Prisgitt publikum

Amanda for årets beste norske kinofilm vil for første gang stemmes fram av publikum. – En vulgarisering av Amanda-kåringen, mener kritiker Einar Guldvog Staalesen. – En invitasjon til kinopublikummet, sier Gunnar Johan Løvvik, leder av Amandakomiteen.

Amanda for årets beste norske kinofilm vil for første gang stemmes fram av publikum. – En vulgarisering av Amanda-kåringen, mener kritiker Einar Guldvog Staalesen. – En invitasjon til kinopublikummet, sier Gunnar Johan Løvvik, leder av Amandakomiteen.

Frithjof Wilborn er Norges kjekkeste mann, Gert Nygårdshaug har skrevet tidenes norske bok, og Kilolirakis er publikumsfavoritten i Grimstad. Ja, medierte folkeavstemminger får underlige utslag. Hvilke sjanser har egentlig de Amanda-nominerte filmene som svært få har sett? Blir den Beste fra nå av den Mest sette norske filmen? En trenger ikke mange studiepoeng i sannsynlighetsberegning for å forstå at folkesuksesser som Olsenbanden Jr. og sølvgruvens hemmelighet (283 723), Fritt vilt (255 041) og Uro (174 197) antakeligvis vil rundjule kritikerfavoritter som Blodsbånd (49 767), Reprise (46 972), Vinterland (12 340) og Usa mot al-Arian (1 949) i en telefonavstemming – selv om de fleste nominerte er ute på dvd og de to sistnevnte er vist på tv (slik sett ligger kanskje Blodsbånd, som ikke slippes på dvd før 22. august, dårligst an).

Filmkritiker Einar Guldvog Staalesen i NRK er sterkt kritisk til den nye Amanda-prisen, som i følge ham vil bli offer for tilfeldigheter og manipulasjon.

– Dette er en vulgarisering av Amanda-kåringen – en ren mediekommersiell satsing, som sikkert TV2 står bak. Ja, det vil skape engasjement, men på bekostning av noe annet. For meg er det ikke noe problem i det hele tatt at folket bestemmer hvem som skal få Amanda – hvis de ser filmene. Men, de aller fleste har jo bare sett et fåtall og vil dermed stemme på filmer de har sett – noe som vil medføre at den mest sette filmen vil vinne. Og det er slett ikke sikkert de ville valgt den filmen hvis de hadde sett alle. Bruk gjerne VG og publikum, men da må man begrense seg til de som har sett alle filmene. Man kan jo ikke sette sammen en jury hvor medlemmene bare har sett én eller to av de ti filmene man skal bedømme?

Guldvog Staalesen tror avstemmingen vil ble manipulert.

– Alle slike stemmegivninger blir manipulert. Og her – med betydelige økonomiske interesser stående bak – er det ingen tvil om det vil bli forsøkt manipulert. Tidenes roman ble nylig kåret, og en relativt ubetydelig forfatter vant foran Hamsun. Og i Nitimen i fjor ble Honningsvåg – gjennom manipulasjon – kåret til årets sommerby. Akkurat det kan være morsomt, men det er ikke morsomt hvis en Amanda-kåring blir utsatt for det samme, sier han.

Som tror de reelle kandidatene nå er Fritt vilt og Uro.

– Det er ikke vanskelig å sette i gang en aksjon for noen av filmene. Fritt vilt er mye sett og best tilpasset den typen mennesker som stemmer ved slike kåringer. Jeg vedder mye på at den eller Uro vinner prisen, mens de filmene som er sett av langt færre blir sjanseløse, sier Guldvog Staalesen.

Gunnar Johan Løvvik, leder av Amandakomiteen, har få betenkeligheter med å la publikum bestemme.

– Ved siden av å invitere publikum inn i denne ene fornyete Amanda-kategorien, har vi de siste to årene styrket det filmfaglige – ved å ta inn igjen dokumentarfilmen i år og manuskategorien tidligere. Amanda har i alle år hatt et stort publikum på tv, ikke minst fordi norske filmer engasjerer et stort publikum på kino. Amandakomiteen ønsker med denne endringen å involvere dette publikummet enda mer ved å stimulere til større nysgjerrighet og engasjement for norsk filmproduksjon. Dette er en invitasjon til kinopublikummet om å si sin mening. Den første avstemmingsrunden starter i VG, og før sending er man nede i de fem filmene med flest stemmer. Og de fem filmene vil være med i direktesendingen hvor avgjørelsen faller, sier han.

Gjennom prisen for Beste regi er den faglige begrunnelsen bevart, mener han.

– Det er to priser som fokuserer på årets beste norske film. Folkets Amanda gis til produsenten, mens den andre, som er jurynominert og jurybestemt og utelukkende faglig vurdert, går til regissøren. Slik beholdes også den faglige vurderingen.

Løvvik påpeker at en forhåndsjury har plukket ut de ti kandidatene.

– Det er viktig for oss at fagjuryen har nominert de ti filmene fra et utvalg på 26 filmer. Hadde publikum også stått for utvalget, ville det muligens vært mer problematisk. Ved en avstemming blant 26 filmer er det større fare for at bare de fem-seks mest populære filmene på kino ville fått flest stemmer. Da er det bedre at publikum gjør sin vurdering ut fra et mindre, jurynominert utvalg, mener han.

Som har stor tillit til publikum.

– Man kan ikke bare se på besøkstall på kino. En del av disse filmene er også ute på dvd og noen har også vært vist på tv. Det er et paradoks at mange er skeptiske til å la publikum si sine meninger om filmene, siden film jo er noe som lages nettopp for å nå et stort publikum. Jeg mener det er farlig å tenke at publikum ikke er i stand til å gjøre kvalitative vurderinger. Jeg er definitivt ikke med på at publikum ikke er kvalifisert. Filmfestivalen har tillit til publikum, som fortjener å bli invitert inn i én kategori når alle de andre sikrer den faglige biten, mener Løvvik.

Han tror avstemmingen kan gi overraskelser.

– Kanskje vil vi oppleve overraskelser. Det har vi tidligere erfart med ulike publikumspriser på filmfestivaler. Filmer man må strekke seg etter har gjerne fått publikumsprisen. Og når VG inviterer til avstemming, vil man i løpet av en 14 dagers periode få presentert filmene og skjerpet appetitten til folk for å se de filmene de ennå ikke har sett. Dette vil gi et større fokus på flere filmer og er en positiv effekt. Å skape fornyet nysgjerrighet på de filmene man ikke fikk sett er jo bra. Jobben vår er å engasjere det store publikum for å vise at vi har mye spennende å by på i film-Norge, sier han.

Som vil evaluere ordningen etter årets utdeling.

– Amandakomiteen mener det er sunt å prøve en ny vri. Vi vil selvfølgelig evaluere årets opplegg før vi bestemmer hva vi skal gjøre neste år. Vi er alltid lutter øre for hva bransjen mener.

Besøkstall på kino for de nominerte til Folkets Amanda – Beste norske kinofilm:

Olsenbanden Jr. og sølvgruvens hemmelighet 283 723 (kino)
Fritt vilt 255 041 (kino, dvd)
Uro 174 197 (kino, dvd)
Mars og Venus 129 617 (kino, dvd)
Blodsbånd 49 767 (kino)
Reprise 46 972 (kino, dvd)
Sønner 39 915 (kino, dvd)
Kunsten å tenke negativt 32 445 (kino, dvd)
Vinterland 12 340 (kino, tv)
Usa mot al-Arian 2 972 (kino, tv)

Les mer om de nominerte

Prisgitt publikum

Amanda for årets beste norske kinofilm vil for første gang stemmes fram av publikum. – En vulgarisering av Amanda-kåringen, mener kritiker Einar Guldvog Staalesen. – En invitasjon til kinopublikummet, sier Gunnar Johan Løvvik, leder av Amandakomiteen.

Amanda for årets beste norske kinofilm vil for første gang stemmes fram av publikum. – En vulgarisering av Amanda-kåringen, mener kritiker Einar Guldvog Staalesen. – En invitasjon til kinopublikummet, sier Gunnar Johan Løvvik, leder av Amandakomiteen.

Frithjof Wilborn er Norges kjekkeste mann, Gert Nygårdshaug har skrevet tidenes norske bok, og Kilolirakis er publikumsfavoritten i Grimstad. Ja, medierte folkeavstemminger får underlige utslag. Hvilke sjanser har egentlig de Amanda-nominerte filmene som svært få har sett? Blir den Beste fra nå av den Mest sette norske filmen? En trenger ikke mange studiepoeng i sannsynlighetsberegning for å forstå at folkesuksesser som Olsenbanden Jr. og sølvgruvens hemmelighet (283 723), Fritt vilt (255 041) og Uro (174 197) antakeligvis vil rundjule kritikerfavoritter som Blodsbånd (49 767), Reprise (46 972), Vinterland (12 340) og Usa mot al-Arian (1 949) i en telefonavstemming – selv om de fleste nominerte er ute på dvd og de to sistnevnte er vist på tv (slik sett ligger kanskje Blodsbånd, som ikke slippes på dvd før 22. august, dårligst an).

Filmkritiker Einar Guldvog Staalesen i NRK er sterkt kritisk til den nye Amanda-prisen, som i følge ham vil bli offer for tilfeldigheter og manipulasjon.

– Dette er en vulgarisering av Amanda-kåringen – en ren mediekommersiell satsing, som sikkert TV2 står bak. Ja, det vil skape engasjement, men på bekostning av noe annet. For meg er det ikke noe problem i det hele tatt at folket bestemmer hvem som skal få Amanda – hvis de ser filmene. Men, de aller fleste har jo bare sett et fåtall og vil dermed stemme på filmer de har sett – noe som vil medføre at den mest sette filmen vil vinne. Og det er slett ikke sikkert de ville valgt den filmen hvis de hadde sett alle. Bruk gjerne VG og publikum, men da må man begrense seg til de som har sett alle filmene. Man kan jo ikke sette sammen en jury hvor medlemmene bare har sett én eller to av de ti filmene man skal bedømme?

Guldvog Staalesen tror avstemmingen vil ble manipulert.

– Alle slike stemmegivninger blir manipulert. Og her – med betydelige økonomiske interesser stående bak – er det ingen tvil om det vil bli forsøkt manipulert. Tidenes roman ble nylig kåret, og en relativt ubetydelig forfatter vant foran Hamsun. Og i Nitimen i fjor ble Honningsvåg – gjennom manipulasjon – kåret til årets sommerby. Akkurat det kan være morsomt, men det er ikke morsomt hvis en Amanda-kåring blir utsatt for det samme, sier han.

Som tror de reelle kandidatene nå er Fritt vilt og Uro.

– Det er ikke vanskelig å sette i gang en aksjon for noen av filmene. Fritt vilt er mye sett og best tilpasset den typen mennesker som stemmer ved slike kåringer. Jeg vedder mye på at den eller Uro vinner prisen, mens de filmene som er sett av langt færre blir sjanseløse, sier Guldvog Staalesen.

Gunnar Johan Løvvik, leder av Amandakomiteen, har få betenkeligheter med å la publikum bestemme.

– Ved siden av å invitere publikum inn i denne ene fornyete Amanda-kategorien, har vi de siste to årene styrket det filmfaglige – ved å ta inn igjen dokumentarfilmen i år og manuskategorien tidligere. Amanda har i alle år hatt et stort publikum på tv, ikke minst fordi norske filmer engasjerer et stort publikum på kino. Amandakomiteen ønsker med denne endringen å involvere dette publikummet enda mer ved å stimulere til større nysgjerrighet og engasjement for norsk filmproduksjon. Dette er en invitasjon til kinopublikummet om å si sin mening. Den første avstemmingsrunden starter i VG, og før sending er man nede i de fem filmene med flest stemmer. Og de fem filmene vil være med i direktesendingen hvor avgjørelsen faller, sier han.

Gjennom prisen for Beste regi er den faglige begrunnelsen bevart, mener han.

– Det er to priser som fokuserer på årets beste norske film. Folkets Amanda gis til produsenten, mens den andre, som er jurynominert og jurybestemt og utelukkende faglig vurdert, går til regissøren. Slik beholdes også den faglige vurderingen.

Løvvik påpeker at en forhåndsjury har plukket ut de ti kandidatene.

– Det er viktig for oss at fagjuryen har nominert de ti filmene fra et utvalg på 26 filmer. Hadde publikum også stått for utvalget, ville det muligens vært mer problematisk. Ved en avstemming blant 26 filmer er det større fare for at bare de fem-seks mest populære filmene på kino ville fått flest stemmer. Da er det bedre at publikum gjør sin vurdering ut fra et mindre, jurynominert utvalg, mener han.

Som har stor tillit til publikum.

– Man kan ikke bare se på besøkstall på kino. En del av disse filmene er også ute på dvd og noen har også vært vist på tv. Det er et paradoks at mange er skeptiske til å la publikum si sine meninger om filmene, siden film jo er noe som lages nettopp for å nå et stort publikum. Jeg mener det er farlig å tenke at publikum ikke er i stand til å gjøre kvalitative vurderinger. Jeg er definitivt ikke med på at publikum ikke er kvalifisert. Filmfestivalen har tillit til publikum, som fortjener å bli invitert inn i én kategori når alle de andre sikrer den faglige biten, mener Løvvik.

Han tror avstemmingen kan gi overraskelser.

– Kanskje vil vi oppleve overraskelser. Det har vi tidligere erfart med ulike publikumspriser på filmfestivaler. Filmer man må strekke seg etter har gjerne fått publikumsprisen. Og når VG inviterer til avstemming, vil man i løpet av en 14 dagers periode få presentert filmene og skjerpet appetitten til folk for å se de filmene de ennå ikke har sett. Dette vil gi et større fokus på flere filmer og er en positiv effekt. Å skape fornyet nysgjerrighet på de filmene man ikke fikk sett er jo bra. Jobben vår er å engasjere det store publikum for å vise at vi har mye spennende å by på i film-Norge, sier han.

Som vil evaluere ordningen etter årets utdeling.

– Amandakomiteen mener det er sunt å prøve en ny vri. Vi vil selvfølgelig evaluere årets opplegg før vi bestemmer hva vi skal gjøre neste år. Vi er alltid lutter øre for hva bransjen mener.

Besøkstall på kino for de nominerte til Folkets Amanda – Beste norske kinofilm:

Olsenbanden Jr. og sølvgruvens hemmelighet 283 723 (kino)
Fritt vilt 255 041 (kino, dvd)
Uro 174 197 (kino, dvd)
Mars og Venus 129 617 (kino, dvd)
Blodsbånd 49 767 (kino)
Reprise 46 972 (kino, dvd)
Sønner 39 915 (kino, dvd)
Kunsten å tenke negativt 32 445 (kino, dvd)
Vinterland 12 340 (kino, tv)
Usa mot al-Arian 2 972 (kino, tv)

Les mer om de nominerte

MENY