– I Norge går de amerikanske referansene rett hjem, men i USA vet de ikke helt hvordan de skal tolke de kulturelle kodene, forteller regissør Bård Breien, som denne uka har vist Kunsten å tenke negativt i Hollywood.
– I Norge går de amerikanske referansene rett hjem, men i USA vet de ikke helt hvordan de skal tolke de kulturelle kodene, forteller regissør Bård Breien, som denne uka har vist Kunsten å tenke negativt i Hollywood.
– Det har vært høy stemning og mye latter på de to visningene mandag og tirsdag. Men det har vært enkelte kulturelle ting som har kommet opp under Q & A-seansene etter visningene. De lurer for eksempel på om vi i Norge er som amerikanere, eller om det bare er meg som har en liten amerikaner i meg? forteller han.
Breien synes AFI Fest skiller seg fra de andre festivalene han har vært på.
– Festivalen er annerledes enn de andre jeg har vært på med filmen, som Karlovy Vary og San Sebastian. Den er løsere, og mindre i omfang. Jeg rører mer rundt på egenhånd og får kjent litt på den "ensom i Hollywood"-følelsen. Publikum består av mye Hollywood-bransje pluss veldig filmentusiastiske mennesker. Man merker at festivalen har prestisje blant bransjefolkene man møter. De stoler på utvalget som er gjort, sier Breien.
Som snart skal spre Kunsten å tenke negativt i Italia og Frankrike.
– Jeg skal være her til lørdag. Etter det skal filmen være med i hovedkonkurransen i Torino og på en festival i Paris. Det er godt å komme seg litt ut kontoret, sier han.
Stine Oppegaard, fagleder spillefilm utland i Norsk filminstitutt, mener mye må klaffe for å få fullt utbytte av festivalvisninger i utlandet.
– Dette er en kombinasjon av mange ting. Kunsten å tenke negativt startet veldig bra i Karlovy Vary i sommer og fikk mye oppmerksomhet der. Salgsagenten solgte til en del territorier, deriblant Frankrike. Sist helg vant den i tillegg hovedprisen på den nordiske filmfestivalen i Lübeck. Visninger på AFI-festivalen i Los Angeles, hvor Bård selv er til stede, kan hjelpe med å skape buzz. Men det kan også være tilfeldigheter som at man er på rett sted til rett tid, forteller Oppegaard.
Som forteller at man i år tenker annerledes for Oscar-kandidaten Tatt av kvinnen.
– Norge har stort sett minst en film på AFI hvert år, som regel Oscar-kandidaten. Vinterkyss vant for noen år siden hovedprisen, og også filmer som Hawaii, Oslo og Tyven, tyven ble vist der. I forhold til Oscar-kampanje prøver vi også ut litt andre festivaler, som Hollywood Film Festival, der Tatt av kvinnen nylig vant prisen for beste film. American Film Market (AFM) arrangeres samtidig med AFI festivalen, begge i Los Angeles, men fordi de ligger såpass langt unna hverandre i kjøretid, er det sjelden kjøperne som deltar på AFM også rekker å gå på visningene på AFI. Men ryktene kan jo gå, sier hun.Oppegaard påpeker at det er viktig å ikke delta på for mange festivaler.
– Vi forsøker å være selektive med festivaler vi deltar på, og takker ja til de som kan hjelpe filmene videre. Hvis ikke kunne for eksempel Kunsten å tenke negativt vært vist på 30-40 festivaler. Det er viktig å holde festivaldeltakelsen nede, dersom man ønsker å få solgt filmen, mener hun.
– I Norge går de amerikanske referansene rett hjem, men i USA vet de ikke helt hvordan de skal tolke de kulturelle kodene, forteller regissør Bård Breien, som denne uka har vist Kunsten å tenke negativt i Hollywood.
– Det har vært høy stemning og mye latter på de to visningene mandag og tirsdag. Men det har vært enkelte kulturelle ting som har kommet opp under Q & A-seansene etter visningene. De lurer for eksempel på om vi i Norge er som amerikanere, eller om det bare er meg som har en liten amerikaner i meg? forteller han.
Breien synes AFI Fest skiller seg fra de andre festivalene han har vært på.
– Festivalen er annerledes enn de andre jeg har vært på med filmen, som Karlovy Vary og San Sebastian. Den er løsere, og mindre i omfang. Jeg rører mer rundt på egenhånd og får kjent litt på den "ensom i Hollywood"-følelsen. Publikum består av mye Hollywood-bransje pluss veldig filmentusiastiske mennesker. Man merker at festivalen har prestisje blant bransjefolkene man møter. De stoler på utvalget som er gjort, sier Breien.
Som snart skal spre Kunsten å tenke negativt i Italia og Frankrike.
– Jeg skal være her til lørdag. Etter det skal filmen være med i hovedkonkurransen i Torino og på en festival i Paris. Det er godt å komme seg litt ut kontoret, sier han.
Stine Oppegaard, fagleder spillefilm utland i Norsk filminstitutt, mener mye må klaffe for å få fullt utbytte av festivalvisninger i utlandet.
– Dette er en kombinasjon av mange ting. Kunsten å tenke negativt startet veldig bra i Karlovy Vary i sommer og fikk mye oppmerksomhet der. Salgsagenten solgte til en del territorier, deriblant Frankrike. Sist helg vant den i tillegg hovedprisen på den nordiske filmfestivalen i Lübeck. Visninger på AFI-festivalen i Los Angeles, hvor Bård selv er til stede, kan hjelpe med å skape buzz. Men det kan også være tilfeldigheter som at man er på rett sted til rett tid, forteller Oppegaard.
Som forteller at man i år tenker annerledes for Oscar-kandidaten Tatt av kvinnen.
– Norge har stort sett minst en film på AFI hvert år, som regel Oscar-kandidaten. Vinterkyss vant for noen år siden hovedprisen, og også filmer som Hawaii, Oslo og Tyven, tyven ble vist der. I forhold til Oscar-kampanje prøver vi også ut litt andre festivaler, som Hollywood Film Festival, der Tatt av kvinnen nylig vant prisen for beste film. American Film Market (AFM) arrangeres samtidig med AFI festivalen, begge i Los Angeles, men fordi de ligger såpass langt unna hverandre i kjøretid, er det sjelden kjøperne som deltar på AFM også rekker å gå på visningene på AFI. Men ryktene kan jo gå, sier hun.Oppegaard påpeker at det er viktig å ikke delta på for mange festivaler.
– Vi forsøker å være selektive med festivaler vi deltar på, og takker ja til de som kan hjelpe filmene videre. Hvis ikke kunne for eksempel Kunsten å tenke negativt vært vist på 30-40 festivaler. Det er viktig å holde festivaldeltakelsen nede, dersom man ønsker å få solgt filmen, mener hun.