Hvem ser tv-drama?

housewives_lite.jpgDet er kvinnene som ser tv-drama, viser fersk norsk tv-forskning. Men hvorfor foretrekker de unge å se film på tv? 

housewives_stort.jpg

Det er kvinnene som ser tv-drama, viser fersk norsk tv-forskning. Men hvorfor foretrekker de unge å se film på tv?

For et par år siden mente en dansk professor å ha funnet statistikk som beviste at de danske filmene appellerte bare til halvparten av befolkningen fordi seriene verdsatte myke og idealistiske verdier. Nils Brenna i NRK Forskning vil ikke påstå det samme om norsk film og tv-drama, men gjør stadig vekk nye oppdagelser i tv-seernes brukervaner. Som for eksempel at jo eldre tv-seerne er, desto større appetitt har de på lavstatussjangrer. Eller at det faktisk er en god del menn som har fulgt "kvinneserier" som Sex og Singelliv. Når Rushprint foreslår at mange av mennene i dette tilfellet består av homser, vil ikke Brenna utelukke dette, men konstaterer at i slike tilfeller er måleapparatene hans ikke avanserte nok.

Brenna sitter med 60 000 linjer i et Excel-dokument der hovedtrekkene i seernes serievaner fra år 2000 kan avleses i tørre tall. Ikke overraskende er det situasjonskomediene som troner øverst på listene.

– Den forrige runden med Fleksnes ble sett av 1 384 000. Et lite flertall av disse var menn, forteller Brenna, som samtidig ramser opp en lang liste med situasjonskomedier på de neste plassene: Hege og Holmen, Fredriksons fabrikk, Friends, osv. Det er først med Med hjartet på rette staden at rekken blir brutt av en dramaserie. Serien har rundet en million mange ganger, konstaterer Brenna.

Det mest typiske markørene er forskjellen på mann og kvinne, ung og gammel og de med lav og høy utdanning. Det er i hovedsak kvinnene som leser romaner, og de er også i klart flertall av de som følger med på tv-serier. Kvinnene er mer trofaste mot serier, mennene zapper raskere vekk og er flinkere til å hente episoder fra nettet.

– Det er vanskelig å finne en serie med overvekt av menn, forteller Brenna mens han leter gjennom systemet sitt. – Mer maskuline serier som Deadwood, The Sopranos og Krigens brorskap ses av en overvekt menn, det samme med seriefilmer som Die Hard og Crocodile Dundee. Men selv 24, som kan regnes som litt maskulin, har en ganske jevn kjønnsfordeling.

Noen av seriene har en veldig tydelig kvinneprofil: Grey’s Anatomy, Frustrerte Fruer, Hotell Cæsar, Med hjartet på rette staden og Berlinerpoplene.

– Her er det interessant å merke seg at blant de kvinnene som ser Frustrerte Fruer er det mer sannsynlig at du ser det dersom du har høy utdanning enn hvis du har lav.

Andre serier som scorer høyt blant de velutdannede er Hotell i Særklasse, Inspektør Morse og Krøniken, mens Karl & Co og Hos Martin relativt sett scorer høyt blant de med lav utdanning.

Vil du lese hele artikkelen?

Tegn abonnement på siste magasinutgaven av Rushprint og få den tilsendt i posten.

Hvem ser tv-drama?

housewives_lite.jpgDet er kvinnene som ser tv-drama, viser fersk norsk tv-forskning. Men hvorfor foretrekker de unge å se film på tv? 

housewives_stort.jpg

Det er kvinnene som ser tv-drama, viser fersk norsk tv-forskning. Men hvorfor foretrekker de unge å se film på tv?

For et par år siden mente en dansk professor å ha funnet statistikk som beviste at de danske filmene appellerte bare til halvparten av befolkningen fordi seriene verdsatte myke og idealistiske verdier. Nils Brenna i NRK Forskning vil ikke påstå det samme om norsk film og tv-drama, men gjør stadig vekk nye oppdagelser i tv-seernes brukervaner. Som for eksempel at jo eldre tv-seerne er, desto større appetitt har de på lavstatussjangrer. Eller at det faktisk er en god del menn som har fulgt "kvinneserier" som Sex og Singelliv. Når Rushprint foreslår at mange av mennene i dette tilfellet består av homser, vil ikke Brenna utelukke dette, men konstaterer at i slike tilfeller er måleapparatene hans ikke avanserte nok.

Brenna sitter med 60 000 linjer i et Excel-dokument der hovedtrekkene i seernes serievaner fra år 2000 kan avleses i tørre tall. Ikke overraskende er det situasjonskomediene som troner øverst på listene.

– Den forrige runden med Fleksnes ble sett av 1 384 000. Et lite flertall av disse var menn, forteller Brenna, som samtidig ramser opp en lang liste med situasjonskomedier på de neste plassene: Hege og Holmen, Fredriksons fabrikk, Friends, osv. Det er først med Med hjartet på rette staden at rekken blir brutt av en dramaserie. Serien har rundet en million mange ganger, konstaterer Brenna.

Det mest typiske markørene er forskjellen på mann og kvinne, ung og gammel og de med lav og høy utdanning. Det er i hovedsak kvinnene som leser romaner, og de er også i klart flertall av de som følger med på tv-serier. Kvinnene er mer trofaste mot serier, mennene zapper raskere vekk og er flinkere til å hente episoder fra nettet.

– Det er vanskelig å finne en serie med overvekt av menn, forteller Brenna mens han leter gjennom systemet sitt. – Mer maskuline serier som Deadwood, The Sopranos og Krigens brorskap ses av en overvekt menn, det samme med seriefilmer som Die Hard og Crocodile Dundee. Men selv 24, som kan regnes som litt maskulin, har en ganske jevn kjønnsfordeling.

Noen av seriene har en veldig tydelig kvinneprofil: Grey’s Anatomy, Frustrerte Fruer, Hotell Cæsar, Med hjartet på rette staden og Berlinerpoplene.

– Her er det interessant å merke seg at blant de kvinnene som ser Frustrerte Fruer er det mer sannsynlig at du ser det dersom du har høy utdanning enn hvis du har lav.

Andre serier som scorer høyt blant de velutdannede er Hotell i Særklasse, Inspektør Morse og Krøniken, mens Karl & Co og Hos Martin relativt sett scorer høyt blant de med lav utdanning.

Vil du lese hele artikkelen?

Tegn abonnement på siste magasinutgaven av Rushprint og få den tilsendt i posten.

MENY