”Gutta Boys” og ”Elias” er nominert til Emmy, men anerkjennelse her hjemme for barne- og ungdomsserier kommer ikke like lett som for voksenfilmen. – Det er et lite tankekors, synes manusforfatter Axel Hellstenius.
”Gutta Boys” og ”Elias” er nominert til Emmy, men anerkjennelse her hjemme for barne- og ungdomsserier kommer ikke like lett som for voksenfilmen. – Det er et lite tankekors, synes manusforfatter Axel Hellstenius.
For første gang er norske barne-tv-serier nominert til den amerikanske Emmy-prisen. To av fire serier i kategorien beste utenlandske serie for barn og ungdom er norske produksjoner – animasjonsserien ”Elias” og ungdomsserien ”Gutta Boys”. Anneke von der Lippe var nominert for NRK-serien ”Ved kongens bord” i fjor, men vant ingen pris. Manusforfatter Axel Hellstenius (Elling) som også har skrevet bøkene ”Gutta Boys”-serien er basert på, er strålende fornøyd med nominasjonen.
– Det er kjempestas og gjevt å få en sånn nominasjon. Nå har jeg vært involvert i prosjekter som både er blitt nominert til Emmy og Oscar, så et eller annet må du gjøre riktig, Axel, sier jeg til meg selv. Hva nå det er, er vanskeligere å svare på, ler han.
Som gleder seg til utdelingen i USA.
– Meningen er å reise til New York. Sånne prisgreier er alltid stas, sier han.
Underlig er kanskje den unisone likegyldigheten vist av dagspressen, som har henvist nyheten til notisstoff. Målet om Emmy-nominasjon er tross alt nådd før målet om 2007. I gjennomsnitt fulgte 484 000 ”Gutta Boys” på NRK, sannsynligvis inkludert en del avislesende foreldre.
– Så lenge det dreier seg om barne- og ungdomsrelaterte serier blir de regnet som små begivenheter. Det er et lite tankekors, synes jeg, at denne nyheten, så vidt jeg så, bare ble til små notiser i Dagbladet, Aftenposten og Dagsavisen. Jeg synes det er spesielt at dette er notisstoff. Hadde en serie med Ane Dahl Torp vært nominert, ville det vært forsidestoff. Og det er rart at alle aviser er samstemte i at dette er uinteressant, sier han
Som håper nominasjonen kan bidra til å skape oppmerksomhet rundt serien utenfor Norge.
– Det jeg håper aller mest, er at dette kan bidra til at serien blir vist i utlandet. Men det kan være at en sånn nominasjon bare er en nominasjon og at innkjøperne blåser i det. Det vet man ikke. Men jeg håper det vekker en interesse, sier Hellstenius.
Han er veldig fornøyd med serien, som han tror treffer gjennom gjenkjennelsen.
– Jeg er superforsnøyd med ”Gutta Boys”. Serien ble bedre enn jeg hadde håpet på, og jeg hadde store forventninger. Det vi har fått ros for, blant annet i München (der den internasjonale Emmy-juryen sitter), er rollene guttene har og tar – om det å være gutt og venn og hva slags prøver man setter hverandre på. Den gjenkjennelsen har truffet mange. Det er mye sjanger forbundet med det her – med Læreren, Foreldrene, Jentene, Guttene. Jeg har forsøkt å skildre vennskap og disse ungdommenes indre liv, som har fint lite med foreldrene å gjøre. Da jeg var ung, følte jeg med utrolig voksen. Jeg hadde et liv som de voksne ikke visste noe om eller hadde noe med, forteller han.
I ”Gutta Boys” er mye hentet fra hans egen oppvekst.
– Den er stort sett basert på mine barndomsopplevelser, ganget med hundre og satt på spissen. Og da jeg skulle dramatisere dette for tv, måtte jeg sy en start og en slutt rundt historiene fra bøkene, som består av mer løsrevne episoder, sier han.
Serien har også funnet inspirasjon i amerikansk film.
– Jeg ga Stand by me til regissøren Arild. Jeg kjøpte den på dvd for noen år siden. Der er det blant annet intervjuer med de gjenlevende skuespillerne, og man kan se hvordan instruktøren jobbet med barna, forteller han.
Regissør Arild Andresen fant både tematisk og formmessig inspirasjon i filmen.
– Vi lot oss inspirere av Stand by me, både i forhold til hvordan man tegner en vennegjeng med gutter, men også formmessig, der barn spiller sammen. Å gi barneregi er lettere når barnet spiller mot voksne, som har kontroll, slik at barnet bare kan respondere. I ”Gutta Boys”, som i Stand by me, var det viktig at de alle kunne stå i et totalbilde og levere en scene. Jeg synes dette gikk veldig bra, og noe av det vi har fått anerkjennelse for, er at de var veldig flinke. Og de ville også gjerne være veldig gode, forteller Andresen.
Han tror også at ”Gutta Boys” kommuniserer gjennom sine kjente, klassiske temaer.
– Jeg tror det er flere ting som kommuniseres godt i ”Gutta Boys”: Serien tar for seg veldig klassiske og kjente emner – som vennskap, lojalitet og svik – ved at den handler om en guttegjeng som tester hverandre ut. Med forskjellige motiver utfordrer de hverandre, og det handler om hvor lenge du er med og når du sier nei som venn. Det er noe coming of age over serien – de lærer noe i løpet av disse ukene serien varer, forteller Andresen.
Det var viktig for regissøren å komme nært på barnas verden.
– Vi har forsøkt å være veldig lojale mot barnas prosjekter, være med barna. Det betyr ikke nødvendigvis nærbilder, men vi sikter mot identifikasjon med barna. Vi har forsøkt å komme nærmere enn en tradisjonell tv-produksjon, som kan bære preg av å være betraktende. Vi ville inn i situasjoner, slik at publikum kunne identifisere seg med karakterene. Og dette fungerer universelt, sier han.
Han mener serien skiller seg fra amerikanske serier for den samme målgruppen.
– ”Gutta Boys” ligner ikke på en amerikansk ungdoms-tv-serie, som er mye mer polert. Den er nokså naturalistisk i uttrykket. Men den er også til dels actiondrama, med driv i bilder og driv i scener. Vi var opptatt av at det skulle se kult ut, sier han.
Andresen gleder seg også over nominasjonen.
–En slik internasjonal anerkjennelse er bare hyggelig. Det kan man ikke heve seg over. Prisutdelingen skal være i New York i november. Vi fikk vite dette først mandag, men vi planlegger å reise dit. Det er gøy å ha kommet dit. Som produsent Olav Øen sa: ”Det er ikke sikkert vi opplever dette flere ganger i livet”, sier han.
Både ”Gutta Boys” og ”Elias” fins tilgjengelig på dvd.
”Gutta Boys” og ”Elias” er nominert til Emmy, men anerkjennelse her hjemme for barne- og ungdomsserier kommer ikke like lett som for voksenfilmen. – Det er et lite tankekors, synes manusforfatter Axel Hellstenius.
For første gang er norske barne-tv-serier nominert til den amerikanske Emmy-prisen. To av fire serier i kategorien beste utenlandske serie for barn og ungdom er norske produksjoner – animasjonsserien ”Elias” og ungdomsserien ”Gutta Boys”. Anneke von der Lippe var nominert for NRK-serien ”Ved kongens bord” i fjor, men vant ingen pris. Manusforfatter Axel Hellstenius (Elling) som også har skrevet bøkene ”Gutta Boys”-serien er basert på, er strålende fornøyd med nominasjonen.
– Det er kjempestas og gjevt å få en sånn nominasjon. Nå har jeg vært involvert i prosjekter som både er blitt nominert til Emmy og Oscar, så et eller annet må du gjøre riktig, Axel, sier jeg til meg selv. Hva nå det er, er vanskeligere å svare på, ler han.
Som gleder seg til utdelingen i USA.
– Meningen er å reise til New York. Sånne prisgreier er alltid stas, sier han.
Underlig er kanskje den unisone likegyldigheten vist av dagspressen, som har henvist nyheten til notisstoff. Målet om Emmy-nominasjon er tross alt nådd før målet om 2007. I gjennomsnitt fulgte 484 000 ”Gutta Boys” på NRK, sannsynligvis inkludert en del avislesende foreldre.
– Så lenge det dreier seg om barne- og ungdomsrelaterte serier blir de regnet som små begivenheter. Det er et lite tankekors, synes jeg, at denne nyheten, så vidt jeg så, bare ble til små notiser i Dagbladet, Aftenposten og Dagsavisen. Jeg synes det er spesielt at dette er notisstoff. Hadde en serie med Ane Dahl Torp vært nominert, ville det vært forsidestoff. Og det er rart at alle aviser er samstemte i at dette er uinteressant, sier han
Som håper nominasjonen kan bidra til å skape oppmerksomhet rundt serien utenfor Norge.
– Det jeg håper aller mest, er at dette kan bidra til at serien blir vist i utlandet. Men det kan være at en sånn nominasjon bare er en nominasjon og at innkjøperne blåser i det. Det vet man ikke. Men jeg håper det vekker en interesse, sier Hellstenius.
Han er veldig fornøyd med serien, som han tror treffer gjennom gjenkjennelsen.
– Jeg er superforsnøyd med ”Gutta Boys”. Serien ble bedre enn jeg hadde håpet på, og jeg hadde store forventninger. Det vi har fått ros for, blant annet i München (der den internasjonale Emmy-juryen sitter), er rollene guttene har og tar – om det å være gutt og venn og hva slags prøver man setter hverandre på. Den gjenkjennelsen har truffet mange. Det er mye sjanger forbundet med det her – med Læreren, Foreldrene, Jentene, Guttene. Jeg har forsøkt å skildre vennskap og disse ungdommenes indre liv, som har fint lite med foreldrene å gjøre. Da jeg var ung, følte jeg med utrolig voksen. Jeg hadde et liv som de voksne ikke visste noe om eller hadde noe med, forteller han.
I ”Gutta Boys” er mye hentet fra hans egen oppvekst.
– Den er stort sett basert på mine barndomsopplevelser, ganget med hundre og satt på spissen. Og da jeg skulle dramatisere dette for tv, måtte jeg sy en start og en slutt rundt historiene fra bøkene, som består av mer løsrevne episoder, sier han.
Serien har også funnet inspirasjon i amerikansk film.
– Jeg ga Stand by me til regissøren Arild. Jeg kjøpte den på dvd for noen år siden. Der er det blant annet intervjuer med de gjenlevende skuespillerne, og man kan se hvordan instruktøren jobbet med barna, forteller han.
Regissør Arild Andresen fant både tematisk og formmessig inspirasjon i filmen.
– Vi lot oss inspirere av Stand by me, både i forhold til hvordan man tegner en vennegjeng med gutter, men også formmessig, der barn spiller sammen. Å gi barneregi er lettere når barnet spiller mot voksne, som har kontroll, slik at barnet bare kan respondere. I ”Gutta Boys”, som i Stand by me, var det viktig at de alle kunne stå i et totalbilde og levere en scene. Jeg synes dette gikk veldig bra, og noe av det vi har fått anerkjennelse for, er at de var veldig flinke. Og de ville også gjerne være veldig gode, forteller Andresen.
Han tror også at ”Gutta Boys” kommuniserer gjennom sine kjente, klassiske temaer.
– Jeg tror det er flere ting som kommuniseres godt i ”Gutta Boys”: Serien tar for seg veldig klassiske og kjente emner – som vennskap, lojalitet og svik – ved at den handler om en guttegjeng som tester hverandre ut. Med forskjellige motiver utfordrer de hverandre, og det handler om hvor lenge du er med og når du sier nei som venn. Det er noe coming of age over serien – de lærer noe i løpet av disse ukene serien varer, forteller Andresen.
Det var viktig for regissøren å komme nært på barnas verden.
– Vi har forsøkt å være veldig lojale mot barnas prosjekter, være med barna. Det betyr ikke nødvendigvis nærbilder, men vi sikter mot identifikasjon med barna. Vi har forsøkt å komme nærmere enn en tradisjonell tv-produksjon, som kan bære preg av å være betraktende. Vi ville inn i situasjoner, slik at publikum kunne identifisere seg med karakterene. Og dette fungerer universelt, sier han.
Han mener serien skiller seg fra amerikanske serier for den samme målgruppen.
– ”Gutta Boys” ligner ikke på en amerikansk ungdoms-tv-serie, som er mye mer polert. Den er nokså naturalistisk i uttrykket. Men den er også til dels actiondrama, med driv i bilder og driv i scener. Vi var opptatt av at det skulle se kult ut, sier han.
Andresen gleder seg også over nominasjonen.
–En slik internasjonal anerkjennelse er bare hyggelig. Det kan man ikke heve seg over. Prisutdelingen skal være i New York i november. Vi fikk vite dette først mandag, men vi planlegger å reise dit. Det er gøy å ha kommet dit. Som produsent Olav Øen sa: ”Det er ikke sikkert vi opplever dette flere ganger i livet”, sier han.
Både ”Gutta Boys” og ”Elias” fins tilgjengelig på dvd.