Både Cannes og Berlin har lagt sin elsk på kortfilmen. Under neste års Berlinale skal deltakerne på Talent Campus lage kortfilmer for å markere 20-årsdagen for murens fall.
Både Cannes og Berlin har lagt sin elsk på kortfilmen. Under neste års Berlinale skal deltakerne på Talent Campus lage kortfilmer for å markere 20-årsdagen for murens fall.
Både Cannes og Berlin har lagt sin elsk på kortfilmen. Under neste års Berlinale skal deltakerne på Talent Campus lage kortfilmer for å markere 20-årsdagen for murens fall.
Kortfilmen er ofte blitt omtalt som filmindustriens stebarn: Til tross for at det lages flere kortfilmer enn noensinne, finnes det et begrenset marked for det. I mange år har de store A-festivalene stort sett avspist kortfilmen med små sideprogram og overlatt til de rendyrkede festivalene for kortfilm å profilere formatet. Men i sommer kastet Cannesfestivalen glans over formatet (se foto) med sin kortfilmantologi Chacun son cinéma (To Each His Cinema) som ifølge Rushprints Elsa Kvamme var "en medrivende utforsking av kortformatet og filmens tilstand". Her hadde filmverdenens mest profilerte auteurer satt hverandre i stevne og laget hver sin kommentar til særlig kinofilmens tilstand.
Under filmfestivalen i Berlin i februar neste år er det ikke profilerte filmskapere som skal få lage film på festivalens regning, men tidligere og nye deltakere på Talent Campus. Foranledningen er 20-årsmarkeringen for Berlinmurens fall, som også blir filmenes tema. Sammen med unge tyske produsenter skal 15 filmskapere få pitche sine ideer, hvorav fem får lage hver sin ti minutter lange kortfilm på 35 mm. Filmene vil få premiere under Talent Campus på Berlinalen i 2009.
Men Berlinalen vil ikke begrense satsingen til bare spesielle anledninger. Festivalen skal satse mer offensivt på å profilere kortfilm i hovedprogrammet. Til Screen kan kortfilmprogrammets kurator Maike Mia Hohne fortelle at festivalen har valgt ut bidrag fra over 1500 påmeldte filmer fra 66 ulike territorier. Berlinales festivalleder Dieter Kosslick erklærer at kortfilmen ikke lenger er et nødvendig onde på veien til langfilmen, men at internett og mobiltelefoni åpner nye økonomiske muligheter.
Berlinalen har likevel ikke gjort som The Sundance Institute, som vanligvis står bak Sundance film festival. De ga i fjor seks etablerte regissører, blant annet Nathan Dayton og Valerie Faris (Little Miss Sunshine) i oppgave å lage tre til fem minutters filmer for mobilformatet.
Sundance-gründer Robert Redford kunne fortelle at Sundance Institute jobber med mobiloperatører over hele verden for å tilby slike filmer.
Både Cannes og Berlin har lagt sin elsk på kortfilmen. Under neste års Berlinale skal deltakerne på Talent Campus lage kortfilmer for å markere 20-årsdagen for murens fall.
Både Cannes og Berlin har lagt sin elsk på kortfilmen. Under neste års Berlinale skal deltakerne på Talent Campus lage kortfilmer for å markere 20-årsdagen for murens fall.
Kortfilmen er ofte blitt omtalt som filmindustriens stebarn: Til tross for at det lages flere kortfilmer enn noensinne, finnes det et begrenset marked for det. I mange år har de store A-festivalene stort sett avspist kortfilmen med små sideprogram og overlatt til de rendyrkede festivalene for kortfilm å profilere formatet. Men i sommer kastet Cannesfestivalen glans over formatet (se foto) med sin kortfilmantologi Chacun son cinéma (To Each His Cinema) som ifølge Rushprints Elsa Kvamme var "en medrivende utforsking av kortformatet og filmens tilstand". Her hadde filmverdenens mest profilerte auteurer satt hverandre i stevne og laget hver sin kommentar til særlig kinofilmens tilstand.
Under filmfestivalen i Berlin i februar neste år er det ikke profilerte filmskapere som skal få lage film på festivalens regning, men tidligere og nye deltakere på Talent Campus. Foranledningen er 20-årsmarkeringen for Berlinmurens fall, som også blir filmenes tema. Sammen med unge tyske produsenter skal 15 filmskapere få pitche sine ideer, hvorav fem får lage hver sin ti minutter lange kortfilm på 35 mm. Filmene vil få premiere under Talent Campus på Berlinalen i 2009.
Men Berlinalen vil ikke begrense satsingen til bare spesielle anledninger. Festivalen skal satse mer offensivt på å profilere kortfilm i hovedprogrammet. Til Screen kan kortfilmprogrammets kurator Maike Mia Hohne fortelle at festivalen har valgt ut bidrag fra over 1500 påmeldte filmer fra 66 ulike territorier. Berlinales festivalleder Dieter Kosslick erklærer at kortfilmen ikke lenger er et nødvendig onde på veien til langfilmen, men at internett og mobiltelefoni åpner nye økonomiske muligheter.
Berlinalen har likevel ikke gjort som The Sundance Institute, som vanligvis står bak Sundance film festival. De ga i fjor seks etablerte regissører, blant annet Nathan Dayton og Valerie Faris (Little Miss Sunshine) i oppgave å lage tre til fem minutters filmer for mobilformatet.
Sundance-gründer Robert Redford kunne fortelle at Sundance Institute jobber med mobiloperatører over hele verden for å tilby slike filmer.