–Vi har ikke ønsket å gjenta oss selv. Derfor har vi endret plotets struktur og karakter, og vi har tatt noen nye visuelle grep, forteller Piv Bernth, produsenten bak suksessen Forbrytelsen og ny dramasjef i Danmarks Radio.

Piv Bernth har vært instrumentell for det danske tv-dramaets suksess de siste årene. Som produsent på serier som Nikolaj og Julie, og ikke minst Forbrytelsen, har hun bidratt til at den gullalderen som ble knyttet til dansk langfilm for noen år siden, nå gjør seg gjeldende innen tv-dramaet. Euforien rundt dansk tv-drama nådde sitt klimaks ifjor høst og den påfølgende vinteren da særlig britiske medier lot seg begeistre. Da kunne man lese artikler som ”Inside the danish thriller factory” i storavisen The Guardian, der britene etterspurte en like dynamisk produsent i britisk tv-drama. Og så var det episoden av Absolutely Faboulous der Sofie Gråbøl invaderte hovedpersonens drømmer og det danske språket for alvor fikk en plass i populærkulturen. Bernth synes selvsagt det er sjov at danske tv-serier er blitt et fenomen i Storbritannia.
– Britene er ikke vant til å se noe som ikke er på deres eget språk. Plutselig får dette vesle språket innpass – som jo er et umulig språk, noe episoden av Absolutely Fabulous vitner om. Men gjennom denne eksponeringen framstår språket også som moderne, som en del av tidsånden.
MER REGI-ORIENTERT
De danske tv-serienes suksess ute inngår i det skandinaviske momentum internasjonalt. Sterke kvinnekarakterer er bare én del av forklaringen, mener Bernth. Serienes suksess er knyttet til den public service-rollen Danmarks Radio er tildelt og som hun tar på stort alvorlig.
– Jeg tror det også handler om at historiene er universelle. De handler om mennesker i øyeblikket. Vi skal fortelle en god historie, men også en historie folk flest kan speile seg i. Det er klart de skandinaviske krimforfatterne har banet veien for mye av dette – og filmer som Milleniumfilmene og den generelle framgangen til skandinavisk film. Og så handlet det om at vi er blitt dyktigere til å fortelle historier. Vi har gjennomgått en profesjonalisering de siste 15 årene. Dette har ikke skjedd over natten, det er resultat av en lengre vandring.
I dansk film- og tv-bransje snakker man ofte om den danske modellen. Hva skiller denne modellen fra den amerikanske, med såkalte showrunners?
– Den amerikanske modellen har vært et utgangspunkt for oss. Men vi har tilpasset den forholdene vi jobber under i Skandinavia, som er mindre autoritære. Fortsatt betyr auteur-tradisjonen mye i skandinavisk film, og det preger også tv-serieformatet. Det er først de siste 10-15 årene at vi har forsøkt å skape en kultur for dramaserier i Skandinavia. Tidligere hadde både Norge, Sverige og Danmark en tv-teater-tradisjon, der ordet sto mer i fokus. De siste 10 årene har det blitt et visuelt medie på linje med filmen. I dansk tv-drama holder vi fast ved ”one vision”, der hovedforfatteren og showrunneren sitter i hovedsetet sammen med produsenten. Det er disse to som styrer hele serien, mens regissørene kommer og går. Men likevel har regissørene større innflytelse i vår modell enn i den amerikanske, de er mye mer inkludert i hele prosessen.
OFFER FOR EGEN SUKSESS?
For noen år siden snakket man om en gullalder i dansk spillefilm – nå for tiden innen dansk dokumentar. Bernth er forsiktig med å bruke store ord om suksessen til dansk tv-drama, men konstaterer at de er inne i en god periode som hun håper å føre videre som ny dramasjef fra 1.april. Det største redselen hennes akkurat nå er å bli offer for egen suksess.
– Ja, det kan jeg love deg at vi er. Det er derfor, når jeg går i gang som nye dramasjef, at vi ønsker å videreføre det beste og samtidig skape nye platformer og sjangre. Det aller viktigste er at vi ikke blir selvtilfredse og dovne. Vi er glade for framgangen, men bruker det som brennstoff til å komme oss videre.
Helt siden tv-suksessen Taxa på sluten av 1990-tallet har det vært en synergi mellom film og tv i Danmark som har vært avgjærende for dagens suksess.
– Det er de samme menneskene som jobber på dramaseriene og på langfilmene, fra skuespillerne til lysmesterne. Når de beveger seg fram og tilbake mellom tv-dramaet og langfilmen, så tar de hele tiden nye erfaringer med seg som bidrar til fornyelse og synergi.
KONTINUITET OG NYORIENTERING
Skuespillerne er jo nøkkelen til mye: i Norge ble vi kjent med mange av de danske skuespillerne gjennom tv-serier som Mordkommisjonen, noe som igjen gjorde at vi ville se dem på kino.
–Det er klart at skuespillerne har vært veldig viktige. Og nå ser vi at de har begynt å bevege seg på den internasjonale arenaen. Noe av årsaken finner vi i det faktum at tv-seriene har blitt vist i veldig mange europeiske land, og at den internasjonale filmbransjen har fått øynene opp for disse skuespillerne.
Kontinuitet og nyorientering virker som nøkkelord både i forhold til den nye sesongen av Forbrytelsen og Bernths nye rolle som dramasjef. Hun vil ikke røpe for mye før sesongstarten i september, men bekrefter at det blir noen endringer.
–Hvis vi bare skulle gjenta oss selv, så ville det ikke vært noe poeng i å fortsette. På samme tid ønsker vi å fortelle historien om Sarah Lund ferdig. Så denne gangen har vi endret plotets struktur og karakter, og vi har tatt noen nye visuelle grep.
Sesong 3 av Forbrytelsen har norsk tv-premiere på NRK 1 i dag.
Piv Bernth har vært instrumentell for det danske tv-dramaets suksess de siste årene. Som produsent på serier som Nikolaj og Julie, og ikke minst Forbrytelsen, har hun bidratt til at den gullalderen som ble knyttet til dansk langfilm for noen år siden, nå gjør seg gjeldende innen tv-dramaet. Euforien rundt dansk tv-drama nådde sitt klimaks ifjor høst og den påfølgende vinteren da særlig britiske medier lot seg begeistre. Da kunne man lese artikler som ”Inside the danish thriller factory” i storavisen The Guardian, der britene etterspurte en like dynamisk produsent i britisk tv-drama. Og så var det episoden av Absolutely Faboulous der Sofie Gråbøl invaderte hovedpersonens drømmer og det danske språket for alvor fikk en plass i populærkulturen. Bernth synes selvsagt det er sjov at danske tv-serier er blitt et fenomen i Storbritannia.
– Britene er ikke vant til å se noe som ikke er på deres eget språk. Plutselig får dette vesle språket innpass – som jo er et umulig språk, noe episoden av Absolutely Fabulous vitner om. Men gjennom denne eksponeringen framstår språket også som moderne, som en del av tidsånden.
MER REGI-ORIENTERT
De danske tv-serienes suksess ute inngår i det skandinaviske momentum internasjonalt. Sterke kvinnekarakterer er bare én del av forklaringen, mener Bernth. Serienes suksess er knyttet til den public service-rollen Danmarks Radio er tildelt og som hun tar på stort alvorlig.
– Jeg tror det også handler om at historiene er universelle. De handler om mennesker i øyeblikket. Vi skal fortelle en god historie, men også en historie folk flest kan speile seg i. Det er klart de skandinaviske krimforfatterne har banet veien for mye av dette – og filmer som Milleniumfilmene og den generelle framgangen til skandinavisk film. Og så handlet det om at vi er blitt dyktigere til å fortelle historier. Vi har gjennomgått en profesjonalisering de siste 15 årene. Dette har ikke skjedd over natten, det er resultat av en lengre vandring.
I dansk film- og tv-bransje snakker man ofte om den danske modellen. Hva skiller denne modellen fra den amerikanske, med såkalte showrunners?
– Den amerikanske modellen har vært et utgangspunkt for oss. Men vi har tilpasset den forholdene vi jobber under i Skandinavia, som er mindre autoritære. Fortsatt betyr auteur-tradisjonen mye i skandinavisk film, og det preger også tv-serieformatet. Det er først de siste 10-15 årene at vi har forsøkt å skape en kultur for dramaserier i Skandinavia. Tidligere hadde både Norge, Sverige og Danmark en tv-teater-tradisjon, der ordet sto mer i fokus. De siste 10 årene har det blitt et visuelt medie på linje med filmen. I dansk tv-drama holder vi fast ved ”one vision”, der hovedforfatteren og showrunneren sitter i hovedsetet sammen med produsenten. Det er disse to som styrer hele serien, mens regissørene kommer og går. Men likevel har regissørene større innflytelse i vår modell enn i den amerikanske, de er mye mer inkludert i hele prosessen.
OFFER FOR EGEN SUKSESS?
For noen år siden snakket man om en gullalder i dansk spillefilm – nå for tiden innen dansk dokumentar. Bernth er forsiktig med å bruke store ord om suksessen til dansk tv-drama, men konstaterer at de er inne i en god periode som hun håper å føre videre som ny dramasjef fra 1.april. Det største redselen hennes akkurat nå er å bli offer for egen suksess.
– Ja, det kan jeg love deg at vi er. Det er derfor, når jeg går i gang som nye dramasjef, at vi ønsker å videreføre det beste og samtidig skape nye platformer og sjangre. Det aller viktigste er at vi ikke blir selvtilfredse og dovne. Vi er glade for framgangen, men bruker det som brennstoff til å komme oss videre.
Helt siden tv-suksessen Taxa på sluten av 1990-tallet har det vært en synergi mellom film og tv i Danmark som har vært avgjærende for dagens suksess.
– Det er de samme menneskene som jobber på dramaseriene og på langfilmene, fra skuespillerne til lysmesterne. Når de beveger seg fram og tilbake mellom tv-dramaet og langfilmen, så tar de hele tiden nye erfaringer med seg som bidrar til fornyelse og synergi.
KONTINUITET OG NYORIENTERING
Skuespillerne er jo nøkkelen til mye: i Norge ble vi kjent med mange av de danske skuespillerne gjennom tv-serier som Mordkommisjonen, noe som igjen gjorde at vi ville se dem på kino.
–Det er klart at skuespillerne har vært veldig viktige. Og nå ser vi at de har begynt å bevege seg på den internasjonale arenaen. Noe av årsaken finner vi i det faktum at tv-seriene har blitt vist i veldig mange europeiske land, og at den internasjonale filmbransjen har fått øynene opp for disse skuespillerne.
Kontinuitet og nyorientering virker som nøkkelord både i forhold til den nye sesongen av Forbrytelsen og Bernths nye rolle som dramasjef. Hun vil ikke røpe for mye før sesongstarten i september, men bekrefter at det blir noen endringer.
–Hvis vi bare skulle gjenta oss selv, så ville det ikke vært noe poeng i å fortsette. På samme tid ønsker vi å fortelle historien om Sarah Lund ferdig. Så denne gangen har vi endret plotets struktur og karakter, og vi har tatt noen nye visuelle grep.
Sesong 3 av Forbrytelsen har norsk tv-premiere på NRK 1 i dag.
Legg igjen en kommentar