Mobilfilmen møter skepsis

Robert Redford og Sundance-instituttet vil finansiere kortfilmer som skal skreddersys for mobilformatet. Ikke alle filmskapere er enige om at det er en god idé.

Robert Redford og Sundance-instituttet vil finansiere kortfilmer som skal skreddersys for mobilformatet. Ikke alle filmskapere er enige om at det er en god idé.

Det var denne uken at The Sundance Institute, som vanligvis står bak Sundance film festival, annonserte nyheten. Seks etablerte regissører, blant annet Nathan Dayton og Valerie Faris (Little Miss Sunshine) skal lage tre til fem minutters filmer for mobilformatet. Premieren på filmene blir under mobilselskapet GSM Associaions verdenskongress i Barcelona i februar.

Det var på Museum og Television & Radio at Redford kom med nyheten.

”Sundance ble etablert for å gi plass til nye stemmer innen filmen og utvikle disse. Mobiltelefonien representerer en ny arena for disse stemmene”.

Redford kunne fortelle at Sundance Institute nå jobber med mobiloperatører over hele verden for å tilby slike filmer.

Men så langt er det lite entusiasme å hente både hos brukerne og filmskaperne selv. I følge en undersøkelse fra Jupiter Research, svarte 88 prosent av mobilbrukerne at de ikke ønsket å se videofilmer på mobiltelefonen.

Nå har også filmskaperne respondert på Redfords utspill.

I The Guardian blogger filmregissør Josh Appignanesi (Song Of Songs) sin generelle skepsis mot tiltaket. Han mener Redfords flotte ord om at tiltaket vil hjelpe filmkunstnere med å utvikle seg framstår som naivt. Det vil først og fremst bidra til å selge mobiltelefoner, mener han.

– Når ”kunstner” brukes i samme setning som ”kunden” synes jeg det blir ukomfortabelt. Jeg synes ikke en uavhengig bastion (som Sundance) burde være så tilfreds med å hjelpe multinasjonale selskaper med å nå kundene sine.

Appignanesi fremhever isteden YouTube som frigjørende for unge filmskapere og en arena som kan hjelpe dem videre.

-Mobilselskapene vil ha deg til å betale for innholdet. YouYube sponser ingen fordi det er gratis, og derfor et genuint independent distribusjonsnettverk, skriver han.

Mobilfilmen møter skepsis

Robert Redford og Sundance-instituttet vil finansiere kortfilmer som skal skreddersys for mobilformatet. Ikke alle filmskapere er enige om at det er en god idé.

Robert Redford og Sundance-instituttet vil finansiere kortfilmer som skal skreddersys for mobilformatet. Ikke alle filmskapere er enige om at det er en god idé.

Det var denne uken at The Sundance Institute, som vanligvis står bak Sundance film festival, annonserte nyheten. Seks etablerte regissører, blant annet Nathan Dayton og Valerie Faris (Little Miss Sunshine) skal lage tre til fem minutters filmer for mobilformatet. Premieren på filmene blir under mobilselskapet GSM Associaions verdenskongress i Barcelona i februar.

Det var på Museum og Television & Radio at Redford kom med nyheten.

”Sundance ble etablert for å gi plass til nye stemmer innen filmen og utvikle disse. Mobiltelefonien representerer en ny arena for disse stemmene”.

Redford kunne fortelle at Sundance Institute nå jobber med mobiloperatører over hele verden for å tilby slike filmer.

Men så langt er det lite entusiasme å hente både hos brukerne og filmskaperne selv. I følge en undersøkelse fra Jupiter Research, svarte 88 prosent av mobilbrukerne at de ikke ønsket å se videofilmer på mobiltelefonen.

Nå har også filmskaperne respondert på Redfords utspill.

I The Guardian blogger filmregissør Josh Appignanesi (Song Of Songs) sin generelle skepsis mot tiltaket. Han mener Redfords flotte ord om at tiltaket vil hjelpe filmkunstnere med å utvikle seg framstår som naivt. Det vil først og fremst bidra til å selge mobiltelefoner, mener han.

– Når ”kunstner” brukes i samme setning som ”kunden” synes jeg det blir ukomfortabelt. Jeg synes ikke en uavhengig bastion (som Sundance) burde være så tilfreds med å hjelpe multinasjonale selskaper med å nå kundene sine.

Appignanesi fremhever isteden YouTube som frigjørende for unge filmskapere og en arena som kan hjelpe dem videre.

-Mobilselskapene vil ha deg til å betale for innholdet. YouYube sponser ingen fordi det er gratis, og derfor et genuint independent distribusjonsnettverk, skriver han.

MENY