Kortfilmfestivalen reiser seg

KFF_lite.jpgDenne uken går Kortfilmfestivalen av stabelen etter et uvanlig konfliktfylt år. – En festival som har vist filmhistoriens fremste verk gjennom mer enn tretti år, kan ikke avfeies som bare en sosial happening, sier daglig leder Torunn Nyen. 

KFF-stort.jpg

Denne uken går Kortfilmfestivalen av stabelen etter et uvanlig konfliktfylt år. – En festival som har vist filmhistoriens fremste verk gjennom mer enn tretti år, kan ikke avfeies som bare en sosial happening, sier daglig leder Torunn Nyen.

– Kortfilmregissører fra Sør-Afrika, Europa, Iran og USA har meldt sin ankomst til Grimstad, og jeg håper de blir tatt godt i mot av sine norske kolleger, sier daglig leder i Kortfilmfestivalen, Torunn Nyen, som ser frem til å vise ny norsk og internasjonal kort- og dokumentarfilm.

Festivalens internasjonale konkurranseprogram er hentet fra filmfestivalene i Clermont-Ferrand, Tampere, Berlin og Oberhausen. For første gang har det også vært en åpen internasjonal påmelding i samarbeid med nettportalen Reelport. I tillegg samarbeider Kortfilmfestivalen med Oslo Dokumentarkino om et møte med den russiske regissøren Andrei Nekrasov for å vise hans politiske dokumentarfilmer Disbelief og Rebellion: The Litvinenko Case.

-Åsne Seierstad vil delta i en samtale med Nekrasov søndag den 15. juni, forteller Nyen.

Kortfilmfestivalen er likevel mest kjent for å være det stedet der skjærgårdsidyllen setter en oval ramme rundt visningene av ny, norsk kort- og dokumentarfilm for bransjen og andre filmentusiaster.

– Kortfilmfestivalen er stedet der de som lager film møtes og får vist fram filmene sine. Ikke bare til bransjen, men også til andre filminteresserte. Ikke minst møter ny norsk kort- og dokumentarfilm det internasjonale markedet gjennom at de blir sett av representanter for internasjonale festivaler, sier Nyen.

Som har hatt en hektisk periode etter at programkomiteen trakk seg fra sine verv i Kortfilmfestivalen i desember 2007. De siste månedene har gått med å få på plass en ny stab, utlyse konkurranser, etablere juryer og invitere gjester.

– Vi har jobbet for å gjøre festivalen best mulig. Det har vært veldig viktig for festivalen at de i den tidligere programkomiteen som har vært spesialister på det tekniske området, Rolv Gjestland og Arild Jørgensen, er med i staben også i år. Og det har også vært en styrke å ha Dag Johan Haugerud med i årets forhåndsjury. Jeg personlig er veldig glad for at Helga Fjordholm har sagt ja til å være med i staben som jurysekretær, sier Nyen.

Som understreker at det er forhåndsjuryene som velger filmene til de norske konkurranseprogrammene for kort- og dokumentarfilm – nå som før. Og at det er fagpersoner fra inn- og utland som inviteres til å lage sideprogram.

– For eksempel har videokunstner og styremedlem i Filmform i Stockholm, Gunnel Pettersson, satt sammen to program under tittelen "Filmform a priori 2008". Programsjef Hilke Doering fra kortfilmfestivalen i Oberhausen har komponert både et historisk og et samtidsfilmprogram med titlene "Oberhausen Classics" og "Oberhausen Goes North".

Også i år vil det bli arrangert flere paneldebatter av og for filmbransjen. Eksempelvis inviterer Norsk filmforbund og Produsentforeningen til debatt om talentutviklingen i norsk film. Kanskje bøter dette på kritikken som ble rettet mot festivalens manglende evne til å etablere kritiske rom under fjorårets festival.

– De fleste sideprogrammene, foredragene og deltakertreffene åpner for dialog og debatt. For meg er alt dette steder der det er mulighet for å ytre seg – også kritisk. Jeg har sympati for ønsket om flere "kritiske rom" og inviterer gjerne bransjen til å utvikle både disse i samarbeid med Kortfilmfestivalen – også på andre tidspunkt enn hvert år i juni, sier Nyen.

Nyen er klar på hvor Kortfilmfestivalen befinner seg i festivallandskapet. At festivalen først og fremst er en sosial happening for filmbransjen, er hun ikke med på.

– En festival som har vist filmhistoriens fremste verk jevnt og trutt gjennom mer enn tretti år kan ikke avfeies på denne måten. Det blir rett og slett flåseri. Veldig mange norske filmskapere har fått sitt gjennombrudd på Kortfilmfestivalen, avslutter hun.

Kortfilmfestivalen finner sted i Grimstad fra 12.-17 juni 2008.

Foto: Syndere i sommersol

Kortfilmfestivalen reiser seg

KFF_lite.jpgDenne uken går Kortfilmfestivalen av stabelen etter et uvanlig konfliktfylt år. – En festival som har vist filmhistoriens fremste verk gjennom mer enn tretti år, kan ikke avfeies som bare en sosial happening, sier daglig leder Torunn Nyen. 

KFF-stort.jpg

Denne uken går Kortfilmfestivalen av stabelen etter et uvanlig konfliktfylt år. – En festival som har vist filmhistoriens fremste verk gjennom mer enn tretti år, kan ikke avfeies som bare en sosial happening, sier daglig leder Torunn Nyen.

– Kortfilmregissører fra Sør-Afrika, Europa, Iran og USA har meldt sin ankomst til Grimstad, og jeg håper de blir tatt godt i mot av sine norske kolleger, sier daglig leder i Kortfilmfestivalen, Torunn Nyen, som ser frem til å vise ny norsk og internasjonal kort- og dokumentarfilm.

Festivalens internasjonale konkurranseprogram er hentet fra filmfestivalene i Clermont-Ferrand, Tampere, Berlin og Oberhausen. For første gang har det også vært en åpen internasjonal påmelding i samarbeid med nettportalen Reelport. I tillegg samarbeider Kortfilmfestivalen med Oslo Dokumentarkino om et møte med den russiske regissøren Andrei Nekrasov for å vise hans politiske dokumentarfilmer Disbelief og Rebellion: The Litvinenko Case.

-Åsne Seierstad vil delta i en samtale med Nekrasov søndag den 15. juni, forteller Nyen.

Kortfilmfestivalen er likevel mest kjent for å være det stedet der skjærgårdsidyllen setter en oval ramme rundt visningene av ny, norsk kort- og dokumentarfilm for bransjen og andre filmentusiaster.

– Kortfilmfestivalen er stedet der de som lager film møtes og får vist fram filmene sine. Ikke bare til bransjen, men også til andre filminteresserte. Ikke minst møter ny norsk kort- og dokumentarfilm det internasjonale markedet gjennom at de blir sett av representanter for internasjonale festivaler, sier Nyen.

Som har hatt en hektisk periode etter at programkomiteen trakk seg fra sine verv i Kortfilmfestivalen i desember 2007. De siste månedene har gått med å få på plass en ny stab, utlyse konkurranser, etablere juryer og invitere gjester.

– Vi har jobbet for å gjøre festivalen best mulig. Det har vært veldig viktig for festivalen at de i den tidligere programkomiteen som har vært spesialister på det tekniske området, Rolv Gjestland og Arild Jørgensen, er med i staben også i år. Og det har også vært en styrke å ha Dag Johan Haugerud med i årets forhåndsjury. Jeg personlig er veldig glad for at Helga Fjordholm har sagt ja til å være med i staben som jurysekretær, sier Nyen.

Som understreker at det er forhåndsjuryene som velger filmene til de norske konkurranseprogrammene for kort- og dokumentarfilm – nå som før. Og at det er fagpersoner fra inn- og utland som inviteres til å lage sideprogram.

– For eksempel har videokunstner og styremedlem i Filmform i Stockholm, Gunnel Pettersson, satt sammen to program under tittelen "Filmform a priori 2008". Programsjef Hilke Doering fra kortfilmfestivalen i Oberhausen har komponert både et historisk og et samtidsfilmprogram med titlene "Oberhausen Classics" og "Oberhausen Goes North".

Også i år vil det bli arrangert flere paneldebatter av og for filmbransjen. Eksempelvis inviterer Norsk filmforbund og Produsentforeningen til debatt om talentutviklingen i norsk film. Kanskje bøter dette på kritikken som ble rettet mot festivalens manglende evne til å etablere kritiske rom under fjorårets festival.

– De fleste sideprogrammene, foredragene og deltakertreffene åpner for dialog og debatt. For meg er alt dette steder der det er mulighet for å ytre seg – også kritisk. Jeg har sympati for ønsket om flere "kritiske rom" og inviterer gjerne bransjen til å utvikle både disse i samarbeid med Kortfilmfestivalen – også på andre tidspunkt enn hvert år i juni, sier Nyen.

Nyen er klar på hvor Kortfilmfestivalen befinner seg i festivallandskapet. At festivalen først og fremst er en sosial happening for filmbransjen, er hun ikke med på.

– En festival som har vist filmhistoriens fremste verk jevnt og trutt gjennom mer enn tretti år kan ikke avfeies på denne måten. Det blir rett og slett flåseri. Veldig mange norske filmskapere har fått sitt gjennombrudd på Kortfilmfestivalen, avslutter hun.

Kortfilmfestivalen finner sted i Grimstad fra 12.-17 juni 2008.

Foto: Syndere i sommersol

MENY