Den årlige norske kinokrigen om høsten er foreløpig avlyst. – Men etter jul vil de norske filmene komme tett på hverandre, forteller Christin Berg, filmsjef i Oslo Kino.
Den årlige norske kinokrigen om høsten er foreløpig avlyst. – Men etter jul vil de norske filmene komme tett på hverandre, forteller Christin Berg, filmsjef i Oslo Kino.
Enkelte medier varslet i vår om høstens rituelle norske ”kinokrig”, men sammenstøtene lar vente på seg. Det tradisjonelle storslippet i august og september har bare gitt oss Tatt av kvinnen, 5 Løgner og Radiopiratene, i det som blir en høst – sammenlignet med de seneste årene – med godt spredte norske filmpremierer.
Christin Berg, filmsjef i Oslo Kino, mener det er stor forskjell på denne høsten og de foregående.
– I høst har de norske premierefilmene vært veldig fint porsjonert, både hva gjelder sjanger og premieredato. Vi begynte med dramaet 5 Løgner 17. august, deretter komedien Tatt av kvinnen 7. september og så barnefilmen Radiopiratene 14. september. Og nå kommer kriminalfilmen Varg Veum 28. september før ungdomsfilmen Switch 26. oktober. Alle disse filmene har forskjellig karakter og konkurrerer dermed ikke med hverandre, verken om publikum eller saler. Man kan ikke sammenligne høsten i år med slik det har vært tidligere, der filmer som Buddy og United eller Reprise og Sønner i stor grad har appellert til samme målgruppe, sier hun.
Berg tror utsettelsen av storproduksjonen Kautokeino-opprøret både får konsekvenser før høstprogrammet og nyårets kinotilbud.
– Kautokeino-opprøret skulle kommet 31. august, og det har nok gjort at andre norske filmer i utgangspunktet styrte unna den datoen. Men Kautokeino-opprøret kommer nå på toppen av alle de andre vinterfilmene, sier hun.
Som tror det blir trangt om plassen i januar og februar.
– Det er to høysesonger på kino: høsten og nyåret. Og etter jul vil vi få den samme situasjonen som det har vært på høsten tidligere år: O’Horten begynner det hele 2. juledag, før Rovdyr, Kautokeino-opprøret, Lønsj, Mannen som elsket Yngve, Ulvenatten og SOS Svartskjær som kommer i løpet av to måneder. Én ting er alle de norske filmene. Men en annen grunn til at januar-februar blir såpass tett er at alle Oscar-kandidatene, store kvalitetsfilmer som for eksempel In the Valley of Elah og Lust, Caution, Atonement og Drageløperen, kommer på kino samtidig. Og filmer med samme målgruppe kan slå hverandre ut. Norske produsenter og distributører må vite at de konkurrerer med det beste fra resten av verden, mener Berg.
Hun ønsker stadig av de norske filmene spres mer jevnt utover året – også om sommeren.
– Jeg skulle ønske at den senere vårparten – hele mars og april fram mot påske, og for ikke å snakke om sommeren – ble brukt mer. Men kommer jo til påske, og det er bra. Dette er jo egentlig et luksusproblem, og vi ønsker alle norske filmer velkommen. Men vi skulle ønske de ble spredt mer utover året. Hadde det for eksempel vært en norsk film på kino denne sommeren, ville det nok blitt tidenes besøk.
Den årlige norske kinokrigen om høsten er foreløpig avlyst. – Men etter jul vil de norske filmene komme tett på hverandre, forteller Christin Berg, filmsjef i Oslo Kino.
Enkelte medier varslet i vår om høstens rituelle norske ”kinokrig”, men sammenstøtene lar vente på seg. Det tradisjonelle storslippet i august og september har bare gitt oss Tatt av kvinnen, 5 Løgner og Radiopiratene, i det som blir en høst – sammenlignet med de seneste årene – med godt spredte norske filmpremierer.
Christin Berg, filmsjef i Oslo Kino, mener det er stor forskjell på denne høsten og de foregående.
– I høst har de norske premierefilmene vært veldig fint porsjonert, både hva gjelder sjanger og premieredato. Vi begynte med dramaet 5 Løgner 17. august, deretter komedien Tatt av kvinnen 7. september og så barnefilmen Radiopiratene 14. september. Og nå kommer kriminalfilmen Varg Veum 28. september før ungdomsfilmen Switch 26. oktober. Alle disse filmene har forskjellig karakter og konkurrerer dermed ikke med hverandre, verken om publikum eller saler. Man kan ikke sammenligne høsten i år med slik det har vært tidligere, der filmer som Buddy og United eller Reprise og Sønner i stor grad har appellert til samme målgruppe, sier hun.
Berg tror utsettelsen av storproduksjonen Kautokeino-opprøret både får konsekvenser før høstprogrammet og nyårets kinotilbud.
– Kautokeino-opprøret skulle kommet 31. august, og det har nok gjort at andre norske filmer i utgangspunktet styrte unna den datoen. Men Kautokeino-opprøret kommer nå på toppen av alle de andre vinterfilmene, sier hun.
Som tror det blir trangt om plassen i januar og februar.
– Det er to høysesonger på kino: høsten og nyåret. Og etter jul vil vi få den samme situasjonen som det har vært på høsten tidligere år: O’Horten begynner det hele 2. juledag, før Rovdyr, Kautokeino-opprøret, Lønsj, Mannen som elsket Yngve, Ulvenatten og SOS Svartskjær som kommer i løpet av to måneder. Én ting er alle de norske filmene. Men en annen grunn til at januar-februar blir såpass tett er at alle Oscar-kandidatene, store kvalitetsfilmer som for eksempel In the Valley of Elah og Lust, Caution, Atonement og Drageløperen, kommer på kino samtidig. Og filmer med samme målgruppe kan slå hverandre ut. Norske produsenter og distributører må vite at de konkurrerer med det beste fra resten av verden, mener Berg.
Hun ønsker stadig av de norske filmene spres mer jevnt utover året – også om sommeren.
– Jeg skulle ønske at den senere vårparten – hele mars og april fram mot påske, og for ikke å snakke om sommeren – ble brukt mer. Men kommer jo til påske, og det er bra. Dette er jo egentlig et luksusproblem, og vi ønsker alle norske filmer velkommen. Men vi skulle ønske de ble spredt mer utover året. Hadde det for eksempel vært en norsk film på kino denne sommeren, ville det nok blitt tidenes besøk.