Oppdragende boklansering

– Vår bransje er pubertal, sier produsent Eystein Hanssen, som ønsker å oppdra filmprodusenter med sin praktiske innføringsbok om produksjon av dokumentarfilm.

– Vår bransje er pubertal, sier produsent Eystein Hanssen, som ønsker å oppdra filmprodusenter med sin praktiske innføringsbok om produksjon av dokumentarfilm.

Eystein Hanssen har blant annet produsert dokumentarene Lykkelandet og Et steinkast unna (se foto). Men denne gangen er det et annet format innen dokumentarsjangren han har utforsket – i form av boka Dokumentarfilmproduksjon – en praktisk innføring for produsenter. Den omhandler sentrale temaer for norske dokumentarfilmprodusenter. Særlig produsenter i starten av sin karriere vil kunne ha nytte av boka, som gis ut i forbindelse med nettverksprosjektet FILMERE – Kreativt forum for nye filmskapere.

– Bakgrunnen for utgivelsen er min egen erfaring som dokumentarfilmskaper. Jeg har gjennom årene vært oppe i mye rart og ofte tenkt: Dette skulle jeg visst på forhånd. Tidligere i år var jeg på vei til Uganda, og da ble det en del ventetid. Den brukte jeg på å strukturere tankene på laptopen, forteller Hanssen.

Han har valgt et stort perspektiv i boka.

– Det er det generelle som har interessert meg. Boka omhandler de helt sentrale problemstillingene vi må forholde oss til som dokumentarfilmprodusenter. En slik bok for produsenter finnes ikke fra før på norsk. Og de utenlandske er ofte veldig nasjonalspesifikke. Kort oppsummert er boka praktisk rettet. Den er mest en gjennomgående praktisk innføring, med produsenten som hovedmålgruppe. Når det er sagt, så vil alle under utdanning og nyutdannete finne noe om hvordan dokumentarfilmbransjen funker. Også de med noen filmer på baken – la oss si de som er i starten av karrieren og befinner seg mellom film én og fem – vil få påfyll om rettigheter, redaktøransvar og annet. John Jacobsen eller Thomas Robsahm kan nok disse tingene her, men det er mange andre som lager film i Norge, sier han.

Hanssen ønsker å dekke de fleste områder forbundet med den norske dokumentarfilmbransjen.

– Boka inneholder ting jeg oppfatter som viktige. Den definerer begrepet dokumentarfilmprodusent, og tar for seg ulike underliggende temaer. Et av de viktigste elementene er ledelse. Dokumentarfilmprodusenten er en leder, som skal lede et team, inspirere og forstå. Et annet moment er ressursknappheten. Den er man nødt til å vite om og manøvrere rundt. Boka tar ellers for seg salg og markedsføring, ikke minst ut av landet; juridisk ansvar, i forhold til kontrakter og slikt; og ikke minst redaktøransvar. Ansvaret er delt med sjefredaktør i kringkastende kanal, og man kan komme i kasjotten, forteller Hanssen.

Han mener den norske filmbransjen på mange måter er pubertal.

– Det syndes kontinuerlig mot rettigheter, og det er stadig strid om final cut. Vår bransje er pubertal og går opp stier man i andre bransjer har ryddet opp i for lenge siden. Hvis man skal si det mer tabloid, så opptrer bransjen forretningsmessig veldig dårlig. Mange om beinet medfører mye grådighet. Og filmbransjen er ikke noe sunt miljø i det lange løp, mener han.

Som beholder en objektiv tone i boka.

– Boka skal kunne fungere som en lærebok. Og hvis en bok for eksempel blir pensum, må den være seriøs og skikkelig. Subjektive kommentarer må derfor vente til en annen publikasjon, sier han.

Boka er i salg via www.filmere.no

Oppdragende boklansering

– Vår bransje er pubertal, sier produsent Eystein Hanssen, som ønsker å oppdra filmprodusenter med sin praktiske innføringsbok om produksjon av dokumentarfilm.

– Vår bransje er pubertal, sier produsent Eystein Hanssen, som ønsker å oppdra filmprodusenter med sin praktiske innføringsbok om produksjon av dokumentarfilm.

Eystein Hanssen har blant annet produsert dokumentarene Lykkelandet og Et steinkast unna (se foto). Men denne gangen er det et annet format innen dokumentarsjangren han har utforsket – i form av boka Dokumentarfilmproduksjon – en praktisk innføring for produsenter. Den omhandler sentrale temaer for norske dokumentarfilmprodusenter. Særlig produsenter i starten av sin karriere vil kunne ha nytte av boka, som gis ut i forbindelse med nettverksprosjektet FILMERE – Kreativt forum for nye filmskapere.

– Bakgrunnen for utgivelsen er min egen erfaring som dokumentarfilmskaper. Jeg har gjennom årene vært oppe i mye rart og ofte tenkt: Dette skulle jeg visst på forhånd. Tidligere i år var jeg på vei til Uganda, og da ble det en del ventetid. Den brukte jeg på å strukturere tankene på laptopen, forteller Hanssen.

Han har valgt et stort perspektiv i boka.

– Det er det generelle som har interessert meg. Boka omhandler de helt sentrale problemstillingene vi må forholde oss til som dokumentarfilmprodusenter. En slik bok for produsenter finnes ikke fra før på norsk. Og de utenlandske er ofte veldig nasjonalspesifikke. Kort oppsummert er boka praktisk rettet. Den er mest en gjennomgående praktisk innføring, med produsenten som hovedmålgruppe. Når det er sagt, så vil alle under utdanning og nyutdannete finne noe om hvordan dokumentarfilmbransjen funker. Også de med noen filmer på baken – la oss si de som er i starten av karrieren og befinner seg mellom film én og fem – vil få påfyll om rettigheter, redaktøransvar og annet. John Jacobsen eller Thomas Robsahm kan nok disse tingene her, men det er mange andre som lager film i Norge, sier han.

Hanssen ønsker å dekke de fleste områder forbundet med den norske dokumentarfilmbransjen.

– Boka inneholder ting jeg oppfatter som viktige. Den definerer begrepet dokumentarfilmprodusent, og tar for seg ulike underliggende temaer. Et av de viktigste elementene er ledelse. Dokumentarfilmprodusenten er en leder, som skal lede et team, inspirere og forstå. Et annet moment er ressursknappheten. Den er man nødt til å vite om og manøvrere rundt. Boka tar ellers for seg salg og markedsføring, ikke minst ut av landet; juridisk ansvar, i forhold til kontrakter og slikt; og ikke minst redaktøransvar. Ansvaret er delt med sjefredaktør i kringkastende kanal, og man kan komme i kasjotten, forteller Hanssen.

Han mener den norske filmbransjen på mange måter er pubertal.

– Det syndes kontinuerlig mot rettigheter, og det er stadig strid om final cut. Vår bransje er pubertal og går opp stier man i andre bransjer har ryddet opp i for lenge siden. Hvis man skal si det mer tabloid, så opptrer bransjen forretningsmessig veldig dårlig. Mange om beinet medfører mye grådighet. Og filmbransjen er ikke noe sunt miljø i det lange løp, mener han.

Som beholder en objektiv tone i boka.

– Boka skal kunne fungere som en lærebok. Og hvis en bok for eksempel blir pensum, må den være seriøs og skikkelig. Subjektive kommentarer må derfor vente til en annen publikasjon, sier han.

Boka er i salg via www.filmere.no

MENY