FBI med manus-workshop

FBI har sett seg lei av Hollywoods framstilling av byråets arbeid og arrangerte forrige uke sin første workshop for manusforfattere. Det er særlig kunnskapen om internasjonal terrorisme det skorter på hos forfatterne, mener byrået.

FBI har sett seg lei av Hollywoods framstilling av byråets arbeid og arrangerte forrige uke sin første workshop for manusforfattere. Det er særlig kunnskapen om internasjonal terrorisme det skorter på hos forfatterne, mener byrået.

”FBI – Crime Essential for Writers” het workshopen som produsenter og forfattere fra en rekke Hollywoodstudioer deltok på forrige onsdag, melder Hollywood Reporter.

Bakgrunnen for initiativet er at FBI savner flere realistiske skildringer av hva byrået holder på med – særlig i kampen mot internasjonal terrorisme. Altfor ofte skildres byrået som gammeldags og lite samarbeidsvillig overfor andre politienheter, ble det hevdet.

En vesentlig del av workshopen handlet om å gjøre rede for forskjellen på ulike muslimske terrororganisasjoner og hvordan FBI etterforsker disse gruppene. Men det ble også gitt en grundig gjennomgang av den rollen FBI har spilt i Hollywood – både foran og bak kamera. Det ble fremhevet at James Cagneys film G Men var den første filmen som skildret FBI fra byråets eget perspektiv. Det kom også fram at den notoriske FBI-sjefen J. Edgar Hoover i 1935 innførte noe han kalte ”The Dillinger Rule”: Det innebar at Hollywood måtte holde byrået informert om hvilke FBI-relaterte prosjekter de hadde under utvikling, og se til at FBI-aktørene ble framstilt som helter. En annen interessant opplysning var at rekrutteringen av kvinner til FBI økte merkbart etter Jodie Fosters innsats som kvinnelig FBI-agent i Nattsvermeren.

Bare i fjor fungerte FBI som rådgivere på i alt 649 film, tv- og bok-prosjekter. Så det var ifølge FBI helt naturlig å arrangere byråets første workshop for film- og tv-bransjen nå som samarbeidet er blitt så tett.

Men fortsatt er det ”The Dillinger Rule” som preger byråets syn på Hollywood – selv om tonen er mindre autoritær og truende enn under Hoovers tid. En spesialagent som holdt et foredrag sa han unnlot å se på film og tv-serier som omhandler moderne terrorisme fordi de ikke gir noe realistisk bilde. Det gjaldt både Oliver Stones World Trade Center og prisbelønte United 93 og tv-programmer som ”The path to 9/11”. Hans hovedbudskap til deltakerne var at de burde holde ”FBI utenfor politikken”. ”Ikke kall meg demokrat eller republikaner. Alt vi jobber med er å beskytte amerikanske liv”.

Samtidig ble det under workshopen vist fram et kart med oversikt over mulige terrormål i Hollywood. Blant dem var det kjente Hollywood-skiltet øverst i Hollywood hills og Graumans Chinese Theatre. Det fantes imidlertid ingen bevis for at det forelå konkrete terrorplaner om å angripe Hollywood, men poenget FBI åpenbart ville hamre fast er det samme budskapet som FBI ifølge Hollywood Reporter sendte filmstudioene etter 09.11.01: ”Hey, you’re in this fight on terrorism”.

Foto: The Black Dahlia – Hollywoods klisjébilde av amerikanske etterforskere.

FBI med manus-workshop

FBI har sett seg lei av Hollywoods framstilling av byråets arbeid og arrangerte forrige uke sin første workshop for manusforfattere. Det er særlig kunnskapen om internasjonal terrorisme det skorter på hos forfatterne, mener byrået.

FBI har sett seg lei av Hollywoods framstilling av byråets arbeid og arrangerte forrige uke sin første workshop for manusforfattere. Det er særlig kunnskapen om internasjonal terrorisme det skorter på hos forfatterne, mener byrået.

”FBI – Crime Essential for Writers” het workshopen som produsenter og forfattere fra en rekke Hollywoodstudioer deltok på forrige onsdag, melder Hollywood Reporter.

Bakgrunnen for initiativet er at FBI savner flere realistiske skildringer av hva byrået holder på med – særlig i kampen mot internasjonal terrorisme. Altfor ofte skildres byrået som gammeldags og lite samarbeidsvillig overfor andre politienheter, ble det hevdet.

En vesentlig del av workshopen handlet om å gjøre rede for forskjellen på ulike muslimske terrororganisasjoner og hvordan FBI etterforsker disse gruppene. Men det ble også gitt en grundig gjennomgang av den rollen FBI har spilt i Hollywood – både foran og bak kamera. Det ble fremhevet at James Cagneys film G Men var den første filmen som skildret FBI fra byråets eget perspektiv. Det kom også fram at den notoriske FBI-sjefen J. Edgar Hoover i 1935 innførte noe han kalte ”The Dillinger Rule”: Det innebar at Hollywood måtte holde byrået informert om hvilke FBI-relaterte prosjekter de hadde under utvikling, og se til at FBI-aktørene ble framstilt som helter. En annen interessant opplysning var at rekrutteringen av kvinner til FBI økte merkbart etter Jodie Fosters innsats som kvinnelig FBI-agent i Nattsvermeren.

Bare i fjor fungerte FBI som rådgivere på i alt 649 film, tv- og bok-prosjekter. Så det var ifølge FBI helt naturlig å arrangere byråets første workshop for film- og tv-bransjen nå som samarbeidet er blitt så tett.

Men fortsatt er det ”The Dillinger Rule” som preger byråets syn på Hollywood – selv om tonen er mindre autoritær og truende enn under Hoovers tid. En spesialagent som holdt et foredrag sa han unnlot å se på film og tv-serier som omhandler moderne terrorisme fordi de ikke gir noe realistisk bilde. Det gjaldt både Oliver Stones World Trade Center og prisbelønte United 93 og tv-programmer som ”The path to 9/11”. Hans hovedbudskap til deltakerne var at de burde holde ”FBI utenfor politikken”. ”Ikke kall meg demokrat eller republikaner. Alt vi jobber med er å beskytte amerikanske liv”.

Samtidig ble det under workshopen vist fram et kart med oversikt over mulige terrormål i Hollywood. Blant dem var det kjente Hollywood-skiltet øverst i Hollywood hills og Graumans Chinese Theatre. Det fantes imidlertid ingen bevis for at det forelå konkrete terrorplaner om å angripe Hollywood, men poenget FBI åpenbart ville hamre fast er det samme budskapet som FBI ifølge Hollywood Reporter sendte filmstudioene etter 09.11.01: ”Hey, you’re in this fight on terrorism”.

Foto: The Black Dahlia – Hollywoods klisjébilde av amerikanske etterforskere.

MENY