Konflikt om Oscar-priser

Det økende antall produsenter på amerikanske filmer skaper hodebry for Oscar-akademiet. En film kan ha et dusin produsenter, men bare noen få av dem har rett på en eventuell Oscar-pris. En av produsentene på Oscar-nominerte Crash truer nå med søksmål.

Det økende antall produsenter på amerikanske filmer skaper hodebry for Oscar-akademiet. En film kan ha et dusin produsenter, men bare noen få av dem har rett på en eventuell Oscar-pris. En av produsentene på Oscar-nominerte Crash truer nå med søksmål.

Mange har sikkert lagt merke til det økende antall produsenter som står oppført på rulleteksten til amerikanske filmer som lages utenfor Hollywoodstudioene. I motsetning til studioene som fullfinansierer sine filmer, er et uavhengig filmprosjekt avhengig av midler fra en rekke kilder. Det kan skape komplikasjoner når priser skal deles ut og den utøvende produsenten skal dele æren med de andre produsentene, som under den forestående Oscar-seremonien, der særlig filmer laget utenfor studiosystemet i år dominerer de ulike kategoriene.

Den Oscar-nominerte filmen Crash (foto) har som eksempel seks produsenter, men bare to av dem er tildelt retten til en eventuell pris. Det har fått en av produsentene, Bob Yari, til å true med søksmål overfor den amerikanske produsentforeningen som bestemmer hvem som skal få rett til å motta en Oscar-pris.

– Jeg er nedslått over mangelen på anerkjennelse produsentene av filmen får. Jeg kan forstå at ikke alle produsenter på en film bør ha rett på å få ta del i en eventuell Oscar-pris. Men i dette tilfellet tar de feil. Jeg sikret rettighetene til filmprosjektet, overså castingprosessen og etterarbeidet og inngikk distribusjonsavtalene, sier Yari til New York Times.

Yari hevder at produsentforeningen ikke har nok kunnskaper om hvordan film lages utenfor de store Hollywoodstudioene. Produsentforeningen, på sin side, understreker at de ønsker å skape et klart regelverk. Det skal ikke være slik at en hver som er med på å finansiere eller inngå avtaler på en film, skal kunne framstå som hovedprodusent, sier Vance Van Petten, leder av den amerikanske produsentforeningen. Det er viktig at de som faktisk har utført produsentjobben sikres denne retten, mener han. Hvis ikke vil prisen miste prestisje.

Den amerikanske produsentforeningen jobber nå med en rekke andre tvister knyttet til hvem som skal ha rett til å krediteres som produsenter på amerikanske filmer. Foreløpig er det ikke meldt om søksmål i forbindelse med de andre uavhengig produserte filmene som er Oscar-nominerte, som Brokeback Mountain, Capote og Good Night, and Good luck. Men New York Times forventer mye såret stolthet når Oscarvinnerne kåres 5.mars i Los Angeles.

Konflikt om Oscar-priser

Det økende antall produsenter på amerikanske filmer skaper hodebry for Oscar-akademiet. En film kan ha et dusin produsenter, men bare noen få av dem har rett på en eventuell Oscar-pris. En av produsentene på Oscar-nominerte Crash truer nå med søksmål.

Det økende antall produsenter på amerikanske filmer skaper hodebry for Oscar-akademiet. En film kan ha et dusin produsenter, men bare noen få av dem har rett på en eventuell Oscar-pris. En av produsentene på Oscar-nominerte Crash truer nå med søksmål.

Mange har sikkert lagt merke til det økende antall produsenter som står oppført på rulleteksten til amerikanske filmer som lages utenfor Hollywoodstudioene. I motsetning til studioene som fullfinansierer sine filmer, er et uavhengig filmprosjekt avhengig av midler fra en rekke kilder. Det kan skape komplikasjoner når priser skal deles ut og den utøvende produsenten skal dele æren med de andre produsentene, som under den forestående Oscar-seremonien, der særlig filmer laget utenfor studiosystemet i år dominerer de ulike kategoriene.

Den Oscar-nominerte filmen Crash (foto) har som eksempel seks produsenter, men bare to av dem er tildelt retten til en eventuell pris. Det har fått en av produsentene, Bob Yari, til å true med søksmål overfor den amerikanske produsentforeningen som bestemmer hvem som skal få rett til å motta en Oscar-pris.

– Jeg er nedslått over mangelen på anerkjennelse produsentene av filmen får. Jeg kan forstå at ikke alle produsenter på en film bør ha rett på å få ta del i en eventuell Oscar-pris. Men i dette tilfellet tar de feil. Jeg sikret rettighetene til filmprosjektet, overså castingprosessen og etterarbeidet og inngikk distribusjonsavtalene, sier Yari til New York Times.

Yari hevder at produsentforeningen ikke har nok kunnskaper om hvordan film lages utenfor de store Hollywoodstudioene. Produsentforeningen, på sin side, understreker at de ønsker å skape et klart regelverk. Det skal ikke være slik at en hver som er med på å finansiere eller inngå avtaler på en film, skal kunne framstå som hovedprodusent, sier Vance Van Petten, leder av den amerikanske produsentforeningen. Det er viktig at de som faktisk har utført produsentjobben sikres denne retten, mener han. Hvis ikke vil prisen miste prestisje.

Den amerikanske produsentforeningen jobber nå med en rekke andre tvister knyttet til hvem som skal ha rett til å krediteres som produsenter på amerikanske filmer. Foreløpig er det ikke meldt om søksmål i forbindelse med de andre uavhengig produserte filmene som er Oscar-nominerte, som Brokeback Mountain, Capote og Good Night, and Good luck. Men New York Times forventer mye såret stolthet når Oscarvinnerne kåres 5.mars i Los Angeles.

MENY