Var det noen andre som bet seg merke i at sørstatssumpene var å se i hele fire filmer i hovedkonkurransen i Cannes? Var det bare tilfeldigheter? Neppe, skriver Sigmund Elias Holm i dette første blogginnlegget fra Locations Show i Los Angeles.

Det skyldes nok incentivordninger. Og jeg er nå på vei til incentivordningenes mekka: Locations Show i Los Angeles som i år arrangeres for 27. gang.
Locations Show er den eneste internasjonale messen som utelukkende har fokus på å knytte sammen filmkommisjoner med produsenter og andre beslutningstagere. Hit kommer filmkommisjoner fra alle verdens hjørner og fra alle amerikanske stater. Lokasjoner og produksjonsfasiliteter skal markedsføres, og samlet over $2 mrd i incentiver (statlige ordninger som dekker 20-30% av produksjonskostnadene i landet) skal bidra til å realisere nye blockbustere og uavhengige filmer. Et stort puslespill venter. I denne bloggen skal jeg se nærmere på hvordan noen av disse bitene blir lagt: hvordan ulike land posisjonerer seg her i Hollywood for å få sin bit av attraktive filminnspillinger.
På flyet over til Los Angeles fra JFK får jeg selskap av Ingrid Rudefors fra filmkommisjonen i Stockholm, som også er i styret til AFCI. Rudefors er med i vårt nettverk Scandinavian Locations, og sammen skal vi ha en skandinavisk stand på Locations Show.
Vi håper alle at den nordiske bølgen skal skylle i land nye storfilmer som The Girl With the Dragon Tattoo. Interessen har utvilsomt eksplodert de siste par årene, men den blir raskt like lunken som Golfstrømmen. «What’s the incentives?» er første spørsmålet vi blir møtt med her borte. Og både Sverige og Norge blir her svar skyldig, til forskrekkelse for amerikanske produsenter som er vant til at filmkommisjoner og land har enkle og forutsigbare finansielle verktøy for å dra inn større filmprosjekter.
Sverige er riktignok noe mer generøse enn Norge, og har nylig bestemt at 10% av filmavtalen skal gå til utenlandske produsenter (Norge gir en fjerdel av svenskene – 2.5% gikk til samproduksjon i 2011). Kanskje er svenskene mer på hugget også. I forrige uke ble Hollywoods produsenter og kreative invitert til fasjonable Sowden House for en Swedish Affär. Under vignetten A love story between Swedish creatives and the World har svenskene markedsført sine ideer, programformat, skuespillere, regissører – og lokasjoner. Fredag venter en paneldiskusjon om den svenske Millenium-erfaringen med produsent Cean Chaffin som vert (The Social Network, The Curious Case Benjamin Button, Panic Room, Fight Club m.fl.).
I mangel på incentiver er strategien min her borte dels å saumfare etter prosjekter i kjølvannet av Storbritannia og Frankrike. Det er disse landenes incentivordninger som tidligere har gjort at vi har lyktes med å plukke opp biter av storfilmer. The Golden Compass og Harry Potter & the Half-Blood Prince endte med å gjøre delopptak i Norge, og Sherlock Holmes 2 snuste på våre fossefall. Det er nye prosjekter på vei, som jeg er spent på å følge videre.
Locations Show begynner ikke før fredag, men de fleste land benytter uken i Los Angeles til møter, lanseringer og promo-events. I morgen tidlig starter løpet for min del når den franske filmkommisjonen inviterer produsenter til French Breakfast on Incentives hos ærverdige Raleigh Studios i Melrose Avenue – rett overfor gaten til Paramount Pictures.
Mer om det i morgen. Jeg må tidlig opp og ut i morgentrafikken.
Sigmund Elias Holm er leder av Vestnorsk filmkommisjon som jobber for å få flere utenlandske produksjoner til Norge.
Les også:
Det skyldes nok incentivordninger. Og jeg er nå på vei til incentivordningenes mekka: Locations Show i Los Angeles som i år arrangeres for 27. gang.
Locations Show er den eneste internasjonale messen som utelukkende har fokus på å knytte sammen filmkommisjoner med produsenter og andre beslutningstagere. Hit kommer filmkommisjoner fra alle verdens hjørner og fra alle amerikanske stater. Lokasjoner og produksjonsfasiliteter skal markedsføres, og samlet over $2 mrd i incentiver (statlige ordninger som dekker 20-30% av produksjonskostnadene i landet) skal bidra til å realisere nye blockbustere og uavhengige filmer. Et stort puslespill venter. I denne bloggen skal jeg se nærmere på hvordan noen av disse bitene blir lagt: hvordan ulike land posisjonerer seg her i Hollywood for å få sin bit av attraktive filminnspillinger.
På flyet over til Los Angeles fra JFK får jeg selskap av Ingrid Rudefors fra filmkommisjonen i Stockholm, som også er i styret til AFCI. Rudefors er med i vårt nettverk Scandinavian Locations, og sammen skal vi ha en skandinavisk stand på Locations Show.
Vi håper alle at den nordiske bølgen skal skylle i land nye storfilmer som The Girl With the Dragon Tattoo. Interessen har utvilsomt eksplodert de siste par årene, men den blir raskt like lunken som Golfstrømmen. «What’s the incentives?» er første spørsmålet vi blir møtt med her borte. Og både Sverige og Norge blir her svar skyldig, til forskrekkelse for amerikanske produsenter som er vant til at filmkommisjoner og land har enkle og forutsigbare finansielle verktøy for å dra inn større filmprosjekter.
Sverige er riktignok noe mer generøse enn Norge, og har nylig bestemt at 10% av filmavtalen skal gå til utenlandske produsenter (Norge gir en fjerdel av svenskene – 2.5% gikk til samproduksjon i 2011). Kanskje er svenskene mer på hugget også. I forrige uke ble Hollywoods produsenter og kreative invitert til fasjonable Sowden House for en Swedish Affär. Under vignetten A love story between Swedish creatives and the World har svenskene markedsført sine ideer, programformat, skuespillere, regissører – og lokasjoner. Fredag venter en paneldiskusjon om den svenske Millenium-erfaringen med produsent Cean Chaffin som vert (The Social Network, The Curious Case Benjamin Button, Panic Room, Fight Club m.fl.).
I mangel på incentiver er strategien min her borte dels å saumfare etter prosjekter i kjølvannet av Storbritannia og Frankrike. Det er disse landenes incentivordninger som tidligere har gjort at vi har lyktes med å plukke opp biter av storfilmer. The Golden Compass og Harry Potter & the Half-Blood Prince endte med å gjøre delopptak i Norge, og Sherlock Holmes 2 snuste på våre fossefall. Det er nye prosjekter på vei, som jeg er spent på å følge videre.
Locations Show begynner ikke før fredag, men de fleste land benytter uken i Los Angeles til møter, lanseringer og promo-events. I morgen tidlig starter løpet for min del når den franske filmkommisjonen inviterer produsenter til French Breakfast on Incentives hos ærverdige Raleigh Studios i Melrose Avenue – rett overfor gaten til Paramount Pictures.
Mer om det i morgen. Jeg må tidlig opp og ut i morgentrafikken.
Sigmund Elias Holm er leder av Vestnorsk filmkommisjon som jobber for å få flere utenlandske produksjoner til Norge.
Les også:
Legg igjen en kommentar