Nok en gang legger byrådet Oslokino ut til salg. Hva slags konsekvenser kan det få for repertoaret – og norsk film?
Nok en gang legger byrådet Oslokino ut til salg. Hva slags konsekvenser kan det få for repertoaret – og norsk film?
”Det er ikke lenger naturlig at Oslo kommune er kinoeier”, mener byrådsleder Stian Berger Røsland til NRK.
Det er ikke første gangen eieren har forsøkt å selge landets største kinokjede.
Sist gang var i 2002/2003 – uten at noen kjøpere viste særlig interesse. Men kanskje kan en mer modernisert kino i hovedstaden virke mer attraktiv for mulig oppkjøpere enn hva et nedslitt Oslo Kinematografer gjorde den gangen.
Salg av Oslokino er blant flere saker der Oslo-budsjettet har fått en klar høyre-ideologisk profil, mener mange.
”Det kulturpolitiske argumentet ved kommunal kinodrift falt bort. Det er i dag helt utenkelig at kulturbyråden som generalforsamling skal legge seg borti repertoarvalget ved Oslo-kinoene. Vi driver kinopolitikk gjennom konsesjonsvilkårene”, understreker Røsland.
Likevel: Det mange spør seg er nettopp hva slags konsekvenser salget vil få for repertoaret. Under Oslo Kinematografers tid sto det nedfelt i vedtektene til selskapet at alle norske filmer skulle få kinopremiere. Dette punktet i vedtektene ble så endret av styret i OK, som et ledd i planen om å gjøre seg med attraktiv for private oppkjøpere.
Den gangen kjempet bransjen for at aksjemajoriteten i OK skulle forbli i kommunale hender.
Nina Grünfeld (tidligere leder av Norske Filmregissører) foreslo den gangen at Oslo Kommune skulle inngå en aksjonæravtale med eventuelle kjøpere av OK-aksjene, i form av en juridisk bindende avtale med klare definisjoner som sikrer den bredden hun mener vi må beholde:
”Oslo Kommune behøver ikke å selge mer enn 49 prosent av aksjene. Med en eierandel på 51 prosent vil kommunen dermed få reell innflytelse og mulighet til å jobbe kulturpolitisk.”
Tusenvis av solgte 3D-briller og popcorn-bokser senere, er det få som målbærer denne typen krav. Er Oslokino dermed blitt en ren forretningsmessig affære – og ikke den filmens storstue med kulturpolitiske forpliktelser mange har tiltenkt den?
Nok en gang legger byrådet Oslokino ut til salg. Hva slags konsekvenser kan det få for repertoaret – og norsk film?
”Det er ikke lenger naturlig at Oslo kommune er kinoeier”, mener byrådsleder Stian Berger Røsland til NRK.
Det er ikke første gangen eieren har forsøkt å selge landets største kinokjede.
Sist gang var i 2002/2003 – uten at noen kjøpere viste særlig interesse. Men kanskje kan en mer modernisert kino i hovedstaden virke mer attraktiv for mulig oppkjøpere enn hva et nedslitt Oslo Kinematografer gjorde den gangen.
Salg av Oslokino er blant flere saker der Oslo-budsjettet har fått en klar høyre-ideologisk profil, mener mange.
”Det kulturpolitiske argumentet ved kommunal kinodrift falt bort. Det er i dag helt utenkelig at kulturbyråden som generalforsamling skal legge seg borti repertoarvalget ved Oslo-kinoene. Vi driver kinopolitikk gjennom konsesjonsvilkårene”, understreker Røsland.
Likevel: Det mange spør seg er nettopp hva slags konsekvenser salget vil få for repertoaret. Under Oslo Kinematografers tid sto det nedfelt i vedtektene til selskapet at alle norske filmer skulle få kinopremiere. Dette punktet i vedtektene ble så endret av styret i OK, som et ledd i planen om å gjøre seg med attraktiv for private oppkjøpere.
Den gangen kjempet bransjen for at aksjemajoriteten i OK skulle forbli i kommunale hender.
Nina Grünfeld (tidligere leder av Norske Filmregissører) foreslo den gangen at Oslo Kommune skulle inngå en aksjonæravtale med eventuelle kjøpere av OK-aksjene, i form av en juridisk bindende avtale med klare definisjoner som sikrer den bredden hun mener vi må beholde:
”Oslo Kommune behøver ikke å selge mer enn 49 prosent av aksjene. Med en eierandel på 51 prosent vil kommunen dermed få reell innflytelse og mulighet til å jobbe kulturpolitisk.”
Tusenvis av solgte 3D-briller og popcorn-bokser senere, er det få som målbærer denne typen krav. Er Oslokino dermed blitt en ren forretningsmessig affære – og ikke den filmens storstue med kulturpolitiske forpliktelser mange har tiltenkt den?
Konsesjonsvilkår? Hvilke konsesjonsvilkår? Etter endringn av Grunnlovens §100 har kommunene ikke lenger anledning til å stille krav til innholdet i kinoenes programmering som del av konsesjonsvilkårene!
Vel, enten er Røsland feilsitert eller så vet han ikke hva han snakker om.
Hva med å få til en brei aksjonskomite? Når blir første møte? Sett i gang Sverre Pedersen! Tore Severin Netland
Bør man ikke kunne be om eksempler på at økt kommersialisering styrker bredde og mangfold? Hvis det betyr noe?
Konsesjonsvilkår? Hvilke konsesjonsvilkår? Etter endringn av Grunnlovens §100 har kommunene ikke lenger anledning til å stille krav til innholdet i kinoenes programmering som del av konsesjonsvilkårene!
Vel, enten er Røsland feilsitert eller så vet han ikke hva han snakker om.
Hva med å få til en brei aksjonskomite? Når blir første møte? Sett i gang Sverre Pedersen! Tore Severin Netland
Bør man ikke kunne be om eksempler på at økt kommersialisering styrker bredde og mangfold? Hvis det betyr noe?