Den nordiske filmprisen: Brudgommen

Brudgommen_lite.jpgDen islandske regissøren Baltasar Kormákur er nominert til Nordisk Råds Filmpris for sin film Brudgommen. – Jeg er ikke redd for å kalle filmen en tragisk komedie, sier regissøren om filmen, som er basert på Tsjekhovs teaterstykke Ivanov. 

Brudgommen_stort.jpg

Den islandske regissøren Baltasar Kormákur er nominert til Nordisk Råds Filmpris for sin film Brudgommen. – Jeg er ikke redd for å kalle filmen en tragisk komedie, sier regissøren om filmen, som er basert på Tsjekhovs teaterstykke Ivanov.  

På engelsk har filmen fått tittelen White Night Wedding. Baltasar Kormákur, som hadde sin regidebut med filmen 101 Reykjavik, har levert en film som balanserer på en hårfin knivsegg mellom det dypt tragiske og det hysterisk morsomme. Resultatet har blitt særegent islandsk, og det er med rette Kormákur konkurrerer om den nordiske filmprisen. 

Kormákur forteller til Rushprint at "Ivanov" er et teaterstykke som har fulgt ham helt siden han så det for første gang 20 år gammel.

– Helt siden den gang har jeg hatt et ønske om å gjøre denne historien til min egen. Stykket gjorde enormt inntrykk på meg, og jeg har flere ganger i livet kjent meg igjen i Ivanov – jeg er selv en kvinnebedårer.

– Ivanov opplever at ekteskapet til sin syke kone blir et fengsel.
På samme måte som at Jón i Brudgommen opplever at ekteskapet til Anna, som har en bipolar lidelse, sakte men sikkert kveler ham. Jeg har gitt Jón i filmen mange av mine egne feil og egenskaper. Filmen har selvbiografiske trekk – jeg har forsøkt å gjøre stemningen selvbiografisk, forklarer regissøren. 

Som kom inn i filmbransjen via teaterverdenen. Med utdannelse fra The Drama Academy of Iceland, er han en av Islands mest anerkjente skuespillere så vel som regissører. Kormákur har regissert ti teaterproduksjoner og fire spillefilmer før Brudgommen. Men selv mener han at det er bak kameraet han hører hjemme.

– Det var da jeg regisserte min første film jeg forsto at det var filmskaper jeg har lengtet etter å være. Nå tenker jeg først og fremst på meg selv som regissør. Å være skuespiller og produsent er noe jeg like å gjøre ved siden av å regissere.

I Brudgommen møter vi Jón (Hilmir Snær Guðnason) som snart skal gifte seg med sin tidligere elev, Thora (Laufey Elíasdóttir). Men veien mot  bryllupsdagen er ikke smertefri. Filmen hopper mellom nåtid og fortid, og publikum får stadig vite mer om Jóns forhold til sin forhenværende, psykisk syke kone, Anna (Margrét Vilhjálmsdóttir). Jón er usedvanlig pessimistisk og tafatt av natur, og Thora frykter at han egentlig ikke elsker henne.

– Jón prøver å være god mot Anna ved å ikke såre henne. Men ved å prøve å være god, blir han i realiteten slem. Å ikke handle, er ofte verre enn å gjøre det, sier regissøren, og sammenlikner historien med Per Gynt.

Filmen har høstet varme kritikker, både hos hjemmepublikumet på Island og i utlandet.

-Jeg tror man skal strebe etter å lage filmer som fungerer nasjonalt, så kommer det internasjonale publikumet av seg selv. De gode historiene er universelle og om de fortelles godt, vil publikum ta dem til seg. Nesten alle land har historier som har blitt fortalt på folkemunnet – eventyr, sagn og legender. De tilhører ens egen kultur og historie. Likevel er fortellingene nesten like i alle land. 

– Jeg har en følelse av at det er når man forsøker å lage kommersielle suksesser, at filmene ikke slår an i utlandet. For nordisk film er det vanskelig å konkurrere med de amerikanske blockbusterne, forklarer Kormákur. Som elsker å lage film på Island.

– Det er på Island jeg skal lage film. Nå har jeg for eksempel planer om å lage en vikingfilm. Jeg var nok ung den gangen jeg uttalte at det ikke spilte noen rolle hvor jeg lager film. Noe av nerven blir borte når jeg ikke er på Island, forklarer han.

At hjemlandet hans nå er så godt som erklært konkurs, og ytterst hardt rammet av den internasjonale finanskrisen, tror imidlertid ikke Kormákur vil føre til at livet som filmskaper blir vanskeligere i årene som kommer.

– Vi er barn av fiskere og sjøfarere. Noe har gått over styr når det tar av det ene private jetflyet på Reykjavik flyplass etter det andre. Pengene har gått til hodet på oss. Jeg sier ikke dette for å moralisere. På mange måter tror jeg den økonomiske krisen vi nå er inne i nå, er det beste som har skjedd oss. Det ser selvsagt synd på privatpersoner som sliter med å betjene lånene sine. Men vi må fokusere på hva som er viktig. Og jeg tror ikke finanskrisen vil få konsekvenser for filmbransjen på Island. Vanlige folk vil gå på kino likevel, avslutter han.

Les mer om Nordisk Råds Filmpris 2008 her.

Foto: Brudgommen

Den nordiske filmprisen: Brudgommen

Brudgommen_lite.jpgDen islandske regissøren Baltasar Kormákur er nominert til Nordisk Råds Filmpris for sin film Brudgommen. – Jeg er ikke redd for å kalle filmen en tragisk komedie, sier regissøren om filmen, som er basert på Tsjekhovs teaterstykke Ivanov. 

Brudgommen_stort.jpg

Den islandske regissøren Baltasar Kormákur er nominert til Nordisk Råds Filmpris for sin film Brudgommen. – Jeg er ikke redd for å kalle filmen en tragisk komedie, sier regissøren om filmen, som er basert på Tsjekhovs teaterstykke Ivanov.  

På engelsk har filmen fått tittelen White Night Wedding. Baltasar Kormákur, som hadde sin regidebut med filmen 101 Reykjavik, har levert en film som balanserer på en hårfin knivsegg mellom det dypt tragiske og det hysterisk morsomme. Resultatet har blitt særegent islandsk, og det er med rette Kormákur konkurrerer om den nordiske filmprisen. 

Kormákur forteller til Rushprint at "Ivanov" er et teaterstykke som har fulgt ham helt siden han så det for første gang 20 år gammel.

– Helt siden den gang har jeg hatt et ønske om å gjøre denne historien til min egen. Stykket gjorde enormt inntrykk på meg, og jeg har flere ganger i livet kjent meg igjen i Ivanov – jeg er selv en kvinnebedårer.

– Ivanov opplever at ekteskapet til sin syke kone blir et fengsel.
På samme måte som at Jón i Brudgommen opplever at ekteskapet til Anna, som har en bipolar lidelse, sakte men sikkert kveler ham. Jeg har gitt Jón i filmen mange av mine egne feil og egenskaper. Filmen har selvbiografiske trekk – jeg har forsøkt å gjøre stemningen selvbiografisk, forklarer regissøren. 

Som kom inn i filmbransjen via teaterverdenen. Med utdannelse fra The Drama Academy of Iceland, er han en av Islands mest anerkjente skuespillere så vel som regissører. Kormákur har regissert ti teaterproduksjoner og fire spillefilmer før Brudgommen. Men selv mener han at det er bak kameraet han hører hjemme.

– Det var da jeg regisserte min første film jeg forsto at det var filmskaper jeg har lengtet etter å være. Nå tenker jeg først og fremst på meg selv som regissør. Å være skuespiller og produsent er noe jeg like å gjøre ved siden av å regissere.

I Brudgommen møter vi Jón (Hilmir Snær Guðnason) som snart skal gifte seg med sin tidligere elev, Thora (Laufey Elíasdóttir). Men veien mot  bryllupsdagen er ikke smertefri. Filmen hopper mellom nåtid og fortid, og publikum får stadig vite mer om Jóns forhold til sin forhenværende, psykisk syke kone, Anna (Margrét Vilhjálmsdóttir). Jón er usedvanlig pessimistisk og tafatt av natur, og Thora frykter at han egentlig ikke elsker henne.

– Jón prøver å være god mot Anna ved å ikke såre henne. Men ved å prøve å være god, blir han i realiteten slem. Å ikke handle, er ofte verre enn å gjøre det, sier regissøren, og sammenlikner historien med Per Gynt.

Filmen har høstet varme kritikker, både hos hjemmepublikumet på Island og i utlandet.

-Jeg tror man skal strebe etter å lage filmer som fungerer nasjonalt, så kommer det internasjonale publikumet av seg selv. De gode historiene er universelle og om de fortelles godt, vil publikum ta dem til seg. Nesten alle land har historier som har blitt fortalt på folkemunnet – eventyr, sagn og legender. De tilhører ens egen kultur og historie. Likevel er fortellingene nesten like i alle land. 

– Jeg har en følelse av at det er når man forsøker å lage kommersielle suksesser, at filmene ikke slår an i utlandet. For nordisk film er det vanskelig å konkurrere med de amerikanske blockbusterne, forklarer Kormákur. Som elsker å lage film på Island.

– Det er på Island jeg skal lage film. Nå har jeg for eksempel planer om å lage en vikingfilm. Jeg var nok ung den gangen jeg uttalte at det ikke spilte noen rolle hvor jeg lager film. Noe av nerven blir borte når jeg ikke er på Island, forklarer han.

At hjemlandet hans nå er så godt som erklært konkurs, og ytterst hardt rammet av den internasjonale finanskrisen, tror imidlertid ikke Kormákur vil føre til at livet som filmskaper blir vanskeligere i årene som kommer.

– Vi er barn av fiskere og sjøfarere. Noe har gått over styr når det tar av det ene private jetflyet på Reykjavik flyplass etter det andre. Pengene har gått til hodet på oss. Jeg sier ikke dette for å moralisere. På mange måter tror jeg den økonomiske krisen vi nå er inne i nå, er det beste som har skjedd oss. Det ser selvsagt synd på privatpersoner som sliter med å betjene lånene sine. Men vi må fokusere på hva som er viktig. Og jeg tror ikke finanskrisen vil få konsekvenser for filmbransjen på Island. Vanlige folk vil gå på kino likevel, avslutter han.

Les mer om Nordisk Råds Filmpris 2008 her.

Foto: Brudgommen

MENY