I Spielbergs rike

Spielberg LucasLite.jpg– Det tok tid å lage denne siste filmen med Indiana Jones, for jeg var lenge i tvil. Jeg var blant annet inne i en fase der jeg holdt på å lage helt andre type filmer, forteller Steven Spielberg om Indiana Jones og Krystallhodeskallenes rike som har norsk kinopremiere i dag. 


Spielberg LucasStort.jpg

– Det tok tid å lage denne siste filmen med Indiana Jones, for jeg var lenge i tvil. Jeg var blant annet inne i en fase der jeg holdt på å lage helt andre type filmer, forteller Steven Spielberg om Indiana Jones og Krystallhodeskallenes rike som har norsk kinopremiere i dag.

RUSHPRINT/CANNES

Det er ingen tvil om hvilken film som har skapt mest medieblest under filmfestivalen i Cannes. Selv om festivalen skal være en brobygger mellom den utfordrende filmkunsten og verdenspressen, er det Hollywood som gang på gang får oppgaven med å bergta de internasjonale mediene. Og det kunne virke som pressen som møtte Steven Spielberg, George Lucas og skuespillerne i Cannes var mer opptatt av å få autografen til filmlegendene enn å stille intelligente spørsmål. Det toppet seg da en journalist spurte Spielberg under pressekonferansen om det var lagt noe "kommunistisk press" på ham i forhold til framstillingen av den kalde krigen i filmen. Senere under pressekonferansen skulle Cate Blanchett be om unnskyldning til "hele det russiske folk" for at hun til de grader demoniserer dem med sin erkeskurk, og Harrison Ford måtte ta avstand fra påstander om at han hadde vært motstander av en ny Indiana Jones-film. Det var da en oppgitt Spielberg måtte gripe inn og avsløre at det faktisk var han som hadde vært den motvillige.

– Det tok tid å lage denne siste filmen med Indiana Jones, for jeg var lenge i tvil. Jeg var blant annet inne i en fase der jeg holdt på å lage helt andre type filmer, stort sett alvorlige historiske dramaer som var langt mer deprimerende (latter). Men det handlet også om å finne den rette historien, det rette manuset for en ny filmversjon. Vi hadde tidlig ideen om Krystallhodeskallen. Men det skulle ta langt tid å gå derfra; George var opptatt med Star Wars-filmene, mens jeg hadde startet opp nytt selskap (Dreamworks, red.anm).

Men tilbake til en mulig kommunistisk konspirasjon for å presse Spielberg til å endre framstillingen av skurken: Det var da Spielberg så bedende på pressekonferansens moderator, og spurte om hun virkelig ville at han skulle svare på det. Hun ba ham prøve så godt han kunne.

– Vel, "presset" mot meg i forhold til settingen, var rett og slett at vi i handlingen nå befinner oss midt under den kalde krigen i 1957. Det var alene motivasjonen for å skape disse tidstypiske helte- og skurketypene.

I en tid da det hele tiden oppstår lekkasjer fra store Holywoodproduksjoner, ble Spielberg og Lucas nesten berømmet av pressen i Cannes for å ha maktet å holde det meste hemmelig. Det har til tider vært like mye hemmelighetsskremmerier rundt filminnspillingen som det er rundt den mystiske Krystallhodeskallen i filmen. Det mye omtalte innbruddet på Spielbergs kontor, der hans PC ble stjålet, fikk spekulasjonene til å gå over alle støvleskaft. Spielberg har én enkel forklaring på at lekkasjene var så få:

– Vi greide å holde mye hemmelig ved at vi ikke delte ut manuset til mange. Vi snakket ikke om det til alle agentene og andre i systemet. Det er ikke noe mer mystisk enn det.

Steven Spielberg er i Cannes for første gang siden 1982 da han viste E.T her. Om dette blir den siste filmen om Indiana Jones, vil han ikke si noe om. Men det var blant annet trykket fra kinopublikummet som fikk ham til å ville lage en ny film.

– Både jeg og Harrison har ofte opplevd at folk kommer bort til oss og spør når den neste Indiana Jones-filmen ville komme. Det er det folk spør meg om: Når kommer den neste Indiana Jones-filmen og den neste E.T-filmen – de spør ikke om jeg snart skal lage en ny 1941-film eller Kaptein Krok-film (latter). Vi får se hvordan det går med denne siste versjonen før vi tar noen beslutninger om framtiden. Jeg er bare glad for å være tilbake i Cannes for første gang på 26 år.

Indiana Jones-filmene har utvilsomt influert nye generasjoner filmskapere som jobber innenfor action/adventure-sjangeren. Men siden den forrige Indiana Jones-filmen har det skjedd utrolig mye på den teknologiske fronten innenfor denne sjangeren, med helt nye muligheter for digitale inngrep. George Lucas fastslo under pressekonferansen at når de skulle lage denne filmen, var de ikke opptatt av å måle seg med alle "imitatorene". De ville at det eventyrlige skulle ha sitt utspring fra karakterene, ikke fra effektene i seg selv. De ville gjøre så mange stunts som mulig på den tradisjonelle måten.

– Alle digitale effekter er bare et verktøy for å fortelle historien, og de misbrukes ofte, mener Lucas. – Mange av filmene i dag ville ikke kunne vært laget da den første Indiana Jones-filmen ble laget, nettopp på grunn av at de er avhengig av digitale effekter.

– Det er vanskelig å bli inspirert for en skuespiller og regissør når de må stå foran en bluescreen-skjerm, skyter Spielberg inn. – Vi ville unngå det så langt det lot seg gjøre. For vi var bortskjemte: Vi hadde med oss fantastiske scenografer og produksjonsdesignere som hadde bygd utrolige sett for oss. De var nesten på den størrelsen du ser i filmen. Det er mer inspirerende å jobbe på den måten – og jeg er sikkert på at det virket inspirerende på skuespillerne.

Spielberg er glad for å være gjenforent med Harrison Ford, som han omtaler som noe mer enn en skuespiller på Indiana Jones-filmene.

– Alle regissører som jobber med Harrison har et "hemmelig våpen". I likhet med resten av skuespillerne på denne filmen, jobber han utrolig hardt og målbevisst. Han er ikke bare opptatt av hvordan hans egen rolle fungerer – han er opptatt av helheten i filmen, hvordan de andre passer inn. Han er en samarbeidspartner i hele filmskapingsprosessen, og det er en glede og en ære for meg å få jobbe med ham.

Det var mye fram og tilbake i pressen i USA om hvorvidt filmen skulle lanseres digitalt eller ikke. Spielberg endte til slutt med å satse på den tradisjonelle måten – inntil videre. Men filmen skal ut på 300 digitale kinoer.

– Det digitale filmbildet har nå en imponerende skarphet. Men jeg måtte ta en beslutning om jeg ville ha filmen raskt ut på alle kinoer i USA. Men den digitale prosessen er uungåelig, og selv jeg som elsker den tradisjonelle måten med kinofilm vil måtte ta det innover meg heller før enn senere.

Les vår anmeldelse av Indiana Jones og Krystallhodeskallenes rike på vår blogg: Indianas heseblesende comeback

Indiana Jones og Krystallhodeskallenes rike har premiere på norske kinoer i dag.

I Spielbergs rike

Spielberg LucasLite.jpg– Det tok tid å lage denne siste filmen med Indiana Jones, for jeg var lenge i tvil. Jeg var blant annet inne i en fase der jeg holdt på å lage helt andre type filmer, forteller Steven Spielberg om Indiana Jones og Krystallhodeskallenes rike som har norsk kinopremiere i dag. 


Spielberg LucasStort.jpg

– Det tok tid å lage denne siste filmen med Indiana Jones, for jeg var lenge i tvil. Jeg var blant annet inne i en fase der jeg holdt på å lage helt andre type filmer, forteller Steven Spielberg om Indiana Jones og Krystallhodeskallenes rike som har norsk kinopremiere i dag.

RUSHPRINT/CANNES

Det er ingen tvil om hvilken film som har skapt mest medieblest under filmfestivalen i Cannes. Selv om festivalen skal være en brobygger mellom den utfordrende filmkunsten og verdenspressen, er det Hollywood som gang på gang får oppgaven med å bergta de internasjonale mediene. Og det kunne virke som pressen som møtte Steven Spielberg, George Lucas og skuespillerne i Cannes var mer opptatt av å få autografen til filmlegendene enn å stille intelligente spørsmål. Det toppet seg da en journalist spurte Spielberg under pressekonferansen om det var lagt noe "kommunistisk press" på ham i forhold til framstillingen av den kalde krigen i filmen. Senere under pressekonferansen skulle Cate Blanchett be om unnskyldning til "hele det russiske folk" for at hun til de grader demoniserer dem med sin erkeskurk, og Harrison Ford måtte ta avstand fra påstander om at han hadde vært motstander av en ny Indiana Jones-film. Det var da en oppgitt Spielberg måtte gripe inn og avsløre at det faktisk var han som hadde vært den motvillige.

– Det tok tid å lage denne siste filmen med Indiana Jones, for jeg var lenge i tvil. Jeg var blant annet inne i en fase der jeg holdt på å lage helt andre type filmer, stort sett alvorlige historiske dramaer som var langt mer deprimerende (latter). Men det handlet også om å finne den rette historien, det rette manuset for en ny filmversjon. Vi hadde tidlig ideen om Krystallhodeskallen. Men det skulle ta langt tid å gå derfra; George var opptatt med Star Wars-filmene, mens jeg hadde startet opp nytt selskap (Dreamworks, red.anm).

Men tilbake til en mulig kommunistisk konspirasjon for å presse Spielberg til å endre framstillingen av skurken: Det var da Spielberg så bedende på pressekonferansens moderator, og spurte om hun virkelig ville at han skulle svare på det. Hun ba ham prøve så godt han kunne.

– Vel, "presset" mot meg i forhold til settingen, var rett og slett at vi i handlingen nå befinner oss midt under den kalde krigen i 1957. Det var alene motivasjonen for å skape disse tidstypiske helte- og skurketypene.

I en tid da det hele tiden oppstår lekkasjer fra store Holywoodproduksjoner, ble Spielberg og Lucas nesten berømmet av pressen i Cannes for å ha maktet å holde det meste hemmelig. Det har til tider vært like mye hemmelighetsskremmerier rundt filminnspillingen som det er rundt den mystiske Krystallhodeskallen i filmen. Det mye omtalte innbruddet på Spielbergs kontor, der hans PC ble stjålet, fikk spekulasjonene til å gå over alle støvleskaft. Spielberg har én enkel forklaring på at lekkasjene var så få:

– Vi greide å holde mye hemmelig ved at vi ikke delte ut manuset til mange. Vi snakket ikke om det til alle agentene og andre i systemet. Det er ikke noe mer mystisk enn det.

Steven Spielberg er i Cannes for første gang siden 1982 da han viste E.T her. Om dette blir den siste filmen om Indiana Jones, vil han ikke si noe om. Men det var blant annet trykket fra kinopublikummet som fikk ham til å ville lage en ny film.

– Både jeg og Harrison har ofte opplevd at folk kommer bort til oss og spør når den neste Indiana Jones-filmen ville komme. Det er det folk spør meg om: Når kommer den neste Indiana Jones-filmen og den neste E.T-filmen – de spør ikke om jeg snart skal lage en ny 1941-film eller Kaptein Krok-film (latter). Vi får se hvordan det går med denne siste versjonen før vi tar noen beslutninger om framtiden. Jeg er bare glad for å være tilbake i Cannes for første gang på 26 år.

Indiana Jones-filmene har utvilsomt influert nye generasjoner filmskapere som jobber innenfor action/adventure-sjangeren. Men siden den forrige Indiana Jones-filmen har det skjedd utrolig mye på den teknologiske fronten innenfor denne sjangeren, med helt nye muligheter for digitale inngrep. George Lucas fastslo under pressekonferansen at når de skulle lage denne filmen, var de ikke opptatt av å måle seg med alle "imitatorene". De ville at det eventyrlige skulle ha sitt utspring fra karakterene, ikke fra effektene i seg selv. De ville gjøre så mange stunts som mulig på den tradisjonelle måten.

– Alle digitale effekter er bare et verktøy for å fortelle historien, og de misbrukes ofte, mener Lucas. – Mange av filmene i dag ville ikke kunne vært laget da den første Indiana Jones-filmen ble laget, nettopp på grunn av at de er avhengig av digitale effekter.

– Det er vanskelig å bli inspirert for en skuespiller og regissør når de må stå foran en bluescreen-skjerm, skyter Spielberg inn. – Vi ville unngå det så langt det lot seg gjøre. For vi var bortskjemte: Vi hadde med oss fantastiske scenografer og produksjonsdesignere som hadde bygd utrolige sett for oss. De var nesten på den størrelsen du ser i filmen. Det er mer inspirerende å jobbe på den måten – og jeg er sikkert på at det virket inspirerende på skuespillerne.

Spielberg er glad for å være gjenforent med Harrison Ford, som han omtaler som noe mer enn en skuespiller på Indiana Jones-filmene.

– Alle regissører som jobber med Harrison har et "hemmelig våpen". I likhet med resten av skuespillerne på denne filmen, jobber han utrolig hardt og målbevisst. Han er ikke bare opptatt av hvordan hans egen rolle fungerer – han er opptatt av helheten i filmen, hvordan de andre passer inn. Han er en samarbeidspartner i hele filmskapingsprosessen, og det er en glede og en ære for meg å få jobbe med ham.

Det var mye fram og tilbake i pressen i USA om hvorvidt filmen skulle lanseres digitalt eller ikke. Spielberg endte til slutt med å satse på den tradisjonelle måten – inntil videre. Men filmen skal ut på 300 digitale kinoer.

– Det digitale filmbildet har nå en imponerende skarphet. Men jeg måtte ta en beslutning om jeg ville ha filmen raskt ut på alle kinoer i USA. Men den digitale prosessen er uungåelig, og selv jeg som elsker den tradisjonelle måten med kinofilm vil måtte ta det innover meg heller før enn senere.

Les vår anmeldelse av Indiana Jones og Krystallhodeskallenes rike på vår blogg: Indianas heseblesende comeback

Indiana Jones og Krystallhodeskallenes rike har premiere på norske kinoer i dag.

MENY