Historisk Slumdog Millionaire

Slumdog Millionaire er den første filmen skutt på et digitalt opptaksformat som har vunnet Oscar for beste foto, forteller filmfotograf Kjell Vassdal, som selv er premiereaktuell med Uten dekning – også den skutt på digitalt opptaksformat. 

Årets Oscarutdeling skrev seg inn i historiebøkene natt til mandag. Med et overveldende antall priser til Slumdog Millionaire innevarslet det også en ny era for de digitale opptaksformatene. Både Slumdog Millionaire og Den fantastiske historien om Benjamin Button er skutt på digitale opptaksformater, henholdvis et Silicon Imagining-kamera og Viper-kamera. Og Slumdog kunne som kjent hente den gjeve fotoprisen. Den erfarne norske filmfotografen Kjell Vassdal anser begivenheten som en merkedag for filmfotografiet. Han var den første filmfotografen i Skandinvia som benyttet Viper-kamera på den islandske filmen Uten dekning – som har norsk kinopremiere denne fredagen.           

– At begge filmer i første omgang ble nominert til fotoprisen var historisk nok i seg selv. Og når Slumdog i tillegg fikk prisen kan man godt si at en barriere er brutt. Lenge har ikke de digitale formatene blitt ansett som gode nok av Akademiet. Men en bedre reklame for SI-kameraet kunne neppe leverandøren ha ønsket seg, sier Vassdal.

I forbindelse med innspillingen av Uten dekning i 2007, fortalte Vassdal til Rushprint (nr.3-2007) om  bakgrunnen for å velge HD-formatet Viper. Forutsetningene for å skyte på HD var at det ikke måtte være dyrere enn å skyte på film, verken i produksjonskostnader eller i postproduksjon. Dessuten hadde det islandske filmmiljøet unik kompetanse på området.

– Vanligvis koster det jo atskillig mer å leie et slikt kamera enn et 35mm-kamera, samt at man jo blir påtvunget helt spesielle krav til kompetanse og utstyr ellers. Vår løsning ble å innhente (det islandske) selskapet Lazy Town som co-produsenter. Selskapet har to Viper-kameraer, samt unik kompetanse og kunnskap. Dessuten har de det nødvendige utstyret for å få til en helhetlig prosess både før, under og etter innspilling.

Viper M.jpg
Vassdal på location med Viper-kamera på Island.

Én times opptak i ukomprimert HD tilsvarer cirka 1 terrabyte materiale. Når en gjennomsnittlig norsk spillefilm skyter totalt cirka 30 timer, sier det seg selv at behovet for lagringsplass er enormt. Og dette er den største utfordringen ved bruk av denne typen kamera, forteller Vassdal, og en vesentlig årsak til at formatet ikke har tatt av.

– Vi har for eksempel ikke etterarbeidshus i Norge som kan håndtere denne mengden data. Det er et paradoks: Viper-kamera er det som ligger tettest opp mot 35mm, og det er langt mindre plunder med det enn et Red-kamera. Det medfører ikke de samme komprimeringene som Red – som i større grad er et avansert "amatørkamera". Likevel ser vi at Viper taper terreng. Én årsak er at produsenten Thomsen ikke prioriterer Viper, det er mer orientert mot tv-industrien enn filmindustrien.

Til tross for all hypen rundt de digitale opptaksformatene undrer Vassdal seg litt over hvorfor formatene ikke har slått mer an.

– Digitale kameraer innebærer en større grad av uforutsigbarhet, det er for mange ukjente skjær i sjøen. Men harddisker blir stadig billigere, og det har skjedd en del siden vi skjøt Uten dekning på Island. Og med suksessen til Slumdog og Den fantastiske historien om Benjamin Button så kan det innevarsle en ny era for formatet. 

Benjamin M.jpg

Vassdal kan opplyse om at Arriflex nå har et digitalt kamera (D2 1) i Norge som kollega Gaute Gunnari skal bruke til å skyte Jul i Blåfjell. Vassdal vurerer også å bruke det på den neste Olsenbanden Jr-filmen, men  det er ennå ikke avklart.  

Vil du lese mer om de tekniske detaljene Vassdal måtte forholde seg til da han filmet Uten dekning? Send oss en epost og vi sender deg saken i pdf-format: [email protected]

Historisk Slumdog Millionaire

Slumdog Millionaire er den første filmen skutt på et digitalt opptaksformat som har vunnet Oscar for beste foto, forteller filmfotograf Kjell Vassdal, som selv er premiereaktuell med Uten dekning – også den skutt på digitalt opptaksformat. 

Årets Oscarutdeling skrev seg inn i historiebøkene natt til mandag. Med et overveldende antall priser til Slumdog Millionaire innevarslet det også en ny era for de digitale opptaksformatene. Både Slumdog Millionaire og Den fantastiske historien om Benjamin Button er skutt på digitale opptaksformater, henholdvis et Silicon Imagining-kamera og Viper-kamera. Og Slumdog kunne som kjent hente den gjeve fotoprisen. Den erfarne norske filmfotografen Kjell Vassdal anser begivenheten som en merkedag for filmfotografiet. Han var den første filmfotografen i Skandinvia som benyttet Viper-kamera på den islandske filmen Uten dekning – som har norsk kinopremiere denne fredagen.           

– At begge filmer i første omgang ble nominert til fotoprisen var historisk nok i seg selv. Og når Slumdog i tillegg fikk prisen kan man godt si at en barriere er brutt. Lenge har ikke de digitale formatene blitt ansett som gode nok av Akademiet. Men en bedre reklame for SI-kameraet kunne neppe leverandøren ha ønsket seg, sier Vassdal.

I forbindelse med innspillingen av Uten dekning i 2007, fortalte Vassdal til Rushprint (nr.3-2007) om  bakgrunnen for å velge HD-formatet Viper. Forutsetningene for å skyte på HD var at det ikke måtte være dyrere enn å skyte på film, verken i produksjonskostnader eller i postproduksjon. Dessuten hadde det islandske filmmiljøet unik kompetanse på området.

– Vanligvis koster det jo atskillig mer å leie et slikt kamera enn et 35mm-kamera, samt at man jo blir påtvunget helt spesielle krav til kompetanse og utstyr ellers. Vår løsning ble å innhente (det islandske) selskapet Lazy Town som co-produsenter. Selskapet har to Viper-kameraer, samt unik kompetanse og kunnskap. Dessuten har de det nødvendige utstyret for å få til en helhetlig prosess både før, under og etter innspilling.

Viper M.jpg
Vassdal på location med Viper-kamera på Island.

Én times opptak i ukomprimert HD tilsvarer cirka 1 terrabyte materiale. Når en gjennomsnittlig norsk spillefilm skyter totalt cirka 30 timer, sier det seg selv at behovet for lagringsplass er enormt. Og dette er den største utfordringen ved bruk av denne typen kamera, forteller Vassdal, og en vesentlig årsak til at formatet ikke har tatt av.

– Vi har for eksempel ikke etterarbeidshus i Norge som kan håndtere denne mengden data. Det er et paradoks: Viper-kamera er det som ligger tettest opp mot 35mm, og det er langt mindre plunder med det enn et Red-kamera. Det medfører ikke de samme komprimeringene som Red – som i større grad er et avansert "amatørkamera". Likevel ser vi at Viper taper terreng. Én årsak er at produsenten Thomsen ikke prioriterer Viper, det er mer orientert mot tv-industrien enn filmindustrien.

Til tross for all hypen rundt de digitale opptaksformatene undrer Vassdal seg litt over hvorfor formatene ikke har slått mer an.

– Digitale kameraer innebærer en større grad av uforutsigbarhet, det er for mange ukjente skjær i sjøen. Men harddisker blir stadig billigere, og det har skjedd en del siden vi skjøt Uten dekning på Island. Og med suksessen til Slumdog og Den fantastiske historien om Benjamin Button så kan det innevarsle en ny era for formatet. 

Benjamin M.jpg

Vassdal kan opplyse om at Arriflex nå har et digitalt kamera (D2 1) i Norge som kollega Gaute Gunnari skal bruke til å skyte Jul i Blåfjell. Vassdal vurerer også å bruke det på den neste Olsenbanden Jr-filmen, men  det er ennå ikke avklart.  

Vil du lese mer om de tekniske detaljene Vassdal måtte forholde seg til da han filmet Uten dekning? Send oss en epost og vi sender deg saken i pdf-format: [email protected]

MENY