Kan den eksplosive TV2-miniserien ”Torpedo” som har premiere på søndag være med på å filleriste traust norsk tv-dramatikk? Mye tyder på det.
Kan den eksplosive TV2-miniserien ”Torpedo” som har premiere på søndag være med på å filleriste traust norsk tv-dramatikk? Mye tyder på det.
Det siste halvåret har fornying av det norske tv-dramaet vært debattert her i Rushprint. Særlig den amerikanske kabelkanalen HBO har de senere årene vist at visuelt komplekse serier som ”The Sopranos”, ”Seks fot under”, ”Deadwood” og ”Carnivalé”, alle ville tålt stort lerret. I den andre enden av soberhetsskalaen har Fox’ ”24” vist til tider heseblesende mesterskap. Men generelt synes man i norsk tv-drama fortsatt mer inspirert av ”NYPD Blue”s og dens danske avleggeres spasmer.
Er TV2s storsatsing ”Torpedo”, som har premiere i helgen, et skritt i en mer visuelt spennende retning? De fire episodene er skutt som en film og på en helt ny type film – og både regissøren og hovedrolleinnehaveren mener det visuelle uttrykket er svært viktig for tv-produksjoner. Regissør Trygve Allister Diesen (Mørkets øy, Tyven, tyven fikk stor frihet av TV2:
– Det har vært befriende å ikke tenke så mye på andre. Ofte har jeg følt meg friere på film enn på fjernsyn. I filmen har man større respekt for regissørens personlige språk. Men når jeg fikk tillit fra en tv-kanal og kunne jobbe med et filmteam, trenger man ikke å være redd for hvem man kommer til å støte. Det var ikke så mange fingrer i deigen. Jeg hadde større frihet på ”Torpedo” enn jeg har hatt på film eller tv tidligere, sier Diesen.
Han mener en miniserie gir det beste fra to verdener.
– Det var en befrielse å kunne fortelle i et større format, over fire episoder. Men jeg hadde lyst til å lage tv sånn man lager film. Rent dramaturgisk er det en spillefilm på tre timer, samtidig som hver episode har sin egen fortettede dynamo. Man får inn mange twists and turns på 47 minutter. I en miniserie får man det beste fra begge verdener. Fotograf Harald Paalgaard sier at det ikke er noe som heter film- og tv-språk lenger, og vi ville ikke gjort mye annerledes med å tilpasse formatet hvis vi skulle laget ”Torpedo” for et stort lerret, sier Diesen.
Som er opptatt av at handlingen skal drive dramaet.
– Fotografen visste ikke alltid hvor skuespillerne skulle gå, men henger litt på og er en halv tanke bak. At kameraet ikke skulle antesipere er noe vi har tatt med fra Tyven, tyven. Vi følger etter, i stedet for å løpe foran. Jeg ville at det skulle være handlingsdrevet: Det ene skulle føre til det andre, i stedet for at man skulle snakke om det andre. Movies står for moving pictures, ikke talking heads, forklarer han.
Hovedrolleinnehaver Jørgen Langhelle mener det visuelle uttrykket generelt bør prioriteres i norske tv-serier.
– Jeg synes det visuelle i ”Torpedo” har blitt veldig bra. Det er ingen videofølelse, men kontrast og dybde, slik man ofte ser i enkelte amerikanske og engelske tv-serier. Vi skyter jo på film, men å skyte på HD med filmoptikk burde være minstekravet for kvalitet i tv-serier. Hvis vi streber etter å bli bedre, må vi gå for kvalitet i alle ledd, mener han.
Det har ”Torpedo” gjort.
Les lengre intervjuer med både Trygve Allister Diesen og Jørgen Langhelle (foto) i den kommende februarutgaven av magasinet Rushprint.
Premiere på TV2 Søndag 21.45
Kan den eksplosive TV2-miniserien ”Torpedo” som har premiere på søndag være med på å filleriste traust norsk tv-dramatikk? Mye tyder på det.
Det siste halvåret har fornying av det norske tv-dramaet vært debattert her i Rushprint. Særlig den amerikanske kabelkanalen HBO har de senere årene vist at visuelt komplekse serier som ”The Sopranos”, ”Seks fot under”, ”Deadwood” og ”Carnivalé”, alle ville tålt stort lerret. I den andre enden av soberhetsskalaen har Fox’ ”24” vist til tider heseblesende mesterskap. Men generelt synes man i norsk tv-drama fortsatt mer inspirert av ”NYPD Blue”s og dens danske avleggeres spasmer.
Er TV2s storsatsing ”Torpedo”, som har premiere i helgen, et skritt i en mer visuelt spennende retning? De fire episodene er skutt som en film og på en helt ny type film – og både regissøren og hovedrolleinnehaveren mener det visuelle uttrykket er svært viktig for tv-produksjoner. Regissør Trygve Allister Diesen (Mørkets øy, Tyven, tyven fikk stor frihet av TV2:
– Det har vært befriende å ikke tenke så mye på andre. Ofte har jeg følt meg friere på film enn på fjernsyn. I filmen har man større respekt for regissørens personlige språk. Men når jeg fikk tillit fra en tv-kanal og kunne jobbe med et filmteam, trenger man ikke å være redd for hvem man kommer til å støte. Det var ikke så mange fingrer i deigen. Jeg hadde større frihet på ”Torpedo” enn jeg har hatt på film eller tv tidligere, sier Diesen.
Han mener en miniserie gir det beste fra to verdener.
– Det var en befrielse å kunne fortelle i et større format, over fire episoder. Men jeg hadde lyst til å lage tv sånn man lager film. Rent dramaturgisk er det en spillefilm på tre timer, samtidig som hver episode har sin egen fortettede dynamo. Man får inn mange twists and turns på 47 minutter. I en miniserie får man det beste fra begge verdener. Fotograf Harald Paalgaard sier at det ikke er noe som heter film- og tv-språk lenger, og vi ville ikke gjort mye annerledes med å tilpasse formatet hvis vi skulle laget ”Torpedo” for et stort lerret, sier Diesen.
Som er opptatt av at handlingen skal drive dramaet.
– Fotografen visste ikke alltid hvor skuespillerne skulle gå, men henger litt på og er en halv tanke bak. At kameraet ikke skulle antesipere er noe vi har tatt med fra Tyven, tyven. Vi følger etter, i stedet for å løpe foran. Jeg ville at det skulle være handlingsdrevet: Det ene skulle føre til det andre, i stedet for at man skulle snakke om det andre. Movies står for moving pictures, ikke talking heads, forklarer han.
Hovedrolleinnehaver Jørgen Langhelle mener det visuelle uttrykket generelt bør prioriteres i norske tv-serier.
– Jeg synes det visuelle i ”Torpedo” har blitt veldig bra. Det er ingen videofølelse, men kontrast og dybde, slik man ofte ser i enkelte amerikanske og engelske tv-serier. Vi skyter jo på film, men å skyte på HD med filmoptikk burde være minstekravet for kvalitet i tv-serier. Hvis vi streber etter å bli bedre, må vi gå for kvalitet i alle ledd, mener han.
Det har ”Torpedo” gjort.
Les lengre intervjuer med både Trygve Allister Diesen og Jørgen Langhelle (foto) i den kommende februarutgaven av magasinet Rushprint.
Premiere på TV2 Søndag 21.45