Blockbusterne øker billettprisen

Mia_Dark_night_lite.jpgDet koster i realiteten 90 kroner å se en film når kinoene tar seg ekstra betalt for vise blockbustere. – Det er en reell fare for at forbrukerne venter med å se filmen til den kommer på dvd, mener bransjeanalytiker Arild Kalkvik. 

Mia_Dark_night.jpg

Det koster i realiteten 90 kroner å se en film når kinoene tar seg ekstra betalt for vise blockbustere. – Det er en reell fare for at forbrukerne venter med å se filmen til den kommer på dvd, mener bransjeanalytiker Arild Kalkvik.

En tur på kino kan fort bli en dyr affære. Oslokino har en grunnpris på 80 kroner for kinobilletter for voksne. Men alle filmer de definerer som "storfilmer", samt filmer som er i den første premiereuka koster 10 kroner ekstra. I tillegg legger Oslokino på ytterligere ti kroner dersom man ønsker å se filmen på Gimle Kino eller Colosseum 1.

Den reelle billettprisen blir derfor 100 kroner for en storfilm som for eksempel The Dark Knight – om man velger å se den på Colosseum.

Bransjeanalytiker Arild Kalkvik tror utfallet kan bli at stadig flere velger å se filmer på DVD. Spesielt dyrt blir det for barnefamiliene. En barnebillett på kino koster 55 kroner- men bare frem til klokken 18.30. Etter dette må barn betale voksenpris. Derfor får billettprisene størst konsekvenser for husholdninger med barn og/eller lav inntekt.

-Folks kinovaner avhenger av billettprisene. Men inntekten avgjør nok mer. Film&Kino har gjort en forbrukerundersøkelse der kinopublikummet kategoriseres inn i ulike grupper, og det er barnefamiliene, ungdom og studenter som gjennomgående klager mest over billettprisene, sier Kalkvik.

Om en familie på fire skal se en film etter halv syv på kvelden, må de betale minimum 320 kroner – og det bare for billettene.

– Men, er det nesten ikke grenser for hva folk er villige til å betale, om man lager et konsept som folk vil se, som for eksempel Mamma Mia!. Nyhetens interesse gjør at folk gladelig står i kø for å sikre seg en kinobillett.

-Samtidig drukner filmer som oppleves som mindre spektakulære blant blockbusterne. I framtiden kan det være en reell fare for at forbrukerne venter med å se slike filmer til de slippes på dvd, legger han til.

Kalkvik fortellet kinoene historisk sett har lagt på mer på billettprisen enn det konsumprisindeksen skulle tilsi. Han tror imidlertid ikke de dårlige besøkstallene kinoene man opplevde i vinter og på forsommeren skyltes billettprisene.

The dark kniht.jpg

– Besøksnedgangen er ofte filmrelatert. Når blockbusterne vises, går besøkstallene opp igjen.

Kalkvik mener kinoene benytter seg av en velkjent strategi når de legger på prisen for varer de vet folk er villige til å betale mer for. Men billettprisen varierer også fra kommune til kommune. Eksempelvis koster en billett til storfilmen Mamma Mia! i dag 90 kroner i Oslo, 95 kroner i Bergen, 85 kroner (internettpris) i Kristiansand og 80 kroner (internettpris) i Skien.

– De kommunale kinoene må forholde seg til sine eiere. Om kommunen må kutte overføringene til kinoene eller dersom utbyttet skal økes, har ikke de kommunale kinoene noe annet valg enn å justere billettprisene. Det er opp til den enkelte kommunen og dens eiere, det vil si politikere, å bestemme kinoprisen, forklarer Kalkvik.

Som påpeker at man i Norge har en tradisjon for å holde kinobillettprisen i hovedsak på samme nivå. I blockbusternes hjemland er det imidlertid andre forhold.

– I USA har man for såkalte "dollar cinemas" hvor man kan se gamle filmer, som allerede har kommet på DVD for én dollar. Der lever kinoene utelukkende på inntektene fra godterisalg, avslutter Kalkvik.

Det virker kanskje ikke slik, men Oslokinos administrerende direktør Geir Bergkastet kan fortelle til Rushprint at Oslokino har valgt å forenkle prisstrukturen for å gjøre den mer oversiktlig for kinopublikumet.

Utover priser om allerede er nevnt i denne artikkelen, koster en honnørbillett i Oslo 65 kroner. Såkalt stjerneplass med ekstra plass til bena er valgfritt, og koster + 30 kroner. Alle som er medlem av Kinosonen får 8 kroner avlag per billett.

Foto: Mamma Mia! / The Dark Knight

Blockbusterne øker billettprisen

Mia_Dark_night_lite.jpgDet koster i realiteten 90 kroner å se en film når kinoene tar seg ekstra betalt for vise blockbustere. – Det er en reell fare for at forbrukerne venter med å se filmen til den kommer på dvd, mener bransjeanalytiker Arild Kalkvik. 

Mia_Dark_night.jpg

Det koster i realiteten 90 kroner å se en film når kinoene tar seg ekstra betalt for vise blockbustere. – Det er en reell fare for at forbrukerne venter med å se filmen til den kommer på dvd, mener bransjeanalytiker Arild Kalkvik.

En tur på kino kan fort bli en dyr affære. Oslokino har en grunnpris på 80 kroner for kinobilletter for voksne. Men alle filmer de definerer som "storfilmer", samt filmer som er i den første premiereuka koster 10 kroner ekstra. I tillegg legger Oslokino på ytterligere ti kroner dersom man ønsker å se filmen på Gimle Kino eller Colosseum 1.

Den reelle billettprisen blir derfor 100 kroner for en storfilm som for eksempel The Dark Knight – om man velger å se den på Colosseum.

Bransjeanalytiker Arild Kalkvik tror utfallet kan bli at stadig flere velger å se filmer på DVD. Spesielt dyrt blir det for barnefamiliene. En barnebillett på kino koster 55 kroner- men bare frem til klokken 18.30. Etter dette må barn betale voksenpris. Derfor får billettprisene størst konsekvenser for husholdninger med barn og/eller lav inntekt.

-Folks kinovaner avhenger av billettprisene. Men inntekten avgjør nok mer. Film&Kino har gjort en forbrukerundersøkelse der kinopublikummet kategoriseres inn i ulike grupper, og det er barnefamiliene, ungdom og studenter som gjennomgående klager mest over billettprisene, sier Kalkvik.

Om en familie på fire skal se en film etter halv syv på kvelden, må de betale minimum 320 kroner – og det bare for billettene.

– Men, er det nesten ikke grenser for hva folk er villige til å betale, om man lager et konsept som folk vil se, som for eksempel Mamma Mia!. Nyhetens interesse gjør at folk gladelig står i kø for å sikre seg en kinobillett.

-Samtidig drukner filmer som oppleves som mindre spektakulære blant blockbusterne. I framtiden kan det være en reell fare for at forbrukerne venter med å se slike filmer til de slippes på dvd, legger han til.

Kalkvik fortellet kinoene historisk sett har lagt på mer på billettprisen enn det konsumprisindeksen skulle tilsi. Han tror imidlertid ikke de dårlige besøkstallene kinoene man opplevde i vinter og på forsommeren skyltes billettprisene.

The dark kniht.jpg

– Besøksnedgangen er ofte filmrelatert. Når blockbusterne vises, går besøkstallene opp igjen.

Kalkvik mener kinoene benytter seg av en velkjent strategi når de legger på prisen for varer de vet folk er villige til å betale mer for. Men billettprisen varierer også fra kommune til kommune. Eksempelvis koster en billett til storfilmen Mamma Mia! i dag 90 kroner i Oslo, 95 kroner i Bergen, 85 kroner (internettpris) i Kristiansand og 80 kroner (internettpris) i Skien.

– De kommunale kinoene må forholde seg til sine eiere. Om kommunen må kutte overføringene til kinoene eller dersom utbyttet skal økes, har ikke de kommunale kinoene noe annet valg enn å justere billettprisene. Det er opp til den enkelte kommunen og dens eiere, det vil si politikere, å bestemme kinoprisen, forklarer Kalkvik.

Som påpeker at man i Norge har en tradisjon for å holde kinobillettprisen i hovedsak på samme nivå. I blockbusternes hjemland er det imidlertid andre forhold.

– I USA har man for såkalte "dollar cinemas" hvor man kan se gamle filmer, som allerede har kommet på DVD for én dollar. Der lever kinoene utelukkende på inntektene fra godterisalg, avslutter Kalkvik.

Det virker kanskje ikke slik, men Oslokinos administrerende direktør Geir Bergkastet kan fortelle til Rushprint at Oslokino har valgt å forenkle prisstrukturen for å gjøre den mer oversiktlig for kinopublikumet.

Utover priser om allerede er nevnt i denne artikkelen, koster en honnørbillett i Oslo 65 kroner. Såkalt stjerneplass med ekstra plass til bena er valgfritt, og koster + 30 kroner. Alle som er medlem av Kinosonen får 8 kroner avlag per billett.

Foto: Mamma Mia! / The Dark Knight

MENY