Norske regissører om piratkopiering

Mens produsent Asle Vatn politianmelder de ansvarlige bak fildelingen av Uro, synes regissør Stefan Faldbakken det er greit at de laster i vei. Men hva mener egentlig norske filmskapere om piratkopiering?

Mens produsent Asle Vatn politianmelder de ansvarlige bak fildelingen av Uro, synes regissør Stefan Faldbakken det er greit at de laster i vei. Men hva mener egentlig norske filmskapere om piratkopiering?

Til Dagbladet.no oppfordrer Stefan Faldbakken folk til å laste ned Uro og sier at ”De som laster ned er jo også kinogåere. At man laster ned til privat bruk er ok”. Men Vatn reagerer med å si at han ”får en høne å plukke med ham”. På nettdiskusjoner støtter de fleste, ikke overraskende, regissørens sjenerøsitet, mens andre kaller det et pr-stunt. Rushprint har loddet holdningene hos en del av høstens resterende regissørdebutanter, samt et par veteraner. De færreste deler Faldbakkens holdning.

Regissør Erik Richter Strand debuterer med filmen Sønner i høst. Han er overrasket over Faldbakkens holdning.

– Jeg er uenig med Stefan Faldbakken i at det er helt greit å laste ned – av flere årsaker: Man bør kjempe mot den utviklingen der et komprimert filmbilde blir en akseptert visningsform. Folk bør få beholde kinoopplevelsen. Og opphavsrettsmessig er det å sammenligne med tyveri, av noe som det er brukt tid, penger og krefter på. Jeg er overrasket over at han har den holdningen, men det er vel den veien det går, sier han.

Regidebutant Joachim Trier mener fildeling egentlig ikke er noe nytt og synes det er kult at Faldbakken tar det sporty.

– Dette er jo strengt tatt ikke noe nytt, og i hvert fall ikke noe radikalt nytt som er kommet med den digitale teknologien. Da vi var fjorten, så vi Batman to dager før premieren på en dårlig tyrkisk videokopi, hvor vi ikke hørte lyden. Men vi gikk og så den på kino etterpå. Og særlig i forhold til musikk har det lenge vært laget opptakskassetter, særlig for å imponere jenter, sier Trier.

Han mener fildeling kan skape nye veier til oppmerksomhet for nye navn.

– I musikkbransjen kan små band komme opp gjennom for eksempel MySpace. Arctic Monkeys ble fildelt, og beviste sin popularitet på den måten. De er et eksempel på undergrunnskultur som har nådd ut via fildeling. Fildeling kan i noen tilfeller skape et mangfold utenfor de kommersielle distribusjonskanalene, mener han.

Men han er ambivalent i forhold til fildeling av film.

– Min idealisme er på det estetiske plan, og jeg mener at man må se film på stort lerret. Det er lite ønskelig at filmer fildeles, men jeg er utrolig ambivalent. Jeg vet hvor ekstremt sårbar man er økonomisk i et lite land som Norge, hvor man er veldig avhengig av publikumsinntekter. Men jeg vil ikke tro dette vil få noen store negative konsekvenser for Stefans film, sier han.

Regissør Roar Uthaug ønsker ikke at sin debut skal bli Fritt vilt for fildelere.

– Jeg synes de som har laget et åndsverk skal ha rettighetene til å vise det. Og folk bør respektere det. I utgangspunktet er jeg imot piratkopiering av ethvert åndsverk, men samtidig ser jeg at det mangler lovlige alternativer. Men det er trist for meg som filmskaper hvis det blir spredt en versjon som er filmet av kinolerretet, med dårlig bilde og lyd. Publikum får da en feil oppfatning av filmen, og det er veldig dumt. Jeg synes folk skal gå på kino og få en større opplevelse enn å se en film på en pc-skjerm, mener han.

Uthaug mener folk må se forskjellen på Hollywood og norsk filmbransje.

– Jeg skjønner at publikum ikke har så stor sympati for Pirates of the Carribean og lignende filmer fra Hollywood-studioene, som tjener milliarder av kroner. Men man skal respektere åndsverklover, og i Norge blir vi ikke rike på filmene våre. Mange investerer egne lønninger i prosjektet, forteller han.

Regissør Thomas Kaiser debuterer med filmen Mirakel senere i høst. Han mener man må slå hardt ned på fildelerne.

– Jeg er prinsipielt imot fildeling i forhold til åndsverk, og selvfølgelig også hva gjelder Mirakel. Fildeling undergraver markedet. Jeg har vært borti noe tilsvarende med Skattejakten, og det er ikke spesielt heldig. Men jeg kan også se det fra den siden Stefan ser det, uten at jeg på noen som helst måte vil si ”last i vei”. Jeg mener det er selvfølgelig at man skal slå ned på det. Filmbransjen er en tøff bransje å overleve i, og hvis dette får stor utbredelse i Norge, vil det kunne bli et problem i forhold til produsenter og inntjening, sier han.

Regissør Arild Fröhlich opplevde det samme som Faldbakken med sin debutfilm Pitbullterje i fjor. Men han tror piratkopiering på nettet foreløpig har liten innvirkning på en films suksess.

– På nettet har jeg sett debatter om Pitbullterje, der folk er sinte på regissøren: ”Er han så dum at han ikke tror dette kan skje?” Men jeg har ikke hatt noe med den saken å gjøre, og sånn personlig bryr det ikke meg. Men jeg skjønner at Produsentforeningen vil teste ut det juridiske i det. Jeg tror heller ikke det har noe å si for salget av dvd-en, for eksempel. Mange laster ned og kjøper etterpå. Jeg synes det er verken kult eller kjipt, men registrerer at det skjer. Det kan ikke stoppes, mener han.

Han tror heller ikke Uro vil ta skade av fildelingen.

–De få som laster ned og ser filmen på skjermen, eller brenner den ut og ser den på tv, ville sannsynligvis ikke gått på kino uansett. Jeg tror ikke effekten er så stor. Piratkopiering ødelegger ikke en films mulighet til suksess, mener han.

Erik Poppe, regissør og nestleder i Norske filmregissører, tror heller ikke at verken Pitbullterje eller Uro tar skade av fildelingen.

– Med Pitbullterje var det første gang det skjedde i Norge. Og vedkommende som hadde lagt filmen ut ble politianmeldt. Men jeg tror ikke Paradox har opplevd det som noe slag under beltestedet. Jeg tror derimot filmen tjente på det. Jeg tror ikke fildeling på for eksempel Pirate bay står i veien for noe dvd-salg senere eller for filmen på kino. Opplevelsen er så marginal. Så vidt jeg har sett på slike kopier er oppløsningen ikke god nok og lyden alt for dårlig. Opplevelsen av en film som Uro blir aldri så komplett som opplevelsen er i en kinosal, sier han.

Poppe tror filmer som blir fildelt drar fordeler av det.

– Dette er en kamp man må ta, fordi det handler om rettigheter. Det er vanskelig å bli emosjonelt beveget, men på prinsipielt grunnlag må man forfølge det. Teknologien nå er uskyldig, men etter hvert blir det høykvalitet. Det er simpelt tyveri, selvfølgelig, av et åndsverk med rettigheter, men i praksis betyr det positiv publisitet og mer reklame for en film, mener han.

Han etterlyser dokumenterte tap på grunn av fildelingen.

– Det er veldig lett å laste ned, men jeg lurer på hvor stort tallet egentlig er. Jeg stiller meg avventende til noen kommer med tall på negativ effekt, sier Poppe.

Hans Petter Moland, en av regissørveteranene i norsk film, mener også det er vanskelig å fastslå konsekvensene av piratkopiering.

– Jeg har selv vært utsatt for piratkopiering, med The Beautiful Country. Og så lenge noen tjener penger på det, er det tyveri. Men generelt er det ikke lett å gi noe entydig svar. Det er selvfølgelig et kompliment at folk har brukt energi på dette, og jeg er enig med Faldbakken der. Men om man mister en million i billettinntekter, er det vanskelig å være så sjenerøs, tror han.

Moland forstår både produsent Vatn og regissør Faldbakken.

– Bieffekten er jo at hvis 100 000 laster ned filmen, så ser 100 000 filmen – og det i seg selv er interessant for en regissør eller andre som har laget filmen. Jeg synes ikke det går an å svare entydig på om det er bra eller ikke for Uro. Selvfølgelig er det et tyveri, og det handler om opphavsrett. Men jeg kan forstå dem begge to – produsenten som ikke vil gå glipp av billettinntekter og regissøren som er smigret, sier han.

Norske regissører om piratkopiering

Mens produsent Asle Vatn politianmelder de ansvarlige bak fildelingen av Uro, synes regissør Stefan Faldbakken det er greit at de laster i vei. Men hva mener egentlig norske filmskapere om piratkopiering?

Mens produsent Asle Vatn politianmelder de ansvarlige bak fildelingen av Uro, synes regissør Stefan Faldbakken det er greit at de laster i vei. Men hva mener egentlig norske filmskapere om piratkopiering?

Til Dagbladet.no oppfordrer Stefan Faldbakken folk til å laste ned Uro og sier at ”De som laster ned er jo også kinogåere. At man laster ned til privat bruk er ok”. Men Vatn reagerer med å si at han ”får en høne å plukke med ham”. På nettdiskusjoner støtter de fleste, ikke overraskende, regissørens sjenerøsitet, mens andre kaller det et pr-stunt. Rushprint har loddet holdningene hos en del av høstens resterende regissørdebutanter, samt et par veteraner. De færreste deler Faldbakkens holdning.

Regissør Erik Richter Strand debuterer med filmen Sønner i høst. Han er overrasket over Faldbakkens holdning.

– Jeg er uenig med Stefan Faldbakken i at det er helt greit å laste ned – av flere årsaker: Man bør kjempe mot den utviklingen der et komprimert filmbilde blir en akseptert visningsform. Folk bør få beholde kinoopplevelsen. Og opphavsrettsmessig er det å sammenligne med tyveri, av noe som det er brukt tid, penger og krefter på. Jeg er overrasket over at han har den holdningen, men det er vel den veien det går, sier han.

Regidebutant Joachim Trier mener fildeling egentlig ikke er noe nytt og synes det er kult at Faldbakken tar det sporty.

– Dette er jo strengt tatt ikke noe nytt, og i hvert fall ikke noe radikalt nytt som er kommet med den digitale teknologien. Da vi var fjorten, så vi Batman to dager før premieren på en dårlig tyrkisk videokopi, hvor vi ikke hørte lyden. Men vi gikk og så den på kino etterpå. Og særlig i forhold til musikk har det lenge vært laget opptakskassetter, særlig for å imponere jenter, sier Trier.

Han mener fildeling kan skape nye veier til oppmerksomhet for nye navn.

– I musikkbransjen kan små band komme opp gjennom for eksempel MySpace. Arctic Monkeys ble fildelt, og beviste sin popularitet på den måten. De er et eksempel på undergrunnskultur som har nådd ut via fildeling. Fildeling kan i noen tilfeller skape et mangfold utenfor de kommersielle distribusjonskanalene, mener han.

Men han er ambivalent i forhold til fildeling av film.

– Min idealisme er på det estetiske plan, og jeg mener at man må se film på stort lerret. Det er lite ønskelig at filmer fildeles, men jeg er utrolig ambivalent. Jeg vet hvor ekstremt sårbar man er økonomisk i et lite land som Norge, hvor man er veldig avhengig av publikumsinntekter. Men jeg vil ikke tro dette vil få noen store negative konsekvenser for Stefans film, sier han.

Regissør Roar Uthaug ønsker ikke at sin debut skal bli Fritt vilt for fildelere.

– Jeg synes de som har laget et åndsverk skal ha rettighetene til å vise det. Og folk bør respektere det. I utgangspunktet er jeg imot piratkopiering av ethvert åndsverk, men samtidig ser jeg at det mangler lovlige alternativer. Men det er trist for meg som filmskaper hvis det blir spredt en versjon som er filmet av kinolerretet, med dårlig bilde og lyd. Publikum får da en feil oppfatning av filmen, og det er veldig dumt. Jeg synes folk skal gå på kino og få en større opplevelse enn å se en film på en pc-skjerm, mener han.

Uthaug mener folk må se forskjellen på Hollywood og norsk filmbransje.

– Jeg skjønner at publikum ikke har så stor sympati for Pirates of the Carribean og lignende filmer fra Hollywood-studioene, som tjener milliarder av kroner. Men man skal respektere åndsverklover, og i Norge blir vi ikke rike på filmene våre. Mange investerer egne lønninger i prosjektet, forteller han.

Regissør Thomas Kaiser debuterer med filmen Mirakel senere i høst. Han mener man må slå hardt ned på fildelerne.

– Jeg er prinsipielt imot fildeling i forhold til åndsverk, og selvfølgelig også hva gjelder Mirakel. Fildeling undergraver markedet. Jeg har vært borti noe tilsvarende med Skattejakten, og det er ikke spesielt heldig. Men jeg kan også se det fra den siden Stefan ser det, uten at jeg på noen som helst måte vil si ”last i vei”. Jeg mener det er selvfølgelig at man skal slå ned på det. Filmbransjen er en tøff bransje å overleve i, og hvis dette får stor utbredelse i Norge, vil det kunne bli et problem i forhold til produsenter og inntjening, sier han.

Regissør Arild Fröhlich opplevde det samme som Faldbakken med sin debutfilm Pitbullterje i fjor. Men han tror piratkopiering på nettet foreløpig har liten innvirkning på en films suksess.

– På nettet har jeg sett debatter om Pitbullterje, der folk er sinte på regissøren: ”Er han så dum at han ikke tror dette kan skje?” Men jeg har ikke hatt noe med den saken å gjøre, og sånn personlig bryr det ikke meg. Men jeg skjønner at Produsentforeningen vil teste ut det juridiske i det. Jeg tror heller ikke det har noe å si for salget av dvd-en, for eksempel. Mange laster ned og kjøper etterpå. Jeg synes det er verken kult eller kjipt, men registrerer at det skjer. Det kan ikke stoppes, mener han.

Han tror heller ikke Uro vil ta skade av fildelingen.

–De få som laster ned og ser filmen på skjermen, eller brenner den ut og ser den på tv, ville sannsynligvis ikke gått på kino uansett. Jeg tror ikke effekten er så stor. Piratkopiering ødelegger ikke en films mulighet til suksess, mener han.

Erik Poppe, regissør og nestleder i Norske filmregissører, tror heller ikke at verken Pitbullterje eller Uro tar skade av fildelingen.

– Med Pitbullterje var det første gang det skjedde i Norge. Og vedkommende som hadde lagt filmen ut ble politianmeldt. Men jeg tror ikke Paradox har opplevd det som noe slag under beltestedet. Jeg tror derimot filmen tjente på det. Jeg tror ikke fildeling på for eksempel Pirate bay står i veien for noe dvd-salg senere eller for filmen på kino. Opplevelsen er så marginal. Så vidt jeg har sett på slike kopier er oppløsningen ikke god nok og lyden alt for dårlig. Opplevelsen av en film som Uro blir aldri så komplett som opplevelsen er i en kinosal, sier han.

Poppe tror filmer som blir fildelt drar fordeler av det.

– Dette er en kamp man må ta, fordi det handler om rettigheter. Det er vanskelig å bli emosjonelt beveget, men på prinsipielt grunnlag må man forfølge det. Teknologien nå er uskyldig, men etter hvert blir det høykvalitet. Det er simpelt tyveri, selvfølgelig, av et åndsverk med rettigheter, men i praksis betyr det positiv publisitet og mer reklame for en film, mener han.

Han etterlyser dokumenterte tap på grunn av fildelingen.

– Det er veldig lett å laste ned, men jeg lurer på hvor stort tallet egentlig er. Jeg stiller meg avventende til noen kommer med tall på negativ effekt, sier Poppe.

Hans Petter Moland, en av regissørveteranene i norsk film, mener også det er vanskelig å fastslå konsekvensene av piratkopiering.

– Jeg har selv vært utsatt for piratkopiering, med The Beautiful Country. Og så lenge noen tjener penger på det, er det tyveri. Men generelt er det ikke lett å gi noe entydig svar. Det er selvfølgelig et kompliment at folk har brukt energi på dette, og jeg er enig med Faldbakken der. Men om man mister en million i billettinntekter, er det vanskelig å være så sjenerøs, tror han.

Moland forstår både produsent Vatn og regissør Faldbakken.

– Bieffekten er jo at hvis 100 000 laster ned filmen, så ser 100 000 filmen – og det i seg selv er interessant for en regissør eller andre som har laget filmen. Jeg synes ikke det går an å svare entydig på om det er bra eller ikke for Uro. Selvfølgelig er det et tyveri, og det handler om opphavsrett. Men jeg kan forstå dem begge to – produsenten som ikke vil gå glipp av billettinntekter og regissøren som er smigret, sier han.

MENY