Tv-serien ”Gutta Boys” ble sett av 600 000 tv-tittere sist lørdag og fikk gode kritikker. Med enda en tv-serie, en langfilm og novellefilm underveis, framstår produsent Olav Øen i Monster som noe av en ”comeback kid” i norsk film.

Tv-serien ”Gutta Boys” ble sett av 600 000 tv-tittere sist lørdag og fikk gode kritikker. Med enda en tv-serie, en langfilm og novellefilm underveis, framstår produsent Olav Øen i Monster som noe av en ”comeback kid” i norsk film.
– Etter nedturen med Weekend omtalte jeg meg selv en stund for ”Dead Man Walking” i norsk film, forteller Olav Øen muntert, når Rushprint konfronterer ham med hans karriere så langt som filmprodusent. Men etter den sterke åpningen med ”Gutta boys” kan jeg vel kanskje kalle meg for en ”comeback kid”.
Kanskje kan man ikke omtale en produsent som har jobbet kontinuerlig med tv-drama, fiksjonsfilm og reklamefilm i flere tiår, for en ”comeback kid”, siden det forutsetter en periode uten aktivitet. Men Olav Øen og Monster Film har kommet sterkt på banen denne våren med premiere på tv-serien ”Gutta Boys” og novellefilmen Klippan i livet, samt opptaksstart på tv-serien ”Etaten” med Atle Antonsen og en Erlend Loe-filmatisering med Peter Næss som regissør. Monster Film er en del av Monster AS, der Øen er administrerende direktør og ansvarlig for film og dramasatsingen. Selskapet har de siste årene markert seg kraftig som leverandør av lørdagsunderholdning til særlig TV2. Både ”Idol”, ”Senkveld” og ”Skal vi danse?” er konsepter Monster står bak. Så langt har satsingen på film og tv-drama vært beskjeden, men med ”Gutta boys” har Monster Film fått en knallåpning på sin nye satsing på fiksjonsfilm. Forrige lørdag ble premieren på den syv episoders lange serien sett av 600 000 da første episoden nådde sitt avsluttende klimaks, og av ca 540 000 gjennom hele episoden.
– Det som kanskje var mest overraskende var at det såkalte ”voksenuniverset” – de fra 12 år og oppover – utgjorde en så stor del av de som fulgte første episoden. Det er tydelig at serien med sitt litt tidløse barndoms- og ungdomsunivers appellerer til ulike aldersgrupper. Første episoden i en tv-serie er alltid vanskelig, så dette gikk over all forventning. Nå håper vi på enda bedre seertall under neste lørdags episode.
”Gutta boys” er skrevet Axel Hellstenius og regissert av Arild Andresen – begge kjente kapasiteter fra filmbransjen. Og nettopp kinofilm er i likhet med tv-serieformatet noe Øen ønsker å ha på repertoaret til Monster hvert eneste år. Det er den soleklare ambisjonen:
– Vårt mål er å lage én langfilm og én tv-serie i året. Allerede om tre uker går vi i opptak med miniserien ”Etaten”, med Atle Antonsen i hovedrollen. Det er en serie vi har store forventinger til, og som skal gå på NRK. Kortere filmer som Klippan i livet (som inngår i Filmfondet/NRKs novellefilmsatsing ”Ekko av Ibsen”) er noe vi gjør for å knytte til oss nye talenter som kanskje iblant ønsker å utforske andre formater. Man kan nesten knekke nakken på å lage kortere filmer i Norge, men vi er samtidig opptatt av å utvikle relasjoner med nye regissører.
Olav Øen er opptatt av å vise åpenhet overfor eksterne talenter og å holde selskapet så ribbet for administrasjon som mulig. Det er en forutsetning for at Monster skal kunne overleve i framtiden.
– Vårt mål er som før å holde administrasjonen på et beskjedent nivå. Når man driver på prosjektbasis er det døden for et selskap om man sitter med faste ansatte og lite å gjøre. Monster er et produsent-selskap, med noen få faste produsenter som knytter seg til talenter utenfra. Selv om vi har en politikk i Monster om å gjøre ting, og ikke snakke så mye om dem, så vil jeg likevel si at jeg savner et trykk fra nye talenter. Jeg vil derfor oppfordre bransjen til å komme til oss og presentere seg selv og sine prosjekter.
Foto: Fra «Gutta boys»
Tv-serien ”Gutta Boys” ble sett av 600 000 tv-tittere sist lørdag og fikk gode kritikker. Med enda en tv-serie, en langfilm og novellefilm underveis, framstår produsent Olav Øen i Monster som noe av en ”comeback kid” i norsk film.
– Etter nedturen med Weekend omtalte jeg meg selv en stund for ”Dead Man Walking” i norsk film, forteller Olav Øen muntert, når Rushprint konfronterer ham med hans karriere så langt som filmprodusent. Men etter den sterke åpningen med ”Gutta boys” kan jeg vel kanskje kalle meg for en ”comeback kid”.
Kanskje kan man ikke omtale en produsent som har jobbet kontinuerlig med tv-drama, fiksjonsfilm og reklamefilm i flere tiår, for en ”comeback kid”, siden det forutsetter en periode uten aktivitet. Men Olav Øen og Monster Film har kommet sterkt på banen denne våren med premiere på tv-serien ”Gutta Boys” og novellefilmen Klippan i livet, samt opptaksstart på tv-serien ”Etaten” med Atle Antonsen og en Erlend Loe-filmatisering med Peter Næss som regissør. Monster Film er en del av Monster AS, der Øen er administrerende direktør og ansvarlig for film og dramasatsingen. Selskapet har de siste årene markert seg kraftig som leverandør av lørdagsunderholdning til særlig TV2. Både ”Idol”, ”Senkveld” og ”Skal vi danse?” er konsepter Monster står bak. Så langt har satsingen på film og tv-drama vært beskjeden, men med ”Gutta boys” har Monster Film fått en knallåpning på sin nye satsing på fiksjonsfilm. Forrige lørdag ble premieren på den syv episoders lange serien sett av 600 000 da første episoden nådde sitt avsluttende klimaks, og av ca 540 000 gjennom hele episoden.
– Det som kanskje var mest overraskende var at det såkalte ”voksenuniverset” – de fra 12 år og oppover – utgjorde en så stor del av de som fulgte første episoden. Det er tydelig at serien med sitt litt tidløse barndoms- og ungdomsunivers appellerer til ulike aldersgrupper. Første episoden i en tv-serie er alltid vanskelig, så dette gikk over all forventning. Nå håper vi på enda bedre seertall under neste lørdags episode.
”Gutta boys” er skrevet Axel Hellstenius og regissert av Arild Andresen – begge kjente kapasiteter fra filmbransjen. Og nettopp kinofilm er i likhet med tv-serieformatet noe Øen ønsker å ha på repertoaret til Monster hvert eneste år. Det er den soleklare ambisjonen:
– Vårt mål er å lage én langfilm og én tv-serie i året. Allerede om tre uker går vi i opptak med miniserien ”Etaten”, med Atle Antonsen i hovedrollen. Det er en serie vi har store forventinger til, og som skal gå på NRK. Kortere filmer som Klippan i livet (som inngår i Filmfondet/NRKs novellefilmsatsing ”Ekko av Ibsen”) er noe vi gjør for å knytte til oss nye talenter som kanskje iblant ønsker å utforske andre formater. Man kan nesten knekke nakken på å lage kortere filmer i Norge, men vi er samtidig opptatt av å utvikle relasjoner med nye regissører.
Olav Øen er opptatt av å vise åpenhet overfor eksterne talenter og å holde selskapet så ribbet for administrasjon som mulig. Det er en forutsetning for at Monster skal kunne overleve i framtiden.
– Vårt mål er som før å holde administrasjonen på et beskjedent nivå. Når man driver på prosjektbasis er det døden for et selskap om man sitter med faste ansatte og lite å gjøre. Monster er et produsent-selskap, med noen få faste produsenter som knytter seg til talenter utenfra. Selv om vi har en politikk i Monster om å gjøre ting, og ikke snakke så mye om dem, så vil jeg likevel si at jeg savner et trykk fra nye talenter. Jeg vil derfor oppfordre bransjen til å komme til oss og presentere seg selv og sine prosjekter.
Foto: Fra «Gutta boys»