– Målet med å holde prosjektet hemmelig før Sundance var å skape en positiv overraskelseseffekt, forteller Tryve Allister Diesen om RED. Etter gode anmeldelser gjenstår nå kampen om distribusjon på verdens tøffeste marked.
– Målet med å holde prosjektet hemmelig før Sundance var å skape en positiv overraskelseseffekt, forteller Tryve Allister Diesen om RED. Etter gode anmeldelser gjenstår nå kampen om distribusjon på verdens tøffeste marked.
– Målet med å holde prosjektet hemmelig før Sundance var å skape en positiv overraskelseseffekt, forteller Tryve Allister Diesen om sin amerikanske debut RED. Etter gode anmeldelser gjenstår nå kampen om distribusjon på verdens tøffeste marked.
– Jeg syntes premieren fikk bra, forteller Tryve Allister Diesen til Rushprint dagen etter premieren på RED under filmfestivalen i Sundance. – Det hjelper å ha med en såpass profilert skuespiller som Brian Cox, jeg merket det godt under blitzregnet fra fotografene før premieren.
Med Brian Cox (Deadwood, Match Point) i hovedrollen fikk filmen oppmerksomhet i en jungel der independentfilmer kjemper om å trenge inn gjennom et lite nåløye – nemlig kinodistribusjon på det amerikanske markedet. Mange av filmene som vises i Sundance får nemlig ikke det, noe Diesen er fullstendig klar over. De siste årene har konkurransen blitt tøffere og nåløyet mindre, samtidig som kabel-tv og tv-kanaler som Independent Film Channel er blitt alternative vinduer for filmene. Men kinodistribusjon er fortsatt det gjeveste; det skaper større synlighet og kan være uvurderlig drahjelp når man senere skal lansere filmen på dvd.
– Jeg er spent på hva visningene vil resultere i utover uka, forteller Diesen. Signalene jeg fikk etter visningen, særlig under en Q & A foran kinopublikummet, var veldig positive. Det har selvsagt også hjulpet filmen at den sto på Varietys liste over de 25 filmene man bør se i Sundance.
RED er et spesielt prosjekt: Diesen ble koblet på som regissør idet filmen hadde startet innspillingen og en annen regissør hadde trukket seg. Han stilte seg først negativ til å gjøre det, men lot seg etter hvert overtale av filmens sterke fortelling. Diesen har bearbeidet manus, og med seg fra Norge har han fotograf Harald Gunnar Paalgaard, klipper Jon Endre Mørk og Christian Schanning på lydsiden. I hele høst har Diesen klippet filmen hos Drømmesuiten i Oslo sammen med Mørk.
Teamet bak RED har hatt en strategi om å holde prosjektet hemmelig. Få her hjemme kjente til filmen som Diesen spilte inn i USA i sommer.
– Målet med vår strategi om å holde prosjektet hemmelig var å skape en positiv overraskelseseffekt i Sundance. Og det tror jeg vi har lykkes med, sier Diesen.
RED er en thriller som bygger på en roman av forfatteren Jack Ketchum. Det er The Grudge-forfatter Steven Susco som har skrevet manus. I filmen møter vi en enkemann som drar på fisketur med sin gamle hund, Red. På turen forsøker noen unge menn å rane ham, og ender med å skyte Red. Den eldre mannen anmelder guttene, men kommer ingen vei. Dermed bestemmer han seg for å hevne seg på sin spesielle måte.
Programkomitéen som valgte ut RED til Sundance fremhever filmens humane og originale vri på det tradisjonelle forholdet mellom det gode og det onde.
Variety er positiv i sin anmeldelse:
"RED demonstrates real elegance in its commitment to a relatively straightforward story, allowing the characters’ emotions to come to a slow boil. As far as creative integrity goes, it’s hard to do better than building a project around an actor of Cox’s caliber."
Det amerikanske horrorfilmmagasinet Bloody Disgusting gir Cox og Diesen honnør for filmens sterke emosjonelle fortelling:
"Director Trygve Allister Diesen, does a phenomenal job of taking the time to really focus in on the storytelling throughout the film and bring relevance to the history of each character. The cross relationship between Brian Cox’s character’s kids and wife to the children who murdered his dog are unparallelled. If Trygve hadn’t invested some serious screen time to these moments RED wouldn’t have been half as good as it was."
Trygve Diesen har andre prosjekter under utvikling, blant annet filmen Devil to pay med Lucy Lui i hovedrollen, som Rushprint skrev om i fjor. Den gangen sa Diesen – som er halvt skotsk – følgende om det å lage film på engelsk:
– Det er klart det er viktig å beherske språket. Slike filmprosjekter innebærer mange møter, særlig over telefonen, og da er det viktig å kommunisere klart og tydelig. Det samme gjelder for manusprosessen. En annen fordel er at jeg har gått på filmskole i LA.
Andre anmeldelser:
Indiewire
Variety
Sundance film festival finner sted i perioden 17. til 27. januar, og har funnet sted for amerikanske filmer produsert utenfor Hollywood-systemet siden 1978. Etter hvert har nye seksjoner kommet til, og siden 1985 har også internasjonale filmer blitt vist på festivalen. Pål Sletaunes kortfilm, "Eating Out", var den første norske filmen i Sundance i 1995, og "Monstertorsdag" første norske spillefilm som deltok i internasjonal konkurranse i 2005, det året den seksjonen ble opprettet.
Foto: Tommy Lørdahl
– Målet med å holde prosjektet hemmelig før Sundance var å skape en positiv overraskelseseffekt, forteller Tryve Allister Diesen om RED. Etter gode anmeldelser gjenstår nå kampen om distribusjon på verdens tøffeste marked.
– Målet med å holde prosjektet hemmelig før Sundance var å skape en positiv overraskelseseffekt, forteller Tryve Allister Diesen om sin amerikanske debut RED. Etter gode anmeldelser gjenstår nå kampen om distribusjon på verdens tøffeste marked.
– Jeg syntes premieren fikk bra, forteller Tryve Allister Diesen til Rushprint dagen etter premieren på RED under filmfestivalen i Sundance. – Det hjelper å ha med en såpass profilert skuespiller som Brian Cox, jeg merket det godt under blitzregnet fra fotografene før premieren.
Med Brian Cox (Deadwood, Match Point) i hovedrollen fikk filmen oppmerksomhet i en jungel der independentfilmer kjemper om å trenge inn gjennom et lite nåløye – nemlig kinodistribusjon på det amerikanske markedet. Mange av filmene som vises i Sundance får nemlig ikke det, noe Diesen er fullstendig klar over. De siste årene har konkurransen blitt tøffere og nåløyet mindre, samtidig som kabel-tv og tv-kanaler som Independent Film Channel er blitt alternative vinduer for filmene. Men kinodistribusjon er fortsatt det gjeveste; det skaper større synlighet og kan være uvurderlig drahjelp når man senere skal lansere filmen på dvd.
– Jeg er spent på hva visningene vil resultere i utover uka, forteller Diesen. Signalene jeg fikk etter visningen, særlig under en Q & A foran kinopublikummet, var veldig positive. Det har selvsagt også hjulpet filmen at den sto på Varietys liste over de 25 filmene man bør se i Sundance.
RED er et spesielt prosjekt: Diesen ble koblet på som regissør idet filmen hadde startet innspillingen og en annen regissør hadde trukket seg. Han stilte seg først negativ til å gjøre det, men lot seg etter hvert overtale av filmens sterke fortelling. Diesen har bearbeidet manus, og med seg fra Norge har han fotograf Harald Gunnar Paalgaard, klipper Jon Endre Mørk og Christian Schanning på lydsiden. I hele høst har Diesen klippet filmen hos Drømmesuiten i Oslo sammen med Mørk.
Teamet bak RED har hatt en strategi om å holde prosjektet hemmelig. Få her hjemme kjente til filmen som Diesen spilte inn i USA i sommer.
– Målet med vår strategi om å holde prosjektet hemmelig var å skape en positiv overraskelseseffekt i Sundance. Og det tror jeg vi har lykkes med, sier Diesen.
RED er en thriller som bygger på en roman av forfatteren Jack Ketchum. Det er The Grudge-forfatter Steven Susco som har skrevet manus. I filmen møter vi en enkemann som drar på fisketur med sin gamle hund, Red. På turen forsøker noen unge menn å rane ham, og ender med å skyte Red. Den eldre mannen anmelder guttene, men kommer ingen vei. Dermed bestemmer han seg for å hevne seg på sin spesielle måte.
Programkomitéen som valgte ut RED til Sundance fremhever filmens humane og originale vri på det tradisjonelle forholdet mellom det gode og det onde.
Variety er positiv i sin anmeldelse:
"RED demonstrates real elegance in its commitment to a relatively straightforward story, allowing the characters’ emotions to come to a slow boil. As far as creative integrity goes, it’s hard to do better than building a project around an actor of Cox’s caliber."
Det amerikanske horrorfilmmagasinet Bloody Disgusting gir Cox og Diesen honnør for filmens sterke emosjonelle fortelling:
"Director Trygve Allister Diesen, does a phenomenal job of taking the time to really focus in on the storytelling throughout the film and bring relevance to the history of each character. The cross relationship between Brian Cox’s character’s kids and wife to the children who murdered his dog are unparallelled. If Trygve hadn’t invested some serious screen time to these moments RED wouldn’t have been half as good as it was."
Trygve Diesen har andre prosjekter under utvikling, blant annet filmen Devil to pay med Lucy Lui i hovedrollen, som Rushprint skrev om i fjor. Den gangen sa Diesen – som er halvt skotsk – følgende om det å lage film på engelsk:
– Det er klart det er viktig å beherske språket. Slike filmprosjekter innebærer mange møter, særlig over telefonen, og da er det viktig å kommunisere klart og tydelig. Det samme gjelder for manusprosessen. En annen fordel er at jeg har gått på filmskole i LA.
Andre anmeldelser:
Indiewire
Variety
Sundance film festival finner sted i perioden 17. til 27. januar, og har funnet sted for amerikanske filmer produsert utenfor Hollywood-systemet siden 1978. Etter hvert har nye seksjoner kommet til, og siden 1985 har også internasjonale filmer blitt vist på festivalen. Pål Sletaunes kortfilm, "Eating Out", var den første norske filmen i Sundance i 1995, og "Monstertorsdag" første norske spillefilm som deltok i internasjonal konkurranse i 2005, det året den seksjonen ble opprettet.
Foto: Tommy Lørdahl