Slipp Jimmy Fri kan bli en test for endringer i vårt forhold til animasjonsfilm, tror produsent Lars Hellebust. I Storbritannia knyttes det forventninger til at den norske animasjonsfilmen henvender seg til et relativt voksent publikum. Men ryktene om at filmen er på vei til Cannes, stemmer ikke.
Det var etter at premieredatoen til Slipp Jimmy Fri ble flyttet fra begynnelsen av mars til slutten av april, at det oppsto spekulasjoner om at produsenten med dette posisjonerte seg i forhold til filmfestivalen i Cannes. Om en film skal komme med i Cannes, er det viktig at premieren ligger så tett opp mot festivalen som mulig. Men på telefon fra London kan produsent Lars Hellebust i Storm Studio avkrefte dette.
– Årsaken til at premieren ble utsatt er rett og slett at det var så mange andre filmer å konkurrere med på norske kinoer i mars, og at april virket som et gunstigere tidspunkt. Vi har ikke jobbet bevisst med å få filmen til Cannes. Det hadde vært fint å få filmen med der, men jeg vet at den ene plassen festivalen har til animasjonsfilm alt er gitt bort til det amerikanske filmstudioet Dreamworks.
Det Hellebust imidlertid kan bekrefte, er at det jobbes intensivt med å knytte seg opp mot internasjonale salgsagenter og distributører for å selge filmen på det internasjonale markedet. Hellebust har akkurat vært i møter med distributører i London når Rushprint snakker med ham. Det skjer samtidig som den britiske komponisten Simon Boswell legger siste hånd på filmmusikken i det legendariske Beatles-studioet Air Studios. Hellebust kan fortelle at interessen i Storbritannia er genuin og at han er blitt kontaktet av flere av de store aktørene. Men det er for tidlig å si noe om hvor filmen vil få distribusjon.
– Jeg er overbevist om at Slipp Jimmy fri vil gjøre det godt i Storbritannia. Her er interessen veldig god. Mange er veldig spente på hvordan en animasjonsfilm for voksne vil bli mottatt i et marked som gjennomgår store endringer.
Slipp Jimmy fri er unik ved å være en animasjonsfilm for voksne og ungdom. De siste årene har vi sett at animasjonsfilm i voksende grad har henvendt seg til hele familien, og ikke bare barna. Da Shrek for to år siden kom med i hovedprogrammet i Cannes, var det en bekreftelse på sjangerens nye status. Med Slipp Jimmy fri har animasjonsfilmen fått sin første ”mini-blockbuster” rettet mot et voksent publikum. Og derfor vil den bli en prøvesten for et marked som Hellebust mener nå er klar for en slik type ny animasjonsfilm.
– Utviklingen av spillmarkedet og nye teknikker innen animasjon har åpnet et nytt og spennende marked som vi håper Slipp Jimmy fri vil kunne profitere på. Generasjoner som har vokst opp med spill er nå blitt voksne. Dessuten er Christopher Nielsens univers unikt og har en røffhet som kler filmen godt.
Slipp Jimmy fri har premiere 21. april