I morgen holder Thomas Høegh innlegg under konferansen Cinema Next i London. Høegh leder Arts Alliance Media som fikk jobben av UK Film Council med å etablere 240 digitale kinoer i Storbritannia. Her forteller den norske gründeren om hva slags revolusjon vi nå står overfor.
Når Thomas Høegh skal påpeke fordelen med digital kino, er han ikke tvil om at muligheten til en mer effektiv programmering blir avgjørende.
– Jeg tror filmprogrammering vil bli mer likt tv-programmering, på den måten at det tilpasses forbrukerne mye mer. Man kan betjene mikrosegmenter i langt større grad. F.eks ved å vise såkalt etnisk film i områder der store grupper har denne etniske tilhørigheten, og bare noen få visninger i uken er nok til å tjene penger. Dette vil vi få se mer av, kanskje ikke i Norge, men i europeiske storbyer med stor variasjon av etniske innslag. Som f.eks Harry Potter dubbet på tyrkisk på tyske kinoer som ligger i områder der mange av tyrkisk herkomst bor.
Arts Alliance har utviklet anbefalelsesverktøy i kinodriften som baserer seg brukernes peferanser, forteller Høegh.
– Når du har sett en film så sier du ifra om hva du synes om filmen. Du gir den en gradering fra 1 til 7. Basert på de filmene du liker og ikke liker, lages en profil som sammenliknes med andre profiler. Denne profilen kan romme ganske komplekse opplysninger. Du kan f.eks bli spurt om du kunne tenke deg å se mer av en type film som vanligvis ligger utenfor dine preferanser. Vi har også eksperimentert med å lage lokalfilm i enkelte storby-områder, som f.eks i Brixton, som fra før har vært underrepresentert med hensyn til produksjon. Der lagde vi en serie kortfilmer som var regissert av filmskapere fra Brixton, med handlingen lagt til Brixton-området. Vi viste dem på kinoene, blant annet som forfilm, og filmene er blitt veldig populære.
I London er det større rom for nisjer, siden det bor et titalls millioner mennesker der. Men i et lite land som Norge, med over fire millioner innbyggere, har nisjefilmen like stort potensiale her?
– Det kommer an på hvor snevert man definerer nisjefilm. For meg omfatter det også dokumentarfilm, filmer med politisk brodd og som er relevante i forhold til det aktuelle publikummet, og andre typer filmen som engasjerer et lokalt publikum. Og her mener jeg mulighetene er mange. Men når de norske kinoene vil gripe tak i det er for tidlig å si. Jeg tror vi vil få se store forskjeller i Norge: Enkelte steder vil man drive kinoene som før, mens i områder med tett befolkningstilvekst og større variasjon av grupper mennesker, vil det skje ting.
Vil du lese hele artikkelen? Tegn abonnement og få denne utgaven med på kjøpet (der et av temaene er digital kino): ABONNEMENT
Les mer om Cinema Next her: www.screendaily.com/digital
De som deltar med innlegg under Cinema Next-konferansen:
Thomas Hoegh – Chief Executive, Arts Alliance Media;
Richard Jobson – Writer/Director/Producer, Vestry Films;
Ira Deutchman – President and CEO, Emerging Pictures;
Nik Powell – Director, National Film & Television School;
Lisa MacDonald – Controller of Acquisitions for Pay and Pay Per View, BSkyB;
Andy Birchall – Executive Chairman, On Demand Group.
Foto: Julie Høegh