Det er ikke bare Woody Allen som har oppdaget franskmennenes gjestfrihet overfor utenlandske filmproduksjoner. Også Bergen og Tønsberg har fått erfare den franske incentivordningen, forteller Sigmund Elias Holm.
Morgentrafikken i Los Angeles kan være helt grusom. Men i dag fløt den helt perfekt. Jeg kommer over en time for tidlig til produsenttreff med den franske filmkommisjonen hos Raleigh Studios, vis-a-vis Paramount Pictures. Studioet er det største uavhengige i USA, og har flere avdelinger i Europa og Asia. Neste åpning for Raleigh vil foregå i Park City. Utah har nylig justert sin incentivordning fra 20% til 25%, og Raleigh følger etter og åpner en lydscene til omlag $100 millioner i løpet av året.
Men denne morgenen er det Frankrike som har podiet. Rundt 70 produsenter samler seg etterhvert i studiokafeen hos Raleigh. Star Wagons og trucker passerer forbi. Paramount, Warner Bros, Columbia, Universal, Lionsgate. Vestnorsk filmkommisjon. Visittkortene glimrer i registreringsdesken. Alle de viktigste er her. Franck Priot fra Film France byr på croissanter, og presenterer den franske incentivordningen og delegasjonen av linjeprodusenter og filmkommisjonærer. Siden oppstarten i 2009 har Priot delt ut $40 millioner til 46 filmer og tv-serier, hvorav 23 er amerikanske filmer. 1 norsk animasjonsserie er også blant de utvalgte; City of Friends fra bergenske CreaCon Entertainment produseres nå i Marseille.
Priot åpner sterkt. Fra første kontakt til 20% incentiv er innvilget kan det ta bare 12 dager – og det er ingen øvre grense for ordningen totalt. Du kan med andre ord like gjerne søke i desember som i januar. Her eksisterer ikke halvårlige søknadsfrister. «We just want to help international producers film France in France» sier Priot. Og de vil gjøre det så enkelt og forutsigbart som mulig. Det er ingen kunsterisk vurdering overhodet, kan han fortelle, og du behøver knappe 15-20 sider i manus med en forbindelse til Frankrike for å kunne søke.
Og søke er det mange som gjør. Christopher Nolan fikk gjort deler av Inception i Frankrike takket være ordningen, og Gossip Girls og Woody Allen fikk erklært sin kjærlighet til Paris.
Til og med vi i Bergen og Tønsberg har fått erfare den franske incentivordningen. Marvel’s Thor la like gjerne hele postproduksjonsbiten til Frankrike, og det var nok der de heller blasse Tønsberg-scenene ble skapt. Samtidig mistet Bergen produksjonen av City of Friends, og med det en god håndfull arbeidsplasser.
Og hva har Vestnorsk filmkommisjon å gjøre midt mellom Allen, Nolan, og Gossip Girls? I det jeg gjør meg klar til å forlate Raleigh, bryter en ved nabobordet inn. «Oh, you are from Norway? My project is set in Scandinavia!». Produsenten griper mitt kort og haster videre.
Utenfor kafeen møter jeg på Frédéric Bovis fra Kanzaman. Bovis har nylig linjeprodusert The Dictator, og har flere prosjekter i gang med den franske incentivordningen. Han er i Los Angeles for å sope inn prosjekter i skyggen av Film France, og har allerede en dansk film klar for incentivordningen.
Senere på kvelden er det Lousiana alle skal til. Staten inviterer who’s who til BOA i Beverly Hills. Jeg får følge av Truls Kontny fra Film Commission Norway, og etter at vi har hilst på borgermesteren i Shreveport-Bassier og kommet gjennom nåløyet har vi en celeber gjesteliste i vente: Louisiana er utvilsomt det mest attraktive stedet å filme i verden akkurat nå. Staten er ikke langt fra Norge med sine 4.6 millioner innbyggere, men har en imponerende produksjonsliste de siste årene. En incentivordning på 35% har hanket inn Cannes-filmer som Walter Salles’ On The Road, Jeff Nichols’ Mud, Lee Daniels’ The Paperboy, og Andrew Dominik’s Killing Them Softly. Django Unchained fra Quentin Tarantino, Abraham Lincoln: Vampire Hunter, True Blood, The Twilight Saga, Expendables og X-Men er noen andre prosjekter som har valgt Louisiana. Baltasar Kormákur har også gjort Louisiana til sin faste destinasjon med Contraband og 2 Guns.
Mens enkelte islendinger drar til USA, drar stadig flere amerikanere til Island. Tom Cruise, Morgan Freeman og Nikolaj Coster-Waldau pakker i disse dager kofferten for avreise til Island: Sci-filmen Oblivion sender rundt 300 folk til øyen.
I morgen venter det årlige generalmøtet for verdens filmkommisjonærer, og jeg har en sak å drøfte med den islandske filmkommisjonæren…
Sigmund Elias Holm er leder av Vestnorsk filmkommisjon som jobber for å få flere utenlandske produksjoner til Norge.
Les også:
Morgentrafikken i Los Angeles kan være helt grusom. Men i dag fløt den helt perfekt. Jeg kommer over en time for tidlig til produsenttreff med den franske filmkommisjonen hos Raleigh Studios, vis-a-vis Paramount Pictures. Studioet er det største uavhengige i USA, og har flere avdelinger i Europa og Asia. Neste åpning for Raleigh vil foregå i Park City. Utah har nylig justert sin incentivordning fra 20% til 25%, og Raleigh følger etter og åpner en lydscene til omlag $100 millioner i løpet av året.
Men denne morgenen er det Frankrike som har podiet. Rundt 70 produsenter samler seg etterhvert i studiokafeen hos Raleigh. Star Wagons og trucker passerer forbi. Paramount, Warner Bros, Columbia, Universal, Lionsgate. Vestnorsk filmkommisjon. Visittkortene glimrer i registreringsdesken. Alle de viktigste er her. Franck Priot fra Film France byr på croissanter, og presenterer den franske incentivordningen og delegasjonen av linjeprodusenter og filmkommisjonærer. Siden oppstarten i 2009 har Priot delt ut $40 millioner til 46 filmer og tv-serier, hvorav 23 er amerikanske filmer. 1 norsk animasjonsserie er også blant de utvalgte; City of Friends fra bergenske CreaCon Entertainment produseres nå i Marseille.
Priot åpner sterkt. Fra første kontakt til 20% incentiv er innvilget kan det ta bare 12 dager – og det er ingen øvre grense for ordningen totalt. Du kan med andre ord like gjerne søke i desember som i januar. Her eksisterer ikke halvårlige søknadsfrister. «We just want to help international producers film France in France» sier Priot. Og de vil gjøre det så enkelt og forutsigbart som mulig. Det er ingen kunsterisk vurdering overhodet, kan han fortelle, og du behøver knappe 15-20 sider i manus med en forbindelse til Frankrike for å kunne søke.
Og søke er det mange som gjør. Christopher Nolan fikk gjort deler av Inception i Frankrike takket være ordningen, og Gossip Girls og Woody Allen fikk erklært sin kjærlighet til Paris.
Til og med vi i Bergen og Tønsberg har fått erfare den franske incentivordningen. Marvel’s Thor la like gjerne hele postproduksjonsbiten til Frankrike, og det var nok der de heller blasse Tønsberg-scenene ble skapt. Samtidig mistet Bergen produksjonen av City of Friends, og med det en god håndfull arbeidsplasser.
Og hva har Vestnorsk filmkommisjon å gjøre midt mellom Allen, Nolan, og Gossip Girls? I det jeg gjør meg klar til å forlate Raleigh, bryter en ved nabobordet inn. «Oh, you are from Norway? My project is set in Scandinavia!». Produsenten griper mitt kort og haster videre.
Utenfor kafeen møter jeg på Frédéric Bovis fra Kanzaman. Bovis har nylig linjeprodusert The Dictator, og har flere prosjekter i gang med den franske incentivordningen. Han er i Los Angeles for å sope inn prosjekter i skyggen av Film France, og har allerede en dansk film klar for incentivordningen.
Senere på kvelden er det Lousiana alle skal til. Staten inviterer who’s who til BOA i Beverly Hills. Jeg får følge av Truls Kontny fra Film Commission Norway, og etter at vi har hilst på borgermesteren i Shreveport-Bassier og kommet gjennom nåløyet har vi en celeber gjesteliste i vente: Louisiana er utvilsomt det mest attraktive stedet å filme i verden akkurat nå. Staten er ikke langt fra Norge med sine 4.6 millioner innbyggere, men har en imponerende produksjonsliste de siste årene. En incentivordning på 35% har hanket inn Cannes-filmer som Walter Salles’ On The Road, Jeff Nichols’ Mud, Lee Daniels’ The Paperboy, og Andrew Dominik’s Killing Them Softly. Django Unchained fra Quentin Tarantino, Abraham Lincoln: Vampire Hunter, True Blood, The Twilight Saga, Expendables og X-Men er noen andre prosjekter som har valgt Louisiana. Baltasar Kormákur har også gjort Louisiana til sin faste destinasjon med Contraband og 2 Guns.
Mens enkelte islendinger drar til USA, drar stadig flere amerikanere til Island. Tom Cruise, Morgan Freeman og Nikolaj Coster-Waldau pakker i disse dager kofferten for avreise til Island: Sci-filmen Oblivion sender rundt 300 folk til øyen.
I morgen venter det årlige generalmøtet for verdens filmkommisjonærer, og jeg har en sak å drøfte med den islandske filmkommisjonæren…
Sigmund Elias Holm er leder av Vestnorsk filmkommisjon som jobber for å få flere utenlandske produksjoner til Norge.
Les også:
Legg igjen en kommentar