– For tidlig å spå dvd-død

Giganten Wal-Mart truer de store filmselskapene med boikott dersom de selger til iTunes. Samtidig åpner de selv for nettformidling. Men dvd-døden er fortsatt langt unna, mener Arild Kalkvik.

Giganten Wal-Mart truer de store filmselskapene med boikott dersom de selger til iTunes. Samtidig åpner de selv for nettformidling. Men dvd-døden er fortsatt langt unna, mener Arild Kalkvik.

Hvor lang tid tar det før dvd-formatet blir overflødig? Starter dvd-formatets svanesang for alvor nå? Og nærmer vi oss den endelige konklusjonen på den digitale revolusjonen: Video on demand? Arild Kalkvik, seniorkonsulent i PriceWaterhouseCoopers, har noen av svarene.

– Vhs-formatet varte lenge, selv om laserdiscen kom. Og det er først nå at dvd-en har bredt om seg i de fleste land, gjennom at prisene er dumpet. Men hva er alternativene? HD og digital nedlasting er langt ifra noen suksess ennå. Men man kan kalle det et startskudd for noe når store aktører som Wal-Mart – størst i verden over disk – går inn for electronic sell-through. Er du størst, så er det uklokt å ikke satse på nye salgskanaler. De store aktørene vil alltid gå inn i nye markeder. Da NetFlix kom, fulgte Blockbuster raskt etter, med et system der man betaler en viss sum i måneden for ubegrenset leie av film, forteller han.

Kalkvik mener det er viktig for store aktører å være med når noe nytt skjer.

– Når man er størst i markedet, er man sårbar for nye formidlingsformer som lykkes i å nå forbrukerne. Derfor hiver Wal-Mart seg på dette her. De har allerede bred kontakt med filmselskapene, og de ser nok for seg at flere av de som handler på Wal-Mart i dag vil laste ned filmer i fremtiden. Jeg tror de tenker: ”Hvorfor gi fra oss dette markedet til nye aktører?”. iTunes har gjort at musikkindustrien har mistet kontroll til en produsent av hardware. Det er en genial sak det iTunes har gjort, og hvis ikke Wal-Mart er med, kan andre ta markedet, sier han.

Kalkvik mener nordmenn vil fortsette å besøke videokiosken i mange år framover.

– Norge har vært et dumpingland for flatskjermer som ikke er HD-klare. Og man må ha en infrastruktur som kan klare nedlastingen. Lovlig nedlasting av film foregår nå i normal dvd-kvalitet. Jeg tror nok det vil ta sin tid før dette skjer i HD-formatet. Lovlig nedlasting er foreløpig for innovatørene, folk med rikelig lagringskapasitet. Det at du laster ned filmer på tv-en – Video on demand – med samme kvalitet og funksjon, tror jeg er en måte å konsumere på som vi liker, men som også ha sine svakheter. På et seminar under Videofestivalen i vår ble det hevdet at ”videosjappa er død” og så videre. Men vi liker å shoppe fysisk, og kjøpe chips og smågodt i tillegg. At vi skal bli huleboere, det tro jeg ikke helt på, sier han.

Kalkvik tror de neste årene vil bli avgjørende for hva som skal bli hjernen i hulen.

– I årene framover blir det spennende å følge alle duppedingsene som ønsker
å bli husets hjerne. Er det datamaskinen? Er det spillkonsollet? Eller tv-en? Hva blir gatekeeperen? Det er et kjempespennende kappløp, der mange aktører slåss om å bringe bredbånd og pc til tv, forteller han.

Også filmbransjen ruster seg til en overgangsperiode.

– Selv de store filmselskapene legger til grunn i sine kalkyler at de første årene nå kommer til å være en overgangsperiode, og at salget over disk vil være større enn så lenge. Jeg tror ikke Video on demand, hvor man har en film i 24 timer, eller electronic sell-through, hvor man får filmen gjennom lovlig nedlasting, vil ta over med det første. Ta el-bøker, som eksempel. En bok er noe du liker fysisk å holde i, og det blir ikke helt det samme med en elektronisk utgave. Og så lenge folk vil dekorere hyllene sine med dvd-er, tror jeg det vil være hovedproduktet i mange år framover, sier Kalkvik.

Bilde fra TV-serien Desperate Housewives, et populært nedlastingsobjekt

– For tidlig å spå dvd-død

Giganten Wal-Mart truer de store filmselskapene med boikott dersom de selger til iTunes. Samtidig åpner de selv for nettformidling. Men dvd-døden er fortsatt langt unna, mener Arild Kalkvik.

Giganten Wal-Mart truer de store filmselskapene med boikott dersom de selger til iTunes. Samtidig åpner de selv for nettformidling. Men dvd-døden er fortsatt langt unna, mener Arild Kalkvik.

Hvor lang tid tar det før dvd-formatet blir overflødig? Starter dvd-formatets svanesang for alvor nå? Og nærmer vi oss den endelige konklusjonen på den digitale revolusjonen: Video on demand? Arild Kalkvik, seniorkonsulent i PriceWaterhouseCoopers, har noen av svarene.

– Vhs-formatet varte lenge, selv om laserdiscen kom. Og det er først nå at dvd-en har bredt om seg i de fleste land, gjennom at prisene er dumpet. Men hva er alternativene? HD og digital nedlasting er langt ifra noen suksess ennå. Men man kan kalle det et startskudd for noe når store aktører som Wal-Mart – størst i verden over disk – går inn for electronic sell-through. Er du størst, så er det uklokt å ikke satse på nye salgskanaler. De store aktørene vil alltid gå inn i nye markeder. Da NetFlix kom, fulgte Blockbuster raskt etter, med et system der man betaler en viss sum i måneden for ubegrenset leie av film, forteller han.

Kalkvik mener det er viktig for store aktører å være med når noe nytt skjer.

– Når man er størst i markedet, er man sårbar for nye formidlingsformer som lykkes i å nå forbrukerne. Derfor hiver Wal-Mart seg på dette her. De har allerede bred kontakt med filmselskapene, og de ser nok for seg at flere av de som handler på Wal-Mart i dag vil laste ned filmer i fremtiden. Jeg tror de tenker: ”Hvorfor gi fra oss dette markedet til nye aktører?”. iTunes har gjort at musikkindustrien har mistet kontroll til en produsent av hardware. Det er en genial sak det iTunes har gjort, og hvis ikke Wal-Mart er med, kan andre ta markedet, sier han.

Kalkvik mener nordmenn vil fortsette å besøke videokiosken i mange år framover.

– Norge har vært et dumpingland for flatskjermer som ikke er HD-klare. Og man må ha en infrastruktur som kan klare nedlastingen. Lovlig nedlasting av film foregår nå i normal dvd-kvalitet. Jeg tror nok det vil ta sin tid før dette skjer i HD-formatet. Lovlig nedlasting er foreløpig for innovatørene, folk med rikelig lagringskapasitet. Det at du laster ned filmer på tv-en – Video on demand – med samme kvalitet og funksjon, tror jeg er en måte å konsumere på som vi liker, men som også ha sine svakheter. På et seminar under Videofestivalen i vår ble det hevdet at ”videosjappa er død” og så videre. Men vi liker å shoppe fysisk, og kjøpe chips og smågodt i tillegg. At vi skal bli huleboere, det tro jeg ikke helt på, sier han.

Kalkvik tror de neste årene vil bli avgjørende for hva som skal bli hjernen i hulen.

– I årene framover blir det spennende å følge alle duppedingsene som ønsker
å bli husets hjerne. Er det datamaskinen? Er det spillkonsollet? Eller tv-en? Hva blir gatekeeperen? Det er et kjempespennende kappløp, der mange aktører slåss om å bringe bredbånd og pc til tv, forteller han.

Også filmbransjen ruster seg til en overgangsperiode.

– Selv de store filmselskapene legger til grunn i sine kalkyler at de første årene nå kommer til å være en overgangsperiode, og at salget over disk vil være større enn så lenge. Jeg tror ikke Video on demand, hvor man har en film i 24 timer, eller electronic sell-through, hvor man får filmen gjennom lovlig nedlasting, vil ta over med det første. Ta el-bøker, som eksempel. En bok er noe du liker fysisk å holde i, og det blir ikke helt det samme med en elektronisk utgave. Og så lenge folk vil dekorere hyllene sine med dvd-er, tror jeg det vil være hovedproduktet i mange år framover, sier Kalkvik.

Bilde fra TV-serien Desperate Housewives, et populært nedlastingsobjekt

MENY