:

Un Certain Regard-prisen: The Missing Picture av Rithy Panh.

Juryprisen: Omar av Hany Abu-Assad.

Regi-prisen: Alain Guiraudie for Stranger by a lake

Talentprisen: Til skuespillerne i La Jaula de Oro av Diego QUEMADA-DIEZ

Avenir-prisen:
 Fruitvale Station av Ryan Coogler  

 

Prisene fra Directors Fortnight følger forløpende.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY