– Vi ønsker å profilere oss om. Det er litt År null for oss, sier Geir Bergkastet, direktør i Oslo Kino, som denne helgen nyåpner Saga kino.
– Vi ønsker å profilere oss om. Det er litt År null for oss, sier Geir Bergkastet, direktør i Oslo Kino, som denne helgen nyåpner Saga kino.
I løpet av sommeren har initialene OK endret betydning til Oslo Kino, og straks gjenåpner Saga kino i nygammel drakt, etter en måneds intens oppussing. Geir Bergkastets høyprofilerte forgjenger, Ingeborg Moræus Hansen, hadde ”dannelsessalen” Gimle som sitt hjertebarn. Og det gjenspeiler kanskje Bergkastets filmholdning at nettopp ”popcornhuset” Saga kino ble valgt som oppussingsobjekt.
Geir Bergkastet forteller at Saga-oppussingen er en del av en større offensiv. Ved siden av at Oslo Kino har fått nytt navn og design, er ny hjemmeside og nytt billettsystem blant de første endringene Bergkastet har initiert som direktør.
– Det er ikke uvanlig å pusse opp og restaurere kinoer. Men Saga kino er jo sannsynligvis den kinoen som er besøkt av flest kinogjengere i Norge, jevnlig siden åpningen i 1934. Og siden vi for tiden er inne i en prosess hvor vi skal modernisere kinoene våre, var det naturlig å begynne med Saga. Men dette er bare begynnelsen. Vi er inne i en offensiv, som handler parallelt om bygging av kino på Ringnes og blant annet et ønske om å bygge ut Colosseum og kinodrift på Vestbanen. Dette er uttrykk for Oslo Kinos vilje til å satse for å gi et enda bedre tilbud til Oslos befolkning, sier han.
Som mener navneendringen var overmoden.
– Grunnen var ganske enkel. ”Oslo Kinematografer” var et navn særlig den yngre generasjonen ikke var fortrolig med. Det ga oss dermed ikke mye i markedsføringsøyemed. Så det lå litt i dagen med et navnebytte. Vi ønsker å profilere oss om. Det er litt År null for oss. Og vi åpner blant annet en splitter ny hjemmeside fredag, forteller han.
Bergkastet håper publikum vil like de nye stolmulighetene som Saga gir.
– Jeg er veldig opptatt av kinoen som arena. Det betyr ikke at jeg ikke er opptatt av film. Men at arenaen er hyggelig og innbydende er viktig. Vi ønsket å grave oss ned og litt tilbake. Ved tidligere restaurasjoner er det oftest blitt tilført nye elementer. I den største salen er det satt inn nye stoler, og 32 av de 531 stolene har ekstra komfort og større beinplass. Vi vil ha en introduksjonsperiode, hvor disse setene koster like mye som resten, men etter hvert vil de koste 30 kroner ekstra. Tankegangen er at publikum selv skal kunne velge sin kinoopplevelse. Vi skal gi publikum valgfrihet, sier han.
Som ikke forventer å bli møtt av kritikk på grunn av de finere stolene for de få.
– Det synes jeg vil være rart. Folk er ikke uvant med å betale litt ekstra for noe som opplagt oppleves som en merverdi. Jeg håper folk vil tenke: ”Å, så deilig at jeg kan koste på meg å sitte litt bedre.”
Bergkastet mener Sagas funkisstil appellerer til mange.
– Det største arbeidet er gjort i foajeen. Der har vi forsøkt å roe det ned, ved å gjøre det lysere og triveligere. Foajeen kan godt være lys og rolig – mørket og actionen finner man i salene. Vi har også funnet tilbake til det store vinduet i trappa mellom første og andre etasje og det originale terrassogulvet. Funkisstilen appellerer til mange, og Saga kino er en av de flotteste funkisbygningene i Oslo, sier han.
Som er i innspurten før helgeåpningen.
– Vi åpner med Shrek og stor folkefest lørdag. Vi står nå på hodet for å få alt ferdig til åpningen. Jeg gleder meg veldig, sier han.
– Vi ønsker å profilere oss om. Det er litt År null for oss, sier Geir Bergkastet, direktør i Oslo Kino, som denne helgen nyåpner Saga kino.
I løpet av sommeren har initialene OK endret betydning til Oslo Kino, og straks gjenåpner Saga kino i nygammel drakt, etter en måneds intens oppussing. Geir Bergkastets høyprofilerte forgjenger, Ingeborg Moræus Hansen, hadde ”dannelsessalen” Gimle som sitt hjertebarn. Og det gjenspeiler kanskje Bergkastets filmholdning at nettopp ”popcornhuset” Saga kino ble valgt som oppussingsobjekt.
Geir Bergkastet forteller at Saga-oppussingen er en del av en større offensiv. Ved siden av at Oslo Kino har fått nytt navn og design, er ny hjemmeside og nytt billettsystem blant de første endringene Bergkastet har initiert som direktør.
– Det er ikke uvanlig å pusse opp og restaurere kinoer. Men Saga kino er jo sannsynligvis den kinoen som er besøkt av flest kinogjengere i Norge, jevnlig siden åpningen i 1934. Og siden vi for tiden er inne i en prosess hvor vi skal modernisere kinoene våre, var det naturlig å begynne med Saga. Men dette er bare begynnelsen. Vi er inne i en offensiv, som handler parallelt om bygging av kino på Ringnes og blant annet et ønske om å bygge ut Colosseum og kinodrift på Vestbanen. Dette er uttrykk for Oslo Kinos vilje til å satse for å gi et enda bedre tilbud til Oslos befolkning, sier han.
Som mener navneendringen var overmoden.
– Grunnen var ganske enkel. ”Oslo Kinematografer” var et navn særlig den yngre generasjonen ikke var fortrolig med. Det ga oss dermed ikke mye i markedsføringsøyemed. Så det lå litt i dagen med et navnebytte. Vi ønsker å profilere oss om. Det er litt År null for oss. Og vi åpner blant annet en splitter ny hjemmeside fredag, forteller han.
Bergkastet håper publikum vil like de nye stolmulighetene som Saga gir.
– Jeg er veldig opptatt av kinoen som arena. Det betyr ikke at jeg ikke er opptatt av film. Men at arenaen er hyggelig og innbydende er viktig. Vi ønsket å grave oss ned og litt tilbake. Ved tidligere restaurasjoner er det oftest blitt tilført nye elementer. I den største salen er det satt inn nye stoler, og 32 av de 531 stolene har ekstra komfort og større beinplass. Vi vil ha en introduksjonsperiode, hvor disse setene koster like mye som resten, men etter hvert vil de koste 30 kroner ekstra. Tankegangen er at publikum selv skal kunne velge sin kinoopplevelse. Vi skal gi publikum valgfrihet, sier han.
Som ikke forventer å bli møtt av kritikk på grunn av de finere stolene for de få.
– Det synes jeg vil være rart. Folk er ikke uvant med å betale litt ekstra for noe som opplagt oppleves som en merverdi. Jeg håper folk vil tenke: ”Å, så deilig at jeg kan koste på meg å sitte litt bedre.”
Bergkastet mener Sagas funkisstil appellerer til mange.
– Det største arbeidet er gjort i foajeen. Der har vi forsøkt å roe det ned, ved å gjøre det lysere og triveligere. Foajeen kan godt være lys og rolig – mørket og actionen finner man i salene. Vi har også funnet tilbake til det store vinduet i trappa mellom første og andre etasje og det originale terrassogulvet. Funkisstilen appellerer til mange, og Saga kino er en av de flotteste funkisbygningene i Oslo, sier han.
Som er i innspurten før helgeåpningen.
– Vi åpner med Shrek og stor folkefest lørdag. Vi står nå på hodet for å få alt ferdig til åpningen. Jeg gleder meg veldig, sier han.