Tidenes beste tv-serie?

”The Wire” er av mange kritikere utropt til tidenes beste krimserie og starter på NRK3 på søndag. Møt seriens skaper, David Simon, i dette eksklusive intervjuet.  

”The Wire” er av mange kritikere utropt til tidenes beste krimserie og starter på NRK3 på søndag. Møt seriens skaper, David Simon, i dette eksklusive intervjuet.

På slutten av 1990-tallet ble det vist en politiserie på svensk fjernsyn som forsvant etter få sesonger. De av oss som fikk den med seg, glemmer den ikke så lett. For her kunne vi møte politietterforskere som ikke var som andre etterforskere – i hvert fall ikke som de vi kjente fra ”NYPD Blue”. De snakket sjokkerende muntlig og fritt og oppførte seg på paradoksale måter som bare virkelige mennesker kan gjøre det. Og serieskaperne bak ”Homicide” gikk ikke av veien for å berøre sider ved det amerikanske samfunnet som aldri før var blitt skildret i en krimserie, enten det handlet om rase, kjønnskamp eller interne, komplekse problemstillinger i en politienhet.

”Homicide” var gunnlaget for ”The Wire” – som starter på NRK3 11. november – og begge serier er laget under David Simons overoppsyn som serieskaper. Simon har med ”The Wire” skapt det mange kritikere mener er ”verdens beste tv-serie”, og serien er kanskje det nærmeste en tv-serie har kommet ”den store moderne amerikanske romanen” – i hvert fall med hensyn til det rike antallet fortellerstemmer og parallelle handlinger. For Simon selv har filmens voksende status kommet som en kjærkommen bonus etter flere sesongers hardt arbeid på siden av den amerikanske mainstream-eteren. Men han hadde uansett ikke regnet med at serien skulle bli noen stor suksess.

– Når du skaper en serie der 70 prosent av rollegalleriet er afro-amerikanere, vil du få problemer med å nå ut til et massepublikum. Hvis popularitet var målet, burde jeg kanskje isteden ha brukt italienske eller irske gangstere. En annen utfordring for ”The Wire” er at vi skyter serien i Baltimore. Vi bruker lokal stab, det er ingen producere, regissører eller skuespillere fra Hollywood som er involvert. Vi er en gjeng med outsidere i tv-bransjen. Nesten ingen av oss hadde noen bakgrunn fra tv-industrien da vi startet serien.

– Serien har likevel nådd et voksende publikum her i USA – og særlig etter fjerde sesongen økte seertallene betraktelig. Men det har skjedd gjennom ryktespredning og en nitidig oppbygging av serien. Og det er verd å merke seg at det ikke er gjennom de faste visningene søndag kveld på HBO at serien har økt mest, men gjennom nedlastinger og Video on Demand.

Baltimore – mytisk og virkelig
Forholdet mellom "The Wire" og byen den skytes i og utspiller seg i, Baltimore, er helt unikt. Mens New York og Los Angeles framstår som mer abstrakte størrelser i serier som "NYPD Blue" og "LAPD Blue", og alle CSI-avleggerne, eksisterer Baltimore i en mer konkret forstand i "The Wire". Simon kaller sitt Baltimore i "The Wire" for et "mytologisk Baltimore", der serien speiler byen som igjen har begynt å speile seg i serien –  på godt og vondt. På ene siden er serien en fiksjonalisert framstilling av byen; samtidig får portrettet og parallellene til det virkelige liv konsekvenser. Et typisk eksempel er den sittende borgermesteren som siterte flittig fra serien da han stilte som kandidat under forrige valget i byen.        
– Politikerne i Baltimore er ikke så fornøyd med oss, forteller Simon. Men jeg vil påstå at folk flest i Baltimores gater er det: politikonstablene, dopdealerne, foreldrene, lærerne – alle som ikke sitter øverst med lederansvar for mange av byens dysfunksjonelle institusjoner og som ønsker å bli framstilt som noen slags ledestjerner.

Vil du lese hele saken? Tegn abonnement og få siste nummeret som ekstra bonus: ABONNEMENT

”The Wire” har premiere på NRK3 11.november.

Tidenes beste tv-serie?

”The Wire” er av mange kritikere utropt til tidenes beste krimserie og starter på NRK3 på søndag. Møt seriens skaper, David Simon, i dette eksklusive intervjuet.  

”The Wire” er av mange kritikere utropt til tidenes beste krimserie og starter på NRK3 på søndag. Møt seriens skaper, David Simon, i dette eksklusive intervjuet.

På slutten av 1990-tallet ble det vist en politiserie på svensk fjernsyn som forsvant etter få sesonger. De av oss som fikk den med seg, glemmer den ikke så lett. For her kunne vi møte politietterforskere som ikke var som andre etterforskere – i hvert fall ikke som de vi kjente fra ”NYPD Blue”. De snakket sjokkerende muntlig og fritt og oppførte seg på paradoksale måter som bare virkelige mennesker kan gjøre det. Og serieskaperne bak ”Homicide” gikk ikke av veien for å berøre sider ved det amerikanske samfunnet som aldri før var blitt skildret i en krimserie, enten det handlet om rase, kjønnskamp eller interne, komplekse problemstillinger i en politienhet.

”Homicide” var gunnlaget for ”The Wire” – som starter på NRK3 11. november – og begge serier er laget under David Simons overoppsyn som serieskaper. Simon har med ”The Wire” skapt det mange kritikere mener er ”verdens beste tv-serie”, og serien er kanskje det nærmeste en tv-serie har kommet ”den store moderne amerikanske romanen” – i hvert fall med hensyn til det rike antallet fortellerstemmer og parallelle handlinger. For Simon selv har filmens voksende status kommet som en kjærkommen bonus etter flere sesongers hardt arbeid på siden av den amerikanske mainstream-eteren. Men han hadde uansett ikke regnet med at serien skulle bli noen stor suksess.

– Når du skaper en serie der 70 prosent av rollegalleriet er afro-amerikanere, vil du få problemer med å nå ut til et massepublikum. Hvis popularitet var målet, burde jeg kanskje isteden ha brukt italienske eller irske gangstere. En annen utfordring for ”The Wire” er at vi skyter serien i Baltimore. Vi bruker lokal stab, det er ingen producere, regissører eller skuespillere fra Hollywood som er involvert. Vi er en gjeng med outsidere i tv-bransjen. Nesten ingen av oss hadde noen bakgrunn fra tv-industrien da vi startet serien.

– Serien har likevel nådd et voksende publikum her i USA – og særlig etter fjerde sesongen økte seertallene betraktelig. Men det har skjedd gjennom ryktespredning og en nitidig oppbygging av serien. Og det er verd å merke seg at det ikke er gjennom de faste visningene søndag kveld på HBO at serien har økt mest, men gjennom nedlastinger og Video on Demand.

Baltimore – mytisk og virkelig
Forholdet mellom "The Wire" og byen den skytes i og utspiller seg i, Baltimore, er helt unikt. Mens New York og Los Angeles framstår som mer abstrakte størrelser i serier som "NYPD Blue" og "LAPD Blue", og alle CSI-avleggerne, eksisterer Baltimore i en mer konkret forstand i "The Wire". Simon kaller sitt Baltimore i "The Wire" for et "mytologisk Baltimore", der serien speiler byen som igjen har begynt å speile seg i serien –  på godt og vondt. På ene siden er serien en fiksjonalisert framstilling av byen; samtidig får portrettet og parallellene til det virkelige liv konsekvenser. Et typisk eksempel er den sittende borgermesteren som siterte flittig fra serien da han stilte som kandidat under forrige valget i byen.        
– Politikerne i Baltimore er ikke så fornøyd med oss, forteller Simon. Men jeg vil påstå at folk flest i Baltimores gater er det: politikonstablene, dopdealerne, foreldrene, lærerne – alle som ikke sitter øverst med lederansvar for mange av byens dysfunksjonelle institusjoner og som ønsker å bli framstilt som noen slags ledestjerner.

Vil du lese hele saken? Tegn abonnement og få siste nummeret som ekstra bonus: ABONNEMENT

”The Wire” har premiere på NRK3 11.november.

MENY