Et par uker før Harry Potter inntar kinoene troner Pitbullterje øverst på besøkslistene foran andre store familiefilmer. – Vi har hatt flere visninger enn kopier, forteller distributøren Scanbox.
Et par uker før Harry Potter inntar kinoene troner Pitbullterje øverst på besøkslistene foran andre store familiefilmer. – Vi har hatt flere visninger enn kopier, forteller distributøren Scanbox.
Lørdag løste hele 53 644 billett, og Pitbullterje ble sett av flere enn de tre neste filmene til sammen. Jon Einar Sivertsen, utviklings- og markedssjef i distributøren Scanbox, mener mye har lykkes i lanseringen.
– Vi gjorde en stor innsats på Den store kinodagen, hvor vi hadde flere visninger enn kopier. Filmkopiene ble sendt rundt med taxi til visningene. Vi gjorde en kjempeinnsats der, sier han.
Et par uker før Harry Potter igjen inntar kinoene troner Pitbullterje øverst på besøkslistene foran store familiefilmer, som Charlie og sjokoladefabrikken, Wallace og Gromit og varulvkaninens forbannelse og Madagaskar.
– Pitbullterje var den store nye familiefilmen i helgen, og det er nettopp den typen film som går bra på kino for tiden, mener Sivertsen.
Lanseringen av Pitbullterje har vært omfattende, og filmen har vært dekket mye i mediene.
– Vi har vært til stede i mange kanaler. Vi har kjørt en massiv kampanje, på radio, i aviser, i Donald og filmblader, på TV og mye utendørsreklame. All omtalen har vært med på å etablere filmen i bevisstheten til folk, sier han.
Nå oppjusteres ambisjonene for filmen.
– Filmen er større enn vi torde håpe på, og vi må oppjustere målsettingen. Vi har hatt et internt mål på 250 000 besøkende, men det er defensivt i forhold til åpningshelgen. Det blir spennende å se hvor lenge den vil leve når andre storfilmer kommer om kort tid. De vil legge beslag på mye kapasitet, sier han.
Etter alt lanseringsarbeidet er gjort, tror Sivertsen at filmens kvalitet avgjør dens videre skjebne.
– Filmens kvalitet er en av grunnene til at den går godt. Ryktene om den har vært svært positive. Publikums rykte virker mye sterkere enn anmeldelsene, som har havnet mye rundt terningkast fire. Tilbakemeldingene fra unger, foreldre, lærere og andre er gode, og Pitbullterje er mer en film for publikum enn for anmelderne, sier Sivertsen.
Stein Kvae, markedsprodusent for Pitbullterje, synes evalueringen som suksess er litt tidlig.
– Jeg kunne svart grundigere på dette spørsmålet når filmen er ferdig på kino og vi ikke er midt oppe i det. Men foreløpig ser det veldig bra ut. Det var helt klart riktig å lansere filmen på Den store kinodagen. Det har vært helt avgjørende for å skape engasjement hos kinoene lokalt. Vi hadde et lavt, et middels og et høyt estimat for første helg, og vi har overgått det høye estimatet med noen tusen, sier Kvae.
Om filmen vil fortsette suksessen er det for tidlig å si.
– Mange faktorer vil spille inn videre, som andre filmer på kino og om folk har tid til å gå på kino nærmere jul. Men det virker jo som vi har en positiv buzz for filmen. Det ser ut til at vi har klart å treffe bredt selv om det er en familiefilm. Det var viktig å ikke lansere den som en barnefilm, noe vi kunne vært fristet til med 7- årsgrense og barn i hovedrollene. Men det er jo ikke en barnefilm, sier han.
Han mener de har lykkes med å bli synlige i markedsføringen.
– Vi har hatt kjempegod hjelp av Kulturmeglerne og Anne Berentsen. Jeg synes vi har fått til bra bilder, logo, plakater og materiell. Og vi har dramatisert radio og TV-reklame ved å ikke bare bruke ting fra filmen, men tenke litt annerledes. Dette gjør publikum litt mer nysgjerrig enn bare filmklipp. Vi har gode partnersamarbeid, blant annet med Aschehoug, og ikke minst har vi en plan for flere tiltak fremover – slik som musikkvideo og singelen ”Et juleevangelium” med Klovner i Kamp, sier Kvae.
Å ha en stor kjendis på laget gir fordeler og ulemper.
– Alle vil snakke med Atle Antonsen. Men det har samtidig vært viktig å få fram at det handler om de to gutta, for å skape riktige forventninger til filmen. Men å diskutere med pressen hvem som er den dramaturgiske hovedpersonen er umulig. De er ikke opptatt av protagonisten, men hvem som er kjendisen. Så selv om Jim er hovedperson i filmen, heter den Pitbullterje, og da blir det flere intervjuer med ”Terje”, mener han.
Et par uker før Harry Potter inntar kinoene troner Pitbullterje øverst på besøkslistene foran andre store familiefilmer. – Vi har hatt flere visninger enn kopier, forteller distributøren Scanbox.
Lørdag løste hele 53 644 billett, og Pitbullterje ble sett av flere enn de tre neste filmene til sammen. Jon Einar Sivertsen, utviklings- og markedssjef i distributøren Scanbox, mener mye har lykkes i lanseringen.
– Vi gjorde en stor innsats på Den store kinodagen, hvor vi hadde flere visninger enn kopier. Filmkopiene ble sendt rundt med taxi til visningene. Vi gjorde en kjempeinnsats der, sier han.
Et par uker før Harry Potter igjen inntar kinoene troner Pitbullterje øverst på besøkslistene foran store familiefilmer, som Charlie og sjokoladefabrikken, Wallace og Gromit og varulvkaninens forbannelse og Madagaskar.
– Pitbullterje var den store nye familiefilmen i helgen, og det er nettopp den typen film som går bra på kino for tiden, mener Sivertsen.
Lanseringen av Pitbullterje har vært omfattende, og filmen har vært dekket mye i mediene.
– Vi har vært til stede i mange kanaler. Vi har kjørt en massiv kampanje, på radio, i aviser, i Donald og filmblader, på TV og mye utendørsreklame. All omtalen har vært med på å etablere filmen i bevisstheten til folk, sier han.
Nå oppjusteres ambisjonene for filmen.
– Filmen er større enn vi torde håpe på, og vi må oppjustere målsettingen. Vi har hatt et internt mål på 250 000 besøkende, men det er defensivt i forhold til åpningshelgen. Det blir spennende å se hvor lenge den vil leve når andre storfilmer kommer om kort tid. De vil legge beslag på mye kapasitet, sier han.
Etter alt lanseringsarbeidet er gjort, tror Sivertsen at filmens kvalitet avgjør dens videre skjebne.
– Filmens kvalitet er en av grunnene til at den går godt. Ryktene om den har vært svært positive. Publikums rykte virker mye sterkere enn anmeldelsene, som har havnet mye rundt terningkast fire. Tilbakemeldingene fra unger, foreldre, lærere og andre er gode, og Pitbullterje er mer en film for publikum enn for anmelderne, sier Sivertsen.
Stein Kvae, markedsprodusent for Pitbullterje, synes evalueringen som suksess er litt tidlig.
– Jeg kunne svart grundigere på dette spørsmålet når filmen er ferdig på kino og vi ikke er midt oppe i det. Men foreløpig ser det veldig bra ut. Det var helt klart riktig å lansere filmen på Den store kinodagen. Det har vært helt avgjørende for å skape engasjement hos kinoene lokalt. Vi hadde et lavt, et middels og et høyt estimat for første helg, og vi har overgått det høye estimatet med noen tusen, sier Kvae.
Om filmen vil fortsette suksessen er det for tidlig å si.
– Mange faktorer vil spille inn videre, som andre filmer på kino og om folk har tid til å gå på kino nærmere jul. Men det virker jo som vi har en positiv buzz for filmen. Det ser ut til at vi har klart å treffe bredt selv om det er en familiefilm. Det var viktig å ikke lansere den som en barnefilm, noe vi kunne vært fristet til med 7- årsgrense og barn i hovedrollene. Men det er jo ikke en barnefilm, sier han.
Han mener de har lykkes med å bli synlige i markedsføringen.
– Vi har hatt kjempegod hjelp av Kulturmeglerne og Anne Berentsen. Jeg synes vi har fått til bra bilder, logo, plakater og materiell. Og vi har dramatisert radio og TV-reklame ved å ikke bare bruke ting fra filmen, men tenke litt annerledes. Dette gjør publikum litt mer nysgjerrig enn bare filmklipp. Vi har gode partnersamarbeid, blant annet med Aschehoug, og ikke minst har vi en plan for flere tiltak fremover – slik som musikkvideo og singelen ”Et juleevangelium” med Klovner i Kamp, sier Kvae.
Å ha en stor kjendis på laget gir fordeler og ulemper.
– Alle vil snakke med Atle Antonsen. Men det har samtidig vært viktig å få fram at det handler om de to gutta, for å skape riktige forventninger til filmen. Men å diskutere med pressen hvem som er den dramaturgiske hovedpersonen er umulig. De er ikke opptatt av protagonisten, men hvem som er kjendisen. Så selv om Jim er hovedperson i filmen, heter den Pitbullterje, og da blir det flere intervjuer med ”Terje”, mener han.