Reprise-produsent Karin Julsrud er fornøyd med lanseringen av filmen, men tror et annet premieretidspunkt ville gjort salgsjobben lettere og kinobesøket større. – Men alle filmer verken kan eller skal selge like mange billetter, sier hun.

Reprise-produsent Karin Julsrud er fornøyd med lanseringen av filmen, men tror et annet premieretidspunkt ville gjort salgsjobben lettere og kinobesøket større. – Men alle filmer verken kan eller skal selge like mange billetter, sier hun.
I forrige uke presiserte flere produsenter viktigheten av tidlig igangsettelse og tydelighet i lanseringsarbeidet med en film. Produsent Karin Julsrud er fornøyd med lanseringen av Reprise, men mener tydelighet er mye enklere for rene sjangerfilmer.
– Det er en selvfølge at man for enhver film fra dag én vet hva man holder på med og hva slags film man ønsker å lage. Og når det gjelder Reprise, har vi har gjennomført en lanseringskampanje som på de aller fleste områder er i tråd med den opprinnelige ideen og den filmen vi faktisk har laget. Når det er sagt, så kan man jo plukke fra hverandre alle biter av et puslespill, som en lanseringskampanje er, og se at noe kunne vært gjort annerledes og at noe kunne vært gjort bedre – og det er fortsett mye å lære. Hva gjelder tydelighet er det ekstremt mye lettere å selge en sjangerfilm ut på markedet. Reprise er på ingen måte noen ren sjangerfilm i klassisk forstand, selv om vi kaller den en komedie. Og da må man lete etter andre virkemidler for å nå fram med produktet sitt, forteller hun.
Reprise begynte lanseringsarbeidet tidlig i sommer.
– I vårt tilfelle hadde vi en lang lanseringsprosess, som startet med verdenspremiere på en av Europas a-festivaler i juli og deretter jippo på Quart-festivalen, med snikpremiere på et råttent utendørs lerret. Og begge happeningene var på hver sin måte supervellykkede. Og fra da av og fram til premieren fikk Reprise maksimal presseoppmerksomhet, og ditto gode kritikker både nasjonalt og internasjonalt, sier hun.
Julsrud tror filmens kunstneriske anerkjennelse stod i veien for et større kinobesøk.
– Hvis jeg skal gjøre en analyse av hva som er skrevet om og rundt Reprise, ser jeg at filmen blir omtalt som ”annerledes”, ”modig”, ”vellykket”, ”intellektuell” og så videre. Den fremstilles som en kunstnerisk suksess, noe som er hyggelig, men kan være med på å skape avstand til publikum. Filmen er også omtalt i lederartikler og satt på kulturagendaen som et vellykket kunstnerisk prosjekt. Og det er jeg kjempestolt av. Men samtidig ser jeg, i vårt tilfelle, at det ble et enormt fokus på en debuterende regissør. Det har vært vanskeligere å promotere ukjente skuespillere, så i vårt tilfelle er det regissøren som fortjent er blitt stjerne. Men det frir ikke nødvendigvis til et billettkjøpende publikum, mener hun.
Som produsentene av Uro, Fritt vilt og Maris menn fortalte i forrige uke, er flaks og uflaks faktorer man ikke rår over.
– Vi har fått maksimalt med presse, priser og kritikker og solgt filmen til utlandet, men hatt lavere nasjonalt besøk enn forventet. Jeg hadde forventet det dobbelte. Flaks og uflaks betyr også en del, som at det kom fireukers septembersommer etter to ukers pissregn. Det var krise, også for andre. Det var uflaks, og den kampen kan du aldri ta om igjen. Men samtidig er jeg kjempefornøyd totalt sett. Senest i går gjorde jeg to salg til utlandet. For meg har Reprise vært en suksess, selv om jeg er skuffet over det nasjonale salget. Men alle filmer verken kan eller skal selge like mange billetter, sier hun.
Julsrud ser i etterkant at premieren kunne vært flyttet.
– Hvis jeg skulle gjort noe virkelig annerledes, ville jeg ventet til det publikummet vi forsøkte å nå – de mellom 17 og 23 år – så på de vanlige seriene sine på tv. Det ville nok gjort salgsjobben lettere. Vi hadde en liten tv-kampanje, men det var ikke noe særlig tv-sesong. Jeg ville nå lansert den på et annet tidspunkt og brukt mer penger på en heftig tv-kampanje, og også en større nettkampanje, sier hun.
Som har endret mening om tettheten av norske premiere om høsten.
– Jeg har tidligere vært en varm forkjemper av mange norske høstpremierer, men jeg vet ikke om jeg er så entusiastisk lenger. Filmene har nok kommet hakket for tett i høst, sier hun.
Reprise kommer på dvd i januar, og får dermed mulighet til å nå et større publikum
Reprise-produsent Karin Julsrud er fornøyd med lanseringen av filmen, men tror et annet premieretidspunkt ville gjort salgsjobben lettere og kinobesøket større. – Men alle filmer verken kan eller skal selge like mange billetter, sier hun.
I forrige uke presiserte flere produsenter viktigheten av tidlig igangsettelse og tydelighet i lanseringsarbeidet med en film. Produsent Karin Julsrud er fornøyd med lanseringen av Reprise, men mener tydelighet er mye enklere for rene sjangerfilmer.
– Det er en selvfølge at man for enhver film fra dag én vet hva man holder på med og hva slags film man ønsker å lage. Og når det gjelder Reprise, har vi har gjennomført en lanseringskampanje som på de aller fleste områder er i tråd med den opprinnelige ideen og den filmen vi faktisk har laget. Når det er sagt, så kan man jo plukke fra hverandre alle biter av et puslespill, som en lanseringskampanje er, og se at noe kunne vært gjort annerledes og at noe kunne vært gjort bedre – og det er fortsett mye å lære. Hva gjelder tydelighet er det ekstremt mye lettere å selge en sjangerfilm ut på markedet. Reprise er på ingen måte noen ren sjangerfilm i klassisk forstand, selv om vi kaller den en komedie. Og da må man lete etter andre virkemidler for å nå fram med produktet sitt, forteller hun.
Reprise begynte lanseringsarbeidet tidlig i sommer.
– I vårt tilfelle hadde vi en lang lanseringsprosess, som startet med verdenspremiere på en av Europas a-festivaler i juli og deretter jippo på Quart-festivalen, med snikpremiere på et råttent utendørs lerret. Og begge happeningene var på hver sin måte supervellykkede. Og fra da av og fram til premieren fikk Reprise maksimal presseoppmerksomhet, og ditto gode kritikker både nasjonalt og internasjonalt, sier hun.
Julsrud tror filmens kunstneriske anerkjennelse stod i veien for et større kinobesøk.
– Hvis jeg skal gjøre en analyse av hva som er skrevet om og rundt Reprise, ser jeg at filmen blir omtalt som ”annerledes”, ”modig”, ”vellykket”, ”intellektuell” og så videre. Den fremstilles som en kunstnerisk suksess, noe som er hyggelig, men kan være med på å skape avstand til publikum. Filmen er også omtalt i lederartikler og satt på kulturagendaen som et vellykket kunstnerisk prosjekt. Og det er jeg kjempestolt av. Men samtidig ser jeg, i vårt tilfelle, at det ble et enormt fokus på en debuterende regissør. Det har vært vanskeligere å promotere ukjente skuespillere, så i vårt tilfelle er det regissøren som fortjent er blitt stjerne. Men det frir ikke nødvendigvis til et billettkjøpende publikum, mener hun.
Som produsentene av Uro, Fritt vilt og Maris menn fortalte i forrige uke, er flaks og uflaks faktorer man ikke rår over.
– Vi har fått maksimalt med presse, priser og kritikker og solgt filmen til utlandet, men hatt lavere nasjonalt besøk enn forventet. Jeg hadde forventet det dobbelte. Flaks og uflaks betyr også en del, som at det kom fireukers septembersommer etter to ukers pissregn. Det var krise, også for andre. Det var uflaks, og den kampen kan du aldri ta om igjen. Men samtidig er jeg kjempefornøyd totalt sett. Senest i går gjorde jeg to salg til utlandet. For meg har Reprise vært en suksess, selv om jeg er skuffet over det nasjonale salget. Men alle filmer verken kan eller skal selge like mange billetter, sier hun.
Julsrud ser i etterkant at premieren kunne vært flyttet.
– Hvis jeg skulle gjort noe virkelig annerledes, ville jeg ventet til det publikummet vi forsøkte å nå – de mellom 17 og 23 år – så på de vanlige seriene sine på tv. Det ville nok gjort salgsjobben lettere. Vi hadde en liten tv-kampanje, men det var ikke noe særlig tv-sesong. Jeg ville nå lansert den på et annet tidspunkt og brukt mer penger på en heftig tv-kampanje, og også en større nettkampanje, sier hun.
Som har endret mening om tettheten av norske premiere om høsten.
– Jeg har tidligere vært en varm forkjemper av mange norske høstpremierer, men jeg vet ikke om jeg er så entusiastisk lenger. Filmene har nok kommet hakket for tett i høst, sier hun.
Reprise kommer på dvd i januar, og får dermed mulighet til å nå et større publikum