Først var det Henning Mankell og Stieg Larsson som tok verden med storm. Nå er det Jo Nesbøs krimbøker som skal erobre filmen, anført av Hodejegerne.

Først var det Henning Mankell og Stieg Larsson som tok verden med storm. Nå er det Jo Nesbøs krimbøker som skal erobre filmen, anført av Hodejegerne.
Interessen for Jo Nesbøs bøker i utlandet har vært stor og økende de siste årene. Hollywood har også vist stor interesse for filmatisering av Harry Hole-bøkene i flere år.
Working Title jobber for tiden med filmatisering av Snømannen. Men først får altså Hodejegerne premiere. Marianne Gray er produsent i Yellow Bird som sto bak Millennium-filmene. Hun har produsert Hodejegerne sammen med den norske produsenten Friland og Nordisk Film. Hun understreker at Nesbø var en internasjonal profil før Millennium-filmene nådde de store høyder.
– Jeg ble kjent med Jo gjennom at vi hadde opsjon på Harry Hole-serien i en periode – men Jo var ikke klar for en norsk tv-serie mens han var midt oppe i bokserien. Så kom Hodejegerne og vi fikk Jos tillit til å lage filmen. Han skriver spennende bøker med uventede vendinger og både Harry Hole og Roger Brown er interessante som karakterer. Hodejegerne er en veldig filmisk bok.
For medprodusent Asle Vatn i Friland var det også den filmiske kvaliteten som var iøynefallende.
– Det er en veldig handlingsmettet roman med en drivende fortelling i bunnen der leseren aldri riktig helt vet hvilken vei historien kommer til å ta. En kvalitet ved boka er den dempede satiriske tonen som forteller noe om hvor vi er på vei vi i Skandinavia – eller kanskje mer ubehagelig sier den noe om hvor vi allerede befinner oss?
Vatn mener også at hovedkarakteren er helt unik.
– Karakteren Roger Brown er helt fantastisk, rent filmmessig. Han foretar en reise som er helt ekstrem så vel fysisk som psykisk. Han er dessuten ikke en klassisk helt som vi er vant med å se på film, og det gjør at jeg mener vi har noe ganske unikt.
Hodejegerne
GENUINT NORDISK
Jo Nesbø sine fortellinger har vist seg å ha en sterk appell internasjonalt. Nesbø har solgt mellom fem og seks millioner bøker internasjonalt. Én million bøker bare i Storbritannia.
– Det skyldes sannsynligvis at de har en sterk intrige, overraskende plot og et tydelig fortellerståsted. Og så er det forankret i noe genuint nordisk, med en sterk fornemmelse av et sosialdemokratisk klamt ubehag. Jeg får alltid en følelse av Edvard Munch når jeg leser hans bøker, noe som trigger følelsene langt ut over plot og historiene han forteller. Det gjør at du som leser ikke klarer å legge dem fra deg, og det blir viktig å bli ferdig med dem for å kunne sove godt om natta.
Filmen er allerede solgt til Nord-Amerika og Canada før den var ferdig. Stemningen i Berlin etter at salgsagenten Trust Nordisk viste promo-traileren til Hodejegerne for et knippe utvalgte kjøpere var visstnok elektrisk. Salget viser at internasjonale distributører likte det de så, men også at det finnes en tillit i markedet til at norsk film kan levere kvalitet på et internasjonalt nivå.
– Mange av de viktigste territoriene er solgt, men fortsatt er det mer å hente, forteller Vatn. – Det som er viktig for oss er at vi peker oss ut blant alle de gode skandinaviske filmene, at Hodejegerne er en film mange snakker om. Filmen peker seg ut i den forstand at man forstår at vi har laget noe som går litt lenger og er litt mer spektakulært enn en gjennomsnittlig skandinavisk film.
Menn som hater kvinner
EN NY MILLENNIUM?
Millennium-trilogien sprengte alle forventninger og konvensjoner med hensyn til hvor godt europeiske filmer kan gjøre det innad i Europa og USA. Om Hodejegerne vil appellere til det internasjonale publikummet i like stor grad som Millennium-filmene, gjenstår å se, er kanskje ikke en helt fair problemstilling, mener begge produsentene.
– Det kommer til å bli vanskelig å matche den suksessen som Millennium-trilogien har oppnådd, det er mer ett fenomen, mener Gray. – Jeg tror at Hodejegerne kommer til å fungere utmerket internasjonalt, framfor alt fordi det er en spennende og litt annerledes thriller. Naturligvis har vi drahjelp av den enorme interessen som fins akkurat nå for skandinaviske filmer, som jo Stieg Larsson-filmene i aller høyeste grad har banet veien for. Flere av de internasjonale distributørene som allerede har kjøpt Hodejegerne hadde også Millennium-filmene.
Skandinaviske thrillere kommer til å leve lengde på Millennium-effekten, som selvfølgelig har sprengt grenser for oss alle, sier Vatn.
– Men Jo Nesbø er nok viktigere for Hodejegerne enn Stieg Larsson har vært for Millennium-filmene. Hans bane var pekt ut lenge før Millennium-bøkene kom på markedet. Millennium-filmene var et fenomen som ikke har skjedd før eller siden, og det blir nesten meningsløst å sette Hodejegerne opp mot disse. Da er vi dømt til å mislykkes. Vi har andre unike egenskaper. Uten Morten Tyldum som regissør hadde vi ikke hatt det fantastisk spektakulære materialet vi har. Han har vært 100% dedikert og dessuten grenseløs lojal med Jo Nesbøs kjerneverdier. Det gjør at vi har noe som stikker seg ut.
Bransjeaktører om Jo Nesbøs bøker
Andrine Pollen, Rådgiver, Norwegian Literature Abroad, Fiction and Non-Fiction (NORLA)
Bøkene om Harry Hole fascinerer fordi det er en politietterforsker som ikke er perfekt, som har sine utfordringer både på jobb og privat og som likevel "lander med beina på bakken" i bok etter bok. Etter hvert blir man bedre og bedre kjent med Harry Hole og personene han har rundt seg – så man får en slags serielitteratur hvor det også er en utvikling og framdrift. Nesbø skriver spenningslitteratur, og kombinasjonen av kriminaletterforskeren og privatpersonen Harry, som man etter hvert nesten blir glad i og bryr seg om, gjør at dette kan fengsle også på film. Det er bøker som man lever seg inn i, og de er spennende og velskrevet.
Om Hodejegerne blir en suksess vil avhenge helt av hvor god regissøren er – og hvilket produkt vedkommende skaper. Millennium-trilogien er jo blitt en enorm suksess med bakgrunn i den enorme suksessen og hele fenomenet Stieg Larsson. Akkurat dette er nok ganske unikt. At man sammenligner Jo Nesbø med Stieg Larsson, handler mye om å finne en knagg eller etikett til kriminallitteratur som selger mye – for bortsett fra at det er kriminallitteratur fra Skandinavia, synes jeg ikke bøkene i seg selv er så like. Lisbet Salander har mer til felles med den fantastiske Pippi Langstrømpe enn med Harry Hole, selv om Harry Hole også etter hvert har overlevd mange hindringer.
Gunnar Rehlin, filmjournalist, Variety og Screen
Nesbøs bøker er veldig bra. Jag har selv lest samtlige, inkludert Hodejegerne. Bøkene er velskrevne, svært spennende, voldsomme og fascinerende. Harry Hole er en interessant heltefigur, med alla sine problemer. Nesbøs bøker er bedre enn de fleste av de andre skandinaviske bøkene i samme sjanger, han er i samme klasse som Stieg Larsson, Mankell, Sjöwall/Wahlöö og noen flere. Og det skal bli interessant å se filmene når de kommer. At Millennium har gjort omverdenen interessert i svenske kriminalfilmer er åpenbart. Det er vanskelig å si hvordan Hodejegerne vil gå kommersielt. Det avhenger mye av hvordan den er gjort, om den lykkes å beholde spenningen fra boken og, ikke minst, om den kan beholde alle twistene og overraskelsene som Nesbø har krydret sin bok med. Jeg tror at dens eventuelle suksess henger på akkurat dette. En film som lanseres som “i kjølvannet av Stieg Larsson” er simpelthen pent nødt til å være bra.
Først var det Henning Mankell og Stieg Larsson som tok verden med storm. Nå er det Jo Nesbøs krimbøker som skal erobre filmen, anført av Hodejegerne.
Interessen for Jo Nesbøs bøker i utlandet har vært stor og økende de siste årene. Hollywood har også vist stor interesse for filmatisering av Harry Hole-bøkene i flere år.
Working Title jobber for tiden med filmatisering av Snømannen. Men først får altså Hodejegerne premiere. Marianne Gray er produsent i Yellow Bird som sto bak Millennium-filmene. Hun har produsert Hodejegerne sammen med den norske produsenten Friland og Nordisk Film. Hun understreker at Nesbø var en internasjonal profil før Millennium-filmene nådde de store høyder.
– Jeg ble kjent med Jo gjennom at vi hadde opsjon på Harry Hole-serien i en periode – men Jo var ikke klar for en norsk tv-serie mens han var midt oppe i bokserien. Så kom Hodejegerne og vi fikk Jos tillit til å lage filmen. Han skriver spennende bøker med uventede vendinger og både Harry Hole og Roger Brown er interessante som karakterer. Hodejegerne er en veldig filmisk bok.
For medprodusent Asle Vatn i Friland var det også den filmiske kvaliteten som var iøynefallende.
– Det er en veldig handlingsmettet roman med en drivende fortelling i bunnen der leseren aldri riktig helt vet hvilken vei historien kommer til å ta. En kvalitet ved boka er den dempede satiriske tonen som forteller noe om hvor vi er på vei vi i Skandinavia – eller kanskje mer ubehagelig sier den noe om hvor vi allerede befinner oss?
Vatn mener også at hovedkarakteren er helt unik.
– Karakteren Roger Brown er helt fantastisk, rent filmmessig. Han foretar en reise som er helt ekstrem så vel fysisk som psykisk. Han er dessuten ikke en klassisk helt som vi er vant med å se på film, og det gjør at jeg mener vi har noe ganske unikt.
Hodejegerne
GENUINT NORDISK
Jo Nesbø sine fortellinger har vist seg å ha en sterk appell internasjonalt. Nesbø har solgt mellom fem og seks millioner bøker internasjonalt. Én million bøker bare i Storbritannia.
– Det skyldes sannsynligvis at de har en sterk intrige, overraskende plot og et tydelig fortellerståsted. Og så er det forankret i noe genuint nordisk, med en sterk fornemmelse av et sosialdemokratisk klamt ubehag. Jeg får alltid en følelse av Edvard Munch når jeg leser hans bøker, noe som trigger følelsene langt ut over plot og historiene han forteller. Det gjør at du som leser ikke klarer å legge dem fra deg, og det blir viktig å bli ferdig med dem for å kunne sove godt om natta.
Filmen er allerede solgt til Nord-Amerika og Canada før den var ferdig. Stemningen i Berlin etter at salgsagenten Trust Nordisk viste promo-traileren til Hodejegerne for et knippe utvalgte kjøpere var visstnok elektrisk. Salget viser at internasjonale distributører likte det de så, men også at det finnes en tillit i markedet til at norsk film kan levere kvalitet på et internasjonalt nivå.
– Mange av de viktigste territoriene er solgt, men fortsatt er det mer å hente, forteller Vatn. – Det som er viktig for oss er at vi peker oss ut blant alle de gode skandinaviske filmene, at Hodejegerne er en film mange snakker om. Filmen peker seg ut i den forstand at man forstår at vi har laget noe som går litt lenger og er litt mer spektakulært enn en gjennomsnittlig skandinavisk film.
Menn som hater kvinner
EN NY MILLENNIUM?
Millennium-trilogien sprengte alle forventninger og konvensjoner med hensyn til hvor godt europeiske filmer kan gjøre det innad i Europa og USA. Om Hodejegerne vil appellere til det internasjonale publikummet i like stor grad som Millennium-filmene, gjenstår å se, er kanskje ikke en helt fair problemstilling, mener begge produsentene.
– Det kommer til å bli vanskelig å matche den suksessen som Millennium-trilogien har oppnådd, det er mer ett fenomen, mener Gray. – Jeg tror at Hodejegerne kommer til å fungere utmerket internasjonalt, framfor alt fordi det er en spennende og litt annerledes thriller. Naturligvis har vi drahjelp av den enorme interessen som fins akkurat nå for skandinaviske filmer, som jo Stieg Larsson-filmene i aller høyeste grad har banet veien for. Flere av de internasjonale distributørene som allerede har kjøpt Hodejegerne hadde også Millennium-filmene.
Skandinaviske thrillere kommer til å leve lengde på Millennium-effekten, som selvfølgelig har sprengt grenser for oss alle, sier Vatn.
– Men Jo Nesbø er nok viktigere for Hodejegerne enn Stieg Larsson har vært for Millennium-filmene. Hans bane var pekt ut lenge før Millennium-bøkene kom på markedet. Millennium-filmene var et fenomen som ikke har skjedd før eller siden, og det blir nesten meningsløst å sette Hodejegerne opp mot disse. Da er vi dømt til å mislykkes. Vi har andre unike egenskaper. Uten Morten Tyldum som regissør hadde vi ikke hatt det fantastisk spektakulære materialet vi har. Han har vært 100% dedikert og dessuten grenseløs lojal med Jo Nesbøs kjerneverdier. Det gjør at vi har noe som stikker seg ut.
Bransjeaktører om Jo Nesbøs bøker
Andrine Pollen, Rådgiver, Norwegian Literature Abroad, Fiction and Non-Fiction (NORLA)
Bøkene om Harry Hole fascinerer fordi det er en politietterforsker som ikke er perfekt, som har sine utfordringer både på jobb og privat og som likevel "lander med beina på bakken" i bok etter bok. Etter hvert blir man bedre og bedre kjent med Harry Hole og personene han har rundt seg – så man får en slags serielitteratur hvor det også er en utvikling og framdrift. Nesbø skriver spenningslitteratur, og kombinasjonen av kriminaletterforskeren og privatpersonen Harry, som man etter hvert nesten blir glad i og bryr seg om, gjør at dette kan fengsle også på film. Det er bøker som man lever seg inn i, og de er spennende og velskrevet.
Om Hodejegerne blir en suksess vil avhenge helt av hvor god regissøren er – og hvilket produkt vedkommende skaper. Millennium-trilogien er jo blitt en enorm suksess med bakgrunn i den enorme suksessen og hele fenomenet Stieg Larsson. Akkurat dette er nok ganske unikt. At man sammenligner Jo Nesbø med Stieg Larsson, handler mye om å finne en knagg eller etikett til kriminallitteratur som selger mye – for bortsett fra at det er kriminallitteratur fra Skandinavia, synes jeg ikke bøkene i seg selv er så like. Lisbet Salander har mer til felles med den fantastiske Pippi Langstrømpe enn med Harry Hole, selv om Harry Hole også etter hvert har overlevd mange hindringer.
Gunnar Rehlin, filmjournalist, Variety og Screen
Nesbøs bøker er veldig bra. Jag har selv lest samtlige, inkludert Hodejegerne. Bøkene er velskrevne, svært spennende, voldsomme og fascinerende. Harry Hole er en interessant heltefigur, med alla sine problemer. Nesbøs bøker er bedre enn de fleste av de andre skandinaviske bøkene i samme sjanger, han er i samme klasse som Stieg Larsson, Mankell, Sjöwall/Wahlöö og noen flere. Og det skal bli interessant å se filmene når de kommer. At Millennium har gjort omverdenen interessert i svenske kriminalfilmer er åpenbart. Det er vanskelig å si hvordan Hodejegerne vil gå kommersielt. Det avhenger mye av hvordan den er gjort, om den lykkes å beholde spenningen fra boken og, ikke minst, om den kan beholde alle twistene og overraskelsene som Nesbø har krydret sin bok med. Jeg tror at dens eventuelle suksess henger på akkurat dette. En film som lanseres som “i kjølvannet av Stieg Larsson” er simpelthen pent nødt til å være bra.
Legg igjen en kommentar