– Hvis du liker en låt bedre etter at du har sett videoen, da har regissøren gjort en god jobb. Det er nok mer lov til å leke når man lager musikkvideo, sier Andrè Chocron, som er nominert til Skandinavias beste musikkvideoer under BIFF.
Den første musikkvideoen Andrè Chocron laget var til Siri Nilsens De vil forstå mens han gikk på Filmskolen. Han hadde lyst til å prøve å lage en musikkvideo, og kjente Siri fra tidligere. Men det var først da han laget videoen til Time is of the essence for Cold Mailman, at han begynte å sikte seg inn på å lage musikkvideoer på fulltid.
Chocron blir som regel kontaktet av et plateselskap eller av PR-byrået HES – Haaland, Eidsvåg & Strøm.
-Hvordan ideene oppstår, det kan handle om hvor jeg er når jeg lytter. Jeg hører på musikken veldig, veldig mange ganger. Som oftest har jeg noen ideer fra før som jeg kobler til musikken.
Som betaling er det symbolske beløp, rabatter og vennetjenester som som gjelder.
-Et høyt budsjett gjør at man kan betale lønn, men ofte under tariff. Det er et lavt budsjett i forhold til annen film- og tv-produksjon i Norge.
Han har jobbet litt med å skaffe penger fra andre enn plateselskapene.
-Fond for lyd og bilde og forskjellige private aktører. Til Time is of the essence var det Groruddalsatsningen, et annet prosjekt ble støttet av Sparebanken Midt-Norge. Nå skal jeg i gang med en musikkvideo med produksjonsstøtte fra Filminstituttet. Det blir et hybridprosjekt, en blanding av kortfilm, eksperimentalfilm og musikkvideo.
Musikkvideoer får ofte et større publikum på nettet enn det de har hatt på tv.
-Nettet har gjort musikkvideoene tilgjengelige samtidig som budsjettene er blitt betraktelig mindre, man lager billige videoer med semi-profft utstyr og ideen blir det sentrale. Jeg kan spinne rundt en enkelt idé i 3-4 minutter uten at historien nødvendigvis skal gjennom et bestemt antall faser, jeg tar heller utgangspunkt i en stemning eller en teknikk. Med kortfilmer kan man lett bli kritisk til fortellingen og henge seg opp i skuespillerprestasjoner. Musikkvideoen opplever jeg som mer uhøytidelig, man lener seg tilbake og koser seg med den i stedet for å sitte med et kritisk blikk. Slik opplever jeg også at det er når jeg lager musikkvideoer.
-Det er vanvittig mange kreative mennesker som legger ut fantastiske små ting på nettet som ikke nødvendigvis har noen mål og mening. Jeg ser mye på Vimeo, der finns det massevis av spennende kanaler, og gjennom Twitter og Facebook får man øye på mye forskjellig når folk legger ut de videoene som de syns er verdt å se.
Andrè Chocron hadde 3 musikkvideoer med i musikkvideokonkurransen i Grimstad, og er nominert for en av dem, I Spy med Mikhael Paskalev, under BIFFs skandinaviske musikkvideokonkurranse.
–Time is of the Essence var en lang prosess. Vi var oppe flere netter og filmet time-lapse sekvensene i Groruddalen. Jeg hadde satt av et par uker til å animere vinduene, men det endte med å ta 3 måneder. Nå er jeg veldig glad for at jeg ikke visste at det ville ta så lang tid, for da hadde jeg sikkert aldri begynt på det, men den videoen har åpnet noen nye dører. Den neste videoen var Join Their Game for Pelbo som vi opptok på en trikk i Trondheim. Det var ekstremt lavbudsjett, det var så vidt at vi hadde råd til å reise dit. Ingen fikk betalt, det ble nesten som en stor og improvisert dugnad. Jungeltelegrafen sørget for at en rekke dansere til å møte opp i Trondheim den dagen, og vi bestemte på stedet hva hver enkelt skulle bidra med og lagde et forløp, og så kjørte vi rundt med trikken og filmet i et par timer. Den er i èn tagning, jeg tror det ble 9 tagninger før det funket fra begynnelse til slutt. Videoen til I Spy startet med en forespørgsel fra HES om å lage en video for Mikhael Paskalev. Jeg jobbet sammen med fotografen Martin Solvang, og vi hadde et par ting vi ville teste ut, men vi fikk travelt på grunn av andre avtaler, og videoen ble laget på en uke fra start til slutt. En mye mer morsom måte å jobbe på, enn å sitte i 3 måneder med etterarbeid.
Den første musikkvideoen Andrè Chocron laget var til Siri Nilsens De vil forstå mens han gikk på Filmskolen. Han hadde lyst til å prøve å lage en musikkvideo, og kjente Siri fra tidligere. Men det var først da han laget videoen til Time is of the essence for Cold Mailman, at han begynte å sikte seg inn på å lage musikkvideoer på fulltid.
Chocron blir som regel kontaktet av et plateselskap eller av PR-byrået HES – Haaland, Eidsvåg & Strøm.
-Hvordan ideene oppstår, det kan handle om hvor jeg er når jeg lytter. Jeg hører på musikken veldig, veldig mange ganger. Som oftest har jeg noen ideer fra før som jeg kobler til musikken.
Som betaling er det symbolske beløp, rabatter og vennetjenester som som gjelder.
-Et høyt budsjett gjør at man kan betale lønn, men ofte under tariff. Det er et lavt budsjett i forhold til annen film- og tv-produksjon i Norge.
Han har jobbet litt med å skaffe penger fra andre enn plateselskapene.
-Fond for lyd og bilde og forskjellige private aktører. Til Time is of the essence var det Groruddalsatsningen, et annet prosjekt ble støttet av Sparebanken Midt-Norge. Nå skal jeg i gang med en musikkvideo med produksjonsstøtte fra Filminstituttet. Det blir et hybridprosjekt, en blanding av kortfilm, eksperimentalfilm og musikkvideo.
Musikkvideoer får ofte et større publikum på nettet enn det de har hatt på tv.
-Nettet har gjort musikkvideoene tilgjengelige samtidig som budsjettene er blitt betraktelig mindre, man lager billige videoer med semi-profft utstyr og ideen blir det sentrale. Jeg kan spinne rundt en enkelt idé i 3-4 minutter uten at historien nødvendigvis skal gjennom et bestemt antall faser, jeg tar heller utgangspunkt i en stemning eller en teknikk. Med kortfilmer kan man lett bli kritisk til fortellingen og henge seg opp i skuespillerprestasjoner. Musikkvideoen opplever jeg som mer uhøytidelig, man lener seg tilbake og koser seg med den i stedet for å sitte med et kritisk blikk. Slik opplever jeg også at det er når jeg lager musikkvideoer.
-Det er vanvittig mange kreative mennesker som legger ut fantastiske små ting på nettet som ikke nødvendigvis har noen mål og mening. Jeg ser mye på Vimeo, der finns det massevis av spennende kanaler, og gjennom Twitter og Facebook får man øye på mye forskjellig når folk legger ut de videoene som de syns er verdt å se.
Andrè Chocron hadde 3 musikkvideoer med i musikkvideokonkurransen i Grimstad, og er nominert for en av dem, I Spy med Mikhael Paskalev, under BIFFs skandinaviske musikkvideokonkurranse.
–Time is of the Essence var en lang prosess. Vi var oppe flere netter og filmet time-lapse sekvensene i Groruddalen. Jeg hadde satt av et par uker til å animere vinduene, men det endte med å ta 3 måneder. Nå er jeg veldig glad for at jeg ikke visste at det ville ta så lang tid, for da hadde jeg sikkert aldri begynt på det, men den videoen har åpnet noen nye dører. Den neste videoen var Join Their Game for Pelbo som vi opptok på en trikk i Trondheim. Det var ekstremt lavbudsjett, det var så vidt at vi hadde råd til å reise dit. Ingen fikk betalt, det ble nesten som en stor og improvisert dugnad. Jungeltelegrafen sørget for at en rekke dansere til å møte opp i Trondheim den dagen, og vi bestemte på stedet hva hver enkelt skulle bidra med og lagde et forløp, og så kjørte vi rundt med trikken og filmet i et par timer. Den er i èn tagning, jeg tror det ble 9 tagninger før det funket fra begynnelse til slutt. Videoen til I Spy startet med en forespørgsel fra HES om å lage en video for Mikhael Paskalev. Jeg jobbet sammen med fotografen Martin Solvang, og vi hadde et par ting vi ville teste ut, men vi fikk travelt på grunn av andre avtaler, og videoen ble laget på en uke fra start til slutt. En mye mer morsom måte å jobbe på, enn å sitte i 3 måneder med etterarbeid.
Legg igjen en kommentar