– Strategien er å være overalt – og kritikken betyr ingenting, sier Jørgen Storm Rosenberg, produsent for premiereklare Switch. Inspirasjonen til lansering og markedsføring finner han hos Hollywood-produsentene Jerry Bruckheimer og Don Simpson.
– Strategien er å være overalt – og kritikken betyr ingenting, sier Jørgen Storm Rosenberg, produsent for premiereklare Switch. Inspirasjonen til lansering og markedsføring finner han hos Hollywood-produsentene og Don Simpson.
Den norske ungdomsfilmen Switch har premiere fredag 26. oktober, men markedsføringskampanjen har allerede vært synlig lenge. Produsent Jørgen Storm Rosenberg – Uno (og snart en ny film med Aksel Hennie) og Den brysomme mannen – går bredt ut i lanseringen.
– Jeg har hele veien vært gira på å få filmen ut, og jeg sa fra starten: I’m going all in! Switcher en film som prøver å følge mine helter i Hollywood, Jerry Bruckheimer og Don Simpson. Og den har jo også blitt til på ”the Hollywood way”, siden jeg har kommet med ideen og hyret inn manusforfatteren, og deretter engasjert regissøren rett før opptak. I Norge har man jo tradisjonelt holdt mye på med auteur-ting, sier Rosenberg.
Som ikke er som andre norske produsenter. På plakaten står det ”Fra produsenten av Uno.
– Uno har blitt en merkevare, så det handler om å bruke det som vil selge. Regissøren Ole Martin Hafsmo har jo ikke laget film før. Jeg var litt skeptisk i begynnelsen, men det er veldig viktig at Switch ikke ser ut som en snowboardfilm, men en spillefilm. Og da tror jeg kvalitetstempelet Uno kan funke salgsfremmende, sier han.
Rosenberg ønsker at Switch skal synes overalt. Og mange samarbeidspartnere gjør dette mulig.
– Strategien er å være overalt – med mer, mer, mer. Spørsmålet blir da: Hvordan være overalt? Kino, tv, web og bybildet er de viktigste stedene, og dit kommer du ikke uten samarbeidspartnere. Alt er dyrt, og det umulig å skaffe så mye penger i tillegg til å skaffe penger til filmen. Derfor må man være villig til å finne samarbeidspartnere som vil linke seg opp til filmen. Pepsi har få store kampanjer i året, og for oss var det viktig å fortelle dem at Switch er nettopp det produktet de må linke seg opp til i vinter for å nå målgruppa. Avtalen med Pepsi – som Are Heidenstrøm fra Medieparken ordnet – var inngangsporten til veldig mye. Med dem ble det også kampanje på location – med Switch tydelig representert i alle kinokioskene i hele landet, forteller han.
Som mener co-produksjonssamarbeidet med Medieparken har gitt stor effekt.
– Mens jeg har vært opptatt av innhold, har Medieparken, som er co-produsent, hatt ansvaret for kommunikasjonen utad. Det har vært en veldig smart greie å gjøre. De var også med å gjøre, mener jeg, Lange flate ballær til en stor suksess. Det er ikke vanlig å gjøre co-produksjoner i Norge, men med joint forces og større kontaktnett blir det lettere å få filmen ut.
Og vi har en enorm kampanje, med 4-5 store og 8-10 mindre samarbeidspartnere. Men selv om målet er å være overalt, er det viktig for oss å ikke samarbeide med noen som ikke er ”godkjent” i snowboardmiljøet. Vi har vært nøye på hvem og på hvilken måte sponsingen foregår. TVNorge er blant annet en av investorene, og de vil vise bakomfilmen fra Switch flere ganger. Den første visningen ble sett av 100 000, som er veldig bra rating siden den gikk samtidig med ”Berlinerpoplene”, sier Rosenberg.
Som har alliert seg med snowboardmiljøet gjennom nettsiden Tacky.no.
– På weben har vi mange samarbeidspartnere. Og det viktigste har vært å få kred i snowboardmiljøet, som har et hierarki der mange tar etter de ledende i miljøet. Tacky.no har for eksempel sjekket at tøyet og kjøringen er riktig, og de har blant annet lagt ut triks fa filmen på nettsiden. Og gjennom bloggere i det åpne forumet på siden har filmen fått en stor boost. Switch er godkjent av snowboarderne, sier han.
Rosenberg håper på 50 000 solgte billetter åpningshelgen og 200 000 besøk i alt. Han er gjerne med på å redde det norske filmåret.
– På BIFF møtte jeg byråkratene, som sa: Hvordan føles det å komme med filmen som skal redde filmåret? Det kan vi godt prøve, sa jeg, men vi kan ikke være ansvarlig for hele filmåret. Det må de være. Jeg har hele tiden tenkt at 2007 blir et dårlig filmår, kommersielt sett. Jeg hadde større forventninger til Tatt av kvinnen og Varg Veum men vi må huske at vi ikke har ikke solgt en eneste billett til Switch ennå, sier Rosenberg.
Som svarer kontant på hva kritikkene betyr.
– Ingenting.
Foto: Switch
– Strategien er å være overalt – og kritikken betyr ingenting, sier Jørgen Storm Rosenberg, produsent for premiereklare Switch. Inspirasjonen til lansering og markedsføring finner han hos Hollywood-produsentene og Don Simpson.
Den norske ungdomsfilmen Switch har premiere fredag 26. oktober, men markedsføringskampanjen har allerede vært synlig lenge. Produsent Jørgen Storm Rosenberg – Uno (og snart en ny film med Aksel Hennie) og Den brysomme mannen – går bredt ut i lanseringen.
– Jeg har hele veien vært gira på å få filmen ut, og jeg sa fra starten: I’m going all in! Switcher en film som prøver å følge mine helter i Hollywood, Jerry Bruckheimer og Don Simpson. Og den har jo også blitt til på ”the Hollywood way”, siden jeg har kommet med ideen og hyret inn manusforfatteren, og deretter engasjert regissøren rett før opptak. I Norge har man jo tradisjonelt holdt mye på med auteur-ting, sier Rosenberg.
Som ikke er som andre norske produsenter. På plakaten står det ”Fra produsenten av Uno.
– Uno har blitt en merkevare, så det handler om å bruke det som vil selge. Regissøren Ole Martin Hafsmo har jo ikke laget film før. Jeg var litt skeptisk i begynnelsen, men det er veldig viktig at Switch ikke ser ut som en snowboardfilm, men en spillefilm. Og da tror jeg kvalitetstempelet Uno kan funke salgsfremmende, sier han.
Rosenberg ønsker at Switch skal synes overalt. Og mange samarbeidspartnere gjør dette mulig.
– Strategien er å være overalt – med mer, mer, mer. Spørsmålet blir da: Hvordan være overalt? Kino, tv, web og bybildet er de viktigste stedene, og dit kommer du ikke uten samarbeidspartnere. Alt er dyrt, og det umulig å skaffe så mye penger i tillegg til å skaffe penger til filmen. Derfor må man være villig til å finne samarbeidspartnere som vil linke seg opp til filmen. Pepsi har få store kampanjer i året, og for oss var det viktig å fortelle dem at Switch er nettopp det produktet de må linke seg opp til i vinter for å nå målgruppa. Avtalen med Pepsi – som Are Heidenstrøm fra Medieparken ordnet – var inngangsporten til veldig mye. Med dem ble det også kampanje på location – med Switch tydelig representert i alle kinokioskene i hele landet, forteller han.
Som mener co-produksjonssamarbeidet med Medieparken har gitt stor effekt.
– Mens jeg har vært opptatt av innhold, har Medieparken, som er co-produsent, hatt ansvaret for kommunikasjonen utad. Det har vært en veldig smart greie å gjøre. De var også med å gjøre, mener jeg, Lange flate ballær til en stor suksess. Det er ikke vanlig å gjøre co-produksjoner i Norge, men med joint forces og større kontaktnett blir det lettere å få filmen ut.
Og vi har en enorm kampanje, med 4-5 store og 8-10 mindre samarbeidspartnere. Men selv om målet er å være overalt, er det viktig for oss å ikke samarbeide med noen som ikke er ”godkjent” i snowboardmiljøet. Vi har vært nøye på hvem og på hvilken måte sponsingen foregår. TVNorge er blant annet en av investorene, og de vil vise bakomfilmen fra Switch flere ganger. Den første visningen ble sett av 100 000, som er veldig bra rating siden den gikk samtidig med ”Berlinerpoplene”, sier Rosenberg.
Som har alliert seg med snowboardmiljøet gjennom nettsiden Tacky.no.
– På weben har vi mange samarbeidspartnere. Og det viktigste har vært å få kred i snowboardmiljøet, som har et hierarki der mange tar etter de ledende i miljøet. Tacky.no har for eksempel sjekket at tøyet og kjøringen er riktig, og de har blant annet lagt ut triks fa filmen på nettsiden. Og gjennom bloggere i det åpne forumet på siden har filmen fått en stor boost. Switch er godkjent av snowboarderne, sier han.
Rosenberg håper på 50 000 solgte billetter åpningshelgen og 200 000 besøk i alt. Han er gjerne med på å redde det norske filmåret.
– På BIFF møtte jeg byråkratene, som sa: Hvordan føles det å komme med filmen som skal redde filmåret? Det kan vi godt prøve, sa jeg, men vi kan ikke være ansvarlig for hele filmåret. Det må de være. Jeg har hele tiden tenkt at 2007 blir et dårlig filmår, kommersielt sett. Jeg hadde større forventninger til Tatt av kvinnen og Varg Veum men vi må huske at vi ikke har ikke solgt en eneste billett til Switch ennå, sier Rosenberg.
Som svarer kontant på hva kritikkene betyr.
– Ingenting.
Foto: Switch