Kritiske til dobbeltrolle

Bransjeorganisasjonene er sterkt kritisk til at Kristenn Einarsson, styreleder i Norsk filmfond, skal lede Giske-utvalget, hvis mandat er å minske filmbyråkratiet – blant annet i filmfondet.

Bransjeorganisasjonene er sterkt kritisk til at Kristenn Einarsson, styreleder i Norsk filmfond, skal lede Giske-utvalget, hvis mandat er å minske filmbyråkratiet – blant annet i filmfondet.

Trond Giske har som tidligere annonsert i Rushprint nedsatt et filmutvalg på 12 personer som skal levere en innstilling til kulturministeren om en omorganisering av den statlige norske filmpolitikken. Utvalget består av 7 kvinner, og ledes av Kristenn Einarson (nr 2 fra venstre på bildet). Nå er det ikke det at Einarson er mann mange nå reagerer på, men det faktum at han har havnet i en dobbeltrolle som både leder av utvalget og styreleder i Filmfondet. Fondet har tidligere høstet kritikk for at organisasjonen har vokst utover hva enkelte mener er dets mandat, og det stilles spørsmålstegn ved om Einarson vil kunne forholde seg objektiv til fondet når også det skal måles og veies

Erik Poppe, nestleder i Norske filmregissører, reagerer sterkt på utnevnelsen.

– Jeg synes det er særdeles problematisk, og jeg er forbauset og overrasket over at han sitter der, særlig når han er en av dem som skal evalueres. Jeg kan ikke ha forstått mandatet rett: Hvordan han kan forholde seg til filmfondet? Og hvordan kan han forholde seg til Produsentforeningens rapport – når den går mot Einarsson og fondet? Jeg hadde ønsket en annen leder, og jeg ser ikke hvordan han kan klare å få det til, sier han.

Poppe hadde helst sett en utenfra i jobben.

– Det er ikke sikkert det betyr noe, men jeg stiller spørsmål ved hvilke kvalifikasjoner lederen bør ha. Jeg kjenner Einarssons bakgrunn, og jeg mener lederen burde ha andre kvalifikasjoner. Utvalgslederen burde kommet fra et helt annet miljø, og jeg skulle gjerne sett noen utenfra, som kunne stått uhildet og se det hele, sier Poppe.

Andre bransjeaktører håper at denne innledende støyen om utvalgsledelsen ikke vil hindre det i sitt arbeid. Men også Sverre Pedersen, leder i Filmforbundet, undrer seg over utnevnelsen.

– Jeg tror vi er en ganske samstemmig bransje som er forundret over at det er blitt den sammensetningen, særlig når fondet er noe av det viktigste som skal behandles. Det er underlig at Einarsson, som sitter som styreleder der, skal gjøre den vurderingen, sier han.

Pedersen håper utvalget vil favne bredt.

– Mandatet har mye fornuftig i seg, og det blir en spennende utfordring for bransjen. Jeg håper man klarer å lage en breddeforståelse, slik at man kan få langsiktighet og forutsigbarhet for kvalitet i bransjen. Dette er en gyllen mulighet, og jeg håper fokuset blir på helhet og bredde. Man må løfte på alle steiner, mener Pedersen.

Tross Einarssons dobbeltrolle, tror han utvalget kan gjøre en god jobb.

– Det er såpass mange sterke og taleføre folk i bransjen, og en del er i denne gruppen. De elleve andre i utvalget vil ikke la seg dupere, og derfor er det gjennomførbart. Men dette er en type innledningsstøy som ikke er hensiktsmessig for et slikt utvalg, sier han.

Leif Holst Jensen, generalsekretær i Produsentforeningen, er opptatt av at utvalget må komme i gang med arbeidet, uten fokus på ledelse eller sammensetning.

– Jeg synes Kristenn er en habil og dyktig fyr. Og jeg forventer og tror han vil ha en armlengdes avstand til fondet. Jeg forventer at han får utvalget til å arbeide sammen og skape resultater på den korte tiden det har. Jeg håper alle klarer å frigjøre seg fra egne interesser. Med så mange ulike interesser kan det kan bli for mange mennesker med sin agenda, som ser ting fra sitt ståsted. Jeg håper man kan være visjonære og klare å holde sitt eget på armlengdes avstand. Hovedoppgaven til utvalget er å se på det statlige virkemiddelapparatet, minske administrasjonen og frigjøre midler til aktivitet, sier han.

Kristenn Einarsson, styreleder i Norsk filmfond og leder av utvalget, ser ingen problemer med sin rolle, men forstår at det blir stilt spørsmål rundt habiliteten.

– Det er kulturministeren som har bedt meg ta denne jobben, og han visste godt hvilken jobb jeg sitter i. Jeg antar at kulturministeren har valgt meg fordi han tror jeg kan lede utvalget på et vis han vil bli fornøyd med. I forholdet utvalg/filmfond er det slik at jeg skal lede tolv personer, inklusive meg selv, i et utvalg med bred sammensetning fra bransjen. Jeg er overbevist om at mange gode og ulike røster vil komme frem til konklusjonene vi skal komme med. Personlig ser jeg dette som noe annet enn det jeg gjør som styreleder av filmfondet. Som leder i utvalget forholder jeg meg bare til det mandatet utvalget har fått, mener han.

Einarsson ser ingen habilitetsproblemer i sin dobbeltrolle.

– Jeg skjønner at spørsmålet blir stilt. Det er et helt naturlig spørsmål, og jeg har ingen problemer med det. Men å se på filmfondet er bare en av mange oppgaver for utvalget. Mandatet er bredt. Hele det statlige virkemiddelapparatet skal gjennomgås. Som utvalgsformann er min ambisjon å gjennomføre en gjennomgang som gir mer midler til produksjon, ved at ting gjøres mer effektivt. Jeg ser ingen problemer med å gjøre en helhetsvurdering, inklusive fondet. Det er uproblematisk, sier han.

Einarsson ser fram til å ta fatt på arbeidet

– Utvalget er bredt, med mange flinke mennesker. Jeg gleder meg til å ta fatt. Kulturministeren har plukket personer, som har fått en spennende mulighet til å påvirke. Dette er den første samlede gjennomgang på 20 år, der kulturministeren ber et bransjeutvalg se på sentrale spørsmål. Dette er en unik mulighet for bransjen. Det beste vi kan oppnå er kreative og gode innspill til Kulturdepartementet, slik at filmmeldingen til våren får et løft.

Utvalget består av sju kvinner og fem menn:
Ane Dahl Torp, Margreth Olin, Vigdis Lian, Lene Løken, Nina Grünfeld, Elisabeth Sjaastad, Solvor Amdahl, Henning Camre, Peter Hald, Ulrik Imtiaz Rolfsen, Aage Aaberge og Kristenn Einarsson.

NB! Rushprint har forsøkt å bruke flere kvinner fra bransjen som kilder til denne saken, med de har vegret seg. Vi nevner dette fordi vi fikk kritikk forrige uke for å bruke bare mannlige kilder til saken om piratkopiering – også til den saken henvendte vi oss til kvinner som ikke ville uttale seg.
Kjetil Lismoen, redaktør

Kritiske til dobbeltrolle

Bransjeorganisasjonene er sterkt kritisk til at Kristenn Einarsson, styreleder i Norsk filmfond, skal lede Giske-utvalget, hvis mandat er å minske filmbyråkratiet – blant annet i filmfondet.

Bransjeorganisasjonene er sterkt kritisk til at Kristenn Einarsson, styreleder i Norsk filmfond, skal lede Giske-utvalget, hvis mandat er å minske filmbyråkratiet – blant annet i filmfondet.

Trond Giske har som tidligere annonsert i Rushprint nedsatt et filmutvalg på 12 personer som skal levere en innstilling til kulturministeren om en omorganisering av den statlige norske filmpolitikken. Utvalget består av 7 kvinner, og ledes av Kristenn Einarson (nr 2 fra venstre på bildet). Nå er det ikke det at Einarson er mann mange nå reagerer på, men det faktum at han har havnet i en dobbeltrolle som både leder av utvalget og styreleder i Filmfondet. Fondet har tidligere høstet kritikk for at organisasjonen har vokst utover hva enkelte mener er dets mandat, og det stilles spørsmålstegn ved om Einarson vil kunne forholde seg objektiv til fondet når også det skal måles og veies

Erik Poppe, nestleder i Norske filmregissører, reagerer sterkt på utnevnelsen.

– Jeg synes det er særdeles problematisk, og jeg er forbauset og overrasket over at han sitter der, særlig når han er en av dem som skal evalueres. Jeg kan ikke ha forstått mandatet rett: Hvordan han kan forholde seg til filmfondet? Og hvordan kan han forholde seg til Produsentforeningens rapport – når den går mot Einarsson og fondet? Jeg hadde ønsket en annen leder, og jeg ser ikke hvordan han kan klare å få det til, sier han.

Poppe hadde helst sett en utenfra i jobben.

– Det er ikke sikkert det betyr noe, men jeg stiller spørsmål ved hvilke kvalifikasjoner lederen bør ha. Jeg kjenner Einarssons bakgrunn, og jeg mener lederen burde ha andre kvalifikasjoner. Utvalgslederen burde kommet fra et helt annet miljø, og jeg skulle gjerne sett noen utenfra, som kunne stått uhildet og se det hele, sier Poppe.

Andre bransjeaktører håper at denne innledende støyen om utvalgsledelsen ikke vil hindre det i sitt arbeid. Men også Sverre Pedersen, leder i Filmforbundet, undrer seg over utnevnelsen.

– Jeg tror vi er en ganske samstemmig bransje som er forundret over at det er blitt den sammensetningen, særlig når fondet er noe av det viktigste som skal behandles. Det er underlig at Einarsson, som sitter som styreleder der, skal gjøre den vurderingen, sier han.

Pedersen håper utvalget vil favne bredt.

– Mandatet har mye fornuftig i seg, og det blir en spennende utfordring for bransjen. Jeg håper man klarer å lage en breddeforståelse, slik at man kan få langsiktighet og forutsigbarhet for kvalitet i bransjen. Dette er en gyllen mulighet, og jeg håper fokuset blir på helhet og bredde. Man må løfte på alle steiner, mener Pedersen.

Tross Einarssons dobbeltrolle, tror han utvalget kan gjøre en god jobb.

– Det er såpass mange sterke og taleføre folk i bransjen, og en del er i denne gruppen. De elleve andre i utvalget vil ikke la seg dupere, og derfor er det gjennomførbart. Men dette er en type innledningsstøy som ikke er hensiktsmessig for et slikt utvalg, sier han.

Leif Holst Jensen, generalsekretær i Produsentforeningen, er opptatt av at utvalget må komme i gang med arbeidet, uten fokus på ledelse eller sammensetning.

– Jeg synes Kristenn er en habil og dyktig fyr. Og jeg forventer og tror han vil ha en armlengdes avstand til fondet. Jeg forventer at han får utvalget til å arbeide sammen og skape resultater på den korte tiden det har. Jeg håper alle klarer å frigjøre seg fra egne interesser. Med så mange ulike interesser kan det kan bli for mange mennesker med sin agenda, som ser ting fra sitt ståsted. Jeg håper man kan være visjonære og klare å holde sitt eget på armlengdes avstand. Hovedoppgaven til utvalget er å se på det statlige virkemiddelapparatet, minske administrasjonen og frigjøre midler til aktivitet, sier han.

Kristenn Einarsson, styreleder i Norsk filmfond og leder av utvalget, ser ingen problemer med sin rolle, men forstår at det blir stilt spørsmål rundt habiliteten.

– Det er kulturministeren som har bedt meg ta denne jobben, og han visste godt hvilken jobb jeg sitter i. Jeg antar at kulturministeren har valgt meg fordi han tror jeg kan lede utvalget på et vis han vil bli fornøyd med. I forholdet utvalg/filmfond er det slik at jeg skal lede tolv personer, inklusive meg selv, i et utvalg med bred sammensetning fra bransjen. Jeg er overbevist om at mange gode og ulike røster vil komme frem til konklusjonene vi skal komme med. Personlig ser jeg dette som noe annet enn det jeg gjør som styreleder av filmfondet. Som leder i utvalget forholder jeg meg bare til det mandatet utvalget har fått, mener han.

Einarsson ser ingen habilitetsproblemer i sin dobbeltrolle.

– Jeg skjønner at spørsmålet blir stilt. Det er et helt naturlig spørsmål, og jeg har ingen problemer med det. Men å se på filmfondet er bare en av mange oppgaver for utvalget. Mandatet er bredt. Hele det statlige virkemiddelapparatet skal gjennomgås. Som utvalgsformann er min ambisjon å gjennomføre en gjennomgang som gir mer midler til produksjon, ved at ting gjøres mer effektivt. Jeg ser ingen problemer med å gjøre en helhetsvurdering, inklusive fondet. Det er uproblematisk, sier han.

Einarsson ser fram til å ta fatt på arbeidet

– Utvalget er bredt, med mange flinke mennesker. Jeg gleder meg til å ta fatt. Kulturministeren har plukket personer, som har fått en spennende mulighet til å påvirke. Dette er den første samlede gjennomgang på 20 år, der kulturministeren ber et bransjeutvalg se på sentrale spørsmål. Dette er en unik mulighet for bransjen. Det beste vi kan oppnå er kreative og gode innspill til Kulturdepartementet, slik at filmmeldingen til våren får et løft.

Utvalget består av sju kvinner og fem menn:
Ane Dahl Torp, Margreth Olin, Vigdis Lian, Lene Løken, Nina Grünfeld, Elisabeth Sjaastad, Solvor Amdahl, Henning Camre, Peter Hald, Ulrik Imtiaz Rolfsen, Aage Aaberge og Kristenn Einarsson.

NB! Rushprint har forsøkt å bruke flere kvinner fra bransjen som kilder til denne saken, med de har vegret seg. Vi nevner dette fordi vi fikk kritikk forrige uke for å bruke bare mannlige kilder til saken om piratkopiering – også til den saken henvendte vi oss til kvinner som ikke ville uttale seg.
Kjetil Lismoen, redaktør

MENY