– Varg Veum – Bitre blomster må dra lasset nå i høst for at den norske filmen ikke skal miste markedsandeler, mener ekspert Arild Kalkvik. – Hvis vi bommer på hoppkanten, vil det bli vanskelig for resten av filmene, sier Guttorm Petterson i SF Norge.
Mens noen drar lasset, faller andre av. Men verken Tatt av kvinnen (89 929), Radiopiratene (14 626) eller 5 løgner (15 946) (besøkstall per 23. september i parentes) har så langt hatt knallbesøk på kino denne høsten. Kanskje vil premiereklare Varg Veum – Bitre Blomster bli høstens norske lokomotiv på kino. Arild Kalkvik, seniorrådgiver i PricewaterhouseCoopers, mener Varg Veum – Bitre blomster er svært viktig for å holde den norske markedsandelen oppe.
– Det en av erfaring kan si om norsk film er at det er veldig viktig å komme godt i gang på høsten, som er veldig kort og intensiv. Besøket går gjerne ned utover høsten, da konkurransen fra Hollywood-filmer med premiere rundt Thanksgiving er stor – så historisk har de filmene som har gått opp i august, september og oktober gått best på kino. Og man er alltid avhengig av at noen filmer finner et stort publikum for å opprettholde den høye markedsandelen. I mars genererte eksempelvis tre barnefilmer et samlet besøk på 660 000. Det trengs noen slike filmer folk går mann av huse for å se. Tatt av kvinnen og Varg Veum – Bitre blomster må dra lasset nå i høst for at den norske filmen ikke skal miste markedsandeler. I tillegg kan Switch dra inn en del ungdom til kinoene, mener han.
Kalkvik er ikke overrasket over besøkstallene så langt denne høsten og tror Tatt av kvinnen vil trekke publikum i lang tid framover.
– Tatt av kvinnen er typisk en film som vil kunne ha et langt og godt liv på kino, slik Hawaii, Oslo hadde det. Og den endte på 181 000 besøk. Tatt av kvinnen har i tillegg et kjent litterært forelegg. Slik er det heller ikke galt å sammenligne med Gymnaslærer Pedersen, som endte på 184 000 besøk. 5 løgner ligner Salto, salmiakk og kaffe, som også var episodisk og fikk blandet kritikk. Den endte på 25 000 besøk, etter å ha hatt tidlig august-premiere. Radiopiratene er, i motsetning til Olsenbanden jr.-filmene, et nytt univers, og kan slik sammenlignes med en film som Lille Frk. Norge, som endte på 117 000 besøk. Eller Fia og klovnene, som bommet på målgruppen og endte på 37 000 besøk, sier han.
Som tror filmserien om Varg Veum er avhengig av en god start.
– Varg Veum – Bitre blomster bør kunne forvente et høyere besøk enn regissørens første film Izzat, som hadde 131 000 besøk. 200 000 besøk på kino bør man kunne håpe på, da filmen også kan appellere til eldre kinogjengere. Varg Veum – Bitre blomster skal jo også bære filmer og tv-serier senere, så dersom den får 50 000 besøk vil det bli litt stusselig å sende ut en film senere. Dette er en utfordring, for å si det sånn. Det er også viktig for filmene videre at den går bra i hjemmemarkedet. Da er det lettere å selge serien av filmer til fjernsynsmarkedet i utlandet. SF har overført en suksessmodell fra Sverige til Norge, selv om vi jo har sett noe lignende her i 1997 med Anne Holt-filmene Blind gudinne for tv og Salige er de som tørster for kino og tv. Filmene hadde et besøk på rundt 150 000, forteller han.
Guttorm Petterson, administrerende direktør i SF Norge, håper den første Varg Veum-filmen tar av og kan bidra til å holde den norske markedsandelen høy.
– Jeg er enig i at Varg Veum – Bitre blomster må være med på å dra lasset i høst, og jeg håper virkelig at det kan skje med filmen. Men vi har lagt oss på et nøkternt forventningsnivå, der vi vil være fornøyd hvis vi når minimum 100 000 besøk – både på Tatt av kvinnen og Varg Veum – Bitre blomster. Med Bitre blomster er det break-even på 100 000 besøk, forteller Petterson.
Som i likhet med Kalkvik vet at mye står og faller med premieren på den første filmen.
– Starten er viktigst, og hvis vi bommer på hoppkanten, vil det bli vanskelig for resten av filmene. Men vi er i hvert fall veldig fornøyd med resultatet Ulrik og skuespillerne har levert. Jeg mener de bringer den første historien til det store lerretet på en flott måte. Men skal film nummer to få oppløftende besøkstall, bør den første gå godt, mener Petterson.
Han har allerede solgt filmserien til våre nærmeste naboer, men for salget til resten av verden vil en hjemmesuksess også være viktig.
– Skal man selge en film i utlandet, spør folk alltid: Hvordan har det gått hjemme? Men vi har jo allerede solgt filmene til Norden og Tyskland, så for de landene vil det ikke ha så mye å si om det går godt i Norge – annet enn at de sikkert vil være fornøyd med det. Alle vil ha kvalitetsprodukter, og skal man selge serien til andre utland, er det viktig med suksess her hjemme. Vi begynner allerede i oktober med å selge den i Cannes. Der håper vi å få en del interessenter. Krim er jo en internasjonal sjanger, som er lett å selge. Og den lokale forankringen i Bergen vil oppleves som eksotisk ute. Vi håper å sette Norge på kartet, sier Petterson.
Som tror kritikkene – som preger dagens aviser – kan påvirke besøket til Varg Veum – Bitre blomster.
– Kritikkene betyr nok noe, siden et voksent publikum gjerne lar seg rettlede. Men det er ikke avgjørende. Og jeg er sikker på at filmen får gode kritikker. Så får vi bare håpe at det blir best mulig, sier han.