Mens norsk filmbransje skalter og valter med sine regissører, roper kritikerne etter den neste Lars von Trier. Ingen har kjent denne jakten på Det norske filmhåpet bedre på kroppen enn Marius Holst.
Mens norsk filmbransje skalter og valter med sine regissører, roper kritikerne etter den neste Lars von Trier. Ingen har kjent denne jakten på Det norske filmhåpet bedre på kroppen enn Marius Holst.
”Vi må slutte å rope etter en Bergman eller Von Trier i norsk film”.
Det var under en debatt om Den norske filmskolen på filmfestivalen i Haugesund at filmregissør Anja Breien kom med dette hjertesukket. Mens Bergmans spøkelse har forfulgt hver generasjon svenske filmskapere, har også det faderløse norske filmmiljøet skuet til våre nabolands to filmgenier. Det er blitt et slags rituale i norsk filmdebatt: Nesten hvert eneste år dukker spørsmålet opp om hvorfor vi ikke avler filmskapere som kan forløse norsk film og gi oss det ene Geniet.
Ingen annen norsk filmskaper har kjent denne byrden tyngre på sine skuldre enn Marius Holst som nå er kinoaktuell med Kongen av Bastøy. Hans Ti kniver i hjertet (1994) var den gangen den mest lovende spillefilmdebut i norsk etterkrigsfilm siden Arne Skouens Gategutter, og han ble tildelt norsk films største uriaspost som Det norske filmhåpet.
Etter hvert som tiden gikk og oppfølgerfilmen uteble, oppsto det en slags Holstologi i filmdebatten, med engasjerte og fantasifulle spekulasjoner om hvorfor det drøyde sånn med film nummer to. Ja, selv Skouen, som ga arvtakeren prisen som bar hans navn, erklærte at han ikke hadde gitt Holst prisen for at han skulle lage reklame.
Om man blir en bedre filmskaper av å være en bladfyk ved siden av, slik Skouen var det, er et åpent spørsmål. Men mer enn noen annen visste Skouen at oddsen for en langvarig karriere som regissør i norsk film er lav. Om vi skal dømme etter de siste tallene fra norsk film så er kanskje Holsts karriere noe av et mirakel.
Under filmsymposiet Scandinavian Think Tank i København i desember kom det fram at siden 2002 har 100 norske regissører laget kun én film. Om vi ser lenger tilbake så trer engangsregissør-syndromet fram i all sin velde: I perioden 1997-2006 har hele 181 regissører laget bare én film, mens de som har laget mer enn et halv dusin filmer kan telles på én hånd (det kan også de som har laget mer enn et dusin filmer de siste hundre årene i norsk film).
Å være filmskaper skal og bør være en ekstremsport, for det krever mye, men tallene gjenspeiler en skrikende mangel på strategi for talentutvikling. Det er noe umodent ved en filmkultur som på ene siden roper etter den neste Von Trier og på andre siden har et bulemisk forhold til kandidatene. Bevisste filmkonsumenter har nå all verdens kvalitetsfilm et museklikk unna og vil oftere enn før spørre det helt naturlige og samtidig blodig urettferdige spørsmålet: Hvorfor lager vi ikke sånt i Norge?
I Kongen av Bastøy viser Marius Holst at vi kan lage noe det smaker fugl av og som kan nå ut over våre landgrenser. Og listen over neste års filmpremierer lover godt: Her er både Pål Sletaune, Jens Lien og Joachim Trier klare med filmer med internasjonalt potensial. Er vi heldige kan vi ende opp med tre filmer på Berlinalen i februar. Om vi ikke har det ene Geniet, har vi mange talenter. Vi må bare finne en bedre måte å foredle dem på.
Denne kommentaren står på trykk i dagens utgave av Aftenposten.
Mens norsk filmbransje skalter og valter med sine regissører, roper kritikerne etter den neste Lars von Trier. Ingen har kjent denne jakten på Det norske filmhåpet bedre på kroppen enn Marius Holst.
”Vi må slutte å rope etter en Bergman eller Von Trier i norsk film”.
Det var under en debatt om Den norske filmskolen på filmfestivalen i Haugesund at filmregissør Anja Breien kom med dette hjertesukket. Mens Bergmans spøkelse har forfulgt hver generasjon svenske filmskapere, har også det faderløse norske filmmiljøet skuet til våre nabolands to filmgenier. Det er blitt et slags rituale i norsk filmdebatt: Nesten hvert eneste år dukker spørsmålet opp om hvorfor vi ikke avler filmskapere som kan forløse norsk film og gi oss det ene Geniet.
Ingen annen norsk filmskaper har kjent denne byrden tyngre på sine skuldre enn Marius Holst som nå er kinoaktuell med Kongen av Bastøy. Hans Ti kniver i hjertet (1994) var den gangen den mest lovende spillefilmdebut i norsk etterkrigsfilm siden Arne Skouens Gategutter, og han ble tildelt norsk films største uriaspost som Det norske filmhåpet.
Etter hvert som tiden gikk og oppfølgerfilmen uteble, oppsto det en slags Holstologi i filmdebatten, med engasjerte og fantasifulle spekulasjoner om hvorfor det drøyde sånn med film nummer to. Ja, selv Skouen, som ga arvtakeren prisen som bar hans navn, erklærte at han ikke hadde gitt Holst prisen for at han skulle lage reklame.
Om man blir en bedre filmskaper av å være en bladfyk ved siden av, slik Skouen var det, er et åpent spørsmål. Men mer enn noen annen visste Skouen at oddsen for en langvarig karriere som regissør i norsk film er lav. Om vi skal dømme etter de siste tallene fra norsk film så er kanskje Holsts karriere noe av et mirakel.
Under filmsymposiet Scandinavian Think Tank i København i desember kom det fram at siden 2002 har 100 norske regissører laget kun én film. Om vi ser lenger tilbake så trer engangsregissør-syndromet fram i all sin velde: I perioden 1997-2006 har hele 181 regissører laget bare én film, mens de som har laget mer enn et halv dusin filmer kan telles på én hånd (det kan også de som har laget mer enn et dusin filmer de siste hundre årene i norsk film).
Å være filmskaper skal og bør være en ekstremsport, for det krever mye, men tallene gjenspeiler en skrikende mangel på strategi for talentutvikling. Det er noe umodent ved en filmkultur som på ene siden roper etter den neste Von Trier og på andre siden har et bulemisk forhold til kandidatene. Bevisste filmkonsumenter har nå all verdens kvalitetsfilm et museklikk unna og vil oftere enn før spørre det helt naturlige og samtidig blodig urettferdige spørsmålet: Hvorfor lager vi ikke sånt i Norge?
I Kongen av Bastøy viser Marius Holst at vi kan lage noe det smaker fugl av og som kan nå ut over våre landgrenser. Og listen over neste års filmpremierer lover godt: Her er både Pål Sletaune, Jens Lien og Joachim Trier klare med filmer med internasjonalt potensial. Er vi heldige kan vi ende opp med tre filmer på Berlinalen i februar. Om vi ikke har det ene Geniet, har vi mange talenter. Vi må bare finne en bedre måte å foredle dem på.
Denne kommentaren står på trykk i dagens utgave av Aftenposten.
Engangsregissørene skyldes en politisert og bårykratisert filmbransje. Darwin fant for lengesiden skilden til utvikling. Det er kamp, ikke velmenende tanter og onkler som skal gi «alle» en film hver.
Bergmans 11 første filmer:
Hadde han bare laget disse, hadde vi aldri hørt om han i dag..
1952 Kvinnors väntan
1951 Sommarlek
1950 Sånt händer inte här
1950 Til glede
1949 Törst
1949 Fängelse
1948 Hamnstad
1948 Musik i mörker
1947 Skepp till India land
1946 Det regnar på vår kärlek
1946 Kris
Flest mulig bør jo få en sjanse om prosjektet er godt, bra manus osv. Men staten har ikke råd til å gi hver regissør ti sjanser før de lager en god film. Regissørene må bevise at de kan lage filmer som publikum gidder å se. Å lage en film er ikke det samme som å skrive en bok eller en diktsamling. Det krever jo store investeringer av andre folks penger, og over alt hvor det investeres forventes det utbytte. Man kan ikke forvente at skattebetalerne skal subsidiere egoet til folk som lager film som ingen vil se. Men Holst var jo en suksess i 1994, så jeg vet ikke hvorfor han ikke laget flere filmer tidligere. Han var vell tom for ideer.
Engangsregissørene skyldes en politisert og bårykratisert filmbransje. Darwin fant for lengesiden skilden til utvikling. Det er kamp, ikke velmenende tanter og onkler som skal gi «alle» en film hver.
Bergmans 11 første filmer:
Hadde han bare laget disse, hadde vi aldri hørt om han i dag..
1952 Kvinnors väntan
1951 Sommarlek
1950 Sånt händer inte här
1950 Til glede
1949 Törst
1949 Fängelse
1948 Hamnstad
1948 Musik i mörker
1947 Skepp till India land
1946 Det regnar på vår kärlek
1946 Kris
Flest mulig bør jo få en sjanse om prosjektet er godt, bra manus osv. Men staten har ikke råd til å gi hver regissør ti sjanser før de lager en god film. Regissørene må bevise at de kan lage filmer som publikum gidder å se. Å lage en film er ikke det samme som å skrive en bok eller en diktsamling. Det krever jo store investeringer av andre folks penger, og over alt hvor det investeres forventes det utbytte. Man kan ikke forvente at skattebetalerne skal subsidiere egoet til folk som lager film som ingen vil se. Men Holst var jo en suksess i 1994, så jeg vet ikke hvorfor han ikke laget flere filmer tidligere. Han var vell tom for ideer.